Route: langs Pirmasens naar Karlsruhe

Hi,

Wanneer wij met de auto naar Vorarlberg rijden (vanuit de buurt van Leuven), dan nemen we steevast een minder bekende maar snelle route, nl. de A8 langs Pirmasens en Karlsruhe.

Vanuit Luik nemen we dan de autosnelweg naar Spa (E42), de Eifel (Prüm), Bitburg via Pirmasens naar Karlsruhe. Dus over de A1 en de A8.

Deze weg doen we al jaren. Bevalt ons prima, weinig verkeer, afwisselende tracks, … snel vakantiegevoel ook. Enkel de buurt van Landau een 20-tal km gewone weg; geen autosnelweg maar wel 4-vaks wegen.

Dit doen we dus al vele jaren, maar vorig jaar waren er wel structurele wegwerkzaamheden aan het stuk net voor Pirmasens. Gevolg was dat er locaal toch wel een lange wegomlegging was. Draaien en keren, en aardig wat tijdverlies.

Binnen enkele weken zullen we terug naar Montafon afreizen, en ik vroeg me af of jullie er weet van hebben of deze wegwerkzaamheden afgerond zijn, dan wel dat deze nog aan de gang zijn.

Alvast bedankt voor jullie feedback !

S

Geeft Maps toch ook aan?

Hi,

Wanneer wij met de auto naar Vorarlberg rijden (vanuit de buurt van Leuven), dan nemen we steevast een minder bekende maar snelle route, nl. de A8 langs Pirmasens en Karlsruhe.

Vanuit Luik nemen we dan de autosnelweg naar Spa (E42), de Eifel (Prüm), Bitburg via Pirmasens naar Karlsruhe. Dus over de A1 en de A8.

Deze weg doen we al jaren. Bevalt ons prima, weinig verkeer, afwisselende tracks, … snel vakantiegevoel ook. Enkel de buurt van Landau een 20-tal km gewone weg; geen autosnelweg maar wel 4-vaks wegen.

Dit doen we dus al vele jaren, maar vorig jaar waren er wel structurele wegwerkzaamheden aan het stuk net voor Pirmasens. Gevolg was dat er locaal toch wel een lange wegomlegging was. Draaien en keren, en aardig wat tijdverlies.

Binnen enkele weken zullen we terug naar Montafon afreizen, en ik vroeg me af of jullie er weet van hebben of deze wegwerkzaamheden afgerond zijn, dan wel dat deze nog aan de gang zijn.

Alvast bedankt voor jullie feedback !

S

Snow70 op 8 dec 2018 15:41

Route met de herfstvakantie nog gedaan (ik ga wel vanuit Luxemburg via de grensovergang naar daar) en die omlegging was er dit keer niet. (vorig jaar wel in terecht gekomen).

Interesting posts !
Bedankt hiervoor.

*bericht bewerkt door Snow70 op 09 dec 2018 18:29

Zoals reeds aangehaald is de volledige blokkade nog van kracht en dat ten minste tot 1/3/2019.
@FORZAM: als je via Luxemburg rijdt passeer je niet op dit stukje onderbroken snelweg

P.S.: ik kan uit eigen ervaring meedelen dat de omleiding quasi niet staat aangegeven en over slecht onderhouden smalle dorpswegen voert

Zoals reeds aangehaald is de volledige blokkade nog van kracht en dat ten minste tot 1/3/2019.
@FORZAM: als je via Luxemburg rijdt passeer je niet op dit stukje onderbroken snelweg

P.S.: ik kan uit eigen ervaring meedelen dat de omleiding quasi niet staat aangegeven en over slecht onderhouden smalle dorpswegen voert

Bram_DC op 11 dec 2018 13:36

Ok, nu zie ik het de A62 tussen Landstuhl en Pirmasens is sinds Januari 2018 dicht to minstens Februari 2019. (Rode stuk op de kaart.)
Verwarring van mijn kant kwam doordat er ergens vorig jaar (Weet niet meer welke trip) een afsluiting ter hoogte van het oranje kruis was (Ook 20km voor Pirmasens, maar dan uit de andere richting :)).
Hierdoor een hele omleiding langs de oranje weg door het woud zonder GSm-bereik waardoor ook Waze nog eens begon te flippen.

null

Gebruik zelf altijd de TomTom website om te kijken wat de beste route is. Klopt meestal vrij aardig:

https://mydrive.tomtom.com/nl_nl/

null

*bericht bewerkt door 4frank2 op 11 dec 2018 14:07

Er zijn toch twee prima alternatieven voor deze wegwerkzaamheden? Je kan via de A6 en A61 langs Kaiserslautern en Ludwigshafen naar Karlsruhe rijden of via de A1 en A8 langs Saarbrücken en Zweibrücken. Navigatie met info van wegwerkzaamheden zal automatisch ook voor 1 van deze 2 alternatieven kiezen.

Bij ‘Landau’ dacht ik… Hé dat ken ik.
Klopt, wij rijden nog wel eens via de A65 ipv de A61 uitrijden en dan de A6/A5 op. Het wil nog wel eens ophouden bij de rijnbrug, knooppunt Hockenheim of het volgende knooppunt en dan is dit een prima alternatief. Superrustig en minder dan 2 kilometer extra.

@Snow70 @Bram_DC @Frans

je kunt het grootste deel van je route blijven volgen zonder tijdsverlies…
Bij Landstuhl gewoon stuk de A6 volgen dan na Kaiserslautern de afslag nemen naar Neustadt an der Weinstraße en vandaar ben je zo in Landau en gaat de reis verder zoals.bekend.

Vanuit Luxemburg kun je wel degelijk via Trier naar Landstuhl rijdt rustiger dan de kombi A3 naar.Düdelingen en dan A13 naar Saarbrücken.

MfG aus Luxemburg

@Alpenfreund De route via de Wijnstraat is nu lang niet echt de snelste of handigste tip. Heb een aantal maanden in Bad Dürkheim gewoond, daar is veel verkeer, weinig inhaalmogelijkheden en je rijdt door diverse dorpen met smallere doorgangen. Sneller en makkelijker is de route over de snelweg ten westen van Ludwigshafen. Andere keuze is via Saarbrücken, dat is eveneens snel.

*bericht bewerkt door Frans op 26 dec 2018 17:30

@Frans laten we het dan als 3rde keuze erbij houden. Het is maar een kort stuk en inhalen is op dat stukje niet echt belangrijk. Wij Luxemburgers en grensbewoners (Trier en omstreken) rijden regelmatig daar in de regio en de Autobahn naar Ludwigshafen en/of A62 naar Pirmasens zijn vaker de betere keuzes inderdaad. Voor mensen die niet in de regio wonen wil ik wel vermelden dat het ook tussen Ludwigshafen en Kreuz Walldorf toch wel eens vaker een verkeers-feest was waar je dan behoorlijk tijd verliest. Hetzelfde geldt voor stukken van de B10 van Pirmasens naar Landau. Die rijdt inderdaad fijner, als het stuk wat ik als extra keuze noemde, maar ook daar heb ik op de stukken waar inhalen eigenlijk onmogelijk is al drama’s gezien met auto’s en vrachtwagens.
Onze zoon heeft een aantal jaren in Karlsruhe gewoont.

In die Ruhe liegt die Kraft!
MfG aus Luxemburg,

Wel spijtig van die langdurige wegwerkzaamheden, maar het is niet anders…

Wij vertrekken nu vrijdag.
Omdat we pas op zaterdag in ons appartement (Montafon) kunnen, heb ik een hotel aan de rand van de Bodensee geboekt. Vlakbij Lindau.

Komende uit Leuven, zal ik dan voorbij Keulen vermoedelijk de A3 nemen, langs Limburg an der Lahn.
Nadien via Würzburg en Ulm naar Lindau.
We gaan ook pas laat vertrekken. Allicht rond 10u, dus allicht ook wat minder verkeer dan.

Alternatief dat we anders wel eens nemen is langs Karlsruhe en vlak voor Stuttgart (via een bypass t.h.v. Leonberg) de A81 naar het zuiden op. Dan langs de oevers van de mooie Bodensee.
Direct vakantiegevoel !

Allen, bedankt voor de tips !

*bericht bewerkt door Snow70 op 26 dec 2018 21:33

@Alpenfreund Wonende in Luxemburg zou je toch moeten weten dat je vanaf Trier naar Pirmasens ook de A1 en A8 hebt. Zelfs met een geopende A62 is dat minstends net zo snel. ;) Ja, het stuk over de Wijnstraat is ‘maar’ 22 km, echter toch knap lastig als je het stuk met max. 60 km/h achter een vrachtwagen hangt. En in de dorpen geldt deels 30 km/h plus de drukte in de spits en mogelijke files rond Bad Dürkheim. Je hele gemiddelde is dan stuk. Daarvoor kan je op de A61 wel een hele poos in de file staan.
@Snow70 Lijkt me een goede oplossing! Op dit moment zijn zowel de A6 tussen Walldorf en Heilbronn als ook de A8 tussen Karlsruhe en Stuttgart overdag problematisch. Maar goed, om naar Oostenrijk vanuit de Benelux te geraken zonder wat vervelende knelpunten is helaas onmogelijk op dit moment. Het is soms de keuze tussen pest en cholera zoals men in Duitsland zegt.

*bericht bewerkt door Frans op 26 dec 2018 23:40

Niemand die hier met de app Waze navigeert? Bij files stuurt hij me soms van de snelweg en verder er terug op. Ik vertrouw altijd op waze en heb hiervan geen klagen! Doe jaarlijks zo n 60 000 km met de wagen en bevalt me prima.

Niemand die hier met de app Waze navigeert? Bij files stuurt hij me soms van de snelweg en verder er terug op. Ik vertrouw altijd op waze en heb hiervan geen klagen! Doe jaarlijks zo n 60 000 km met de wagen en bevalt me prima.

derjean op 27 dec 2018 05:17

Ik vertrouw bijna blindelings op Waze en of Google Maps.
Ik begrijp de vraag ook niet zo goed, je weet dat op je favo route wegwerkzaamheden zijn dan zou ik gewoon de snelste route volgens je navigatie nemen, toch? En dan volgend jaar kan je waarschijnlijk je route nemen die je wilt rijden.

Vaak knuffel ik de berg onvrijwillig....

Niemand die hier met de app Waze navigeert? Bij files stuurt hij me soms van de snelweg en verder er terug op. Ik vertrouw altijd op waze en heb hiervan geen klagen! Doe jaarlijks zo n 60 000 km met de wagen en bevalt me prima.

derjean op 27 dec 2018 05:17

Ik ben al jaren een fervent Wazer, maar heb ook wel geleerd dat ‘blindelings vertrouwen’ niet altijd even slim is. Het is me vaak genoeg gebeurd dat ik de kortste/snelste route volg op advies, waar dan pas later een flinke file ontstaat. Soms door een ongeluk - niks aan te doen - maar vaak ook gewoon door drukte die best te voorspellen was.
Berucht voorbeeld: A8 tussen Karlsruhe en Ulm. Net nadat je kiest om deze route te rijden verschijnen de meldingen dat het drukker wordt. Grrr, had ik dan toch maar A6/A7 (Heilbronn) gekozen.
M.a.w. de filevoorspelbaarheid van een route zit nog onvoldoende ingebakken in een navigatie-app. Vaak loont het om op voorhand een route te kiezen die iets langer/langzamer is, maar de kans op files kleiner is.

Ben zelf ook wel eens een ‘Wazer’. En zeker ook mijn BMW Professional is erg de moeite waard.
Maar voor mijn vakantieritten kijk ik toch ook naar andere bronnen van info.

Wij kunnen voorlopig geen vakantie nemen buiten de schoolvakanties, en dus worden we vaak geconfronteerd met drukke wisseldagen (zaterdagen). Files vormen zich vaak pas onderweg, nadat we thuis vertrokken zijn.

In dat geval is het wel interessant om weten dat er op de snelweg door de Eiffel nagenoeg geen files te bespeuren zijn. Zelfs niet op drukke wisseldagen.
Tenzij er werken zijn, zoals nu…

Gisteren langs Pirmasens naar Karlsruhe (en verder naar Vorarlberg) gereden.

Voorafgaandelijk wel de website van adac.de gecheckt.
Volgens de website zouden de werken afgelopen zijn.

Bleek ook het geval te zijn.

Doorgang is dus terug vrij !

Plaats een reactie