Waarom openen Franse gebieden zo laat?

In mijn zoektocht naar fijne skibestemmingen begin december (7-10 om precies te zijn) ben ik er achter gekomen dat veel Franse skigebieden een stuk later hun geplande opening hebben dan veel gebieden in vooral Oostenrijk en Italië. En dan heb ik het over gebieden zonder gletsjer. Behalve Val Thorens is volgens mij in Frankrijk nog geen enkel gebied zonder gletsjer operationeel. (Tignes en Val d’Isère zijn wel open, maar die hebben dan ook een gletsjer.) En zelfs al had er veel meer sneeuw gelegen dan nu het geval is, dan nog vallen de openingsdata van veel gebieden opvallend laat. Althans, ik vind het opvallend.
Le Grand Massif, La Forêt Blanche, Paradiski… allemaal een geplande opening op 15 december terwijl ze toch een stuk hoger liggen en sneeuwzekerder lijken dan veel Oostenrijkse en Italiaanse gebieden. In Oostenrijk zijn er namelijk heel wat veel lager gelegen gebieden die eind november al hun opening gepland hebben (Montafon, Zell am See, Katschberg, Gastein, Jerzens, Zauchensee, Schladming, Saalbach). Hetzelfde geldt voor de Dolomieten. Heeft dit puur te maken met de hoeveelheid sneeuwkanonnen?

Ik heb het specifiek over de geplande openingsdata (die men dus al heeft bepaald en gecommuniceerd voordat men iets van de condities wist). De factor van de huidige sneeuwcondities wil ik dus expliciet even buiten de discussie houden.

Ik denk dat het met rendabelheid te maken heeft? Volgens mij is een geplande opening van 15 december helemaal niet zo gek, gelet op langjarige gemiddelden van condities. Die hang om al medio november te openen met witte linten door een bruin landschap begrijp ik niet zo goed…

Geplande data wil zeggen dat ze bij goede condities ook eerder kunnen openen, of weekendbetrieb kunnen doen. Dat lijkt mij logischer dan een geplande opening van erg vroeg hebben.

Mr. Slow

Ik snap je argumenten. Maar in Italië en Oostenrijk denken ze dan dus echt anders? Als het dáár loont, zou het in Frankrijk toch business-technisch ook moeten kunnen lonen?
Misschien weet @Rogier dit.

Iig Milaan heeft rond 7 & 8 december jaarlijks een lang weekend waarin veel mensen hun skiseizoen openen. Dat is meer geredeneerd dat Frankrijk niet laat is, maar Italie vroeger.

Denk ook dat er in Oostenrijk en Zuid-Duitsland veel meer mensen al in oktober zitten te popelen, ski-gek als ze zijn. Dat speelt in Frankrijk vermoedelijk minder.
Verder in Frankrijk veel meer grote (gigantische) accommodatie, met bijbehorende personeelskosten en planning. In Oostenrijk en Italië grotendeels familiebedrijven die veel makkelijker/flexibeler vroeg opstarten.

*bericht bewerkt door Wunderkammer op 26 nov 2018 11:02

Daarnaast zijn veel Franse skidorpen purpose-build. Er is niets te doen in oktober en november. Niet alleen het skigebied, maar het hele dorp moet vaak weer gebruiksklaar gemaakt worden. Om dat allemaal te doen voordat de toeristen massaal toestromen is economisch niet echt rendabel lijkt me.
Begin december is men nog volop bezig om het beschot er weer af te halen, woningen te controleren en schoon te maken. In Oostenrijk zijn veel complexen het hele jaar door in gebruik en speelt dit veel minder.

Verder in Frankrijk veel meer grote (gigantische) accommodatie, met bijbehorende personeelskosten en planning. In Oostenrijk en Italië grotendeels familiebedrijven die veel makkelijker/flexibeler vroeg opstarten.

Wunderkammer op 26 nov 2018 10:59

Dat laatste is echt niet waar volgens mij. De meeste gebieden in Fr zijn ook gewoon familie-uitbaters (Frankrijk is meer dan Les Menuires en Tignes). En een groot hotel in Oostenrijk run je ook niet als een familietje…

Verder ben ik persoonlijk erg blij dat Frankrijk niet mee doet met deze rat-race. Liever wat langer opblijven in april dan nu skiën op witte banen :-)

Waarom Frankrijk dit precies niet doet weet ik niet eerlijk gezegd. Ik zal eens rondvragen.

Click. Click. Peace

@Rogier dat klopt m.i. toch echt niet. De capaciteiten in de Franse skistations zijn zo veel gigantischer dan de kleine Franse dorpjes. En jij weet ook dat er echt veel meer van dergelijke stations zijn dan alleen Les Menuires en Tignes…Jij noemt deze vermoedelijk vanwege hun beruchte lelijkheid. Maar achter de (recente) houtbetimmeringen zitten ook errug veul bedden…
Hieraan gerelateerd: heel veel zogenaamde koude bedden van appartementeigenaars…Speelt vermoedelijk ook een rol. Heb je in Oostenrijk en Italië veeel minder.

*bericht bewerkt door Wunderkammer op 26 nov 2018 11:37

Hangt denk ik ook van de regio af, in sommige regio’s in Italië zijn er juist ook aardig wat appartementen die niet verhuurd worden, maar door de eigenaren gebruikt.

Ben ook wel benieuwd naar de reden, maar heb meer het idee dat ze het gewoon ‘te vroeg’ vinden en inderdaad niet meedoen aan de rat-race.
Die vroege openingen zorgen ook weer vaak voor uitstel als het weer een keer niet meezit, krijg je weer teleurgestelde klanten van…

@Wunderkammer Wel eens in La Thuile geweest? Daar kennen ze het concept ‘koude bedden’ ook wel hoor ;)

Mr. Slow

@Wunderkammer Wat ik bedoel te zeggen is dat veel bedrijven in Fr ook familie bedrijven zijn… (ook grotere hotels) en tegelijkertijd zie ik veel Oostenrijkse uitbater-familieleden zelden zelf de wc’s schrobben… zij hebben ook gewoon personeel nodig.

Kortom, ik denk niet dat dit het verschil maakt. In Frankrijk is de publieke opinie trouwens ook zeker niet pro-kunstsneeuw… dat maakt ook zeker dat skigebieden hier huiveriger voor zijn…

Click. Click. Peace

Mijn vermoeden komt omdat Fransen van nature wat minder flexibel zijn. Je ziet in Oostenrijk ook heel veel gebieden die voor de exposure zo vroeg mogelijk open gaan. Schladming wil soms in oktober al sneeuw maken om maar als eerste non-gletsjer gebied open te gaan. Denk dat de Fransen liever geen zin in gedoe hebben, de exposure niet echt nodig hebben en daarmee het zekere voor het onzekere nemen.

Even a bad day skiing is better then a good day at work

@Quick La Thuile kun je in meerdere opzichten dan ook eigenlijk als frans betitelen…;-)

@Quick La Thuile kun je in meerdere opzichten dan ook eigenlijk als frans betitelen…;-)

Wunderkammer op 26 nov 2018 13:22

Maar iets te eten bestellen lukte daar afgelopen seizoen toch echt alleen in het Italiaans!

Terug naar de vraag:
Is het niet zo dat de ondergrond in Frankrijk over het algemeen wat ruiger is dan de “lieflijke” alpenweides in Oostenrijk? Ik heb echt wel in gebieden geskied waar een halve meter niet genoeg was om de stenen te bedekken, terwijl de ondergrond in Oostenrijk als een biljartlaken zo vlak (gelukkig niet zo groen…) was. En als je meer sneeuw nodig hebt, heb je gemiddeld gezien ook langer nodig om aan deze laag te komen.
Verder zijn er in Frankrijk behoorlijk wat bergpassen waar skipistes overheen gaan. Deze zullen ze zo lang mogelijk open willen houden.
Ik heb geen onderbouwing hiervoor, slechts onderbuikgevoel.

Beter één piste onder mijn ski's dan 10 op de webcam

Het zal met bezoekersaantallen te maken hebben. De vraag is ook wat open inhoudt? DreiZinnen is nu al officieel open, maar dat is precies één lift en vorig jaar was dat de laatste week/weken voor de aangekondigde seizoenseinde ook zo. In Zwitserland ook een keer vroeg geweest (na dump) en toen deden ze na het weekend (zogenaamd alles open, in praktijk nog steeds helft gesloten) op maandag grote delen weer dicht.

Het is volgens mij toch een beetje te wijten aan het tegen elkaar opbieden van sommige Oostenrijkse gebieden, iets dat de laatste 10-15 jaar steeds extremer is geworden. Frankrijk heeft daar simpelweg nooit aan meegedaan. Jaren geleden trouwens begin december in Pra-Loup geweest. Gebied zou officieel pas tegen kerst openen, maar omdat de sneeuw (toen nog vrijwel alleen maar natuursneeuw) dusdanig goed was, draaiden al een heel aantal liften. Over flexibiliteit gesproken!

*bericht bewerkt door paolie op 26 nov 2018 15:09

Volgens mij heeft men in Oostenrijk en Italie veel meer geinvesteerd in stuwmeren en sneeuwkanonnen; Ook in de hoger gelegen gebieden. Frankrijk loopt daar mijns inzien nogal op achter en kunnen ze dus niet eerder open dan dat er natuursneeuw ligt. Ook zijn de groene, gladde alpenweides in Oostenrijk veel sneller skiklaar dan de rotsachtige pistes in Frankrijk.

Mijn vermoeden komt omdat Fransen van nature wat minder flexibel zijn. Je ziet in Oostenrijk ook heel veel gebieden die voor de exposure zo vroeg mogelijk open gaan. Schladming wil soms in oktober al sneeuw maken om maar als eerste non-gletsjer gebied open te gaan. Denk dat de Fransen liever geen zin in gedoe hebben, de exposure niet echt nodig hebben en daarmee het zekere voor het onzekere nemen.

Thomas op 26 nov 2018 12:07

Heel eerlijk gezegd denk ik dat Fransen zeker niet minder flexibel zijn… Veel gebieden openen eerder dan gepland (vaak maar een weekendje) hier bij mij in de buurt vanwege de vele sneeuw. En vandaag was ik in Puy, daar wordt nu echt met man en macht gewerkt. Al deze jongens hebben pas dit weekend (net na de sneeuwval) te horen gekregen dat ze nu aan de slag moesten…

Daarnaast is het tegen elkaar opbieden van vroeg openen in Frankrijk niet aan de gang… ook is het selling point van veel Franse gebieden dat ze groot zijn… Drie kunstsneeuw linten zijn dat niet. Dat zal zeker meespelen…

Click. Click. Peace

Ik denk dat je de vraag beter omdraait ‘waarom openen sommige Oostenrijkse gebieden zo vroeg (voordat er sneeuw ligt)?’

Ik denk dat je de vraag beter omdraait ‘waarom openen sommige Oostenrijkse gebieden zo vroeg (voordat er sneeuw ligt)?’

Errant op 26 nov 2018 16:27

Laat vs vroeg… kwestie van perspectief (want: in relatie tot de ander). Maar er zijn al best wat redenen voorbij gevlogen. Andere ondergrond die mogelijk meer sneeuw nodig heeft voor een goede piste, de wil (of gebrek daaraan) om te openen op witte linten, liever een groot gebied openen dan eerder één of twee pistes, een andere attitude ten opzichte van kunstsneeuw…

Vanuit het perspectief van de skigebieden is het waarschijnlijk de vraag of de mensen een extra keer komen skiën als het vroeger opengaat ofdat het enkel een verschuiving is. In het laatste geval geeft het geen extra inkomsten, wel extra kosten, dus niet interessant.
Maar als het buurgebied wel vroeger opengaat moeten ze wel meedoen, want anders lopen de klanten daarheen. Ik heb wel het gevoel dat er een (te) groot opbod is tussen de skigebieden, ook qua investeringen.

@Errant Dat laatse punt is een goede… ik denk dat ze in Frankrijk met een langer seizoen in de lente liever hebben dat wintersporters in april nog meerdere keren komen (met vaak erg goede sneeuw) dan dat ze nu al komen terwijl de condities vaak minder zullen zijn…

Click. Click. Peace

Maar dat is wishfull thinking. Lagelanders zijn in het voorjaar de winter snel vergeten, terwijl ze in oktober en november daadwerkelijk dromen van skiën…

*bericht bewerkt door Wunderkammer op 26 nov 2018 17:37

Er wordt hier ook teveel uitgegaan van een rat-race. Beetje onzin. Men tracht simpelweg een extra centje te verdienen en zo de hoge vaste kosten van de liften een beetje te spreiden. In de slipstream wellicht wat marketing voor de rest van het seizoen. Zo lang het geld oplevert en geen geld kost zullen ze er mee doorgaan. Vermoedelijk is de interesse voor het voorseizoen in Frankrijk niet groot genoeg om de grote stations kostendekkend te vullen.
Alleen Ischgl (even afgezien van de gletsjers) heeft er echt een separaat verdienmodelletje van gemaakt, maar krijg een beetje de indruk dat dat ook wat minder wordt.
Ook in Oostenrijk blijven de kleine dorpen/gebieden over het algemeen langer dicht.

*bericht bewerkt door Wunderkammer op 26 nov 2018 17:45

In Frankrijk is de schaal doorgaans een pak groter, en hebben lokale besturen dikwijls iets in de pap te brokken als het gaat over kleine skigebieden (die overheidsinbreng nodig hebben om te overleven).

Die denken waarschijnlijk net iets langer na of het wenselijk of rendabel is om de boel eerder open te gooien en er een hoop dure resources voor te gebruiken met het risico dat het weinig oplevert.

Zou ook eerst denken dat het te maken heeft met dat de grote wintersportgebieden in Oostenrijk eigenlijk het ganse seizoen doordraaien tegenwoordig. Ik was ooit bv. eens in Les Orres in de zomer en dat was totaal leeg. Vergelijk dat met bv Schladming en Saalbach in de zomer, die schakelen vlot over op wandelaars, mountainbikers, e-bikes en veel liften blijven ook in werking.

Verder misschien een wild idee : Leeft het gros van het “doelpubliek” niet noordelijker voor bv Oostenrijk (meerendeel Duitsers, Nederlanders, Vlamingen, …) t.o.v. Frankrijk ? Scheelt een paar graden maar ook opening scheelt maar een paar weken. Deze site komt ook pas tot leven als de temperaturen beginnen te zakken …

Geldt niet voor alle Franse gebieden. Risoul is in de zomer bijvoorbeeld best gezellig druk. Plaatsen als Chamonix, La Clusaz of Megève zelfs heel druk.

Andere reden zou wellicht ook kunnen zijn dat Oostenrijk heel veel daggasten trekt uit het relatief druk bevolkte Zuid-Duitsland. In sommige gebieden zie je in de weekenden tot wel meer dan honderd touringcars met daggasten op de parkeerplaats bij de lift staan, iets dat ik in Frankrijk nog nooit gezien heb. Daar komen voor mijn gevoel de meeste toeristen voor een hele week. Wellicht vinden deze daggasten het prima om eind november al een dagje op witte linten te skiën.

*bericht bewerkt door paolie op 26 nov 2018 21:57

Ik weet niet wanneer je in Les Orres was, maar dit gebied heeft de laatste jaren enorm aan z’n bike-park gewerkt en daar is het 's zomers geweldig MTBen. Geen mooi dorp, helaas, dat is zeker.

Maar de dorpse setting van veel Oostenrijkse dorpen nodigen natuurlijk wel uit voor zomertoerisme, zeker!

Click. Click. Peace

Plaats een reactie