Bindingen op snowboard instellen

Hallo,

Misschien hebben sommige al andere forum items gevonden maar heb inmiddels een snowboard 1.65w Rossignol one Magtek in mijn bezit en bindingen.
Maar nu moet het zaakje op elkaar maar hoe en wat is aan te raden.

welke gaatjes de bindingen en welke hoek?
Slobgaten van de bevestigingsplaat in de lengte van het board of haaks erop?
Verder kan ik mijn hiel instellen dus dat ik verder naar voren of achteren sta, maar wanneer is dit aan te raden?Bochten naar rechts (linksvoorstaand) is het lastigste voor mij als controle misschien dat dit nog mee bepaald in de stand?

De straks kunnen ook op andere posities geplaatst worden maar neem aan dat dit enkel je eigen comfort betreft.

Wederom bedankt allemaal!

Cheers

gaatjes en hoek is naar eigen voorkeur en hoe je board (freestyle vaak ‘duck’, freeride eerder +/~ tot +/+ bvb +21/+6)
hiel (dwars) zou ik gewoon centraal laten, tenzij je echt merkt dat je veel meer moeite moet doen voor je toeside bocht.
uitproberen zou ik zeggen :)

Aan de onderstaande filmpjes van deze Carveguru kan je vast ook wel wat hebben.

null

Kwestie van uitproberen. En dat begint met wat voor snowboardstijl je hebt, doe je meer trucjes, dan een duckstance, dus de hakken dichterbij elkaar dan de tenen. Ga je meer voor het rijden en carven, dan heb je meestal de voorste voet iets meer gedraaid dan de achterste. Of je wijder uit elkaar staat, meer of minder gedraaid staat, tja, neem een schroevedraaier mee en pas het aan, dan kom je er vanzelf achter wat voor jou de fijnste positie en houding is. Succes!
P.S. Volgens mij zijn er Black Friday deals voor Snowworld? ;)

Laat wintersporters.nl daar nou een filmpje over hebben gemaakt.
Het maakt (in grote lijnen) niet heel veel uit hoe je je bindingen monteert zolang je maar soepel door je knieën kan buigen.

https://youtu.be/g-yUePNFZ0E

Übung macht den meister!!!

Hoe je binding ook staat zorg ervoor dat je heelback gelijk met de kantlijn is.

From a galaxy far far away.............

Hoe je binding ook staat zorg ervoor dat je heelback gelijk met de kantlijn is.

IamJago op 22 nov 2018 18:52

Begrijp niet helemaal wat je hiermee bedoelt?

Anyway over de breedte van het board: zorg dat je schoenen mooi in het midden uitkomen als je ze in de binding zet. Heelback mag iets tegen de schoenen aanduwen, maar probeer niet zoveel forward lean erin te zetten dat je hak niet meer goed tegen de achterkant aankomt. Met die bochten -> techniek blijven oefenen. Dikke kans dat je wat achterover hangt/ niet goed met je board meedraait, waardoor de bocht niet goed lukt.

Qua breedte: begin gewoon eens op de reference stance van je board, kijk of je prettig kan buigen met de knieën en probeer anders een gaatje uit elkaar of dichter naar elkaar toe.
Draaihoek is inderdaad persoonlijke voorkeur, maar niet meer dan 30 graden verschil. +15 -15 is de standaard duck stance (voor en achter dus eigenlijk gelijk), ikzelf heb +18 -9 (iets naar voren gericht).
Qua plates van je binding: meeste bindingen kunnen de plaatjes in beide richtingen. Afhankelijk van of je iets preciezer voor achter wil instellen (dwars op het board) of de breedte van je stance meer of minder dan een gaatje aan wil passen (met de lengte mee).

Hoe je binding ook staat zorg ervoor dat je heelback gelijk met de kantlijn is.

IamJago op 22 nov 2018 18:52

Begrijp niet helemaal wat je hiermee bedoelt?

Tiny-M op 22 nov 2018 20:38

Ik denk dat hij highback rotation bedoelt, maar @Benniehill is nog niet zo ervaren, heeft net zijn eerste snowboard gekocht en weet nog niet welke stance hij prettig vind, dus ik denk dat we de highback rotation, net als forward lean maar even moeten parkeren tot hij de juiste stance gevonden heeft.

Annoying skiers since 2003

Ja dat bedoel ik inderdaad.

From a galaxy far far away.............

Duidelijk👍
Had het anders geïnterpreteerd.

Ja dat bedoel ik inderdaad.

IamJago op 22 nov 2018 22:50

Niet alle bindingen hebben de mogelijkheid tot heelback rotation. Maar het lijkt me niet handig dat ze dan op 0/0 graden gaan staan? ;-)

Ik dacht dat de volgorde van belangrijkheid was:

  1. Hoek van de bindingen
  2. Fordward Lean (zodat je makkelijk op het heel edge kan kanten)
  3. Highback rotation

Kun je niet iemand in je omgeving vinden, of met iemand (indoor) afspreken die het je één keer in de praktijk laat zien?!

my subculture can kick your subcultures ass anytime 24/7

Ja dat bedoel ik inderdaad.

IamJago op 22 nov 2018 22:50

Niet alle bindingen hebben de mogelijkheid tot heelback rotation. Maar het lijkt me niet handig dat ze dan op 0/0 graden gaan staan? ;-)

Ik dacht dat de volgorde van belangrijkheid was:

  1. Hoek van de bindingen
  2. Fordward Lean (zodat je makkelijk op het heel edge kan kanten)
  3. Highback rotation
Waah op 23 nov 2018 09:45

Punt 1 en 2 hebben met elkaar te maken. Rij je veel in het park dan wil je duckstance en weinig tot geen forward lean. Wil je veel carven, doe je weinig tricks en ga je zelden tot nooit switch naar beneden dan plaats je je bindingen iets meer naar voren gedraaid en wil je meer forward lean.
Of je daarna je Highback wilt roteren is een beetje afhankelijk van het type binding of dit wel mogelijk is.

*bericht bewerkt door RFKANGOO op 23 nov 2018 19:03

Übung macht den meister!!!

Kun je niet iemand in je omgeving vinden, of met iemand (indoor) afspreken die het je één keer in de praktijk laat zien?!

Sneeuwbaard op 23 nov 2018 17:44

Nope, helaas geen bekende. Maar zal eens wat gaan proberen.

Hoe je binding ook staat zorg ervoor dat je heelback gelijk met de kantlijn is.

IamJago op 22 nov 2018 18:52

Begrijp niet helemaal wat je hiermee bedoelt?

Tiny-M op 22 nov 2018 20:38

Ik denk dat hij highback rotation bedoelt, maar @Benniehill is nog niet zo ervaren, heeft net zijn eerste snowboard gekocht en weet nog niet welke stance hij prettig vind, dus ik denk dat we de highback rotation, net als forward lean maar even moeten parkeren tot hij de juiste stance gevonden heeft.

sterko op 22 nov 2018 22:36

Geen idee wat die dingen betekenen.
De achterkant van mijn bindingen kan ik zonder gereedschap verstellen en dus eenvoudig testen.

Denk dat ik mijn voorste voet tussen dwars en recht naar voren zet en mijn. achterste dwars of een tikkeltje naar achter.

Als ik mijn achterste binding meer naar de nose laat wijzen van de plank ipv dwars of naar achteren zal dan mijn toeside/bocht naar rechts makkelijker in te zetten zijn?

Thanks again!

Geen idee wat die dingen betekenen.
De achterkant van mijn bindingen kan ik zonder gereedschap verstellen en dus eenvoudig testen.

Denk dat ik mijn voorste voet tussen dwars en recht naar voren zet en mijn. achterste dwars of een tikkeltje naar achter.

Als ik mijn achterste binding meer naar de nose laat wijzen van de plank ipv dwars of naar achteren zal dan mijn toeside/bocht naar rechts makkelijker in te zetten zijn?

Thanks again!

Benniehill op 24 nov 2018 14:14

Probeer die achterkant (highback) eerst eens goed tegen je schoen te zetten. Je schoen moet bij de hiel goed in de achterkant staan van je binding en dan de highback ertegenaan.

Tegenwoordig zie je bij de verhuur meestal dat de standaard 15 -15 wordt gebruikt qua stance. Begin daar maar mee. Voorste dwars is geen goed idee.
Qua bochten: techniek, techniek, techniek.

Beide voeten naar voren zou ik pas doen als je inderdaad specifiek gaat freeride of op een slalomplank gaat staan met hardboots. Op een allmountain freestyle boardje wat jij hebt zou ik het niet snel doen.

Tegenwoordig zie je bij de verhuur meestal dat de standaard 15 -15 wordt gebruikt qua stance. Begin daar maar mee.

Beide voeten naar voren zou ik pas doen als je inderdaad specifiek gaat freeride of op een slalomplank gaat staan met hardboots. Op een allmountain freestyle boardje wat jij hebt zou ik het niet snel doen.

Tiny-M op 24 nov 2018 14:40

Ik ben misschien een beetje old-school, maar toen ik begon met snowboarden was een duck-stance iets voor een echte freestyler. In de verhuur en les was een forward stance normaal. De meeste snowboarders boarden 95% van de tijd vooruit en dan vind ik een forward stance veel prettiger. Ik weet dat tegenwoordig een klein beetje duck (-3 of -6) gebruikelijk is bij verhuur en les, maar beginnen met +15/-15 vind ik wel erg freestyle-georiënteerd.
Ik board op mijn directional all-mountain board met +21/+6. Ik heb wel eens een beetje duck geprobeerd, maar zelfs bij -3 had ik al het idee dat ik O-benen kreeg.
De Rossignol One Magtek is ook een directional board en als Bennie niet van plan is om veel switch te gaan rijden of het park in te gaan, zou ik hem ook een forward stance adviseren.

Annoying skiers since 2003

Mja, ieder z’n voorkeur. Ik ben ook vroeger begonnen toen duck nog niet gebruikt werd (dus ook forward), maar wil het nu zeker wel ondanks dat ik veelal 1 kant op ga de piste af. En die one magtek is een directional twin. Heb zelf de diva (vrouwelijke versie ervan) en er is iets verschil maar zeker niet veel. Mijn k2 simple pleasures daarentegen is wel volledig directional, maar ook dat sta ik iets duck.

Mja, ieder z’n voorkeur. Ik ben ook vroeger begonnen toen duck nog niet gebruikt werd (dus ook forward), maar wil het nu zeker wel ondanks dat ik veelal 1 kant op ga de piste af. En die one magtek is een directional twin. Heb zelf de diva (vrouwelijke versie ervan) en er is iets verschil maar zeker niet veel. Mijn k2 simple pleasures daarentegen is wel volledig directional, maar ook dat sta ik iets duck.

Tiny-M op 24 nov 2018 20:55

Dus als ik het goed heb zou jou advies zijn duck en gewoon middenvan de plank? Thanks

Mja, ieder z’n voorkeur. Ik ben ook vroeger begonnen toen duck nog niet gebruikt werd (dus ook forward), maar wil het nu zeker wel ondanks dat ik veelal 1 kant op ga de piste af. En die one magtek is een directional twin. Heb zelf de diva (vrouwelijke versie ervan) en er is iets verschil maar zeker niet veel. Mijn k2 simple pleasures daarentegen is wel volledig directional, maar ook dat sta ik iets duck.

Tiny-M op 24 nov 2018 20:55

Dus als ik het goed heb zou jou advies zijn duck en gewoon middenvan de plank? Thanks

Benniehill op 25 nov 2018 08:22

Duck maar dan wel naar voren gericht. Bijvoorbeeld +18 voor en -6 achter.
En dan een beetje spelen met de grades. Kijken waarbij je lekker door de knieën kan zakken. Er is niet 1 vaste instelling die iedereen moet gebruiken. Gewoon lekker zelf uitzoeken wat je prettig vind.

Übung macht den meister!!!

Nog iemand tips voor betaalbare bindingen?

Nog iemand tips voor betaalbare bindingen?

Benniehill op 5 dec 2018 21:57

Je hebt toch al bindingen??

Anders is het misschien handiger om een nieuw topic te openen met wat de wensen precies zijn.

Übung macht den meister!!!

Ohja, vergeten te zeggen: je hebt wel bindingen nodig om ze te kunnen instellen 🤣

Mja, ieder z’n voorkeur. Ik ben ook vroeger begonnen toen duck nog niet gebruikt werd (dus ook forward), maar wil het nu zeker wel ondanks dat ik veelal 1 kant op ga de piste af. En die one magtek is een directional twin. Heb zelf de diva (vrouwelijke versie ervan) en er is iets verschil maar zeker niet veel. Mijn k2 simple pleasures daarentegen is wel volledig directional, maar ook dat sta ik iets duck.

Tiny-M op 24 nov 2018 20:55

Dus als ik het goed heb zou jou advies zijn duck en gewoon middenvan de plank? Thanks

Benniehill op 25 nov 2018 08:22

Duck maar dan wel naar voren gericht. Bijvoorbeeld +18 voor en -6 achter.
En dan een beetje spelen met de grades. Kijken waarbij je lekker door de knieën kan zakken. Er is niet 1 vaste instelling die iedereen moet gebruiken. Gewoon lekker zelf uitzoeken wat je prettig vind.

RFKANGOO op 25 nov 2018 09:49

Ik ben ook begonnen met alleen forward stance 5/15. Tegenwoordig sta ik iets meer duck stance omdat ik af en toe switch rijden ook leuker vindt. Zou willen dat ik van begin af aan duck of een beetje duck had aangeleerd, want moest er best wel aan wennen. Je houding is toch wel echt anders dan volledig forward. 15/15 zou ik dan wel wat heftig vinden.

Bergen + Sneeuw = ❤

Ik ben 5 jaar terug begonnen met snowboarden. Het eerste wat mijn snowboardleraar toen deed was de bindingen van iedereen in het klasje op 15/15 zetten. Het duck rijden is wel erg standaard geworden. Ik zou hier ook gewoon mee beginnen en dan kan je het altijd een beetje gaan aanpassen als je het niet fijn vind.

Ik ben een paar jaar terug van 6/21 stapsgewijs naar -15/15 duck gegaan omdat dit minder belastend zou zijn voor de knieën, het een natuurlijkere beweging zou zijn, je betere controle zou hebben en was het de ideale stance om ook makkelijk switch te rijden. Inmiddels lijkt dit alweer achterhaald, omdat ik laatst op een testevent de ‘geheimtip’ kreeg de bindingen wat meer naar voren te draaien voor een betere houding en meer controle… 🤯

-15/15 Duck is een ideale uitgangspositie, maar voel je vrij om te experimenteren met verschillende hoeken, zolang het onderlinge verschil maar ongeveer 20-30 graden blijft (met de tenen naar buiten, niet naar binnen).

Voor de plaatsing van de binding in de juiste inserts (de schroefgaten in je board) gebruik je bij voorkeur eerst de (meestal) duidelijk aangegeven reference stance (ref./pijltjes/ander kleurtje). Meestal betekent dit een setback (afwijking van beide bindingen naar de tail ten opzichte van het midden) van 2 of 4 cm.
Mocht je het gelijk helemaal goed willen doen, bepaal dan eerst de breedte van je stance (hoe ver je voeten uit elkaar staan als je comfortabel/goed op je board staat). Hierover zijn genoeg filmpjes op internet te vinden. Als je dan de sleuven in de platen in de lengterichting van je board monteert, kun je deze breedte eenvoudig instellen. Mochten de gaten van de reference stance niet goed overeenkomen met de sleuven, dan mag je beide platen één of twee inserts naar binnen of naar buiten verplaatsen. let op dat je beide platen een gelijk aantal inserts naar elkaar toe, of van elkaar af beweegt, omdat je anders je setback aanpast.

Het is me ook niet helemaal duidelijk of je al weet of regular (links voor) of goofy (rechts voor) staat. Tenzij je een volledige twin zonder setback rijdt (en dat is de Rossi One niet), is dat het eerste wat je moet bepalen voordat je kunt gaan schroeven.

*bericht bewerkt door Sneeuwbaard op 06 dec 2018 17:37

my subculture can kick your subcultures ass anytime 24/7

Daarnaast is het board afhankelijk. Op mijn oude Burton Custom Flying V vond ik een forward stance beter; meer controle bij het carven, overall goede performance. Mijn huidige Ride Highlife UL doet het dan weer veel beter in een gebalanceerde duck. De tiprocker zal daar wel mee te maken hebben.

dubbel

*bericht bewerkt door Sneeuwbaard op 06 dec 2018 17:37

my subculture can kick your subcultures ass anytime 24/7

Nog iemand tips voor betaalbare bindingen?

Benniehill op 5 dec 2018 21:57

Je hebt toch al bindingen??

Anders is het misschien handiger om een nieuw topic te openen met wat de wensen precies zijn.

RFKANGOO op 5 dec 2018 22:10

Klopt, maar ben erachter dat het mechanisme niet meer makkelijk opent en sluit.
Heb niet veel eisen gewoon goed en betaalbaar voor mijn One Mag.
Zit te denken aan Salomon Pact, Salomon Rythem,Rossignol Viper of Rossignol Battle
.
Ervaringen mee?

*bericht bewerkt door Benniehill op 06 dec 2018 19:26

verwijderd

*bericht bewerkt door /TimH\ op 08 dec 2018 14:37

Plaats een reactie