Gondels Hochzillertal klappen op elkaar

Volgens de eerste informatie botsten vijf gondels op elkaar, bij liftpaal nummer 6. Vanwege de sterke wind waren de gondels al leeg, dus zijn er geen mensen in gevaar geweest. Op dit moment loopt het onderzoek naar het voorval. Hoe erg de schade is, is nog niet bekend.

https://www.instagram.com/p/BrKmx4inx-7/?utm_source=ig_embed…

https://www.tt.com/panorama/unfall/15107538/mehrere-gondeln-…

Het zit ze niet mee daar! Eerst die brand en nu dit…

gaat lekker daar; nu een trosje gondels.
Spiksplinternieuw die lift.

*bericht bewerkt door Frank66 op 09 dec 2018 14:07

Het zit ze niet mee daar! Eerst die brand en nu dit…

Forza op 9 dec 2018 13:46

Je zou bijna aan sabotage gaan denken …

Ik ben geen expert maar je zou toch verwachten dat er sensors zitten die zien dat er een gondel blijft hangen.

Zou die kabel gebouwd zijn op zoveel gewicht op 1 plek?

Er zitten sensoren op de liftpalen die de boel stilgooien als de kabel van de rollen loopt, maar zolang dat die mooi in de wieltjes blijft gebeurt er verder niets.

Afgaand op de foto’s ziet het er naar uit dat er een gondel is blijven hangen bij de liftpalen en de koppeling over de kabel is beginnen slippen waardoor de volgende cabines net hetzelfde deden.

Aangezien de lift leeg aan het draaien was zal de extra belasting er voor de motorcontrole er in het begin niet heel anders uitzien dan mensen die instappen.

Belangrijkste is dat ondanks het slippen de gondels wel gewoon aan de kabel zijn blijven hangen.

Zou die kabel gebouwd zijn op zoveel gewicht op 1 plek?

ThomJ op 9 dec 2018 15:43

Die kunnen nog wel wat meer aan hoor…

@Morzel precies die zie je ook wel eens op de ‘terugweg’ bij van die lanceerliften…

Click. Click. Peace

Er zitten sensoren op de liftpalen die de boel stilgooien als de kabel van de rollen loopt, maar zolang dat die mooi in de wieltjes blijft gebeurt er verder niets.

Afgaand op de foto’s ziet het er naar uit dat er een gondel is blijven hangen bij de liftpalen en de koppeling over de kabel is beginnen slippen waardoor de volgende cabines net hetzelfde deden.

Aangezien de lift leeg aan het draaien was zal de extra belasting er voor de motorcontrole er in het begin niet heel anders uitzien dan mensen die instappen.

Belangrijkste is dat ondanks het slippen de gondels wel gewoon aan de kabel zijn blijven hangen.

Morzel op 9 dec 2018 15:49

Dan kunnen ze die kabel ook helemaal nakijken. Daarnaast denk ik dat ze heel goed gaan onderzoeken hoe dit in godsnaam kon gebeuren.

@dekkie: hoogstwaarschijnlijk zal de directe oorzaak makkelijk zichtbaar zijn omdat er een fysieke blokkering is. Misschien dat het falen van de veren van de klem aan de eerste gondel een oorzaak zou kunnen zijn (waardoor die tegen zijn achterligger is geschoven en de boel geblokkeerd werd).

De kabel kan wel tegen een stootje (maar goed ook), het zijn in dit geval vooral de klemmen die moeten worden nagekeken (en het mechanisme aan de liftpaal). De elementen van de klemmen die op de kabel grijpen zijn gemaakt om te slijten zodat zij de klap opvangen als de gondel een beetje slipt bij af- en aankoppelen en niet de kabel. Bij (jaarlijks) onderhoud wordt de slijtage op de klemmen gemeten om te controleren of ze nog voldoen en indien nodig worden ze vervangen.

Dit gezegd zijnde mogen ze van mij de boel goed nakijken, zolang hij maar weer draait voor 10 januari :-).

*bericht bewerkt door Morzel op 09 dec 2018 19:46

ook live te aanschouwen;

http://webtv.feratel.com/webtv/?cam=5565&design=v3&c…

Frank66 op 9 dec 2018 13:49

Mmhh, ze hebben de webcam maar gauw uitgezet…

Plaats een reactie