Reeks salom ski’s getest

In een ander topic deelde ik de nieuwste telg in mijn wintersportcollectie, nl. de Elan SLX in 170cm. Aangezien hier toch enig testwerk aan vooraf gegaan is, wil ik jullie mijn ervaringen delen en een beetje inzicht geven in mijn beslissingsproces om tot deze aankoop te komen.

  • over mezelf

Man, 38j, 1m89, 86kg, sportief en fit, met een dynamische skistijl. Rond de 50 weken ervaring op de latten, aangevuld met wekelijkse trainingen (september t.e.m. maart) op Aspen in Wilrijk sinds 8 winters.

Ben een echte allmountain skier, die van alles kan genieten: piste (zowel technisch skien als op snelheid), offpiste, buckels, … met een meer dan degelijke techniek. Maar uiteraard wel nog op alle vlakken ruimte voor verbetering. En ik probeer mij via trainingen en het opzoeken van mijn grenzen ook effectief te verbeteren.

  • historiek qua materiaal

Sinds 2008 eigen ski’s, voordien altijd gehuurd.

Elan speedwave 14 (2008)
Salomon Enduro XT 800 (2013)
Salomon X-Drive 88 FS (2017)

Dus altijd op allround / allmountain ski gestaan. De X-Drive vind ik nog altijd een zalige ski en zal mijn weapon of choice blijven voor de gevarieerde allmountain dagen.

Ik heb ook steeds de gewoonte gehad om mijn oude ski’s verder te gebruiken voor de trainingen in België. Tot vandaag gebruikte ik de Enduro dus indoor op Aspen.

  • reden van de aankoop van een slalom ski

Ik ben zeer gemotiveerd om mijn techniek verder te verbeteren en volg wekelijks trainingen op Aspen. De nadruk ligt hier dan ook voornamelijk op technisch carven in verschillende variaties, met een aanzet naar race georienteerde trainingen.

Vorig jaar kwam ik tot de constatatie dat de Enduro en bij uitbreiding de X-Drive hiervoor eigenlijk niet ideaal zijn, wegens te lang, te breed en te grote radius. Ook ga ik sinds jaren het eerste weekend van december naar Sölden, waar de kans klein is dat je defitge offpiste condities hebt op die tijd van het jaar, waardoor dit dus in regel een carving trip is.

Dus speelde ik al even met het idee om een dynamische piste ski bij te kopen. Op aanraden van een van mijn trainers ben ik dan ook de afgelopen maanden race georienteerde slalom ski’s gaan testen op test events en via de sportwinkel die onze club sponsort.

Hierdoor ben ik dus ervan overtuigd geraakt dat ik op een niveau ben gekomen dat ik een meer uitdagende ski nodig heb (die je permanent vrij actief moet skien) om mezelf te pushen om technisch beter te worden. Vandaar dus de aankoop

  • het testen

Verspreid over verschillende sessies heb ik de consumenten race slalom ski’s (dus niet de FIS versies) getest van Elan, Salomon, Atomic, Head, Volkl, Rossignol en Dynastar. Wat je hier leest zijn mijn persoonlijke ervaringen met deze ski’s op de indoorbaan te Wilrijk. Ik pretendeer niet de wijsheid in pacht te hebben, maar wil wel mijn ervaringen delen. Hoe dan ook zou ik iedereen aanraden om ski’s te testen alvorens te kopen, als je de gelegenheid daartoe hebt. Je leert er zo veel meer van dan van comments en beschrijvingen.

Ik rangschik de ski’s hier naar gelang mijn ervaring, van meest positief naar minst positief:

  • Elan SLX: mijn favoriet. Ik vond dit de meest uitgebalanceerde ski van allemaal: krachtig en dynamisch genoeg, mooi egaal te skien, met meer dan voldoende rebound en toch een tikkeltje speels (door de carbon plaat onder de binding?). De ski dwong mij om actief en aandachtig te skien, maar ging zeer mooi op de kanten, met vlotte wissels, zonder dat ik het gevoel had dat de ski de overhand kreeg. Wilde ze op het einde van de test eigenlijk niet teruggeven.

  • Volkl Racetiger SL: voelde iets stijver aan dan de Elan, maar voor het overige vond ik de ski vrij vergelijkbaar skien, hoewel de Elan mij een tikje speelser leek. Ik heb lang getwijfeld tussen de Elan en de volkl, maar uiteindelijk de Elan gekocht, ook al omdat ik deze €150 goedkoper kon krijgen dan de volkl

  • Rossignol Hero Elite: duidelijk sportiever dan de vorige 2, maar iets te sportief naar mijn zin. Voor de rest wel leuke ski, die op zich goed aanvoelt, met een lekkere rebound en kantenwissel.

  • Head Worldcup Rebels: eigenlijk weinig negatief te zeggen over deze ski, maar ze voelde mij iets te stijf en tegelijk te gedempt aan. Voor mij te weinig fun factor.

  • Salomon S-Race (?): te stijf naar mijn zin. Ik had te veel het gevoel dat ik deze ski niet echt 100% de baas kon.

  • Atomic Redster S9: het compleet tegenovergestelde. Ik had het gevoel dat de ski niets teruggaf en dat ik er bij momenten zelfs een beetje doortrapte. Toch raar voor dit merk, met de voorgeschiedenis van de beenharde doubledeck ski’s

  • Dynastar (type niet onthouden): slechts 1 afdaling kunnen skien aan het einde van een testevent. Te weinig om een oordeel te vellen (dus vandaar onderaan de test), maar gaf mij zeker niet het wauw gevoel dat de Elan en de Volkl gaven.

Tot zoveer my five cents hierover.

Het is dus de Elan SLX geworden en ik kan niet wachten om hem zaterdag uit te proberen in Sölden.

https://cdn.wintersport.nl/forum/22/f56fb9e8e63f9a8383889c51...

Leuk dat je je ervaringen deelt. Waren het allemaal ski’s van dit seizoen (2018-2019). De Elan wel, de rest ook? Grappig dat ik bijna woordelijk dezelfde commentaren had kunnen opschrijven op basis van mijn eigen ervaringen op die ski’s (alleen de Dynastar heb ik niet geskied). Zelf heb ik net andere voorkeuren dan jij en dus een andere gekocht. Maar in je beschrijvingen kan ik mijn eigen ervaring 100% herkennen.

Het waren allemaal ski’s van dit seizoen ja.

Ik had alleen graag de Fischer ook nog getest, maar die kregen ze niet te pakken.

Welke heb jij dan genomen?

Ik heb de Völkl Racetiger SL van vorig seizoen. En ik ben blij toe, want die van dit seizoen vind ik te agressief. Daar ski ik niet actief genoeg voor. De oude is net een tikkie meer ‘mellow’. Zit dicht bij de Elan qua karakter.

Ik was nog het meest verbaasd van de Atomic. Ik had mij aan een beest verwacht, want een jaar of 5 geleden eens op een double deck gestaan, wat zo een beetje de agressiefste ski ooit moet geweest zijn naar mijn gevoel, maar uit die Redster S9 kreeg ik amper iets van deftige rebound.

Rare keuze van Atomic m.i.

Overcompensatie misschien? Ik heb de filosofie ook nooit helemaal duidelijk gekregen. Maar heel veel mensen skiën er heel lekker op. Al hoor ik dat meer van de G9 en X9 dan van de S9.
Maar ze verkopen goed heb ik me laten vertellen.

*bericht bewerkt door GiGi op 29 nov 2018 22:11

Mooi evenwichtig verslag voor zover ik het kan beoordelen @StevenDW 👍

Elan SLC je moet natuurlijk wel van groen houden 😜😃

PS
Atomic S9 ik had de zelfde ervaring brrr
Raar voor dat merk inderdaad.

@StevenDW. Ik weet niet wat jij hebt betaald? Ik zie de Elan SLX 1.70 bij 3s-ski staan voor €629,–.

Hen48

€ 640. Basisprijs in België is € 800 en 20% korting gehad

Geen verkeerde keuze denk ik, leuk om je ervaringen te lezen!

🎿🌨 Just go with the snoW 🌨🎿

Wat het waard is, bij 3s-ski staat de basisprijs voor de SLX fusion op € 949,-- en de SLX Fis Worldcup op € 999,–, beide van 2019.

Hen48

dat is we heel duur. De mijne hebben ze moeten bestellen in de fabriek in Slovenie (geen stock in Belgie meer in 170) en de basisprijs was €800 (staat zo op de bon van de fabriek) waar dan via de sponsoring 20% is afgegaan.

Ter afronding. Ze worden bij 3s natuurlijk wel aangeboden voor € 629,-- resp. € 666,–. Alleen is de laatste op max.1.65 beschikbaar.

Hen48

Maar het is wel een beetje boerenbedrog om de basisprijs 150€ hoger te leggen om dan te kunnen pochen dat je meer dan 300€ korting geeft.

Maar kom, het eindresultaat is uiteindelijk ongeveer hetzelfde. En m.i. betaal je uiteindelijk een zeer mooie prijs voor deze ski.

Leuk @StevenDW, en de Elan’s zijn inderdaad erg fijn!

Voor een ander die dit topicje nog leest… Bij de Atomics had ik de eerste keer dat ik ze probeerde ongeveer hetzelfde. De tweede keer leerde ik dat ze vooral een andere, misschien meer technische stijl, vragen. Ze willen veel druk over de voorkant bij het insturen en in de latere fase juist druk op de hiel/achterzijde van de binding. Dan hebben ze wel perfecte grip en een hele goede rebound, met een (te) neutrale positie bereik je op deze ski’s inderdaad niet veel.

Hirscher heeft meegewerkt aan het ontwerp en ik denk echt dat zijn perfecte techniek en kenmerkende stijl terug te vinden is in deze ski:

null

Kenmerkende nosewheelie ;)

null

Vol op de voorkant

null

Kijk naar de spray om te zien waar de druk zit. Hierna kun je zelfs vaak de twee tips volledig los zien komen van de sneeuw als een soort backseat situatie, die hij vervolgens weer omzet in de nosewheelie.

Nu, na deze prachtige techniek duiding :P moet ik wel even vermelden dat we daar natuurlijk allemaal lichtjaren vandaan zitten, maar dat deze ski’s m.i. agressiviteit van de skiër juist zeer belonen en daarin verschillen ze echt van de rest van het veld.

*bericht bewerkt door Shane op 30 nov 2018 09:57

I can stick uphill ice, on my saucer...

Allemaal fraaie latten, ondanks dat het testen er bij inschoot, erg gelukkig hier met de Rossi’s (st ti 2019). Als ik voorgaande zo lees, ook voor een leuke prijs (540 compleet bij Ekosport “black friday”)

Edwin van Riel

@StevenDW waarom in 170 in plaats van 165?

+1 voor waarom 170 i.p.v. de 165 waarvoor slalomski’s ontworpen zijn?

Mag ik je uit de droom helpen.@Shane
Hirscher heeft eraan mee gewerkt.
Hij is er over heen gevlogen. Net zo als bij de kippensoep waar weinig of geen kip in zit.Ja alleen de print is hetzelfde.
Ooit eens 20 paar ski’s zien liggen bij de WM van de heren.Waren volgens mij totaal andere ski’s .

Mag ik je uit de droom helpen.@Shane
Hirscher heeft eraan mee gewerkt.
Hij is er over heen gevlogen. Net zo als bij de kippensoep waar weinig of geen kip in zit.Ja alleen de print is hetzelfde.
Ooit eens 20 paar ski’s zien liggen bij de WM van de heren.Waren volgens mij totaal andere ski’s .

Hooykaas op 30 nov 2018 14:09

Er wordt niet gezegd dat Hirscher op deze latten zijn wedstrijden skiet. Maar vaak helpen top-atleten wel degelijk met de ontwikkeling van nieuwe ski’s. Vaak al in een heel vroeg stadium (het testen van verschillende constructies, shapes, materialen). Maar dat hun naam eraan verbonden is, heeft denk ik vooral marketingwaarde ja.

Hoe hoog het waarheidsgehalte van zijn grote betrokkenheid bij de ontwikkeling van deze ski’s is, dat zullen we nooit weten @Hooykaas. Maar de man is natuurlijk een materiaalfreak, de Redster’s zijn een groot verschil t.o.v. hun voorgangers en ten slotte kun je mijn betoogje over wat die ski’s dan wel fijn vinden (Hirscher stijl :P) zelf uittesten ;).

I can stick uphill ice, on my saucer...

Mee eens @Shane en@GiGi

Op beide lengtes geskied. Vond de 170 prettiger aanvoelen, maar dat zal puur persoonlijk zijn. Ik ben natuurlijk al jaren gewoon om op skies van ong 185cm te staan.

Wat betreft de Atomics: ik heb dus duidelijk geen Hirscher stijl 😂. Ik er werkelijk geen deftige rebound uit. Waarmee ik niet gezegd heb dat het een slechte ski is, alleen niet de ski voor mij. Het was voornamelijk het karakterverschil met de double deck dat mij enorm verbaasde. Die had als het ware veel te veel rebound.

@Shane
Alle skiers in de WC hebben 100% gegarandeerd na de vallijn meer druk op de voorkant van de ski dan voor de vallijn. Beide foto’s van Hirscher zijn overigens na de vallijn.

@Shane: ik vind het knap hoe Hirscher tussen het eerste en tweede plaatje van ski’s is gewisseld zonder vaart te minderen 😉.

@Shane: ik vind het knap hoe Hirscher tussen het eerste en tweede plaatje van ski’s is gewisseld zonder vaart te minderen 😉.

Morzel op 30 nov 2018 17:38

En kledij!
Een wonderbaarlijke mens. 😛🤓

Bla, bla, bla.

@Shane: ik vind het knap hoe Hirscher tussen het eerste en tweede plaatje van ski’s is gewisseld zonder vaart te minderen 😉.

Morzel op 30 nov 2018 17:38

Haha. Ja, dat kan alleen de allerbeste!

I can stick uphill ice, on my saucer...

@Shane
Alle skiers in de WC hebben 100% gegarandeerd na de vallijn meer druk op de voorkant van de ski dan voor de vallijn. Beide foto’s van Hirscher zijn overigens na de vallijn.

IkBakErNiksVan op 30 nov 2018 16:29

Ik probeer enkel te duiden dat deze ski’s, meer voorwaartse druk vragen voor de grip en meer druk op de hiel voor de rebound dan vergelijkbare ski’s. Wellicht kun jij dat beter omschrijven @IkBakErNiksVan?

I can stick uphill ice, on my saucer...

@Shane
Rebound is wat je krijgt als je druk (lees: voordruk en kanthoek) loslaat. Het is een soort trampoline effect waarbij de ski ‘terugveert’ van een gebogen staat met spanning naar een staat waarbij er geen spanning meer op de ski staat en de vorm weer meer richting de originele (camber) vorm gaat waarbij er niemand op de ski staat. Dit betekent dat hoe meer je een ski kan buigen hoe meer rebound je kan genereren, dus meer voordruk en meer kanthoek = meer potentie tot rebound. Druk loslaten gebeurt overigens altijd pas na de vallijn en rebound voor de vallijn bestaat niet.

Rebound door de tail van de ski te ‘laden’ met spanning gaat meer richting dolphin turns. Dat is ook een manier om de ski te buigen en rebound te krijgen. Het zou dan kunnen dat de tail van de ski zich goed leent voor dolphin turns door de manier van buigen, maar dat durf ik niet te zeggen.

*bericht bewerkt door Skitechniek op 30 nov 2018 19:46

Plaats een reactie