Verzadigen base nieuwe ski

@arnie777: voor de freeride skis Pak ik gewoon standaard wax, kost naar verhouding geen drol. Ik wil ze wel scherp hebben, dus meteen ff de diamandvijl er langs. Kom toch regelmatig pittige ijzige stukjes tegen in vergelijking met de piste.

Edwin van Riel

Toelichting op @gadton: hotscrape=goedkope simpele zachte wax er royaal op en na een minuutje of zo meteen er af krabben om zoveel mogelijk troep uit het belag te trekken.

Edwin van Riel

Hoi, na 5x inwaxen, daarna schrapen en borstelen heeft het belag een mooie diep-zwarte kleur en het is erg glad. Het ziet er alvast beter uit en voelt ook gladder aan dan de wax die er bij levering op zat. Die fabriek wax leek er ook wel heel makkelijk af te komen met de Holmenkol wax-ab, maar da’s misschien normaal.

Wat ik niet zo goed begrijp is dat de wax die ik vroeger bij de lokale shop op m’n ski’s liet zetten, altijd nog wat blonk en het belag ook vettig aanvoelde. Je zag dan ook goed het verschil tussen voor en na omdat de rocker niet werd gewaxt. Dat is bij deze zelf gewaxte ski’s niet het geval. Ik heb geschraapt en geborsteld tot ik een mooi glad geheel had en je de blinkende wax laag niet meer zag. Heb ik misschien wat te veel of te hard geschraapt en geborsteld? Of werd er in de shop misschien een licht laagje bovenop het belag gezet? Vaak was die shop wax na 4-5 dagen skien ook helemaal foetsie moet ik er bij zeggen.

Een fotootje …

https://cdn.wintersport.nl/forum/22/1b03346cc2b0f22b5df1ff42...

Ziet er mooi diepzwart en egaal uit. De holmenkol betamix red die ik gebruik is totaal niet vettig. Heb recent skis bij een winkel laten waxen en die voelen inderdaad wel vettig. Ik vermoed toch heel andere wax??

Ziet er mooi diepzwart en egaal uit. De holmenkol betamix red die ik gebruik is totaal niet vettig. Heb recent skis bij een winkel laten waxen en die voelen inderdaad wel vettig. Ik vermoed toch heel andere wax??

elisabeth101 op 9 dec 2018 21:20

Hoi, dank je. Heb ook de betamax rood gebruikt. Als ik met m’n vinger duw op het belag, dan voel je de wax wel zitten. Trek ik een streepje over het belag met een vinger, dan voelt het gewoon glad aan en niet vettig. Met de shopwax voelde je ook dan die wax heel goed en zag je daarna het streepje als een veeg in het belag zitten. Denkelijk gaat het gewoon allemaal snel snel in de shop of gebruiken ze daar heel zachte of vloeibare wax.

Ziet er goed uit zo. Betamax red is prima als universele wax. Te veel schrapen of borstelen kan bijna niet. Gewoon stoppen als er weinig meer af komt.

Edwin van Riel

Als je een veeg trekt met je vinger zit er nog wax op het belag. Jij hebt gewoon goed gekrabd en geborsteld.

Tijd voor een uitpakparty?!

Met je vinger aan een net het belag van net gewaxte skis zitten is zonde! ;-) niet doen!

(maar niet racers zullen dat niet merken)

Click. Click. Peace

@evr66 @Gaston @RFKangoo, Thanks voor de tips! Ga ze ter harte nemen en wat braver m’n belag waxen.

Freeride = Life

Wow, wat een sexy belag zeg. En de kantjes, zijn die ook nog een beetje scherp? Moet er toch niet aan denken dat je met zulk glad en dus pijlsnel belag ineens geen grip blijkt te hebben 😉.

I can stick uphill ice, on my saucer...

Fluor of niet?

LF= laag-gehalte-Fluor was, HF=hoog-gehalte-Fluor was, en dan heb je nog puur Fluor poeder (net zo duur als goud geloof ik)

@evr66,

Ja, Fluor was maakt echt een verschil. Het meest duidelijk voel je het bij vochtige sneeuw, dus of als er natte plaksneeuw valt, of in het voorjaar, als het heel warm is. Hoe vochtiger en hoe meer Fluor, hoe duidelijker het verschil te merken is.

Ik langlauf ook, en daar wil ik nog wel eens Fluor was gebruiken, en dan kun je het verschil dus ook zeer duidelijk voelen. Voor alpiene ski’s zo ik het niet doen(tenzij je wedstrijden skiet), want ik zie het nut van iets beter glijden niet in. Maar als jij dat wel belangrijk vind, dan is het dus wel de moeite waard. Maar dan moet je ook bereid zijn om de was aan de temperatuur van de dag aan te passen.

Let op dat het heel giftig is, dus goed ventileren en masker op.

*bericht bewerkt door Slim op 10 dec 2018 15:08

Thanks @slim! We gaan eens wat experimenteren. Lijkt me sowieso gunstig in langere traverses. Beter glijden=minder hoogteverlies in principe.

Buiten dat, zijn we hier binnen de familie een tikkie competitief ingesteld zo nu en dan hahaha

*bericht bewerkt door evr66 op 10 dec 2018 16:09

Edwin van Riel

Om het starten van nieuw topic te vermijden, stel ik hier even mijn vraag mbt waxen en in het bijzonder borstelen. In de hele resem aan ‘how to’ filmpjes die ik bekeek, worden diverse borstels gebruikt (koper, nylon, paardenhaar, koper en nylon in 1, …). Heb je verschillende borstels nodig of is 1 van de drie voldoende om de klus te klaren?

ps: ik vroeg me ook nog af of het verschil tussen universele koude wax (-15° tot -7°) en gewone universele wax (-8° tot 15°) enorm voelbaar zou zijn. Ik ben eerder geneigd om voor koude wax te gaan aangezien dit harder zou zijn.

*bericht bewerkt door bvvb op 11 dec 2018 17:26

Kope- en paardenhaardborstel zijn nodig, nylon optioneel.

Verschil in wax is bij recreatief skiën nauwelijks merkbaar. Gewoon een universele nemen.

Het grootste verschil merk je tussen wel of niet borstelen en tussen wel of niet waxen.
Maar doe je bijvoorbeeld een universele wax en het is -25 dan wil het wel eens niet zo lekker glijden. Zeker op vlakkere pistes en paden ga je dit merken. Beter kies je dan een iets specifiekere wax die bij die temperatuur past. En je hebt dan echt nog geen fluorwax nodig hoor. Op steilere pistes is het verschil minder groot.

Übung macht den meister!!!

@bvvb

Denk dat de vraag zou moeten zijn: waar dienen de borstels voor. Als je dat begrijpt kun je het beter plaatsen welke je nodig hebt.

Koper haalt de structuur van het belag open, gebruik je voordat je gaat waxen.

Paardenhaar haalt de waxresten op het belag weg, gebruik je na het waxen.

Nylon polijst het belag vooral door warmteontwikkeling, heeft dikkere haren dan paardenhaar.

Als ik het niet goed zeg, verbeter me/vul aan!

*bericht bewerkt door Gaston op 11 dec 2018 23:13

Tijd voor een uitpakparty?!

Voor de laatste polijstronde aanbevolen: normaal paardenhaar. Bij erg harde pistes evt nylon. Bij vochtige evt koper om wat meer waterafvoer te krijgen.

Edwin van Riel

Die laatste kende ik niet, koper is voor mij vooral vuil eruit, dan waxen, schrapen/fleece en dan paardenhaar…

Ik denk ook dat nylon niet nodig is, als je niet competitief skiet.

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Ik gebruik koper net als @evr66 in het voorjaar zo heb ik het ook geleerd tijdens de ‘skiman’ opleiding ;-)

Click. Click. Peace

Bedankt allemaal, fijn om keer op keer duidelijke en bruikbare antwoorden te krijgen via dit forum. En dan nu waxen maar!

Ik gebruik koper net als @evr66 in het voorjaar zo heb ik het ook geleerd tijdens de ‘skiman’ opleiding ;-)

Rogier op 12 dec 2018 10:38

voorjaar als in: zachte, wat nattere sneeuw? Ga ik eens proberen!

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

@roy83: correct!

Edwin van Riel

Yep zelfs als ik weet dat ik een poederig couloir ski, maar daarna door de nattere sneeuw terug moet naar het dal…

Click. Click. Peace

@rogier: nog nadelen als je koper gebruikt tov paardenhaar, wanneer de sneeuw gewoon medium is qua vochtigheid? Doe nu eigenlijk bijna alles met een combi rotobrush. Wel een geniaal ding trouwens. Zoiets (alleen wat breder).

null

En nylon alleen als het echt ijzig is.

*bericht bewerkt door evr66 op 12 dec 2018 12:19

Edwin van Riel

@evr66 Ik ben geen wedstrijdskiër en zie mijn tijden niet op de miliseconde nauwkeurig, dus ik maak me er niet zo druk om. Maar ik heb niet het idee dat ik erg veel langzamer ga ;-) sowieso is als het erg koud warmte verschil (ski’s in de zon bij het terras… ski op dak van auto in de zon) vaak kwalijker dan slecht gewaxed of geborsteld…

Ik wil eigenlijk ook wel zo’n rotorbrush… (doe alles nog met ouderwetse borstel) welke heb jij?

Click. Click. Peace

Ik heb er een van Briko, van een paar jaar terug. Toen gekocht via glisshop. Deze:

null

Edwin van Riel

Ik heb geen paardenhaar borstel. Alleen koper vóór het waxen, en nylon erna, om laatste restjes tussen de structuur uit te borstelen. Misschien heb ik me destijds voor de aanschaf onvoldoende ingelezen, maargoed, ik ben altijd nog tevreden geweest over het resultaat. Voor de sportieve recreant meer dan voldoende. Het leukste vind ik altijd als je op wat vrij vlakke stukken vanuit dezelfde plek begint en dan met gemak je vrienden voorbij glijdt, die niet of machinaal hebben laten waxen. Dat geeft voldoening van je werk :)

@evr66 Ik ben geen wedstrijdskiër en zie mijn tijden niet op de miliseconde nauwkeurig, dus ik maak me er niet zo druk om. Maar ik heb niet het idee dat ik erg veel langzamer ga ;-) sowieso is als het erg koud warmte verschil (ski’s in de zon bij het terras… ski op dak van auto in de zon) vaak kwalijker dan slecht gewaxed of geborsteld…

Ik wil eigenlijk ook wel zo’n rotorbrush… (doe alles nog met ouderwetse borstel) welke heb jij?

Rogier op 12 dec 2018 12:23

Zag laatst op Ali dat je voor een paar centen een rotobrush aan kan schaffen. Geen idee hoe het met de kwaliteit zit. Heb er zelf 1 van Redcreek en vind het ideaal. Als je denkt met de hand je ski’s of board netjes geborsteld hebt dan haal je er met de rotobrush nog heel veel vanaf. Enkel voor het uitborstelen van de wax zou ik er niet zo snel 1 aanschaffen maar als ziet wat je er met een metalen borstel nog uithaalt voordat je gaat waxen dan wil je niet meer zonder.

Übung macht den meister!!!

Ik wil er wel een waar ik veilig mee kan werken, en ben geen fan van namaak van ali :-) dus ik koop sowieso een goede…

Misschien eens een tip geven aan de Kerstman ;-)

Click. Click. Peace

Plaats een reactie