Reeks salom ski’s getest

Dit laat imho goed zien hoe men het beste tot een ski keuze kan komen. Heb ook de meeste SL ski’s getest en mijn voorkeur is toch wel een wat stevig model. Op dit moment is dat een atomic double deck SL, zou ik nu moeten kopen zou het een Head iSL worden (of misschien de FIS variant).

Veel plezier op je nieuwe latten @StevenDW

*bericht bewerkt door Menn0 op 01 dec 2018 17:05

Leuk @StevenDW, en de Elan’s zijn inderdaad erg fijn!

Voor een ander die dit topicje nog leest… Bij de Atomics had ik de eerste keer dat ik ze probeerde ongeveer hetzelfde. De tweede keer leerde ik dat ze vooral een andere, misschien meer technische stijl, vragen. Ze willen veel druk over de voorkant bij het insturen en in de latere fase juist druk op de hiel/achterzijde van de binding. Dan hebben ze wel perfecte grip en een hele goede rebound, met een (te) neutrale positie bereik je op deze ski’s inderdaad niet veel.

Hirscher heeft meegewerkt aan het ontwerp en ik denk echt dat zijn perfecte techniek en kenmerkende stijl terug te vinden is in deze ski:

null

Kenmerkende nosewheelie ;)

null

Vol op de voorkant

null

Kijk naar de spray om te zien waar de druk zit. Hierna kun je zelfs vaak de twee tips volledig los zien komen van de sneeuw als een soort backseat situatie, die hij vervolgens weer omzet in de nosewheelie.

Nu, na deze prachtige techniek duiding :P moet ik wel even vermelden dat we daar natuurlijk allemaal lichtjaren vandaan zitten, maar dat deze ski’s m.i. agressiviteit van de skiër juist zeer belonen en daarin verschillen ze echt van de rest van het veld.

Shane op 30 nov 2018 09:56

Interessante post @Shane, wist niet dat Marcel H betrokken was bij het ontwerk van de S9. Toen ik hem ski-de was het een behoorlijke tegenvaller, hoopte zelf meer op een opvolgen van de double deck SL. Maar met deze informatie begrijp ik de ski meer, misschien dat ik hem nog wel eens onder ga binden, of misschien de fis versie.

Begin november de Faction CT 2.0 geskied op een test even en hoewel dit type ski niet echt voor mij is begrijp ik wel waarom Thovex de ski zo heeft mee helpen ontwikkelen. Ideaal voor wat hij doet, flexibele tips en tails (centered binding) voor de landingen en STIJF onder de voet voor de controle. Raar om dat super stijve geconbineerd te zien met die flexibele tips.

Verschillende type ski’s skiën en dan de ontdekken met welk idee de ski ontwikkeld is, is leuk om te doen.

Net terug van de jaarlijkse trip naar Sölden. De nieuwe Elans zijn mij zeer goed bevallen, zeker de eerste 2 dagen op hardere sneeuw. Dynamisch en sportief, zeer goede kantengrip, … Gewoon zeer lekker op de piste. En zelfs in een 15tal cm verse sneeuw vond ik ze best wel leuk skiën, maar je merkt wel dat ze daarvoor niet gemaakt zijn.

Dus de laatste dag toch maar de X-Drive 88 genomen om de laatste dag door 30 cm poeder te knallen.

Ben tevreden met mijn keuze voor de Elan SLX en weet zeker dat ik er nog veel plezier aan ga beleven.

Leuk @StevenDW, en de Elan’s zijn inderdaad erg fijn!

Voor een ander die dit topicje nog leest… Bij de Atomics had ik de eerste keer dat ik ze probeerde ongeveer hetzelfde. De tweede keer leerde ik dat ze vooral een andere, misschien meer technische stijl, vragen. Ze willen veel druk over de voorkant bij het insturen en in de latere fase juist druk op de hiel/achterzijde van de binding. Dan hebben ze wel perfecte grip en een hele goede rebound, met een (te) neutrale positie bereik je op deze ski’s inderdaad niet veel.

Hirscher heeft meegewerkt aan het ontwerp en ik denk echt dat zijn perfecte techniek en kenmerkende stijl terug te vinden is in deze ski:

null

Kenmerkende nosewheelie ;)

null

Vol op de voorkant

null

Kijk naar de spray om te zien waar de druk zit. Hierna kun je zelfs vaak de twee tips volledig los zien komen van de sneeuw als een soort backseat situatie, die hij vervolgens weer omzet in de nosewheelie.

Nu, na deze prachtige techniek duiding :P moet ik wel even vermelden dat we daar natuurlijk allemaal lichtjaren vandaan zitten, maar dat deze ski’s m.i. agressiviteit van de skiër juist zeer belonen en daarin verschillen ze echt van de rest van het veld.

Shane op 30 nov 2018 09:56

Eindelijk lees ik eens een technisch onderbouwde uitleg dat deze ski inderdaad zeer lekker te skiën valt, mits eventueel de juiste techniek, ik ervaar ook een stevige rebound als je er stevig op ingaat… heel veel grip, heel speelse ski die zich enorm goed, snel en makkelijk van kanten laat wisselen en toch niks inboet aan grip, zelfs op hogere snelheden. Ik heb de 165cm.
Natuurlijk, niet iedereen skiet met dezelfde techniek, iedereen skiet anders, maar zoals Shane het beschrijft, ski je op een bepaalde manier zoals deze ski’s nodig hebben dan kun je er erg veel uithalen…

@StevenDW: Wat super dat je je overwegingen in je zoektocht naar een slalomski hier hebt gedeeld! Met veel plezier heb ik dit topic gelezen omdat ik me in de Elan SLX aan het verdiepen was en me ook echt herken in je technische ski ambitie en eisen.

Ik ski nu al een jaar of 7 op allmountains (Salomon Tornado Xwing TI, mijn eerste gekochte ski’s) en hoewel ze niet verkeerd zijn loop ik op de piste te vaak tegen de beperkingen aan. We zijn net terug van een kerstweek Saalbach en door de harde pistes werd mijn eerdere conclusie om een set pure pisteski’s aan te gaan schaffen weer onderstreept.

Een skimaatje van me heeft Elan Fusion SL’s en ik ben wel gecharmeerd van zijn korte bochtjes, grip op ijzige steile pistes en wendbaarheid op bucklepistes. OK, zijn skitechniek is beter dan de mijne maar ik schat mijzelf wel in op nivo 8 en voel me ook echt geremd door de allmountains om mijn skitechniek op de geprepareerde of harde piste verder te verbeteren (offpiste en op een laag verse sneeuw is er geen probleem natuurlijk). Naast de Elan SLX heb ik ook de Hero Elite ST en de Volk Racetiger ST op de shortlist.

Ik zag hier in het topic de opmerkingen over lengte 1,65 (‘want slalomski’). Elan geeft zelf als advies -5 tot -20cm van de lichaamslengte.
Zelf ben ik 46jaar, redelijk sportief, 1,84m, tegen de 90kg en zat dus zelf ook aan 1,70 te denken. Aan de andere kant is wendbaarheid op mn bucklepistes ook wel fijn met wat kortere ski’s.

Hoor graag de gedachten over geschikte lengte. Ik neem even aan dat hetzelfde dan geldt als ik voor de Racetiger of Hero Elite zou gaan.
@stevmal: ik lees dat jij 1,65m lengte hebt. Wat is jouw skiprofiel (lengte, gewicht, skistijl) en wat zijn je overwegingen geweest?

*bericht bewerkt door -JPS- op 03 jan 2019 20:55

@-JPS- de standaardlengte van een slalomski is idd 165cm, omdat dit (als ik mij niet vergis) de minimumlengte is voor een FIS slalom ski. Feel free to correct me if I’m wrong.

Ik heb ze zowel in 165 als 170 getest en voelde mij gewoon iets beter op de 170. Het beperkte verschil in radius voelde ik niet echt en ik heb ook geen ambities om wedstrijden tussen de palen te gaan skiën. Daarnaast vond ik die 165 echt mini aanvoelen, wat te verklaren is doordat ik altijd op ski’s van ong 185cm heb gestaan en zelf 1m90 ben.

Daarom heb ik - puur op het eigen gevoel - de 170 genomen. Ik heb er ondertussen ook al een paar dagen mee in Sölden geskied en ben zeker tevreden met mijn keuze.

En het verhaal is net hetzelfde voor de volkl en de rossignol, want zelfde type ski (maar wel met eigen karakter). Zoals gezegd, vond in dat met voorsprong de 3 leukste geteste slalom skis.

Voor iemand van 90kg is de lengte van een slalom ski 1.65m. Het bestaat ook gewoon niet groter! Alle modellen die je groter kan kopen dan 1.65 zijn geen echte slalom latten, het kunnen afgeleide zijn zoals race Carvers etc… maar nooit “the real thing”. Een slalom lat kopen om dan makkelijk de buckels in te gaan is ook niet echt handig omdat de techniek voor buckels iets is dat een slalom lat nu net niet wil doen. Deze lat wil vanwege zen korte radius echt de de kant geskied worden.

Schiheil ⛷🏂🎿

Plaats een reactie