Wat is jullie maximale budget voor accommodatie tijdens de wintersport?

Ik regel al een aantal jaren op rij meerdere wintersportvakanties per jaar voor de familie. Daarbij gaan wij ook naar diverse gebieden in verschillende periodes en verschillende landen. Wel is het vrijwel altijd zo dat we buiten de vakantieperiodes gaan.

Nu ben ik benieuwd naar wat voor jullie het maximale bedrag is waarvoor je accommodatie zoekt/wil boeken voor een week wintersport.

Vermeld in je reactie ook voor hoeveel personen dat budget is, wat voor type accommodatie het betreft (hotel, appartement, anders) en wat je precies wel/niet zoekt.

Ik begrijp dat alle waar naar zijn geld is. Locatie, ruimte en nieuwheid/luxe zijn bijvoorbeeld erg bepalend voor de prijs, net als periode. Maar vind het interessant en leuk om te weten.

Ik trap af. Bij ons is prijs-kwaliteitverhouding leidend. Wij verblijven altijd in een appartement. Vroeger wel hotels gezeten, goed bevallen ook, maar met een appartement heb je toch meer vrijheid met elkaar. Daarbij probeer ik eigenlijk altijd om voor 1.000 euro (maximaal) een appartement te boeken. Dit is dan voor vier of vijf personen en heeft minstens twee slaapkamers. Wi-Fi is ook handig om 's avonds wat dingen te checken of een film te kijken, en een oven is een pré (hoe maak je anders de heerlijkste gerechten?). Eigenlijk lukt die zoektocht me tot nu toe vrij aardig, en vaak lukt het ook om er flink onder te zitten.

Hoe de ligging precies is, hangt af van het soort vakantie en het skigebied. Is het skigebied groot, dan is dichtbij een belangrijke lift of bushalte belangrijk. Wordt het eerder een centrale plek, waarbij we met de auto telkens een ander skigebied in de buurt aandoen, dan is dat minder van belang.

Bij mijn zoektocht valt nog te vermelden dat, hoewel ik skiën by far het belangrijkst vind, ik mezelf erop betrap toch elke keer een leuk dorp uit te zoeken.

Voorbeelden zijn Pozza di Fassa, Chantemerle, Valloire, Ortisei, Ossana, Gressoney en Valtournenche.

Ik ben benieuwd naar jullie reacties!

*bericht bewerkt door Quick op 20 nov 2018 23:57

Mr. Slow

Meerdere gezinnen, ieder gezin een eigen appartement (bij voorkeur in hetzelfde gebouw), krokusvakantie, voorkeur oostenrijk, op loopafstand van lift en dorp, 2 volwaardige slaapkamers per appartement, richtprijs €1.000 per gezin (4 personen).

Dat is gemiddeld ook wel gelukt. We hebben minder betaald maar we vinden het niet erg om wat meer te betalen. Op de hele vakantie maakt dat niet veel uit. Alleen dan moet dat het wel waard zijn. Bijv. een topligging, extra luxe of voorzieningen, of een laag prijspeil in het betreffende gebied.

*bericht bewerkt door Jay op 20 nov 2018 23:52

Hangt inderdaad van veel af. Meestal zitten we in een appartement/chalet op loopafstand van de lift, buiten de vakanties in grote gebieden (minimaal 100km). Meestal lukt dan rond de 250 euro waarbij niemand in de woonkamer slaapt en een bank in de woonkamer is een must (waarom ontbreekt dat toch nog zo vaak in Oostenrijk?), vaak ook sauna erbij. In gebieden als Ischgl of SFL kom ik dan wel snel al wat hoger uit, maar onder de 400 lukt altijd wel.

Enkele uitzonderingen: in monte rosa in een enorm groot en luxe chalet (16persoons) kunnen zitten met 6 man einde seizoen. Chalet was heel gunstig geprijsd, maar delen door 6 ipv 16 levert toch een hoger bedrag op pp. Zomerski in Zermatt was ook een stuk duurder, 850 euro pp ongeveer. Maar een enorm appartement voor z’n 2en met fenomenaal uitzicht op de Matterhorn. Dus uitspattingen zitten er wel tussen.

Daarnaast ook wel voor 50 euro op ergens kunnen zitten voor een week, maar dat was een vrienden prijs in een authentiek jaren 70 ingericht appartement.

*bericht bewerkt door Tiny-M op 20 nov 2018 23:59

Tot voor afgelopen jaar altijd in een hotel gezeten a circa 1800-2000 voor een week met z’n tweeen of kleine kinderen. Nu die prijzen wel erg snel stijgen als je met kinderen van 3/4 jaar gaat (50% van de volwassen prijs als ze bij je op de kamer liggen) vorig jaar appartement geprobeerd en zeer goed bevallen. Circa 1100 voor een week. Dat doen we dit jaar weer, wel iets duurder, 1500 voor een week.

I can stick uphill ice, on my saucer...

Dit jaar gekozen voor een onbezorgde skiweek inclusief ontbijt en diner.
Appartement direct aan de piste, 4 sterren in het Zillertal.
Kosten : 1400 inclusief onze viervoeter.

Nu is dit vrij nieuw voor mij om zo te boeken, meestal deden we dit via de reisorganisatie.

Goed idee? Of hebben andere betere wegen om te boeken ?

Meestal kiezen we voor een appartement. Met kinderen vinden wij dat ideaal daar dat meer vrijheid geeft. Meestal zijn we zo rond de 2000 Euro kwijt in de krokus vakantie (Laax of Flims). Ik kan niet zeggen wat maximaal is daar dat ook afhankelijk is van de kosten voor skipas, reis, ect.
Onze ervaring is wel dat het wel wat goedkoper kan maar wij houden nu eenmaal niet van hele drukke pistes in een klein gebied. Afgelopen jaren viel de keus daarom op Flims/Laax of Verbier.

Ever tried the Thermo V20's? Good luck!

Buiten de vakanties om is de insteek toch om onder de €200,- p.p. een goed adres te vinden. Bij voorkeur zelfs rond de €150,- Dat zorgt dat er op de piste en 's avonds wat meer te besteden is.

Mijn duurste wintersport was naar Obergurgl. Ik denk dat we daar een kleine € 2000,- aftikten voor een week met zijn tweeen, buiten de vakanties, Heerlijk een glas champagne bij aankomst terwijl je auto door het personeel wordt geparkeerd, ‘s avonds een 4 gangen diner, goede wijnkaart, kaas en brood na het skien, prima kamers. Vooral veel welvarende Engelsmannen die daar met hun midlifecrisis vriendinnen kwamen.

Het goedkoopste, tot nu toe, was vorig jaar naar Alta Badia. Netjes, heel nieuw appartement, prima gelegen, goede keuken, ruime badkamer, naast de skibushalte. Kostte denk ik zo’n €800,- per week, buiten de vakanties, met zijn tweeen. Dit jaar een vergelijkbaar appartement voor € 555,- in Moena.

Al het andere zit er qua prijs tussenin. Een appartement bevalt me beter, omdat je dan ook zelf kan koken, iets meer ruimte hebt om een spelletje te spelen etcetera. Ik heb ook ontdekt dat mijn vakantie maar heel beperkt leuker wordt van een dure accomodatie. De kwaliteit van de badkamer en het bed zijn juist vaak prima, ongeacht de prijs (als je een klein beetje research doet).

Mijn mooiste (zomer) vakantie ooit was kamperen in Namibie :), ik geef echt maar beperkt om luxe, heb ik in de loop der jaren ontdekt.

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Ik ga tegenwoordig altijd een week per jaar (voordat ik kinderen had ging ik 2, soms 3 keer) en voor die week trek ik € 1.000,00 uit en daarvoor laat ik niets. Kanttekening, ik heb mijn eigen gear en we rijden met een lease-auto die we bij de grens nog gratis vol kunnen gooien.

Appartement en skipas probeer ik altijd rond de € 500,00 euro per persoon te houden (lukt meestal wel iets daaronder), boeken gaat rechtstreeks of via bijvoorbeeld ski-france. Tot nu toe 2x via Sunweb gedaan en ging ook prima…

Ter plaatse gooien we allemaal € 200,00 in de pot en daarvan gaan we iedere dag 1x uit eten en gaan we iedere dag ook even de kroeg in. Dreigt de pot leeg te raken, dan gooien we er weer geld in. Tot nu toe is het nog niet voorgekomen dat ik meer dan die duizend euro kwijt was, eerder 900 dan 1000.

Het kan veel goedkoper (in 2014 voor 500,00 inclusief alle bijkomende kosten als skipas, eten en drinken een week in Les Sybelles gezeten) maar het is een week per jaar en we vinden het lekker om dan niet echt op de centen te hoeven zitten.

*bericht bewerkt door Harm op 21 nov 2018 07:56

Of ik nu alleen ga of met mijn vrouw of met mijn dochter:

  • altijd op hotel/pension
  • altijd halfpension
  • maximum 80 euro pppn
  • exclusief skipas, enz dus enkel verblijf met ontbijt en avondeten.
  • andere kosten zoals middageten, drankjes,… : zien we wel.

Stel dat ik nu iets kan vinden op de piste wat me erg aanstaat en wat duurder is neem ik het toch dus zo erg bind ik me niet aan een budget.

Ga wel altijd buiten de gekende vakantieperiodes en dan vallen er wel eens goede deals te maken. dit seizoen nog een weekje geboekt voor 2 personen, gekend 3* hotel, zo goed als op de piste, halfpension inclusief skipas voor 1250,- in totaal. (625 pp)
Als je (op tijd) wat rondkijkt kan je goede zaken doen. ;)

*bericht bewerkt door bartvwg op 21 nov 2018 07:58

Bla, bla, bla.

Het maximum dat ik persoonlijk hanteer is 50 euro per persoon per dag voor verblijf (waarbij niet in woonkamer op een slaapbank moet worden geslapen). Dat is erg ruim natuurlijk, en ik besteed dat in werkelijkheid eigenlijk nooit. Meestal zit ik tussen de 30 en 40 euro per persoon per nacht.

de laatste jaren toch in verschillende accomodaties gezeten in verschillende prijscategorieën.

Onderstaande prijzen voor 2 personen excl skipas, allen in de gekende (grotere) Oostenrijkse gebieden:

Ik zoek bij voorkeur naar een degelijk pension met ontbijt en eventueel avondeten voor ± 600€ à 700€. Eenvoudig appartement kan ook.

In 2017 redelijk luxe-appartement met zwembad, zat rond 1.800€. (niet van mijn gewoonte om zoveel uit te geven, maar zwangere vrouw en zoontje van toen 2.5 jaar waren mee en dan is zwembad, speeltuin en een wat ruimer appartement natuurlijk wel aangenaam)

Indien echt hotel houd ik meestal rekening met een budget tss 1.000€ en 1.500€, maar daar ga ik niet echt naar op zoek.

Wat ik wel merk is dat de prijzen nu voor pakweg 2de week februari vrij duur zijn. Ik boek meestal maar een paar dagen op voorhand ifv het weer en de sneeuwval, en dan lijken de prijzen toch een stuk lager. Uiteraard is de keuze dan beperkter, maar tot nu steeds deftige onderkomens gevonden op goede locaties, soms zelfs geboekt 1 dag voor vertrek.

*bericht bewerkt door Denis op 21 nov 2018 08:30

Knap dat jullie voor die prijzen kunnen boeken. Dat lukt mij niet.
Ben toch altijd wel iets meer kwijt.

*bericht bewerkt door Drikus op 21 nov 2018 08:42

Ik ga dit jaar met 7 vrienden naar Mayrhofen.

Wij betalen voor een 8 persoonsappartement met vier 2-persoons slaapkamers, 2 badkamers een keuken en een ruime woonkamer 450 euro per persoon inclusief skipas voor een week.

Wij gaan nu een aantal jaren naar verschillende dorpen en zijn dit jaar erg blij dat dit appartement weer te boeken was.

Wat hebben skiers en boarders gemeen? Ze kunnen beide niet skiën

Knap dat jullie voor die prijzen kunnen boeken. Dat lukt mij niet.
Ben toch altijd wel iets meer kwijt.

Drikus op 21 nov 2018 08:42

Waarom is dat denk je? Zoek je wel diep genoeg of blijft het beperkt tot de bekende partijen als Sunweb, Bizz, et cetera?

Er is zoveel meer (moois) te vinden dan hetgeen wordt aangeboden door de bekende touroperators…

Wij gaan altijd met zijn 2e en zijn altijd ergens tussen de 250 en 350pp kwijt inclusief skipas. Vaak hebben we dan een appartement direct aan de piste van 30 - 35 vierkante meter, wat ruim genoeg is voor ons. Het grote voordeel is dat we buiten de vakanties kunnen en dus gewoon nooit de hoofdprijs hoeven te betalen. Hierdoor kunnen we iedere winter 2x wintersporten. Liever iets minder luxe en 2x en nog budget overhouden voor een leuke vakantie in het najaar dan heel luxe maar 1x op wintersport. We hebben nog altijd een nette en soms zelfs bijna nieuwe accomodatie gehad, geregeld zelfs voorzien van zwembad en/of sauna.

*bericht bewerkt door Matthias123 op 21 nov 2018 09:17

Born to Ride

@Harm
Denk dat het er mee te maken heeft dat ik graag vlakbij de lift of piste wil zitten. En dat ik wel van comfort kan genieten.
Ik probeer altijd wel rechtstreeks bij de hotels te boeken Harm.

@Harm
Denk dat het er mee te maken heeft dat ik graag vlakbij de lift of piste wil zitten. En dat ik wel van comfort kan genieten.
Ik probeer altijd wel rechtstreeks bij de hotels te boeken Harm.

Drikus op 21 nov 2018 09:16

Wij zitten ook altijd op max. 300 meter loopafstand van de liften/pistes. Kanttekening is dat wij wel appartementen boeken en geen hotel, dit i.v.m. verschillende slaapkamers en meer ruimte. Als je goed zoekt heb je hele leuke appartementen voor 600/700 euro voor een weekje. Tel daar de skipas bij op en je blijft met 4 personen makkelijk onder de 500,00 euro per persoon voor een weekje off season…

Tsja, met vrienden altijd buiten de drukke weken maar met het gezin moeten we wel in de schoolvakanties.

Al jaren hetzelfde appartement via particuliere huur in Les Menuires. Steeds in januari omdat ik niet gebonden ben. Steeds met 3 personen, waarvan enkel ik ski. Huurprijs per week voor 6 persoonsappartement tussen de €900,-- en € 1.000,–, excl. skipas. Is verderop in seizoen stuk duurder. Beetje luxe, 2 slaapkamers, hoge ligging, aan de piste, Wi-Fi en welness voor ons belangrijke factoren

Hen48

Twee reisjes geboekt:
1 week (7n) Val di Fiemme eind januari in 4* hotel, half pension, inclusief skipas: 790 euro
1 week (6n) Madonna di Campligio midden maart 4* hotel, half pension inclusief skipas: 700 euro

Als ik met vrienden gaan boeken we altijd een pensionnetje (incl ontbijt) op loopafstand van de gondel, piste en/of apres-ski in een groot gebied met veel apres-ski.
Meestal zijn we dan tussen de 250 en 350 euro pp kwijt voor 2 aparte kamers (ik snurk nogal en mijn vriend kan daar niet tegen). Afgelopen jaar zaten we in Gerlos op 200m van de gondel en terug we konden zo t skiraum in skieen. we betaalden 310 euro PP en hadden allebei een ruime 2-pers. kamer.

Ga ik met mijn gezin (3 personen) dan boeken we een appartementje met oven en aparte slaapkamers. Ook rond de 350-400 euro. Dit jaar voor de 2e keer in Leogang. We zitten dan wel iets verder van de piste/gondel af; maar gaan dan met de auto naar de gondel.

TIP: zoek via de website van t skigebied en google op pension + skigebied. Zoom je in op google maps komen er veel accomodaties tevoorschijn. Op Bookings.com heb ik voor de wintersport nog nooit een betaalbaar apparatement gezien; die laat ik tegenwoordig ook links liggen. De subwebs e.d. zijn handig voor ruim buiten het seizoen en/of ultra last minute.
2 jaar geleden half December voor 100 euro PP in een superdeluxe 4**** appartement gezeten midden in t centrum van Saalbach via de Sunweb.

Ik probeer altijd een appartement te zoeken onder de 50 euro per nacht/ 350 per week.
Maar dan wel aan de piste/lift.
En dat niemand op de bank hoeft te slapen.
buiten de vakanties.

Voor dit seizoen les arcs begin feb 338 pp

Janurari westendorf 310pp met ontbijt.

Wow! volgend jaar zal ik toch eens wat beter gaan zoeken, we gaan altijd met 5 vrienden buiten de vakanties.
Dit jaar 2500 euro voor appartement via Booking.com (zonder skipas) in Ischgl.

*bericht bewerkt door Acetate op 21 nov 2018 09:49

Ik slaag daar toch ook niet in om het voor die prijs met aparte slaapkamers te doen.
Dit jaar 1000 euro voor een week in Westendorf,appartement met 1 slaapkamer op 300m van de lift maar dat betekent dus wel dat de dochter op de slaapbank in de living moet.Ik heb de indruk dat er heel veel telkens een jaar vooruit geboekt wordt,vooral in de vakanties want ik mail altijd alle appartementen rechtstreeks en krijg overal te horen dat er geen beschikbaarheid is,zelfs als ik al in juni begin te mailen voor de krokusvakantie het jaar erna.Vooral in de prijsklasse tot 1400 euro voor een appartement met 2 slaapkamers ben ik er nog nooit in geslaagd.Meer wil ik echt niet betalen aan een appartement van gemiddeld 45- 50m2

Wij gaan met twee gezinnen van 4 personen (kids in de leeftijd van 1-4). Dit jaar buiten t seizoen, appartement voor 9 personen met drie slaapkamers en twee badkamers aan de piste, voor €1800.
We proberen altijd onder de €2000 te blijven voor de accommodatie (normaal gaan we in de voorjaarsvakantie ivm van in t onderwijs).

Aan de piste hebben we nog nooit gehad wel liefst binnen een km van de lift.

Luxe geven we niet om wel beetje leefruimte ivm de kids die tot nu toe nog geen hele dagen buiten waren.

Vorig jaar zijn we eenmalig met schoonouders geweest, toen een 7 persoons appartement met drie slaapkamers en 1 badkamer voor nog geen €700. Was wel iets verder van de lift (5 minuten met de auto) en beetje oudbollig, maar compleet en netjes schoon.

Ik neem wel de tijd om goed te zoeken. En we zien niet vast aan één gebied. Wel voorkeur voor Oostenrijk (na paar uitstapjes naar Zwitserland)

Dit jaar buiten t seizoen, appartement voor 9 personen met drie slaapkamers en twee badkamers aan de piste, voor €1800.

Noordeling op 21 nov 2018 10:40

Badkamers aan de piste is altijd wel relaxed.

Sorry flauw.

De verschillen tussen binnen of buiten de vakantie zijn (zeker in Oostenrijk) gigantisch, dus wil je een beetje vergelijken dan moet je dat goed in de gaten houden in dit topic.

Ik zat nog even te kijken naar het hotel waar ik in Obergurgl was, maar dat scheelt per nacht ruim € 100,- (per kamer).

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

@JDE ik ben 2 jaar geleden naar Ischgl geweest maar toen lukte het ook niet om aan de piste en lift te zitten. toen zat ik in gehuchtje ervoor op 5min met de bus.
Eind januari 35m2 250pp 3p

Met vrienden gaan we altijd naar Frankrijk en bijvoorbeeld in Les menuires kan je op een top locatie + appartement zitten Reberty 2000 voor 300pp wel buiten de vakantie. in de vakantie gaat de prijs van €1800 naar €4500 voor 1 week.

*bericht bewerkt door Marco_ski op 21 nov 2018 11:27

Ik boek elk jaar steeds in mei of juni al bij de eigenaar zelf om in januari met 8-10 personen 1 gezamenlijk appartement voor een week met een 8 daagse skipas inbegrepen (weet de exacte prijzen van de accommodaties niet meer). Steeds in het centrum op wandelafstand van de skilift en après ski en dit zijn de prijzen p.p. exclusief vervoer van de laatste jaren.

2014 St.Anton 530€ incl. 8d. Skipas
2015 Ischgl 590€ incl. 8d. Skipas
2016 St.Anton 570€ incl. 8d. Skipas
2017 Serfaus 520€ incl. 8d. Skipas
2018 Ischgl 680€ incl. 8d. Skipas
2019 St.Anton 630€ incl. 8d.Skipas

Moet wel zeggen dat het de laatste jaren steeds moeilijker is om 10 persoons app. te vinden in deze grotere skigebieden voor een degelijke prijs maar wie zoekt die vind. Prijzen van zowel accomodaties als skipas is enorm aan het stijgen de laatste jaren bv. 8 dagen skipas st. Anton in 2014 ca.278€ en nu 363€ 😔

Nou moet ik overigens wel erkennen dat de accomodatieprijzen omhoog zijn gegaan de laatste tijd. Waar we in 2014 en 2015 met zijn drieën in de carnavalsvakantie accomodaties hadden die respectievelijk 500 en 360 hebben gekost (1 slaapkamer), kom ik de laatste paar jaar toch al snel op 300 pp als er per 2 personen een slaapkamer moet zijn.

Voor werk houd ik €200 per week aan. Anders is de marge er vanaf.

En af en toe kun je geluk hebben. Zo heeft mijn zusje met een groep van zes een heel chalet met 6 slaapkamers en sauna voor een extra lang weekend (5 dagen) eind maart voor zeg maar 200 p.p. in hartje Kaprun

Plaats een reactie