De parels en geheimtips van het Sauerland

Het Sauerland is waarschijnlijk de meest bezochte skiregio van de Nederlandse Wintersporters, maar naast de 2 grotere en drukke gebieden (Winterberg en Willingen) zijn er een flink aantal pareltjes waar het heerlijk is om een (halve) dag te vertoeven. De meeste gebiedjes hanteren als indicatie een ticketprijs van rond de 20,- pp voor volwassenen en 15,- voor een kind. Ook beschikken, mede door het korte seizoen in het Sauerland, veel gebieden over de mogelijkheid om in de avond bij kunstlicht te skien. In dit topic wil ik een aantal van die gebieden behandelen en er tips over geven. Mochten er mensen nog meer gebieden toe willen voegen dan kan dat altijd in de reactie, dan voeg ik het gebied toe aan deze openingspost.

Omdat de volgende skigebieden hier op de website al een aparte pagina hebben wil ik deze niet behandelen:
Winterberg
Willingen
Neuastenberg
Altastenberg
Zuschen
Bodefeld Hunau

Ik wil beginnen met een parel die maar op 2 uur rijden ligt vanuit limburg, wat een uur minder rijden is dan bijvoorbeeld Winterberg. Het gaat om:

Fahlenscheid - Olpe (509 - 600moh)

Fahlenscheid is een leuk gebiedje wat voorzien is van 2 sleepliften en een lopende band en heeft een aantal blauwe en een stukje rode piste. Het is een perfect gebiedje voor de echte beginners die eens een dag aan de wintersport willen ruiken. Dit gebied is vooral een tip doordat het skigebied zo dicht bij Nederland ligt. Daardoor is het erg goed te doen om er een dagje te gaan skien met kleine kinderen. Na een 2 uur rijden vanuit Limburg over bijna alleen maar snelweg ben je al bij dit gebiedje.

Voor een gebiedje van deze afmetingen en hoogte hebben ze verrassen veel sneeuwkanonnen waardoor ze in tegenstelling tot veel kleine gebiedjes in het Sauerland niet volledig van natuursneeuw afhankelijk zijn. Dit is ook gelijk het grote voordeel tegenover bijvoorbeeld de skigebiedjes in de Ardennen. Doordat het skigebied iets minder hoog ligt dan bijv. winterberg zijn ze nog iets meer afhankelijk van koud weer voor de kunstsneeuwproductie. Het skigebiedje heeft ook een stukje rodel/slee piste voor de allerkleinsten. Doordat het dicht bij een wat grotere stad ligt kan het hier, vooral in het weekend aardig druk zijn. Het gebiedje heeft een skischool.

Impressievideo:

pistekaart:

null

Het volgende gebied is een gebied met voor het Sauerland een behoorlijk hoogteverschil en een aardig lange piste.

Hohe Lied (500 - 680 moh)

Het erg rustige skigebied Hohe Lied is gelegen rond een lange dubbele sleeplift van maar liefst 1000m lengte in de buurt van Schmallenberg, een half uur voor Winterberg. Dit gebied bestaat uit een hele brede en vrij lange piste die, wanneer de steilere lijnen gepakt worden aardig uitdagend is voor de wat meer gevordere skier. Het skigebied bezit ook een aantal sneeuwkanonnen waardoor het wat sneeuwzekerder is dan de pure natuursneeuw gebieden. Er staat ook nog een kortere sleeplift van 400m lengte naast met een leuke rode piste. Dit gebiedje is in de drukke periodes zoals de Nederlandse voorjaarsvakantie een ideaal gebiedje om met de kinderen naartoe te gaan wanneer de sneeuw goed genoeg is. Het gebiedje is namelijk onbekend bij Nederlanders. De kinderen kunnen er skiles krijgen bij de lokale skischool (deze is voor zover ik het uit heb kunnen zoeken wel alleen in het Duits).

Pistekaart:

null

Video:

Eschenberglifte Niedersfeld (580 - 725moh)

Dit skigebied is een heerlijk skigebied voor de meer gevordere skier die eens heerlijk een (halve) dag wat meer uitdagende pistes willen doen. Het gebied ligt aan de doorgaande weg naar Winterberg en is daardoor wat verder rijden dan de gebieden die hierboven genoemd worden. Er zijn een aantal heerlijke pistes door de bossen die soms ook redelijk uitdagend zijn. Het gebied is met wat meer liften uitgerust dan bovengenoemde gebieden en daardoor bied dit gebied ook meer variatie. Wel zijn er een aantal nadelen, zo hebben ze hier maar 1 oud sneeuwkanon waardoor ze eigenlijk volledig afhankelijk zijn van natuursneeuw. Dit sneeuwkanon wordt alleen gebruikt om de meest slechte plekken in de piste een beetje op de lappen. Doordat het dicht bij Winterberg ligt kan het, zeker in de weekenden wanneer de sneeuw goed is, erg druk zijn. Dit gebied heeft een eigen skischool

Pistekaart:

null

Video:

Wildewiese (540 - 645moh)

Wildewiese is net als Niedersfeld een leuk gebiedje met een aantal gevarieerde afdalingen rond het knusse dorpje. Wel zijn de pistes wat korter en is het hoogteverschil wat minder groot waardoor de uitdaging wat minder is. Het voordeel is wel dat het een 40 minuten minder ver rijden is. Wildewiese ligt op een redelijk kale berg, wat het skien bij mooi en zonnig weer heerlijk maakt en waardoor je prachtige uitzichten hebt… De windgevoeligheid is daardoor helaas ook weer een stuk hoger, wat er bij veel wind en slecht zicht voor zorgt dat het een stuk minder aangenaam is. Ook dit gebied is volledig afhankelijk van natuursneeuw waardoor het echt nodig is om van te voren de condities goed te checken. Het bovenste deel van de top is erg vlak, waardoor er regelmatig geprikt moet worden. Ook dit gebied heeft een eigen skischool.

Pistekaart:

null

Video:

Sternrodt (596 - 786moh)

Sternrodt is een klein gebiedje wat eigenlijk in hoofdzaak bestaat uit 2, naast elkaar gelegen ankerliften van ongeveer 1000m lang, wat voor het Sauerland behoorlijk lang is. Het gebied is door zijn relatief hoge ligging een stukje sneeuwzekerder dan voorgenoemde gebieden, ondanks dat ook hier geen sneeuwkanonnen staan. Dit skigebied ligt aan de andere kant van de berg van Willingen maar is doordat het erg onbekend is heerlijk rustig. Dat maakt het in combinatie met de lange, speelse afdaling een leuke afdaling en flink wat keren achter elkaar te doen. Voor de kinderen en absolute beginners is er ook nog een kleine oefenlift. Doordat het volledig tussen de bomen ligt is het een prima gebied om bij slecht weer naartoe te gaan.

Pistekaart:

null

Video:

Schlossberg (700-790moh):

Schlossberg is een bij Nederlanders behoorlijk bekend skigebiedje vanwege het nabijgelegen Centerparcs. Dit gebied is ideaal voor mensen die in een klein en redelijk rustig gebiedje Nederlandstalige skiles willen hebben. Er is een erg goede skischool met dus ook Nederlandse skileraars. Doordat ze ook enkele sneeuwkanonnen hebben en het redelijk hoog ligt is het aardig sneeuwzeker. Houdt je er niet van om veel landgenoten te ontmoeten dan kan je dit gebiedje beter vermijden. Qua lengte en hoogteverschil van de pistes is dit verder een erg beperkt gebiedje.

Piste schlossberg:

null

Fort Fun (500 - 730moh)

Fort Fun is een klein skigebiedje bij het gelijknamige pretpark in het hart van het Sauerland. Het is een van de weinige kleine gebiedjes in de regio met een stoeltjeslift. Deze oude 2 zitter overbrugt 230 hoogtemeters wat erg veel is voor het Sauerland. Ook is er nog een kortere sleeplift. Door het relatief grote hoogteverschil zijn er een aantal behoorlijk lange afdalingen te maken, waaronder 1 rode en een aantal blauwe. Het nadeel is dat ze hier volledig afhankelijk zijn van natuursneeuw en dat het vooral in de weekenden soms best wel druk kan zijn. Door de aanwezigheid van de stoeltjeslift is het wel een mooie plaats om helemaal in de wintsportsfeer te komen en lekker uit te rusten in het ritje omhoog, wat als beginner erg prettig kan zijn. Met slechts 17,- voor een dagpas is het ook gelijk 1 van de goedkoopste gebieden.

Pistekaart:

null

Video:

Schmallenberger Hohenlift (460 - 630Moh)

Dit kleine gebiedje bij Schmallenberg kan een goede optie zijn wanneer het een langere periode flink koud is, maar er geen of erg weinig natuursneeuw is. Doordat Schmallenberg een wat grotere plaats is heeft het gebiedje een flinke skiclub waardoor ze hier net wat meer geld te besteden hebben dan in andere kleine gebiedjes in de regio. Deze vrij lange lift en redelijk lange piste is voorzien van veel sneeuwkanonnen en sneeuwlanzen waardoor het behoorlijk sneeuwzeker is ondanks de geringe hoogte. De uitzichten over Schmallenberg en de regio zijn erg mooi vanaf de piste.

Born to Ride

Allemaal nog nooit van gehoord. 😯
Zeer interessant overigens. 👍
Bestaat er eigenlijk ergens een overzichtskaart van de dichterbije skigebiedjes?

Bla, bla, bla.

@bartvwg voor zover ik weet is er geen overzichtskaart waar alle gebieden in het Sauerland op staan.

Born to Ride

Spijtig van die ontbrekende kaart, maar hoe dan ook begin ik het Sauerland meer en meer als alternatief te zien voor een weekje skiën i.p.v. de Alpen.
Eventueel verspreid over een aantal losse dagen met verblijf in eigen huis.
Alleen moet het weer meezitten hè.

Bla, bla, bla.

Spijtig van die ontbrekende kaart, maar hoe dan ook begin ik het Sauerland meer en meer als alternatief te zien voor een weekje skiën i.p.v. de Alpen.
Eventueel verspreid over een aantal losse dagen met verblijf in eigen huis.
Alleen moet het weer meezitten hè.

bartvwg op 6 dec 2018 14:30

Het weer is inderdaad altijd het grote risico. Voor de pensionado’s onder ons die kunnen gaan wanneer ze willen is er echt meer dan genoeg te beleven daar voor weinig geld. Voor de prijs van 1 dagpas in snowworld kan je je zeker 2 dagen vermaken in meerdere gebiedjes in het Sauerland. Iedere dag een ander gebiedje, of zelfs halfverwege de dag naar een volgend gebiedje een paar kilometer verderop.

Born to Ride

@bartvwg voor zover ik weet is er geen overzichtskaart waar alle gebieden in het Sauerland op staan.

Matthias123 op 6 dec 2018 14:07

Hier is wel wat te zien: https://www.skigebiete-test.de/skigebiete/sauerland…

Allemaal nog nooit van gehoord. 😯
Zeer interessant overigens. 👍
Bestaat er eigenlijk ergens een overzichtskaart van de dichterbije skigebiedjes?

bartvwg op 6 dec 2018 14:03

null

Die kaart is van http://www.wintersport-arena.de

Dit is het samenwerkingsverband van skigebieden in het Sauerland. Voorheen was een meerdaagse pas vanaf 3 dagen in alle gebieden geldig. Weet niet of dat nog zo is. Ik weet ook niet of alle Sauerlandse skigebieden aangesloten zijn.

@Frank9 daar zitten alleen de grote gebieden bij aangesloten. Als je bij 1 van de gebieden een pas van 3 of meer dagen koopt kan je er mee bij alle aangesloten gebieden skien.

Born to Ride

Tof topic en mooie overzichtskaart. Wat zou een goede centrale plaats zijn in het Sauerland om verspreid over een aantal dagen zo veel mogelijk gebiedjes te verkennen? Wellicht ergens tussen Schmallenberg en Winterberg; of zou Meschede ook nog geschikt kunnen zijn?

@Patrick1980 Winterberg ligt centraal en geeft zekerheid mocht de temperatuur wat hoger zijn door de enorme kunstsneeuw capaciteit daar. Schmallenberg zal een stuk goedkoper zijn qua accomodatie.

*bericht bewerkt door Matthias123 op 06 dec 2018 16:16

Born to Ride

Een andere serieus skigebiedje mist hier; langste sleeplift van het Sauerland en 1500 m. afdalingen; Bödefeld Hunau.

http://www.hunaulift.de/Welkom

Ach Matthias, je hebt gelijk.

*bericht bewerkt door Frank66 op 06 dec 2018 18:03

@Frank66 die heeft zoals ik al beschreven heb hier een aparte pagina op de website, daarom heb ik dat gebied hier niet beschreven.

Born to Ride

@Rogier ik zou graag nog het een en ander een klein beetje willen aanpassen. Dit is helaas niet meer mogelijk. Is dat op te lossen?

Born to Ride

Jazeker. Stuur mij even een PM met het hoe en wat. Dan doe ik dat morgen.

Click. Click. Peace

lijkt me cool maar denk dat ik na een dag geen voldaan gevoel zou hebben. zou eerder een halve dag mountainbiken, langlaufen,… en na de fysieke inspanning een paar afdalingen maken.
tof artikel!

@derjean veel van die gebiedjes zijn eenvoudig te combineren. In de ochtend een paar uur in het ene gebiedje en dan in de middag een paar uur in het andere gebiedje. Dat geeft al meer afwisseling en voldoening. Zeker in drukke periodes zijn er een aantal gebiedjes bij waar het zelfs dan nog heerlijk rustig is. Je hebt dan de keuze tussen 2 afdalingen per uur in winterberg of 8 per uur in zo’n klein gebiedje. De afdaling is dan soms nog een stuk langer ook, alleen de variatie is wat minder in de afdalingen die je kunt doen. Sommige mensen vinden het ook geen enkel probleem om 20x achter elkaar dezelfde afdaling te doen.

In rustige periodes kies ik persoonlijk ook Winterberg en Willingen boven de bovengenoemde gebiedjes, mede vanwege de afwisseling en snelle, comfortabele liften.

Voor echte beginners zijn veel gebiedjes denk ik een stuk beter dan Winterberg en Willingen, zeker in drukke periodes. Het probleem is dat, zeker bij beginners, alleen Winterberg en soms ook Willingen bekend zijn. Een rustig gebiedje met enkele afdalingen kan dan soms juist veel meer voldoening geven.

Maar het is ook zeker te combineren met andere activiteiten zoals langlaufen of hiken. Veel gebieden hebben namelijk ook wel langlauf mogelijkheden. Mountainbiken wordt vaak wel lastig als er een flink pak sneeuw ligt.

Born to Ride

Ik doe ook graag 20x dezelfde afdaling. Maar liefst wel met een beetje uitdaging. Kleine skigebieden zijn voor mij absoluut geen no go. Als je een piste trouwens goed kent kun je pas echt goed op je techniek concentreren, en niet constant moet nadenken… Ben ik nu te ver voor die lift of … Dit vind ik wel leuk. maar ik ben echt een sportieve skier. ik vind het ook belangrijk om een sportieve inspanning te leveren. daarom dat een halve dag langlaufen en halve dag pistes doen me leuk lijkt.

Even ter aanvulling:

Hohe Lied: Steilste sleeplift van het Sauerland dat niet onder doet voor sommige sleepliften in de Franse Alpen. Bovenste gedeelte absoluut niet voor beginners geschikt.

Wildewiese: Dit gebied heeft recent ook een paar sneeuwinstallaties gekregen, maar heel erg minimaal. In de weekenden en kerstvakantie met natuursneeuw is het er erg druk. Geen aanrader. Bovendien bij drukte een stuk lopen tussen parkeerplaats en piste.

Sternrodt: Dit gebied is niet zo onbekend als het lijkt, integendeel, het was er in vroegere winters enorm druk. De rust is wedergekeerd door het sneeuwzekere aanbod van Willingen en Winterberg en de modernere liften aldaar. Nochthans kan je wat wachttijden hebben tijdens weekenden met flink natuursneeuw. Inderdaad een erg goede tip, lange piste met een doorgaanse hellingshoek. Zeer de moeite waard. Helaas mag men dankzij beschermde status niet in sneeuwinstallaties investeren.

*bericht bewerkt door Frans op 07 dec 2018 12:37

Dankjewel voor je aanvulling @Frans Helaas kan ik het bericht niet meer aanpassen. De optie bewerken kan alleen maar de eerste paar uur.

Born to Ride

Moet je Rogier even contacten @Matthias123. Ik weet zeker dat hij met alle liefde meewerkt ;)

Mr. Slow

Mooi overzicht, maar toch een opmerking: de Eschenbergliften in Niedersfeld hebben een geweldig skigebied voor beginners, met in het midden en rechts op de kaart een gigantisch brede en gemakkelijke piste.
Aan de linkerkant, bij de camping ligt nog een niet al te lastige rode piste en rechtonder, bij het dalstation van de grootste lift ligt een kort, steil stukje, maar die is ook “blauw” te omzeilen.
Vorig jaar kostte een dagpas voor een familie van 2 volwassenen en 2 kinderen en € 50, spotgoedkoop!

Grussgott.... Ach, geht der Lift so hoch?

Aangezien ik nog wat tijd over heb wil ik graag nog 2 gebiedjes toevoegen aan het topic.

Ruhrquelle (630 - 675moh)

Dit kleine gebiedje net buiten winterberg bestaat uit 1 stoeltjeslift en 1 lopende band en is volledig gemaakt voor de beginners welke hun allereerste bochtjes in de sneeuw willen maken. Doordat hier enorm veel kunstsneeuwvoorzieningen zijn is het gebiedje meestal als 1 van de allereerste gebiedjes in het Sauerland geopend. De skischool bied les in zowel het Nederlands als het Duits wat voor ons Nederlanders een groot voordeel kan zijn. Doordat het gebiedje voorzien is van een stoeltjeslift kan je ook heerlijk uitrusten wanneer je weer naar boven gaat. Zeker wanneer je je eerste lessen volgt is dat heerlijk.

Doordat er hier veel is geinvesteerd in kunstsneeuw installaties, een stoeltjeslift en een goede pistebully is de liftprijs wel een stukje hoger en betaal je hier als volwassene 24,- voor een dagkaart. Een ander nadeel is dat het hier in de vakanties en weekenden verschrikkelijk druk kan zijn.

null

Het andere gebiedje wat ik nog wil beschrijven is:

Eventberg Sahnehang (770 - 836Moh)

Dit skigebiedje heeft de hoogste ligging van het Sauerland en is mede door dit gegeven en de vele sneeuwkanonnen erg sneeuwzeker. Als gebied, net naast Winterberg gelegen, hebben ze zich echt geconcentreerd op grote groepen waardoor er vaak veel schoolklassen en groepen van sportverenigingen te vinden zijn. Hierdoor kan het er erg druk zijn en kunnen er soms hoge concentraties ‘kamikaze skiers’ zijn. Alles in dit gebiedje is gericht op massa waardoor er relatief korte wachttijden zijn. Doordat ze zich richten op grote groepen kan de drukte hier doordeweeks in de vakanties soms juist erg meevallen. In die gevallen kan je hier goed les volgen bij de skischool. De piste is een stuk langer dan bijvoorbeeld aan de ruhrquelle.

Naast een korte (200m) en lange (700m) sleeplift heeft het gebiedje ook nog een speciale rodellift van 300m waar kinderen zich leuk op uit kunnen leven. De dagpassen zijn met 19,- voor volwassenen en 13,- voor kinderen ook erg aantrekkelijk.

null

Born to Ride

Leuk topic Matthias123, thnx 👍🏻

Voor degenen die op maar iets meer dan 1,5u rijden vanaf de Nederlandse grens willen gaan skiën: vanaf morgen opent het gebiedje van Olpe-Fahlenscheid. Ideaal om met kleine kinderen een paar uur in de sneeuw te genieten en wat afdalingen te maken of even les te nemen.

Born to Ride

Ben je wel eens in Olpe geweest @Matthias123? Ik wil misschien nog een keer een zondag (of zaterdag) een paar uurtjes sneeuw pakken komende weken en ik vind Winterberg echt veel te druk en ik vind sleepliften en 10x dezelfde piste niet zo’n punt…

Misschien is Olpe combineren met Hohe Lied dan wel een idee bijvoorbeeld? Edit- die liggen dus nog een uur uit elkaar zie ik nu…

*bericht bewerkt door Roy83 op 19 jan 2019 12:40

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Ben je wel eens in Olpe geweest @Matthias123? Ik wil misschien nog een keer een zondag (of zaterdag) een paar uurtjes sneeuw pakken komende weken en ik vind Winterberg echt veel te druk en ik vind sleepliften en 10x dezelfde piste niet zo’n punt…

Misschien is Olpe combineren met Hohe Lied dan wel een idee bijvoorbeeld? Edit- die liggen dus nog een uur uit elkaar zie ik nu…

Roy83 op 19 jan 2019 12:39

Ik ben er een jaar of 15 geleden wel eens geweest. Toen waren er nog geen sneeuwkanonnen e.d. het is een hele eenvoudige piste en daarom vooral geschikt voor beginners en kinderen. De overige skigebieden in het Sauerland zijn beduidend verder rijden en daarom lastig te combineren.

Born to Ride

Vanaf morgen (dinsdag) is naar verwachting ook de Schmallenberger Hohenlift open. In de loop van de dag komt het gebied met een update of ze echt open kunnen.

Born to Ride

@bartvwg voor zover ik weet is er geen overzichtskaart waar alle gebieden in het Sauerland op staan.

Matthias123 op 6 dec 2018 14:07

Zoek in Google Maps eens op ‘Skigebiet Sauerland’ en je hebt een prachtige overzichtskaart :)

*bericht bewerkt door maartjek op 25 jan 2019 11:52

Veel skigebieden zijn deze week geopend of gaan vanaf vrijdag (deels) open.
Eschenberg Niedersfeld opent vandaag zijn eerste lift.
De Schmallenberger Hohenlift is volledig geopend.
Wilde Wiese opent vanavond 1 piste met flutlicht ski.
De Sahnehang is volledig open.
De ruhrquelle is volledig open.
Hohe lied opent komend weekend.
Sternrodt opent waarschijnlijk vrijdag.
Hesselbacher Gletscher is open.
Schlossberg is volledig open.
Olpe-Fahlenscheid is volledig open.

Born to Ride

Ik ben gisteren langs de twee skipistes van Usseln gelopen. Op de laagste, de Emmet, waren er verrassingsgewijs nog een paar mensen bezig. De Kahler Põn lag er groen bij. Van onderen te zien leek die laatste me wel een aardige afdaling.
Maar Usseln heeft dus ook nog skigebiedjes.

*bericht bewerkt door rppol op 01 mrt 2019 10:21

Plaats een reactie