Hulp bij kopen damesski

Dag iedereen,

Ik ben op zoek naar een fijne en degelijke dames piste ski maar ik ben geen kenner en zie bij het opzoekingswerk de bomen door het bos niet meer dus hopelijk kunnen jullie raad geven!

Ik ski jaarlijks, soms tweejaarlijks en dat lukt aardig (ik zou zeggen niveau 7). Ik ski eigenlijk enkel piste en houd van zowel de korte als lange bochtjes maar zou graag nog verbeteren in het parallel skiën. Ik houd van een goede snelheid maar voor mij gaat techniek, en techniek verbeteren, boven kilometers maken :) Verder is het misschien nog handig om te weten dat ik geen super gewrichten heb (dus makkelijk te hanteren is een pluspunt) en een goede prijs-kwaliteit heel belangrijk vind aangezien ik nog student ben. Misschien nog even toevoegen dat ik 1m73 ben en 62 kilo weeg.

Hebben jullie tips voor fijne ski’s?
En misschien ook tips voor de lengte? Omwille van mijn gewrichten huur ik voorzichtigerwijs meestal kortere ski’s (rond de 1m55) maar ik denk dat ik toch beter ietsjes langer ga?

Ik dank alvast voor jullie tijd en input!

Groetjes,
Charline

*bericht bewerkt door Charlinecl op 20 nov 2018 20:39

Mijn vriendin, 175cm en 59 kg, die technisch best goed skiet (rood en blauw allemaal altijd netjes naar beneden, liefst met wat kortere bochten) heeft laatst ook ski’s getest en uiteindelijk gekocht. Zij zit eerder dik in niveau 6 (maar jij misschien ook wel?) en geeft niets om offpiste. Snelheid vindt ze minder belangrijk.

Zij heeft 't volgende lijstje getest (incl bevindingen):

  • K2 luv machine 74, beviel heel goed, heel comfortabel, geeft vertrouwen en doet het ook goed op een harde piste
  • Salomon x max 10, was harder werken, ze moest echt erg met het skien zelf bezig zijn, maar dan was ie ook fijn. Waarschijnlijk minder geschikt voor de momenten dat de techniek iets minder wordt
  • Elan Insomnia, die met een linker en rechterski. Moet goed op de kant gezet worden, maar was dan ook lekker. Geeft gelijk goed gevoel als je hem goed skiet
  • Salomon Aria, allmountain ski die het prima deed, maar ook niet meer dan dat
  • Atomic Cloud 11, skiede erg goed (maar de omstandigheden waren prima, alleen een wat harde piste in het midden)

Het is de Luv Machine (in 160) geworden uiteindelijk. Mijn vriendin heeft soms wat angst als de pistes heel slecht worden of als het opeens heel druk is, anders was het wellicht de Insomnia geworden. Die vraagt net iets meer, waardoor het wellicht voor haar teveel een haat/liefde verhouding zou kunnen worden. De cloud 11 en XMAX zijn al iets sportiever.

Duijvestein had echt veel hangen (en je hoeft natuurlijk niet per se een damesski), dus testen in Snowworld is sowieso wel aan te raden.

Ik heb dus geen echte tips, maar misschien heb je iets aan de ervaringen van mijn vriendin :)?

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Overigens, @roy83, in de test staat bij de high end de Luv Machine 72 (Ti), Is die anders dan de 74, weet je dat toevallig?

Ja die is anders. De 72 is pittiger en meer performance gericht. Dit jaar althans. Vorig jaar bestond de 72 nog niet.

Wat @gigi zegt. Niet getest, is een stuk sportiever en duurder.

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Thx. Waarom noemen ze die series dan toch allemaal hetzelfde? Daar kan de gemiddelde koper toch geen wijs uit.

*bericht bewerkt door DrPhil op 20 nov 2018 21:17

Haha klopt. Erg verwarrend dit jaar. Veel dezelfde namen maar wezenlijk andere ski’s.

Hartelijk dank voor al jullie reacties!

Roy83: ik denk dat jouw vriendin en ik heel veel raakpunten hebben. Bedankt voor de toelichting van de ski’s en het delen van de ervaring van je vriendin, helpt me een stuk vooruit qua oriëntering :) En inderdaad, hoeft niet perse een damesski, was eerder automatisme dat ik daarnaar ging kijken maar kan het zeker ook breder trekken!

DrPhil: bedankt voor de linken naar de reviews, heel fijn!

De K2 Luv Machine 74 lijkt me (na wat onderzoek) inderdaad zeker ook interessant!

Hebben jullie toevallig weet over de ski’s van Technopro? Bijvoorbeeld de Technopro Safine Prestige ART ET en de Technopro Safine Prestige ET of de Technopro S9 TI of Technopro S12 TI (heb je die verwarrende namen weer ;) ) Zij zien er ook aantrekkelijk geprijsd uit maar vind ze niet echt terug in reviews of dergelijke.

Groetjes,
Charline

*bericht bewerkt door Charlinecl op 21 nov 2018 13:11

Die Luv Machine 74 kun je testen, als je in de gelegenheid bent zou ik dat zeker doen. Voel je ook gelijk de verschillen tussen sportievere ski’s en of dat veel impact op je gewrichten hebt.

Mijn vriendin heeft em uiteindelijk bij ekosport besteld, met wat kortingsacties uiteindelijk € 190,- goedkoper dan bij
Duijvestein, dus een beetje zoeken kan geen kwaad als je weet wat het moet worden.

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Technopro is het ‘huismerk’ van Intersport. Kwalitatief gangbaar materiaal, maar verwacht er geen wereldwonderen van. Als Decathlon vanaf volgend jaar de complete line-up vernieuwd heeft heb je daar betere ski’s aan.

Zelf kan ik K2 van harte aanraden. En hoewel de Atomic Cloud 11 wat sportiever genoemd mag worden kunnen ze ook behoorlijk door slechtere omstandigheden. Buckelvelden vragen wel een vaardige gebruiker; mijn moeder werd er daar niet blij van. Voor de rest kon ze er prima mee uit de voeten, maar iets relaxtere ski’s hadden gemogen.

vrijdag 23 november en 30 november zijn er testavonden (spaarnwoude en zoetermeer). Dat is wellicht ideaal voor je om de ski aan te voelen en op basis daarvan je keuze te maken.

Bedankt voor jullie reacties!

Spaarnwoude en Zoetermeer is wat ver voor mij (ik ben van Hasselt in België ;)) maar ik ga morgenavond testen in Landgraaf. Ik wist helemaal niet dat het concept ski’s testen in Nederland bestond, dacht al dat ik best op skivakantie wat verschillende huurmodelletjes zou uitproberen en dan kopen, maar dit is veel handiger. Bedankt om me er even op attent te maken :)

Misschien ook even vermelden dat er op verschillende websites veel korting is nu, ik veronderstel i.v.m. Black Friday ;) Iemand ooit ski’s besteld bij https://www.xspo.world toevallig?

Xspo heb ik goede ervaringen mee. Datzelfde geldt voor sport-bittl.com, sport-conrad.com (Met al deze drie heb ik goede ervaringen, ook qua levering en service), 3s-ski.de, snow-how.de etc. Als je weet wat je wil hebben (welk model en in welke lengte), zoek ik de beste deal meestal in de Duitse prijszoekmachine idealo.de.

vrijdag 23 november en 30 november zijn er testavonden (spaarnwoude en zoetermeer). Dat is wellicht ideaal voor je om de ski aan te voelen en op basis daarvan je keuze te maken.

Sheila op 21 nov 2018 14:44

Ik zie op de website van Snowplanet 22 november staan…

Allemaal prima sites, controleer ook Bergzeit en Ekosport even als je gaat zoeken. Zeker die laatste heeft momenteel hele scherpe prijzen. Tikkie offtopic: laatst tussendoor even langs de fysieke shop van Conrad geweest (Garmisch-P). Wat een schitterende zaak en werd echt super geholpen!

Edwin van Riel

Top dat je gaat testen, laat vooral ook even weten wat je vond van de verschillende ski’s. Hier ook een goede ervaring met ekosport.

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Xspo heb ik goede ervaringen mee. Datzelfde geldt voor sport-bittl.com, sport-conrad.com (Met al deze drie heb ik goede ervaringen, ook qua levering en service), 3s-ski.de, snow-how.de etc. Als je weet wat je wil hebben (welk model en in welke lengte), zoek ik de beste deal meestal in de Duitse prijszoekmachine idealo.de.

GiGi op 22 nov 2018 10:31

Idealo.de pakt de Oostenrijkers niet mee en die zijn soms nog (iets) goedkoper. ;)

Bla, bla, bla.

vrijdag 23 november en 30 november zijn er testavonden (spaarnwoude en zoetermeer). Dat is wellicht ideaal voor je om de ski aan te voelen en op basis daarvan je keuze te maken.

Sheila op 21 nov 2018 14:44

Ik zie op de website van Snowplanet 22 november staan…

Frans.P. op 22 nov 2018 10:41

22 november is er mogelijkheid tot testen vanuit hun eigen shop (vd Berg Ski en Surf); op 23 november is 's avonds een test-event georganiseerd door Double Dutch ski: https://www.wintersport.nl/forum/topic/432201

Xspo heb ik goede ervaringen mee. Datzelfde geldt voor sport-bittl.com, sport-conrad.com (Met al deze drie heb ik goede ervaringen, ook qua levering en service), 3s-ski.de, snow-how.de etc. Als je weet wat je wil hebben (welk model en in welke lengte), zoek ik de beste deal meestal in de Duitse prijszoekmachine idealo.de.

GiGi op 22 nov 2018 10:31

Idealo.de pakt de Oostenrijkers niet mee en die zijn soms nog (iets) goedkoper. ;)

bartvwg op 22 nov 2018 11:06

Bij idealo kan je linksonder ook het Oostenrijkse of Italiaanse vlaggetje aanklikken (en nog een aantal andere), dan wordt gezocht op díe sites.

@GiGi Aha, wist ik niet, bedankt!

Bla, bla, bla.

Ik wilde kort nog even updaten voor mensen die er misschien later nog iets aan kunnen hebben :)

Ik ben gaan testen bij Duijvensteijn in Landgraaf, heel fijne service trouwens. Ik testte de

  • K2 Luv Machine 72 ti: de medewerker was ervan overtuigd dat deze ski super goed bij me zou passen omdat hij wat stijver en krachtiger was. Bleek dat hij echt te krachtig voor mij was. Ik moest hard werken en hij voelde niet ‘automatisch vlot’ aan.
  • K2 Luv Machine 74: hiervan zei de medewerker dat dit voor mij te veel een beginnerski zou zijn, wat ik wat raar vond want online wordt aangegeven dat het intermediate tot en met experts ski’s zijn. De test gaf anders aan want ik vond deze het fijnste aanvoelen. Het klikte als het ware meteen. De korte bochtjes gingen vanzelf en ook grotere hardere bochten gingen zeer goed. Het voelde een beetje alsof de ski mij hielp skiën.
  • Atomic Cloud 11: ik dacht dat ik zelf meer naar een cloud 9 zou leunen van niveau maar de medewerker(s) raadden toch aan deze te proberen. Hij voelde voor mij wat stijver dan de Luv Machine 74 maar iets minder stijf dan de Luv Machine 72 ti, een beetje tussen de twee in dus. Op zich zeker geen verkeerde ski, maar ik moest toch meer ‘opletten’ bij dan bij de Luv Machine 74. Ik kon ook testen op een heel erg rustige goed geprepareerde baan, dus ik dacht dat wanneer ik deze ski’s zou skiën op een mistige late namiddag, deze moeilijker te hanteren zouden worden voor mij.

Ik heb dus besloten de Luv Machine 74 online te bestellen in 160 cm bij XSPO (dit scheelde 150 euro met de prijs bij Duijvensteijn dus de keuze was snel gemaakt). Ik was eerst wat sceptisch over het online bestellen van ski’s maar alles is super goed gelopen! De service was prima en na 4 werkdagen zijn ze al aangekomen.

We hebben een skitripje naar Sölden geboekt de week voor kerstmis, dus ik sta te popelen om ze uit te testen!

Iedereen hartelijk bedankt voor de input :)

*bericht bewerkt door Charlinecl op 05 dec 2018 09:25

Ok, thx, die K2 Luv Machine 74 is dus een prima allround ski, zo te horen.

Ik herken overigens wel dat de verkoper dat in 1e instantie iets meer een beginners ski noemde (maar dan in Zoetermeer), terwijl het volgens mij wel meevalt.

Mooi dat je geslaagd bent!

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Ik herken overigens wel dat de verkoper dat in 1e instantie iets meer een beginners ski noemde (maar dan in Zoetermeer), terwijl het volgens mij wel meevalt.

Roy83 op 5 dec 2018 11:19

Ik heb veel verkoop gedaan in de buitensport, en dat is een bekent probleem. De meeste verkopers krijgen van iemand(vertegenwoordiger, manager etc.) te horen dat produkt X voor persoon Y is. Klaar.

De werkelijkheid is natuurlijk dat er expert skiers zijn die perfecte kantendruk geven op precies het goede deel van de ski, op precies het juiste moment, maar die relaxed en met weinig kracht skien.
Omgekeerd, zijn er licht gevorderden die keihard knallen, en met heel veel kracht en agressiviteit skien.

Ski-technisch niveau, agressiviteit en snelheid worden vaak door elkaar gehaald.

*bericht bewerkt door Slim op 05 dec 2018 17:34

Weet iemand hoe de Luv Machine 74 zich verhoudt met de Rossignol Famous 6 of de Fischer My Progressor WT?

Hoi Charlinecl, hoe bevallen de luv's jou? Ik heb ze ook op mijn lijstje staan, maar nog geen keuze gemaakt. Zo te horen zit je qua niveau iets boven mij, maar hebben we dezelfde insteek: technisch mooi boven snelheid en vooral op de piste… Ik hoor graag wat je er van vind nu je er mee op vakantie geweest bent, groetjes!

Liever technisch mooi van blauw dan krampachtig van rood :-D

Ik heb ze ook gekocht, ik ga volgende week skiën, ik ben heel benieuwd, want ik heb ze nog niet uitgeprobeerd. Maar op basis van alle verhalen lijkt het er op dat ze ook bij mij passen.

*bericht bewerkt door Josanne op 12 feb 2019 20:59

Hoi @josanne, zou je kunnen laten weten wat je van ze vind? zou ik heel tof vinden, zo moeilijk om te kiezen! Heeeel veel plezier op vakantie :-)

Liever technisch mooi van blauw dan krampachtig van rood :-D

Hoi @MarlenaMop dank je, de vooruitzichten voor komende week zijn goed. Mijn adviesaanvraag staat trouwens hier https://www.wintersport.nl/forum/topic/453012 . Ik zal mijn ervaringen gaan delen.

Ha @josanne, super! Ik ga dat topic ook volgen :-)

Liever technisch mooi van blauw dan krampachtig van rood :-D

Plaats een reactie