Fischer Progressor F19 ti. vs. Atomic Nomad Colt

Hi,

Momenteel ben ik toe aan nieuwe ski’s. Mijn oude beginnerski’s ben ik wat ontgroeid. Tijd voor iets nieuws dus.

Nu ben ik afgelopen week bij een sportzaak geweest waar mij twee opties werden aangeboden. Zelf heb ik geen verstand van ski’s dus wil het ook hier ter discussie aanbieden.

Ik ski inmiddels 5 jaar en pak vrijwel alle pistes. Diep zwart heeft overigens niet mijn voorkeur.
Ik vind het leuk om zowel lange als korte bochten te maken. Heel hard werken heeft niet de voorkeur.
Ben 32 jaar, 184 lang en weeg rond de 77 - 80 kg.

De verkoper adviseerde mij de volgende ski;s:

Fischer Progressor F19 of de Atomic Nomad Colt, lengte 170.

Hij gaf daarbij aan dat ik de Atomic Nomad Colt wellicht eerder zou ontgroeien en dat ik van de Fischer Progressor F19 langer plezier zou houden.

Kan iemand mij hierin adviseren?

Alvast erg bedankt voor de reactie/

De Atomic Nomad Colt, die moest ik opzoeken. Lijkt zwaar overjarig. Model 2016 of zo? Lijkt ook een veel simpelere ski dan de F19. Ik zou ze in jouw geval geen van beiden kopen.
Wat is je budget?

*bericht bewerkt door DrPhil op 08 dec 2018 14:22

Fischer Progressor F19 is alvast geen slecht advies, eventueel de F18 als je die te zwaar vindt. De lengte zou misschien nog een streepje langer mogen, zeker als je technisch nog wil groeien.

*bericht bewerkt door Morzel op 08 dec 2018 14:23

@DrPhil: Ja zou best een 2016 model kunnen zijn. Mijn budget ligt rond de 400 / 500 euro. Waarom zou je geen van beiden kopen?

Omdat de Atomic te simpel lijkt (al kan ik er niet bar veel over vinden), en ik vind persoonlijk de F19 niet prettig voor korte bochten. Ik vind persoonlijk de Salomon S/max 10 een veel betere keus.
Rossignol Pursuit 800 vond ik ook een prettige(re) ski. Allebei makkelijk te skiën en meer allround. Of als je wat breder wil de Salomon XDR 80, 2019 model.

*bericht bewerkt door DrPhil op 08 dec 2018 14:33

Sowieso een maatje langer kopen. 170 is echt wel aan de korte kant tenzij je vooral alleen korte bochten skiet.

Met de F19 kun je eigenlijk niet fout gaan. De Atomic zegt me niets, de Nomad is volgens mij een oudere all mountain serie.

Maar er zijn nog wel meer opties dan dat :) ligt er ook een beetje aan wat voor ski je zoekt. Klinkt alsof je meer een cruiser ski zoekt. Denk dan aan dynastar speedzone 12ti. Wellicht de nieuwe Head V shape skis. Of als je graag in verschillende omstandigheden goed uit de voeten wil de K2 ikonic 80ti (2018 of 2019).

Als je echt een goede keus wilt maken ga dan eens testen met enkele ski’s die ze bij duijvestein / snowworld in Zoetermeer en landgraaf hebben. Dan krijg je een veel beter beeld van wat er bij je past en kun je op basis daarvan een goede keus maken

Heb zelf een Fischer Progressor.
Zeer tevreden van. Ook na vele jaren meerder weken per jaar gebruik.
Ik zou dit als een allemansvriend durven omschrijven. Je kan er rustig mee skiën samen met je familie, maar ook bij snel en scherp bochtenwerk blijft hij je vriend.
Is wel een pisteski.
Indien het zou kunnen, best toch eens testen.

Niet iedereen denkt daar zo over, @snow70.
Bv hier: https://gearinstitute.com/gear-review/fischer-progressor-f19…
(Bij mijn weten identiek aan het huidige model).
Ik herken me heel erg in die beschrijving.
Maar eerlijkheid gebiedt wel te zeggen dat er ook veel positieve(re) testen te vinden zijn en dat de ski ontegenzeggenlijk veel voorstanders heeft.
Ik wil alleen maar aangeven dat dat dus niet voor iedereen geldt. IMO is het een perfecte ski voor technisch sterke skiers, of iemand die dat graag wil worden. Maar niks voor slordige skiers.
En ik vind hem dus persoonlijk ook niet prettig voor korte bochten.

*bericht bewerkt door DrPhil op 08 dec 2018 16:09

Oke toch maar even reageren…die gearinstitute wat een slechte review. Ik heb de f19 ook en als ze iets niet zijn is het stijf😂😂.

Heb ze na een paar weken op geskied ingeruild voor ispeedpro van head omdat ik de ski niet stijf genoeg vond. Progessor f19 is super gemakkelijk te skien ski, perfect in buckels en draait makkelijk. Prima ski om op door te groeien en zeer allround. Ski komt naar mijn mening in tegenstelling tot de review hierboven juist wat te kort in lange gs bochten en is meer geschikt voor kort tot middellange bochten… als iemand een keer wil proberen kan ik ze meenemen naar sw.

Maar @Skiwi87, ben je ook van gelijk niveau en gewicht als @Ro1987? Als jij al tientallen jaren skiet als een wilde is dat toch anders dan 5 jaar (weken?) ervaring.

@gaston heeft en die f19’s volgens mij en skiet ongeveer even lang, dus die kan daar vast wat over vertellen :).

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

All im saying is dat die review vam gearinstitute naar mijn mening volledig de plank meeslaat.

F19 is echt geen stijve ski.
Integendeel zelfs…
Bij fischer kom je met de curv meer richting stijvere ski.

F19 zeker een ski die iemand met 5 jaar ervaring en wil doorgroeien kan skien.

All im saying is dat die review vam gearinstitute naar mijn mening volledig de plank meeslaat.

F19 is echt geen stijve ski.
Integendeel zelfs…
Bij fischer kom je met de curv meer richting stijvere ski.

F19 zeker een ski die iemand met 5 jaar ervaring en wil doorgroeien kan skien.

Denk dat de Fischer een goede keuze is. Zou die wel op lengte 177 nemen owv je eigen lengte en omdat de Progressors een behoorlijke rocker hebben.

Ik herken me naadloos in die review van gearinstitute.
Maar ja, zoals ik al zei, ook veel voorstanders. Zoals blijkt.

Progressor F19 in 177 gewoon doen. Als het niets is kun je ze hier ook zo weer kwijt.

Sedert goed 1 week heb ik Fisher F19 177. Nu al 2e weekendstop in Landgraaf. Als ik volgende vrijdag niet vertrek zal ik waarschijnlijk nogmaals passeren. Dan zou u mijn ski’s kunnen testen. Anders gewoon vragen of er iemand met Fischer F19 passeert in Zoetermeer… En of u mag passeren om even te testen.

Ps. Test kost u een gluhwein in de skihut in Landgraaf. 😎

@gaston heeft en die f19’s volgens mij en skiet ongeveer even lang, dus die kan daar vast wat over vertellen :).

Roy83 op 8 dec 2018 17:28

In dit topic heb ik er wat over geschreven @Roy83

https://www.wintersport.nl/forum/topic/432201?page=5…

Tijd voor een uitpakparty?!

F19 lijkt me prima. 177 inderdaad nemen.

Bij twijfel kan je beter gaan testen.

Ik heb de afgelopen 5 jaar op een Atomic Nomad Smoke Ti (2013) geskied en ik heb nu ook een F19 progressor.
Die Colt is een versie van de Nomad all mountain serie met een wat lager instapniveau (de Colt was er ook al in 2013).
Het verschil tussen deze twee skies (de Colt en de F19) is wel groot! Ik snap de afweging beide aan te bevelen niet helemaal.
De nomad is op snelheid gewoon niet zo stabiel, overigens ook door de lenge van mijn ski misschien. Ik heb nu de Smoke in 171 en de f19 in 177. Die Smoke is wel leuk om een beetje mee te spelen met wat sneeuw op de piste en draait makkelijk (door de rocker). Dat zal voor de Colt ook wel gelden. Overigens, ik ben zelf ook 184 bij 78 kg.
Het ligt er natuurlijk aan waar je naar toe wilt maar de f19 in 177 lijkt me echt een beter keuze (van deze twee skies ten minste). De fisher staat overigens bij DAKA in Amersfoort nu voor 350 euro (50% off). On line 40%, zover als ik kan zien.

Plaats een reactie