Skischoen droger

Goedenavond allen,

Ik ben aan het kijken voor een skischoen droger. Vaak is het hotel/appartement keurig voorzien en anders een depot nabij de gondel wel. Echter vind ik het wel prettig om deze zelf achter de hand te hebben.

Ik heb hier op het forum 1 topic over dit onderwerp gevonden, echter is deze reeds gesloten. Vandaar maar een nieuw topic, wie weet is de techniek inmiddels ook alweer veranderd in schoenendroger business.

Ik heb mijn oog laten vallen op de drogers van Sidas en heb er van dit merk drie verschillende kunnen vinden, namelijk:

De eerste is met USB en zonder anti bacterie UV:

https://www.sport-conrad.com/en/products/sidas/drywarmer-neo…

De tweede is met USB en anti bacterie UV:

https://www.sport-conrad.com/en/products/sidas/drywarmer-pro…

De derde is zonder USB en met anti bacterie UV:

https://www.snowcountry.nl/sidas-drywarmer.html?___store=def…

Over de USB drogers heb ik nog geen gebruikers ervaringen kunnen vinden. Degene in de laatste link kwamen in dit topic veelvuldig aan bod:

https://www.wintersport.nl/forum/topic/110738

Nu neig ik naar de droger met USB en anti bacterie UV (ook al geloof ik niet dat dit licht veel helpt), maar zou ik graag willen weten of er mensen zijn die hier al ervaring mee hebben? Persoonlijk lijkt de USB mij erg handig voor bijvoorbeeld in de auto, etc.

Nou, kom maar op met die ervaringen en wellicht andere betere/gelijkwaardige keuzes.

Bedankt voor de input alvast,

Jeff.

*bericht bewerkt door Jeffvdv op 08 dec 2018 20:49

🎿🌨 Just go with the snoW 🌨🎿

Ik heb een setje van de decathlon, lijkt op die sidas dingen. Ik gebruik ze niet in de sneeuw (dan droog ik ze gewoon in de skiroom), maar thuis na een dagje indoor of een training op de rolbaan. Na een nachtje is alles weer helemaal droog, werkt goed. Schoenen stinken ook niet.

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

2 jaar terug een paar cheapo dingetjes bij Ali besteld. Werken perfect. Standaard mee op vakantie, gaat vlotter dan op de gewone drogers.

Edwin van Riel

Hier ook twee setjes van die decathlon dingen… werken prima!!

Ik heb die Sidas zonder usb met antibacterie uv en die bevallen uitstekend. Tot nu toe geen nare luchtjes en heerlijke warme binnenschoenen.

Winter is coming

2 jaar terug een paar cheapo dingetjes bij Ali besteld. Werken perfect. Standaard mee op vakantie, gaat vlotter dan op de gewone drogers.

evr66 op 8 dec 2018 21:07

Hier idem, zij het dan via eBay. Tussen de $5 (simpel) en $10 (met timer) kostte dat. Doorgaans hebben deze 220V drogers een vermogen van 10W. Die usb drogers ken ik niet. Ze zouden bij gelijk vermogen zo’n 2A stroom moeten trekken, dat is best veel. Ergo, je moet een goede usb-oplader meenemen.

Ik heb ze van Sidas zonder USB met uv-licht. Doen het al 3 jaar uitstekend. Verzorgen is 30watt en ze worden heerlijk warm.

Geen geurtjes tot nu toe echter mijn skischoenen zijn ook pas 3 jaar oud en 6 weken benut.

https://www.wintersport.nl/forum/topic/126509

Nog een topic waar de nodige info in staat, even toegevoegd om dit topic van zoveel mogelijk info te voorzien voor evt. andere belangstellenden. De link overigens niet gevonden via de zoekfunctie hier, maar via Google. Dit lijkt veel meer resultaat te hebben dan de zoekfunctie van wintersport.nl, maar dit geheel ter zijde…

Bedankt voor de reacties zo ver, zal morgen even reageren. Bedtijd nu.

*bericht bewerkt door Jeffvdv op 09 dec 2018 00:28

🎿🌨 Just go with the snoW 🌨🎿

Ik Gebruik die goedkope dingen ook wel in de auto op een simpele omvormer. Alleen als we een eind van het skigebied af zitten. Heerlijk warme (en soepele) schoenen dan bij aankomst aan de lift.

Edwin van Riel

2 jaar terug een paar cheapo dingetjes bij Ali besteld. Werken perfect. Standaard mee op vakantie, gaat vlotter dan op de gewone drogers.

evr66 op 8 dec 2018 21:07

Hier idem, zij het dan via eBay. Tussen de $5 (simpel) en $10 (met timer) kostte dat. Doorgaans hebben deze 220V drogers een vermogen van 10W. Die usb drogers ken ik niet. Ze zouden bij gelijk vermogen zo’n 2A stroom moeten trekken, dat is best veel. Ergo, je moet een goede usb-oplader meenemen.

Martin7182 op 8 dec 2018 23:17

Batterijen/accu/opladers/kabels/bovenstaande electrische droger zou ik nooit en te nimmer kopen via Ali/Miniinthebox en andere sites die vooral namaak verkopen.

In de eerste plaats vanwege (het mogelijke gebrek aan) veiligheid. In Europa kennen wij instanties als KEMA, bij Ali meermaals gezien dat deze keuring ontbrak. Deze electronica heeft vaak sterk versimpelde circuits, om de kosten te drukken. We kennen allemaal de verhalen van brand met bijvoorbeeld telefoonladers, dit zijn altijd nepladers met het uiterlijk van een iPhone of Samsung lader maar van binnen compleet anders. Een echte lader durf ik gerust in het stopcontact te laten maar een nepper heb ik niet in huis vanwege deze reden.

Daarnaast vind ik dat deze sites onze economie ondermijnen (lees verlies arbeidsplaatsen in Europa)

*bericht bewerkt door Gaston op 09 dec 2018 09:34

Tijd voor een uitpakparty?!

Lees dit topic van een paar jaar terug nog even: https://www.wintersport.nl/forum/topic/126509

Voor zover mensen het nog niet weten, UV is goed tegen bacterien, maar is slecht voor je schoen omdat het ook polymeren afbreekt. Laten die nu ook toevallig in het kunststof van je schoen zitten.

When life gets too complicated.... SKI

Deels mee eens. Omdat het UV lampje van deze drogers ontzettend zwak is, maar daarnaast doe je de droger in de binnenschoen. Dat is stof en daar zitten geen polymeren bij mijn weten.

Bovenstaande geldt bij mij voor indoor lessen.
Pas na shortski/ week skiën doe ik de binnenschoen uit de shell en die droogt dan gewoon aan de lucht.

*bericht bewerkt door Gaston op 09 dec 2018 11:07

Tijd voor een uitpakparty?!

Hier worden de Sidassen met UV door mijn kids 2x/week gebruikt in NL en gedurende hun trainingsweken in AT dagelijks. Al enige jaren naar volle tevredenheid en zonder ook maar enige schoenproblemen.
Soms zijn de schoenen zó vochtig na intensief trainen dat ze de Superfeet-zool er uit halen voordat ze de Sidas erin doen.
Zelf laat ik de Superfeet er in zitten.

mama on a mission in the snow

Ik haal altijd mijn binnenschoen eruit en de zootjes ook. Ik zet de binnenschoen dan op zo’n droger (lucht) in de accomodatie. Werkt prima. Ik moet wel zeggen dat ik geen extreme zweetvoeten heb.

When life gets too complicated.... SKI

Voor zover mensen het nog niet weten, UV is goed tegen bacterien, maar is slecht voor je schoen omdat het ook polymeren afbreekt. Laten die nu ook toevallig in het kunststof van je schoen zitten.

Alex op 9 dec 2018 10:26

De output van die UV ledjes valt in het niets tegenover het UV-bombardement dat je schoenen krijgen elke keer je ermee buitenkomt. Daar gaan je schoenen echt niet van slijten.

Geurtjes voorkomen is vooral zo snel mogelijk je schoenen droog krijgen, omdat bacteriën graag vochtig zitten. Het beste is om de binnenschoen uit de buitenschoen te halen, een het beste alternatief een droger die warme lucht door je schoenen blaast zodat het vocht kan verdampen.

Schoenwarmers die je in je schoenen legt zijn doorgaans niet krachtig genoeg om de boel warm genoeg te stoken zodat al het vocht verdampt, waardoor je eigenlijk ideale condities kweekt voor bacteriegroei: warm en vochtig. Dat UV lichtje is een gimmick, omdat bacteriën rechtstreeks bestraald moeten worden om gedood te worden en er voldoende plekjes in je binnenschoen zijn waar dat UV licht niet geraakt.

Schoenwarmers zijn zeker handig om koude (droge) schoenen voor te verwarmen (of op temperatuur te houden in de auto) zodat je met warme voeten kan beginnen. Om te drogen zijn die dingen eerder waardeloos en kan je beter een beetje met vertrekken voor een droger met ventilator of een tas die de schoenen behoorlijk warm kan stoken.

Ik haal altijd mijn binnenschoen eruit en de zootjes ook. Ik zet de binnenschoen dan op zo’n droger (lucht) in de accomodatie. Werkt prima. Ik moet wel zeggen dat ik geen extreme zweetvoeten heb.

Alex op 9 dec 2018 13:06

Elke dag Alex?

Ik vind dat niet echt lekker voor de binnenschoen en doe het daarom zo weinig mogelijk (maar wel als het nodig is), maar dat kan natuurlijk per ontwerp verschillen.

Tijd voor een uitpakparty?!

Elke dag Alex?

Ik vind dat niet echt lekker voor de binnenschoen en doe het daarom zo weinig mogelijk (maar wel als het nodig is), maar dat kan natuurlijk per ontwerp verschillen.

Gaston op 9 dec 2018 14:06

Ik haal ze er ook na elke skidag uit. Dan zijn die dingen droog binnen een uurtje, en kunnen ze droog opgewarmd worden voor de volgende dag.

Ik heb wel liners die gemaakt zijn om eerst aan je voet te doen, een daarmee je skischoen in/uit te stappen.

Als dat voor andere liners moeilijker gaat geldt in ieder geval dat je ze er aan het eind van de vakantie best uithaalt om ze goed te laten uitdrogen voor je ze opbergt. Snel uithalen en insteken is kwestie van techniek.

Ik haal altijd mijn binnenschoen eruit en de zootjes ook. Ik zet de binnenschoen dan op zo’n droger (lucht) in de accomodatie. Werkt prima. Ik moet wel zeggen dat ik geen extreme zweetvoeten heb.

Alex op 9 dec 2018 13:06

Elke dag Alex?

Ik vind dat niet echt lekker voor de binnenschoen en doe het daarom zo weinig mogelijk (maar wel als het nodig is), maar dat kan natuurlijk per ontwerp verschillen.

Gaston op 9 dec 2018 14:06

Kan prima.

Als er geen droger beschikbaar is en de schoenen erg nat zijn droog ik ze met een föhn, meestal is alleen eruit halen en bij een radiator zetten voldoende.

Batterijen/accu/opladers/kabels/bovenstaande electrische droger zou ik nooit en te nimmer kopen via Ali/Miniinthebox en andere sites die vooral namaak verkopen.

Gaston op 9 dec 2018 09:32

Het is inderdaad oppassen met Chinese namaak. Maar niet alles wat uit China komt is namaak. Misschien worden die Sidan drogers ook wel in China gemaakt. Ik heb mijn drogers opengeschroefd en gecontroleerd of er echt PTC-weerstanden inzaten. Het laatste wat je wilt is dat je schoen als een kapotte kernreactor wegsmelt ;)

@Martin7182

Misschien als je er verstand van hebt zoals jij (PTC…?) dat het het risico waard is, maar er is zoveel rotzooi onder de namaak, daar moet gewoon een eind aan komen door deze sites te blokken in NL (maar goed dat is een andere discussie)

Ik heb zojuist even gekeken in mijn berging, Sidas is Made in China. Én er staat CE keur op. En daar gaat het mij om. Ik ga voor 2 tientjes verschil dat risico niet nemen.

Normaal zou ik hier niet zo op door gaan, maar ik vind dit echt iets van verkeerde zuinigheid.

Check voor het idee even onderstaande laptop-lader, hoe namaak zonder CE kan verschillen qua electronica. Links nep (€30 ofzo), rechts origineel (Apple in dit geval, €80). Het klinkt dus erg aantrekkelijk maar dit is dus waarom de brandweer waarschuwt voor fik.

null

Tijd voor een uitpakparty?!

@morzel: ben ik toch niet helemaal met je eens. Die dingetjes van mij drogen prima. Max 6 uur, dan schakelen ze uit, maar dan zijn m’n schoentjes heerlijk droog. Soms volgende ochtend nog ff Ann, is wel lekker, maar niet nodig om te drogen.

Edwin van Riel

Goed om te lezen dat er diverse ervaringen zijn! @Gaston Ik ben het deels met je eens en zal niet snel elektronica bij de eerder genoemde sites bestellen. Al ben ik er van overtuigd dat er ook best wel gelijkwaardige producten besteld kunnen worden…
@Alex Ik geloof echt absoluut niet dat de UV straling van de Sidas lader zo sterk door je binnenschoen heen straalt en het polymeer van je shell aantast. Tegen de tijd dat je daar last van krijgt ben je waarschijnlijk alweer twee paar schoenen verder.

Mijn binnenschoen eruit halen en gewoon bij de kachel laten drogen zou idd ook een optie kunnen zijn. Echter ben ik daar ‘op vakantie’ te lui voor haha.
@Skimams Heb je toevallig de USB variant?

Nog geen mensen gevonden die ervaring hebben met de USB variant… Maar voor in de auto heeft @evr66 met een omvormer eventueel al een andere oplossing gevonden.

Tijdens mijn zoektocht kwam ik onderstaande ook nog tegen en die lijkt mij op zich ook wel handig:

https://www.bol.com/nl/p/nordic-home-culture-htr-515-elektri…

Is er iemand die deze heeft of hier ervaring mee heeft?

🎿🌨 Just go with the snoW 🌨🎿

@Jeffvdv nee, wij hebben niet de USB-variant. We gebruiken ze dan ook puur om de schoenen te drogen, niet om voor te verwarmen.
Al zou dat voor de kids met hun raceschoenen wel fijn zijn.

mama on a mission in the snow

Kun je de USB variant niet gewoon in een iPhone (of soortgelijke) stekker stoppen? Of zeg ik nu iets doms? (En ook in de sigarettnaansteker van de auto?)

*bericht bewerkt door DrPhil op 09 dec 2018 19:31

@Skimams Ok bedankt! Ik wil ze ook puur voor het drogen gebruiken hoor. Al zijn lekkere warme voeten natuurlijk ook nooit verkeerd.

🎿🌨 Just go with the snoW 🌨🎿

@evr66: misschien dat jij minder zweet dan ik :-)

Ik heb ook een paar Alpenheat UV schoendrogers, en die kregen het vaak niet gebolwerkt. Dan had ik 's ochtends schoenen die warm en vochtig waren i.p.v. koud en vochtig :-p.
@Jeffvdv: mijn skitrainer heeft vergelijkbare dingen, en die zweert erbij om zijn schoenen te drogen (of voor te verwarmen). Droog op een half uurtje volgens hem.

@DrPhil Ja dat kan, daarom lijken ze mij wel handig. Ben alleen benieuwd of ze hetzelfde ‘presteren’ als de andere modellen die gewone stekkers hebben…

🎿🌨 Just go with the snoW 🌨🎿

Ja, daar ben ik ook benieuwd naar!

@Morzel Bedankt voor de info en even voor de duidelijkheid; je skitrainer heeft degene op lucht (mijn laatste link) als ik het goed begrijp?

🎿🌨 Just go with the snoW 🌨🎿

Kijk dan ook eens naar deze @Jeffvdv. Kun je ook handschoenen of 2de paar meepakken!

https://www.heuts.nl/shoe-driver-schoen-droger-350

@Morzel het zal waarschijnlijk aan mij liggen of ik een liner snel in en uit een schoen krijg ja :D

Tijd voor een uitpakparty?!

@Gaston Die had ook al gevonden en over gelezen in de andere reeds gesloten topics. Lijkt mij een aardige unit om mee te zeulen en eigenlijk gemaakt om op te hangen (schijnbaar ook liggend te gebruiken).

🎿🌨 Just go with the snoW 🌨🎿

Plaats een reactie