Roest op ski's door -zoek recco

Ik had mijn ski’s in mijn ski tas in de garage. Inmiddels was er lekkage in de garage, ook niet meteen gemerkt, maar de ski tas en mij skis zijn voor een paar weken in ‘water’ gebleven.

Het roest is best ernstige, verder hartstikke nieuw skis. En ze waren duur skis. Icelandic’s.

Wie in NL is het beste om ze reapareeren? Ik ben in Amsterdam, maar ik ben ook bereid om wat verder te reizen voor iemand die echt goed is.

Bedankt alvast voor de ideen

Best bijzonder voor Nederland Icelantic.
Bij elke goede skishop laten slijpen.
Dan is meestal de roest weg 👍
Bijkomend voordeel is wel dat ze goed staal gebruikt hebben.Anders roesten ze niet zo snel.
Waar heb je Icelantic gekocht als ik vragen mag?

Ik zou een bezoekje brengen aan MK Skiservice in Bilthoven.

Just out of curiosity: What has RECCO has to do with it? 😎

*bericht bewerkt door Alex op 01 dec 2018 19:02

When life gets too complicated.... SKI

Ik zou een bezoekje brengen aan MK Skiservice in Bilthoven.

Just out of curiosity: What has RECCO has to do with it? 😎

Alex op 1 dec 2018 19:00

Recco is een afkorting voor reccomendatie - ik ga bilthoven opzoek. Ik moet toch volgende week in Nieuwegein zijn.

Tsja, met zoek-recco en een roestende ski krijg je wel wat vraagtekens :)

Edwin van Riel

Waarom vraag je dat hier? Amerikanen weten toch alles beter (zie profielfoto)?

monoskito op 1 dec 2018 19:44

Joh! Ik doe mijn best hier om mijzelf verstandbaar te maken! Jullie taal is niet zo makkelijk…

Ok. Wat ik altijd doe met grote (ski) problemen: enkele Belgische speciaal bieren en glazen (nu gratis in de supermarkten in België) meenemen en daar mee onderhandelen. Lukt altijd (in Frankrijk).
Of vragen @gigi

Recco is een afkorting voor reccomendatie - ik ga bilthoven opzoek. Ik moet toch volgende week in Nieuwegein zijn.

HeidiInTheAlps op 1 dec 2018 19:16

Recommendation is met 1 ‘c’ 🤔

When life gets too complicated.... SKI

Recco is een afkorting voor reccomendatie - ik ga bilthoven opzoek. Ik moet toch volgende week in Nieuwegein zijn.

HeidiInTheAlps op 1 dec 2018 19:16

Recommendation is met 1 ‘c’ 🤔

Alex op 1 dec 2018 20:40

Lekker belangrijk!

@HeidiInTheAlps Mooie ski’s! Ik denk dat ze na een bezoek aan MK skiservice in Bilthoven weer als nieuw zijn.

Dat zal bij elke ‘goede’ winkel waar er ski onderhoud wordt aangeboden het geval zijn denk ik.

Succes!

🎿🌨 Just go with the snoW 🌨🎿

Kom op iedereen, hou op met opmerkingen over taalgebruik en persoonlijke aanvallen.

Click. Click. Peace

Ik ben absoluut geen onderhoudsgoeroe. Maar ik denk dat elk fatsoenlijk onderhoudsadresje dit zou moeten kunnen oplossen. Je zal wel een preek krijgen over droog opbergen e.d.

Puur uit interesse, maar kan je roest repareren of alleen wegslijpen?

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Puur uit interesse, maar kan je roest repareren of alleen wegslijpen?

Roy83 op 1 dec 2018 21:34

Het oxidatieproces terugdraaien kan niet geloof ik. Dus je moet het wegslijpen/polijsten (afhankelijk van hoe diep het in de staalkant zit). Denk ik. @Rogier?

Zal idd wegslijpen worden.

Edwin van Riel

Puur uit interesse, maar kan je roest repareren of alleen wegslijpen?

Roy83 op 1 dec 2018 21:34

Het oxidatieproces terugdraaien kan niet geloof ik. Dus je moet het wegslijpen/polijsten (afhankelijk van hoe diep het in de staalkant zit). Denk ik. @Rogier?

GiGi op 1 dec 2018 21:35

Yes wegslijpen!

Click. Click. Peace

Just out of curiosity: What has RECCO has to do with it? 😎

Alex op 1 dec 2018 19:00

Recco is een afkorting voor reccomendatie

HeidiInTheAlps op 1 dec 2018 19:16

@HeidiIntheAlps,
De verwarring komt doordat er voor skiërs een zoek systeem is dat RECCO heet, dus die woorden samen, op een ski forum, dan denken mensen dat het RECCO zoek reflectortje de oorzaak van het roesten is.

Puur toeval dus!

http://www.recco.com

*bericht bewerkt door Slim op 02 dec 2018 04:50

Puur uit interesse, maar kan je roest repareren of alleen wegslijpen?

Roy83 op 1 dec 2018 21:34

Het oxidatieproces terugdraaien kan niet geloof ik. Dus je moet het wegslijpen/polijsten (afhankelijk van hoe diep het in de staalkant zit). Denk ik. @Rogier?

GiGi op 1 dec 2018 21:35

Yes wegslijpen!

Rogier op 1 dec 2018 22:11

In dat geval zal toch iedereen die kan slijpen de topicstarter kunnen helpen. Tnx.

Ik heb best wat ski’s in handen gehad met wat roest, maar vaak bleek dat heel oppervlakkig te zijn, maar als de roest echt diep in staalkant trekt, dan heb je dus wel een probleem.

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

We zitten maar een beetje te dollen hoor. Nothing personal 😇

When life gets too complicated.... SKI

Recco is een lawine baken systeem. Dat zette iig mij op het verkeerde been.

Ik ben niet van de taal politie, maar ben niet zo van het gebruik van Engelstalige termen als het in NL minstens zo duidelijk is…

*bericht bewerkt door Onnem op 02 dec 2018 10:55

The older I get, the better I was

@Onnem Op de wondere wereld van het internet tref je wel eens iemand die de gangbare taal niet zo goed spreekt omdat deze daar niet vandaan komt. Moet kunnen toch. Jij plaatst ook regelmatig Duitse en Italiaanse stukken die mensen vervolgens mogen vertalen, of je gooit meteen de google translate link erin.

Zo lang iemand moeite doet om zich verstaanbaar te maken vind ik dat prima.
@HeidiInTheAlps Ben nu wel benieuwd naar de schade. Kun je een paar foto’s uploaden? I’m curious to the extent of the damage. Could you maybe upload a few pictures please?

Just out of curiosity: What has RECCO has to do with it? 😎

Alex op 1 dec 2018 19:00

Recco is een afkorting voor reccomendatie

HeidiInTheAlps op 1 dec 2018 19:16

@HeidiIntheAlps,
De verwarring komt doordat er voor skiërs een zoek systeem is dat RECCO heet, dus die woorden samen, op een ski forum, dan denken mensen dat het RECCO zoek reflectortje de oorzaak van het roesten is.

Puur toeval dus!

http://www.recco.com

Slim op 2 dec 2018 04:48

Ja, dat! Dat had ik nog niet door, en heb ik al wat RECCO kleding…

@Onnem Op de wondere wereld van het internet tref je wel eens iemand die de gangbare taal niet zo goed spreekt omdat deze daar niet vandaan komt. Moet kunnen toch. Jij plaatst ook regelmatig Duitse en Italiaanse stukken die mensen vervolgens mogen vertalen, of je gooit meteen de google translate link erin.

Zo lang iemand moeite doet om zich verstaanbaar te maken vind ik dat prima.

@HeidiInTheAlps Ben nu wel benieuwd naar de schade. Kun je een paar foto’s uploaden? I’m curious to the extent of the damage. Could you maybe upload a few pictures please?

Bennie op 2 dec 2018 10:08

null

Ik word zo verdretig van - Ik heb minder dan 10 dagen op de ski’s…

Zal wel meevallen. Je kunt zelf al even kijken door voorzichtig even schuursponsje er langs te halen. Door uitlopen van de roest oogt het waarschijnlijk erger dan het is. Gewoon ff slijpertje er langs en dan eens kijken. Welke regio? Wellicht een zelfslijpend forum lid bij je in de buurt?

*bericht bewerkt door evr66 op 02 dec 2018 12:03

Edwin van Riel

wat @evr66 zegt. Verder is het sowieso slim om je ski’s niet in een zak te bewaren. Vocht blijft daar altijd langer in staan… en de kans op roest is zelfs zonder lekkage heel veel groter.

Click. Click. Peace

Valt reuze mee.Beter is de ski’s om te draaien en nog een foto voor ons te maken.
Nog even dit.
Vertrouw niet op die schijn veiligheid van recco.Als je buiten de gezekerde Piste gaat.
Neem altijd een 3 eenheid mee.
Anders kan je wel eens voor een enorme teleurstelling komen te staan als er wat gebeurd.Die je dan niet na kan vertellen.

Die Recco’s kun je er net zo goed uit knippen, gaan je skies maar van roesten ;)

Inderdaad, Recco’s=waardeloos, pieper+schep+sonde=the way to go

Edwin van Riel

Beetje off-topic, maar he, staat in de titel ;-) )

Als je (en de gebruikers ervan) begrijpt wat recco is en waarvoor het bedoelt is is het onzin om te roepen dat het nergens op slaat.

Ten eerste: het is absoluut geen vervanging van een lawinepieps en een goed uitgevoerde kameraadsredding.
Echter eindigen veel lawine-ongelukken in een redding door de bergredding (ook bij mensen die denken getraind te zijn… angst en stress doen rare dingen…) en de bergredding kan ernome lawine kegels snel afzoeken met recco apparatuur. Verder heeft recco geen batterijen nodig en kan het minder snel kapot. Dat betekent dat mensen die lang vermist zijn nog steeds eenvoudig door de bergredding gevonden kunnen worden. En dat betekent weer dat de bergredding minder lang in gevaarlijk terrein hoeft te zijn. Voor die paar gram dat een recco plaatje weegt is er geen reden om hem ‘uit je kleren te knippen’ en het kan je redden, en het kan er voor zorgen dat de zoektocht van de bergredding veel sneller gaat. Ook kan een pieps kapot gaan (zeker in lawines) en eenr ecco plaatje praktisch niet…

Het is geen vervanging van 3 eenheid, zeker niet, maar de bergredding gebruikt het zeker rond skigebieden veel. Dus waarom niet?

Click. Click. Peace

@HeidilnTheAlps
Ik zag op de foto dat je aardig wat last hebt van vochtvlekken op de muur. Ik zou daar alles maar weghalen en niet alleen je ski’s 😜 Anders kan je volgend jaar weer opnieuw beginnen.😧

Je hebt zeker een punt @rogier. Wat mij opvalt, is dat “Recco” vaak gebracht en gezien wordt als veiligheidsverhogend voor de gebruiker, en dat is maar zeer beperkt het geval.

Bij een lawine ongeval zul je het vrijwel volledig van de reguliere 3-eenheid en met name kennis en oefening moeten hebben.

Edwin van Riel

@evr66 Mwah, ik zie het zelden zo gebracht worden. Het is meer hoe veel mensen die net een lawinecursus hebben gevolgd het zo opvatten ;-) Natuurlijk moet je het bij een lawine ongeval van kameraadsredding hebben. Maar ik ken zoveel gevallen van vermiste wintersporters / lawines over pistes etc etc dat er zeker wel plek is voor Recco.

Click. Click. Peace

Plaats een reactie