Gezocht: betaalbare ski voor 16-jarige (goede) skiër

Voor mijn 16-jarige zoon ben ik op zoek naar een eerste setje eigen ski’s nadat we hiervoor altijd gehuurd hebben.

Hij skiet behoorlijk goed (bij ESF heeft hij étoile d’or), maar zoals veel gasten van die leeftijd heeft hij een luie skistijl (a.k.a. wiegende snijboon). Zijn speelterrein is de piste. De ski’s mogen zeker wat groeimarge hebben zodat ze niet misstaan op een technische stage of indoor training.

Verder is hij 175 lang en 65kg droog aan de haak.

De ski’s zouden een jaartje of twee (drie) moeten meegaan voor de jaarlijkse skivakantie en uitstapjes naar de indoorbaan.

Ik dacht aan een mellow slalomski of piste-georiënteerde ski met niet te lange radius, maar sta open voor suggesties.

Budget waar ik aan dacht ligt tussen 100 een 200 euro, afhankelijk van model en staat van de (tweedehands) ski’s.

Als iemand tips heeft of zelf een paar ongebruikte latten heeft liggen die aan deze omschrijving voldoen en ze voor een (fair) prijsje van de hand wil doen lees ik dat graag 👍.

*bericht bewerkt door Morzel op 07 dec 2018 12:20

Kun je niet gewoon een weekje verschillende ski’s huren tijdens jullie wintersportvakantie komend seizoen en de ski’s die het beste bevallen overnemen van de verhuurder? Zo heb ik mijn ski’s gekocht op zestienjarige leeftijd en ze bevallen nog steeds uitstekend!

Mr. Slow

Salomon X-kart, latere versies hebben de toevoeging Max, maar zijn exact hetzelfde. Semi slalomski, skiën prima en zijn vaak goedkoop te vinden. Vooral op Duitse (ebay kleinanzeigen) en Oostenrijkse (willhaben) sites.
En hier als uitstekend getest.

*bericht bewerkt door DrPhil op 07 dec 2018 13:07

@Quick: In principe zou dat geen slecht idee zijn, maar in praktijk zou de huurkost van de skivakantie + de uitstapjes naar de indoorbaan hoger uitvallen dan het vooropgestelde budget…

Bovendien is (op dit moment) elke ski “goed” wat hem betreft zolang ze maar onder zijn schoenen passen en op de sneeuw glijden. Dus dacht ik dat proces pas te doorlopen op het moment dat hij daar wel een uitgesproken mening over gaat hebben.

Dat is ook de reden dat ik het budget nu wat wil beperken.

De huurkosten worden in mindering gebracht op de verkoopprijs wanneer je de ski’s aan het einde van de week aanschaft. Dat is in elk geval mijn ervaring. Driekwart van ons gezin skiet naar volle tevredenheid op voormalige huurski’s.

Mr. Slow

@Morzel. Heb u een privé berichtje gestuurd. Mvg

😃😃 In het algemeen moet altijd wel lachen/ergeren om die betaalde ski tests.Heb je ze eenmaal gekocht blijken het waardeloze ski’s te zijn.Ik bedoel niet in dit specifieke geval maar in het algemeen @DrPhil 😃😃

Ik heb de X-kart zelf gehad, @hooykaas. Ik heb hem gekocht naar aanleiding van deze skitest. De ski is mij prima bevallen.

*bericht bewerkt door DrPhil op 07 dec 2018 14:40

👍 Dan is het OK

Ik weet het, ik rek je budget weer wat op, maar voor net iets meer dan 200 euro heb je een paar spiksplinternieuwe Progressor F17’s staan.

https://www.sport-robl.at/de/demo1/ski-sets/fischer/fischer-…
https://www.sport-robl.at/de/ski-sets/fischer/fischer-progre…

Over 2 jaar verslijt je ze hier vervolgens met gemak voor een honderdje. Dus misschien een idee?

Overigens

luie skistijl (a.k.a. wiegende snijboon)

heerlijk! :D

*bericht bewerkt door Shane op 07 dec 2018 14:38

I can stick uphill ice, on my saucer...

Kun je niet gewoon een weekje verschillende ski’s huren tijdens jullie wintersportvakantie komend seizoen en de ski’s die het beste bevallen overnemen van de verhuurder? Zo heb ik mijn ski’s gekocht op zestienjarige leeftijd en ze bevallen nog steeds uitstekend!

Quick op 7 dec 2018 12:24

Nu ben ik toch benieuwd @Quick. Hoe lang heb je die ski’s nu al ;) en welke zijn het?

I can stick uphill ice, on my saucer...

@Shane misschien een rare vraag.Maar wat is eigenlijk het verschil tussen de F17 en de F19.

De F17 en de F18 hebben een houten kern met carbon, de F19 een houten kern met metaal. De F19 heeft ook een grotere radius en is in mijn beleving véél stijver @hooykaas.

@Shane Salomon Crossmax, ik denk nu een jaartje of 9. In 170.

Overigens zou ik best eens nieuwe willen hoor (onderhand). Die krengen zijn best zwaar om te tillen, zeker in vergelijking met de huidige ski’s.

*bericht bewerkt door Quick op 07 dec 2018 14:58

Mr. Slow

Joh @Quick, dus je bent 25 jaar? Je komt veel wijzer over ;). Dat zou bovendien ook betekenen dat je hier al meer dan een kwart van je leven lid bent. :)

*bericht bewerkt door Shane op 07 dec 2018 15:01

I can stick uphill ice, on my saucer...

@Shane Salomon Crossmax, ik denk nu een jaartje of 9. In 170.

Overigens zou ik best eens nieuwe willen hoor (onderhand). Die krengen zijn best zwaar om te tillen, zeker in vergelijking met de huidige ski’s.

Quick op 7 dec 2018 14:56

verkoop ze aan @morzel 😏

@Shane: dat is ook een interessante optie. 🤓

@Shane Salomon Crossmax, ik denk nu een jaartje of 9. In 170.

Overigens zou ik best eens nieuwe willen hoor (onderhand). Die krengen zijn best zwaar om te tillen, zeker in vergelijking met de huidige ski’s.

Quick op 7 dec 2018 14:56

verkoop ze aan @morzel 😏

DrPhil op 7 dec 2018 15:04

Ik zocht ski’s, geen krengen 😉.

Bij de kringloop in Grijpskerke staat sinds gisteren een set Fischer Progressor 7+ in 170. Netjes gewaxt ook nog.

Is dit iets?: Käsle LX 72, 171 cm …70 euro.

*bericht bewerkt door snowbert op 07 dec 2018 16:04

@Sjaak27: Grijpskerke is me net iets te ver. Had misschien ook moeten vermelden dat ik meestal in de regio Mechelen-Leuven vertoef met wekelijkse uitstapjes naar Landgraaf.
@Snowbert: ik heb helemaal geen ervaring met Kästle, dus zou niet weten wat te verwachten van deze ski’s. Er ontbreekt precies wat informatie in de post 😉.

@Morzel
https://www.2dehands.be/sport-fitness/wintersport/skilatten/…

voor info 0477/321969 in Beringen blijkbaar.

Dankzij @YvesD72 staat hier ondertussen een paar Elan Waveflex 12 klaar voor de volgende uitstap naar de sneeuw 👍.

Merci aan iedereen die meegedacht heeft 🙃.

Graag gedaan @Morzel… Have Fun 😉

null

@YvesD72: getest en helemaal goedgekeurd. Er staan ondertussen al heel wat kilometers op de teller 😎.

@morzel… heel fijn om te horen t!!! geniet er nog van :-)

Plaats een reactie