Buckelpistes

https://cdn.wintersport.nl/forum/22/bc4dbd83cf877449aa7062e3...

Click. Click. Peace

Maar even serieus: dat zijn toch heerlijke buckels die foto hierboven…

Click. Click. Peace
I can stick uphill ice, on my saucer...

IIk ga liever met lange carvebochten lekker snel, .

Quick op 30 nov 2018 16:46

De hele dag?
Heb je het dan over echt (jouw) top-snelheid?
Zo ja, vind je dat dan niet gevaarlijk worden? (Ik wel nl)
Zo nee, wordt dat na een tijdje niet saai? (Ik wel nl)

Slim op 30 nov 2018 17:18

Sorry, ik moet hier even verduidelijken, dat dit niet als kritiek bedoeld is.
Het een is niet beter dan het andere.
Ik wil altijd graag de uitleg van het waarom weten bij dit soort dingen.

Vind ik ook zalig. Zachte sneeuw vind ik ook geen issue. Maar dat is ook niet iets wat ik als buckels beschouw. Zachte sneeuw is heerlijk. Ik ski daar heerlijk in, op al mijn ski’s.

GiGi op 30 nov 2018 17:22

In het kader van deze discussie zijn het geen buckels als je skis er doorheen kunnen knallen.
Wat ik bedoel met zachte buckels, is dat de bult zelf niet vervormt, maar dat hij bedekt is met een laag zachte sneeuw.

Buckelpistes hebben ook voor mij hun charmes.
Voor tweejarige stop deed ik een periode liefst zwarte buckelpistes.
Dat was traag maar naar mijn gevoel veiliger dan op snelheid skiën zonder dat het aan uitdaging verloor.

Johan-R. op 30 nov 2018 17:30

Precies, als ik de uitdaging moet halen uit het steeds harder gaan, is het niet alleen voor mezelf gevaarlijk (als je dan crasht is het ook echt goed mis) maar inderdaad wellicht ook voor de mensen om je heen.

Trouwens, afwisseling moet er ook wezen, sowieso niet de hele dag door hetzelfde stukje of dezelfde stijl skien.

Mij kunnen die dingen gestolen worden. Ja ik kom eraf, maar ik zie er echte de lol niet van. Ergste vind ik nog de dalafdaling einde dag met mensen die er eigenlijk helemaal niets te zoeken hebben en na bijna elke hobbel liggen. Doe mij maar een mooi geprepareerde piste, kan ik de hele dag carve bochtjes op maken, verveelt me nooit. En verse poeder is natuurlijk nog mooier :)

Dat hele buckel gebeuren is iets wat pas leuk wordt als je het beheerst, dat zie ik telkens bij diegene die het kunnen en er met een smile overheen vliegen. Val zelf in de categorie: houterig en niet snappen wat ik nou precies moet doen… Heb er wat tips en tricks over gekregen afgelopen zomer op de indoorbaan, waar ik wel het idee begin te begrijpen over hoe te skiën in de buckels lag de strook tegen de zijkant van de hal en had ik maar 1 gedachte: ik wil er aan die kant niet uit, dus was ik daarmee bezig en lukt het niet…

Betrap me er ook vaak op dat je denkt vanuit de lift dat de piste er prima bij ligt met wat kleine buckels en dat dit dan op de piste zelf ineens toch al aardige bulten zijn met weer dat gepruts ten gevolg…😅

LA NORMA😍☃️

Vind ik ook zalig. Zachte sneeuw vind ik ook geen issue. Maar dat is ook niet iets wat ik als buckels beschouw. Zachte sneeuw is heerlijk. Ik ski daar heerlijk in, op al mijn ski’s.

GiGi op 30 nov 2018 17:22

In het kader van deze discussie zijn het geen buckels als je skis er doorheen kunnen knallen.
Wat ik bedoel met zachte buckels, is dat de bult zelf niet vervormt, maar dat hij bedekt is met een laag zachte sneeuw.

Slim op 30 nov 2018 20:28

Ik bedoelde met de ‘er doorheen’ in mijn tekst: er tussendoor, overheen, etc. Eigenlijk alles waarvoor ik niet de klassieke zipperline-buckeltechniek nodig heb (ofwel omdat de sneeuw niet te hard is, ofwel omdat ik zelf mijn lijn kan kiezen) vind ik prima. En dan hoeft het echt geen egale piste te zijn.

Hey @piefke als ik jou zo lees, ben je er bijna. Gewoon nog 2x een paar uur specifiek les aan spenderen. Ski’s dicht naast elkaar, stok achter de bult prikken, gemakkelijkste ongeveer op 2/3 hoogte de bult pakken, tips goed in de sneeuw er achter drukken en gaan met die banaan :)

Edwin van Riel

Die hang naar mooi geprepareerde pistes van veel vakantiegangers komt is er ook omdat je helemaal niet goed moet kunnen skiën om beneden te geraken op een corduroy boulevard. Maar waar je op een glad gestreken piste nog weg komt met een slordigheidje (of twee, drie 😉), worden technische foutjes in de bulten meteen afgestraft.

Een ideale omgeving om aan je techniek te werken: je krijgt instant feedback of je goed bezig bent 😎.
Tips en tricks voor in de bulten zijn pas nuttig als je techniek op gladde piste op een behoorlijk niveau is.

En zelfs dan is het soms harken: op het moment dat niet jij, maar wel het terrein het ritme en de plaats van je bochten bepaalt gaat je eigen techniek twee stappen achteruit – je moet dus al van een goeie basis vertrekken om nog voldoende over te hebben.

Hey @piefke als ik jou zo lees, ben je er bijna. Gewoon nog 2x een paar uur specifiek les aan spenderen. Ski’s dicht naast elkaar, stok achter de bult prikken, gemakkelijkste ongeveer op 2/3 hoogte de bult pakken, tips goed in de sneeuw er achter drukken en gaan met die banaan :)

evr66 op 1 dec 2018 10:52

@Piefke heeft gewoon een paar kortere ski’s nodig. Dan flitst hij zo tussen die buckels door.

Übung macht den meister!!!

gaan met die banaan :)

evr66 op 1 dec 2018 10:52

Dat is wat mij afschrikt haha. Liever niet met de banaan.

Ik bedoelde met de ‘er doorheen’ in mijn tekst: er tussendoor, overheen, etc. Eigenlijk alles waarvoor ik niet de klassieke zipperline-buckeltechniek nodig heb (ofwel omdat de sneeuw niet te hard is, ofwel omdat ik zelf mijn lijn kan kiezen) vind ik prima. En dan hoeft het echt geen egale piste te zijn.

GiGi op 1 dec 2018 10:41

Je vindt bulten dus niet erg wanneer je kan skiën alsof er geen bulten zijn. 😉

Hebben ze daar ook training voor?

Ja inderdaad, exact dat @Morzel. :)

Training? Gewoon een andere ski kopen. ;)

Haha, eerst techniek, dan materiaal mannen. Alhoewel een andere lat echt wel verschil kan maken natuurlijk. Nickelson lopen bij mij het lekkerste met m’n Armada 116 breed trouwens, had ik niet verwacht. Met die Rossi lt is het wat behelpen, kan allemaal wel, maar niet echt van harte. Hoe de Rossi st Ti het er af brengt ben ik wel benieuwd naar, die zijn daar ook niet echt voor natuurlijk :)

Edwin van Riel

Hey @piefke als ik jou zo lees, ben je er bijna. Gewoon nog 2x een paar uur specifiek les aan spenderen. Ski’s dicht naast elkaar, stok achter de bult prikken, gemakkelijkste ongeveer op 2/3 hoogte de bult pakken, tips goed in de sneeuw er achter drukken en gaan met die banaan :)

evr66 op 1 dec 2018 10:52

Hahaha, ja ik snap de intentie ondertussen wel maar nu nog een mooie “simpele” buckel piste vinden om het ook in de praktijk te kunnen gaan uitvoeren, hoop er ook wat tegen te kunnen komen met kerst tijdens de lessen. Precies wat je zegt: moet smaller staan, niet kanten wat ik juist altijd maar doe😅 maar smeren met die ski’s, de juiste stokinzet hanteren en vooral actief erin gaan en niet passief🙈 dus goed inzakkken om de buckels aan te voelen ipv ze als een springplank je te laten katapulteren😂

LA NORMA😍☃️

Als oefening zijn vaak ook de zijkanten van de pistes erg nuttig om gevoel voor timing en ritme te krijgen zonder dat je bij een missertje 3 bulten verder alsnog afgeschoten wordt :)

Edwin van Riel

Klopt, waar een fout op de gewone piste vaak met gemak weer herstelt wordt😊 is dat in de buckels verre van😅

De zijkant van de piste of net naast de pistes en de piste af en weer terug op zijn idd al goede hulpen om toch het gevoel te ervaren😃

LA NORMA😍☃️

Als er nou indoor regelmatig/vaak/permanent een buckelbaantje zou liggen.
Op de paar weken vakantie ga ik ze niet uit de weg, maar heel de dag stuiteren trekken de knietjes niet helemaal meer vrees ik.

Volgens mij ligt er eentje op een borstelbaan in NL. Worden ook cursussen op gegeven.

Edwin van Riel

Jep. Op de baan van de Wolfskamer in Huizen. In Skidome Ruphen worden ze vaak ook wel een paar weken op de baan gelegd, in Snowworld Zoetermeer afgelopen september ook. En er worden dan ook speciale buckel-clinics aangeboden.

*bericht bewerkt door GiGi op 01 dec 2018 14:22

Dat ze er wel eens liggen, dat weet ik. Je moet dan maar net kunnen. Maar buiten Huizen om dus niet permanent.

Bij mij in de stad (Duluth, Minnesota), hebben ze er de laatste jaren geen meer gehad. erg jammer, want het is al niet erg lang of steil, dus buckelpiste zou nu juist een leuke uitdaging zijn.
er valt hier niet zoveel sneeuw(~200cm/jr), dus dan is het ook lastig om ze te krijgen.

In Lutsen, langs de kust van Lake Superior, maken ze daarom kunstmatig buckels, bergaf een soort golvende rij, en dan 1.5m breedt, en iedere rij precies in tegenfase.

Jep. Op de baan van de Wolfskamer in Huizen. In Skidome Ruphen worden ze vaak ook wel een paar weken op de baan gelegd, in Snowworld Zoetermeer afgelopen september ook. En er worden dan ook speciale buckel-clinics aangeboden.

GiGi op 1 dec 2018 14:17

Dat is wel super tof dat ze die daar in Huizen hebben liggen!
Is dat een bortselbaan? Dan blijven ze ook nog mooi in vorm.
Dat is wel het nadeel van makkelijkere buckelpistes, er komen veel mensen die niet zo best door de buckels skien(daar ben ik er zelf 1 van), waardoor ze minder mooi rond en regelmatig worden, maar meer grillig en scherp.

Inderdaad borstelbaan volgens mij. Heb wel eens gekeken maar was bij mij vandaan logistiek niet echt lekker.

Edwin van Riel

Jep. Op de baan van de Wolfskamer in Huizen.

GiGi op 1 dec 2018 14:17

En geboekt, het moet er maar eens van komen. 4x 2 uur in mei en dan nog wat voor begin van het nieuwe seizoen. Ben benieuwd!

Edwin van Riel

Jep. Op de baan van de Wolfskamer in Huizen.

GiGi op 1 dec 2018 14:17

En geboekt, het moet er maar eens van komen. 4x 2 uur in mei en dan nog wat voor begin van het nieuwe seizoen. Ben benieuwd!

evr66 op 15 apr 2019 13:46

😵 Laat maar weten of het geresulteerd heeft in wat je iig hoopte😉
Ook de ervaring borstelbaan of heb je daar al eerder op gestaan?
Alvast succes☃️

LA NORMA😍☃️

Nog nooit gedaan op borstels, we gaan het zien ;)

Edwin van Riel

Ik ben ook heel benieuwd hoe t je bevalt…ik wil eigenlijk ook nog wat aan mijn techniek doen deze zomer en dit zou een optie kunnen zijn…

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Plaats een reactie