Snowboard lessen op rolmat.

Hoi,

Onlangs heb ik de basis aangeleerd van het snowboarden.
De valtechnieken, roetsjen,…
Inmiddels kan ik als een “vallend blad” van een helling in een indoor piste.
In februari vertrekken wij naar Oostenrijk voor een weekje wintersport.
Mijn reisgezelschap (4 man) bestaat uit slechts één ervaren boarder, mijn voorstel om ter plaatse lessen te nemen werd al snel afgewimpeld. Met het moto “Te duur, al doende leert men!”
Zelf ben ik niet echt akkoord met die stelling, want een reis kost geld, en als je dan een hele week op de zelfde kleine piste moet blijven vind ik het ook een dure bedoening dan, en om eerlijk te zijn, daar alleen lessen nemen zie ik ook niet zitten.

Omdat de eerste indoor ski piste één uur rijden is en de groepslessen op vaste tijdstippen (werk in ploegen), is dit voor mij niet zo evident.
Bij mijn woonplaats is er wel dichtbij een indoor ski met een rolmat.

Nu is mijn vraag of lessen op een rolmat ook nut hebben om techniek aan te leren?
Leren bochten nemen, juiste houding, …
Met nut bedoel ik dan ook dat ik op een piste kan komen en mits wat ‘gewoon wording’ op echte sneeuw alles kan toepassen.

Alvast dank bij voorbaat!

Voor je techniek&houding is het zeker top, maar heb je eerder ervaring in de bergen met bijvoorbeeld skiën? Het is namelijk wel anders. Voordeel is wel dat het straks in de sneeuw makkelijker wordt, maar de hoogteverschillen kun je niet trainen op de band (verschillende hellingshoeken weer wel).

Lees ook even deze topic door https://www.wintersport.nl/forum/topic/214262

*bericht bewerkt door Tiny-M op 08 dec 2018 20:13

Zeker doen op die rolbaan. Ik heb er vroeger 5-6 lessen op gehad en kon vrijwel direct van een rode piste. Je leert er veel sneller dan op de piste. En die vrienden van je zal je ver achter je laten.

*bericht bewerkt door Yahoo op 08 dec 2018 22:13

From a galaxy far far away.............

Ja, zeker zinnig! Ik board al jaren en sinds dit jaar op de band om de techniek aan te scherpen. Ik vond t wel lastig om aan de band gewend te raken. Dat duurde 6 of 7 lessen bij mij. (Met skiën was t na 3 lessen).

Maar zeker zinnig dus. Maar zorg dat je wel voldoende lessen neemt om aan de band gewend te zijn. Met bv 3 lesjes heb je nog niet veel profijt denk ik.

Bedankt voor de reactie’s!

Heb ook eens het topic grondig doorgelezen die @Tiny-M heeft geplaatst!

Heb komende weken eens 10 lessen geboekt op de rolband vanavond te beginnen. =)

Andere vrienden zoeken 😛.

Op jouw leeftijd/niveau ga je echt geen twee dagen (laat staan een week) op een kleine piste blijven mocht je ter plaatse lessen. De kans is groot dat je net meer pistes doet omdat een leraar je op het juiste moment naar de goeie piste zou moeten sturen.

Als die ervaren jongen ook goed kan lesgeven, zou je dat nog kunnen overwegen. Ik geef zelf aan vrienden wel eens “beginnersles” en dan kunnen ze vaak na een paar uurtjes al bochten draaien en veilig, gecontroleerd, de piste af. Betaal jij de entree en maak je er een dagje samen van. Dit deed ik vaak in Bottrop met een groepje. Maar dan moet je wel iemand hebben die er even tijd in wil steken.

Rollerbaan heb ik 0 ervaring mee (nog). Maar het belangrijkste is op de goede manier je bochten aanleren. En dat kan heel goed op een rollerbaan! Je leert inderdaad niet hoogteverschil etc. Maar dat is nooit echt het probleem in mijn ervaring. De manier waarop je bochten maakt is erg belangrijk. En dat leer je op een rollerbaan perfect.

Er is niets ergers dan een snowboarder die zijn board “om schopt” omdat die de juiste techniek nooit heeft geleerd… En dat zijn vaak de mensen die geen les nemen “want al doende leer je”. Ja, je leert de verkeerde techniek aan en dat remt je enorm in je toekomstige mogelijkheden!

Hoi,
Onlangs heb ik de basis aangeleerd van het snowboarden.
De valtechnieken, roetsjen,…
Inmiddels kan ik als een “vallend blad” van een helling in een indoor piste.

Alvast dank bij voorbaat!

Cauterken op 8 dec 2018 20:03

Als je na een dag(kleine 4 uurtjes) op een indoor piste zoals zoetermeer/landgraaf nog geen echte bochten kunt maken, dan heb je zeker les nodig om plezier te gaan hebben in Oostenrijk. Het liefst voordat je in Oostenrijk aankomt.
Zorg je dat ten minste indoor gewoon fatsoenlijke bochten kunt maken en het, minstens een keer, lukt om zonder te vallen beneden te komen in zoetermeer/landgraaf.

Als ik vrienden ‘lesgeef’ snowboarden in Landgraaf, dan is mijn doel pas bereikt als ze binnen die 4 uur met aaneengesloten bochten(TIP: na een bocht volledig zijwaarts gaan om de snelheid eruit te halen totdat je weer een comfortabele snelheid hebt om de volgende bocht in te zetten) kunnen afdalen in Landgraaf. En het tenminste EEN keer lukt om zonder te vallen de gehele afdaling te doen. Stiekem lukt dit nog elke keer, mits ze een beetje doorzettingsvermogen tonen.

*bericht bewerkt door Jeroen999 op 13 dec 2018 11:01

Vorig jaar Okt. eerste x lessen gehad op indoor skibaan (rol-mat). Zeer veel geleerd in 5lessen. Fouten worden meteen afgestraft. Aan te raden om ski/snowboard broek aan te doen. De mat is nat en met een gewone broek komt het harder aan als je valt. (snowboard broek glijdt)

Daarna 2x Landgraaf geweest. Daarna Ellmau. Ik had wel angst kregen toen ik de diepte zag.
Aanrader is om op wintersport een paar lessen te nemen. Zeker als je nog nooit eerder geweest bent.
(Ellmau - https://www.freaksonsnow.com/) Leraar heeft mij over mijn angst heen geholpen.

Nu ben ik verslaafd aan boarden!

Succes!

Pat.

Koop ook een impact-short en een paar harde kniebeschermers. In het begin val je toch wat vaker.

From a galaxy far far away.............

Koop ook een impact-short en een paar harde kniebeschermers. In het begin val je toch wat vaker.

IamJago op 13 dec 2018 18:33

Dit.

Ik ga voor de 7de keer op wintersport en vorige jaar crashpants aangeschaft. goed bevallen. Wie grenzen verlegd gaat vallen, zeker als je begint. Klap op je stuitje kan een top vakantie flink verpesten.

Plus de extra isolatie en warmte van crashpants, voor als wij snowboarders midden op de piste in de sneeuw zitten, is een bonus.

*bericht bewerkt door Sneeuwplank op 14 dec 2018 10:15

Ondertussen les 3 achter de rug!
Het is best wel intensief op een rolbaan vallen, opstaan & weer doorgaan…

Bij de minste fout in de techniek staat gelijk aan vallen.
Door enkele malen naar Indoor Ski te gaan en eerst even les te nemen, en daarna zelf verder proberen, had ik best al enkele “klassieke fouten” aangeleerd!
Zoals het board “schoppen of benen strekken” waardoor ik nu eerst buiten die “comfort zone” moet komen en de juiste techniek leren.

Ook heb ik de indruk dat ik soms gewoon te veel nadenk wat ik moet doen.
Ik wacht even overloop alle stappen in mijn hoofd en ik begin eraan…
Om enkele tellen later weer tegen de mat te gaan.
Terwijl ik meteen rechtsta en de oefening opnieuw doe zonder denken het vaak veel vlotter verloopt!

Na 3 lessen te nemen heb ik echt wel het gevoel dat ik al een pak geleerd heb, en besef ik nog meer dat er nog VEEL te leren valt!

Nog één iets die mij opvalt dat het ook helpt wanneer de lessen elkaar opvolgen zonder veel tijd tussen.
Heb nu in één week tijd 3 lessen gedaan en vrijdag staat de vierde les al gepland.
Precies of de spieren de ‘bewegingen’ gewoon zijn…

Goed om te zien dat het bevalt, deze lessen zullen een flinke bijdrage leveren aan je techniek! Let wel, de eerste 2 afdalingen in de sneeuw is het weer even schakelen naar een andere ondergrond. Echter daarna merk je snel dat je het e.e.a. hebt bijgeleerd 😃. Veel plezier!

🎿🌨 Just go with the snoW 🌨🎿

Te veel nadenken herken ik. Bang zijn om te vallen. Zeer intensief. Bij mij was het 10min les/. 10min pauze/10min. Les/ 10min pauze/ 10min les.

In de sneeuw wordt je minder snel afgestraft.
Op de berg in Ellmau had ik last van de hoogte. Of diepte wat ik moest rijden. Angst.
3 dagen les deed wonderen. Aan te raden.

Pat.

Te veel nadenken herken ik. Bang zijn om te vallen. Zeer intensief. Bij mij was het 10min les/. 10min pauze/10min. Les/ 10min pauze/ 10min les.

In de sneeuw wordt je minder snel afgestraft.
Op de berg in Ellmau had ik last van de hoogte. Of diepte wat ik moest rijden. Angst.
3 dagen les deed wonderen. Aan te raden.

ruijtersfotografie op 19 dec 2018 20:47

Ik ga mij nog een set kniebeschermers aanschaffen… :D
Hier ook zo ongeveer de blokken zijn iets korter ongeveer 7-8 minuten maar wel 4x op de baan dus komt op het zelfde neer.

Had jij voordien al ervaring met snowboarden?
Of was uw eerste maal op de rolbaan en dan pas in de sneeuw?

Wat betreft de kniebeschermers: ik gebruik al jaren zachte volleybalkniebeschermers, die doen het prima en zitten misschien minder in de weg onder je broek dan harde.

Setting forth in the universe

Op de rolmat was mijn eerste x.

Knie beschermers niet nodig. Paar x goed op mijn kont gevallen wat zeer pijnlijk was. En in snowworld beginners fout gemaakt daar naar achter te hangen. Resultaat: elleboog in de ribben…ribben gekneusd voor de vakantie.

Draag een Poc helm en poc rug beschermer.

Pat.

Wat betreft de kniebeschermers: ik gebruik al jaren zachte volleybalkniebeschermers, die doen het prima en zitten misschien minder in de weg onder je broek dan harde.

Para op 21 dec 2018 01:04

Inderdaad!
Had nog een setje liggen die ik vroeger gebruikte ook voor volleybal spelers.
Werkt best prima, is simpel & goed.

Op de rolmat was mijn eerste x.

Knie beschermers niet nodig. Paar x goed op mijn kont gevallen wat zeer pijnlijk was. En in snowworld beginners fout gemaakt daar naar achter te hangen. Resultaat: elleboog in de ribben…ribben gekneusd voor de vakantie.

Draag een Poc helm en poc rug beschermer.

ruijtersfotografie op 21 dec 2018 03:05

Knie beschermers zijn bij mij toch al goed van pas gekomen. :-D

Had je voldoende na de lessen op de rolmat?
Ik bedoel je hebt toen nog een lesje genomen in de sneeuw, maar had je de indruk dat je de basis van het boarden onder de knie had?

Ga in februari nog eens een shortski doen in Winterberg in de echte sneeuw.

Je moet geen angst hebben om te vallen. Zeker als je weet dat de mat pijnlijk kan zijn.

Wel aan te raden om naar snowworld te gaan. Toch weer anders. Zeker les nemen op wintersport. Toch heel iets anders als je boven op de berg staat.

Pat.

Plaats een reactie