Aanschaf snowboard

Hoi,

Sinds kort heb ik leren snowboarden.
Ik was niet van plan om een snowboard aan te kopen maar door omstandigheden heb ik nu de kans om één te kopen.
Een collega zijn zoon is er niet meer, waardoor hij nu met het board zit en wil deze graag van de hand doen wegens plaatsgebrek.

Helaas ken ik er bitter weinig van, van snowboard(s) en mijn collega ook niet.
Hier enkele gegevens over mij.

  • 25 jaar
  • 178 centimeter
  • +/- 100 kilo
  • Schoenmaat 43
  • Beginner ( op de snowboard).

Het betreft een board van het merk Rossignol (Circuit 159 staat er als opschrift).
Afmetingen van het board zouden 165 cm lengte en 25 cm breedte zijn.
Bindingen en boots (maat 44) zijn inbegrepen.
Helaas heb ik zelf geen verdere info over het board zoals factuur, technische details,…
Ik veronderstel dat het een all-mountain bord is vooral op piste gericht.

  • De boots zijn maat 44 wat voor mij te groot is, zal dit dan met een maat 43 ook lukken?

  • Wat met de lengte?
    Heb mij laten wijsmaken dat een All-mountain board 10 tot 20 centimeter korter moet zijn dan uw lichaamslengte?
    Dat wil zeggen maximum 168 cm lang en minimum 158 cm?
    Wat is het verschil tussen een langer en korter board?

  • Iemand ervaring met het merk Rossignol?

En als laatste.

Ik mag een vrij bod doen op het board omdat hij totaal geen idee heeft wat het gekost heeft.
Daarom vroeg ik mij af of er iemand een idee heeft over de prijzen?
Ik wil natuurlijk geen overdreven laag bod doen of boven de originele prijs…

Wat zit er bij:

  • Snowboard (Rossignol) 1 week gebruikt.
  • Boots ( Quecha)
  • Bindingen (merk weet ik eventjes niet)
  • Opbergzak (Quecha)

Alvast dank bij voorbaat,

Cautereken

De Rossignol Circuit 159 (159 cm, vandaar dit getal) is een soepel (instap)boardje, waar je uitstekend op kunt leren snowboarden, maar in combinatie met jouw gewicht wel te kort gaat schieten als je hier wat harder op wilt gaan rijden. Wat ik zo snel even kan vinden, zit de gewichtsrange tussen de 65 en 85 kg voor dit board in deze lengte. Het boardje zal daardoor nog zachter aanvoelen en makkelijker te sturen zijn als in de beschrijving staat.

Het advies voor schoenen is simpel: Altijd passen en nooit kopen als deze niet helemaal goed zitten, al krijg je geld toe. Bij een goed zittende schoen mogen je tenen de voorkant raken als je rechtop staat en mag je hiel niet loskomen als je door je knieën gaat. Heb je al ruimte bij je tenen als je rechtop staat, zijn de schoenen waarschijnlijk te groot.

Afhankelijk van de staat van het board en de leeftijd mag hier niet al te veel voor gevraagd worden aangezien het board nieuw voor minder dan 200,- te koop is. Ik zo zeggen; 200-250 voor de hele set als dit nagenoeg nieuw is en al snel flink wat minder als het een ouder model is of als het materiaal al flink is gebruikt.

my subculture can kick your subcultures ass anytime 24/7

Het getal dat op het board staat, is ook de lengtemaat. Via verschillende websites kun je dan de size chart vinden waarop staat welke lengte je moet hebben (bijv. https://www.evo.com/rossignol-snowboard-size-chart). Dit is gerelateerd aan gewicht, niet aan je lengte. Op het board staat zowel 159 als 165? Dat zou ik wel vrij vreemd vinden, in principe zou er 1 maat op moeten staan. Met 165 zit je aan de bovenkant met jouw gewicht voor die lengte maar moet nog net kunnen.

Circuit is een lekker instap boardje (lekker flexibel, rocker aan de uiteinden, beetje camber in het midden), dus als beginner kun je daar prima plezier van hebben. Rossignol maakt gewoon prima snowboards, maar dit is een instapmodel dus geen high end specs.

De schoenen zijn van een huismerk van de decathlon, zou ik niet snel voor gaan. Maar mochten ze goed zitten, waarom niet? Belangrijk is geen heellift (hielen die in de schoen omhoog bewegen) en moeten goed omsluiten, niet knellen. Soms kan een maatje groter, soms heb je een maat kleiner dan normaal nodig. Kwestie van passen. Zit het niet lekker, gaan dan op zoek naar goede schoenen in een speciaalzaak waar je veel modellen kan passen.

Weet je hoe oud het board ongeveer is en hoeveel gebuikt? Nieuw zonder korting kost ie even boven de 300 euro, maar zal in de aanbieding nieuw nog weleens voor 200 voorbij kunnen komen.
Schoenen van dat merk zou ik hooguit een paar tientjes voor over hebben.

Wat Sneeuwbaard al zegt, is het board te kort, maar zal het voor jou als beginner wel prima zijn om mee te beginnen. Hou er wel rekening mee (met je bod) dat je er na een paar jaar (paar weken snowboarden) al wel op uitgekeken kan zijn.
Als de schoenen te groot zijn en je er anderen bij gaat kopen, moet je die ook even in de bindingen passen, maar dat zal waarschijnlijk wel passen. Bij de meeste merken vallen 43 en 44 in de zelfde maat binding.

Annoying skiers since 2003

Het getal dat op het board staat, is ook de lengtemaat. Via verschillende websites kun je dan de size chart vinden waarop staat welke lengte je moet hebben (bijv. https://www.evo.com/rossignol-snowboard-size-chart). Dit is gerelateerd aan gewicht, niet aan je lengte. Op het board staat zowel 159 als 165? Dat zou ik wel vrij vreemd vinden, in principe zou er 1 maat op moeten staan. Met 165 zit je aan de bovenkant met jouw gewicht voor die lengte maar moet nog net kunnen.

Circuit is een lekker instap boardje (lekker flexibel, rocker aan de uiteinden, beetje camber in het midden), dus als beginner kun je daar prima plezier van hebben. Rossignol maakt gewoon prima snowboards, maar dit is een instapmodel dus geen high end specs.

De schoenen zijn van een huismerk van de decathlon, zou ik niet snel voor gaan. Maar mochten ze goed zitten, waarom niet? Belangrijk is geen heellift (hielen die in de schoen omhoog bewegen) en moeten goed omsluiten, niet knellen. Soms kan een maatje groter, soms heb je een maat kleiner dan normaal nodig. Kwestie van passen. Zit het niet lekker, gaan dan op zoek naar goede schoenen in een speciaalzaak waar je veel modellen kan passen.

Weet je hoe oud het board ongeveer is en hoeveel gebuikt? Nieuw zonder korting kost ie even boven de 300 euro, maar zal in de aanbieding nieuw nog weleens voor 200 voorbij kunnen komen.
Schoenen van dat merk zou ik hooguit een paar tientjes voor over hebben.

Tiny-M op 5 dec 2018 00:43

Inderdaad nadien is mijn euro ook gevallen.
Toen hij een foto stuurde en de 159 zag staan had ik ook gedacht dat het 159 cm was…
Hij heeft gewoon een meetlat naast de board gelegd en zo de lengte bepaald.

Wat betreft de leeftijd heb ik geen enkel idee van.
Hij weet enkel dat zijn zoon eenmaal op wintersport is gegaan.
De boots kan ik sowieso niet gebruiken 44 is nu eenmaal te groot het schommelt altijd tussen de 42 & 43.

Alvast bedankt!

Ik zou de boots gewoon passen, dan weet je zeker of het wel of niet goed zit. Ik heb voor de nette leren schoenen maat 42,5 en voor de snowboardboots en andere sportschoenen maat 43-44. Succes!

Als er op het board 159 staat, dan moet je daar vanuit gaan. Niet het meetlint. In dit geval is het board te kort voor je gewicht (wat hierboven al stond).

Als er op het board 159 staat, dan moet je daar vanuit gaan. Niet het meetlint. In dit geval is het board te kort voor je gewicht (wat hierboven al stond).

Tiny-M op 5 dec 2018 13:29

Is het bij elk merk anders de lengte van het board naargelang je gewicht?
Of is het bij elk merk min of meer gelijkaardig?
Zoja, wat is dan een goeie richtlengte voor mij?

Is het bij elk merk anders de lengte van het board naargelang je gewicht?
Of is het bij elk merk min of meer gelijkaardig?
Zoja, wat is dan een goeie richtlengte voor mij?

Cauterken op 5 dec 2018 14:48

Verschilt zelfs per type board en kan bij het zelfde board zelfs per jaar veranderen. Als ze het board wat stugger maken, kun je bijvoorbeeld met een korter board af.
Meestal staat er een tabel op de website van de fabrikant of bij verkopers van het board. Tiny-M had hierboven deze al geplaatst: https://www.evo.com/rossignol-snowboard-size-chart
Met jouw gewicht moet je volgens deze tabel naar een 165 of 166W toe, maar zoals gezegd als beginner kan een te kort board wel makkelijk zijn. Je zal alleen na een paar weekjes boarden steeds harder gaan en merken dat dit board dan niet meer zo stabiel is.

Annoying skiers since 2003

Plaats een reactie