Fischer pro mtn 77ti

Het lijkt erop dat de pro mtn lijn tot vorig jaar alleen de modellen boven de 80 breed in de TI uitvoering aangebood. Maar nu kom ik ook 77 als TI tegen en dit lijkt mij wel wat:
https://www.fischersports.com/pro-mt-77-ti-150
Met skiniveau 6, liefst met (middel)lange bochten op de piste
en een lichaamslengte van 1,79 maar wel maar 63kg lijkt deze ski in 171cm een goede keuze?
Deze zouden mijn K2 apache rangers (163cm) uit 2010 moeten vervangen waar ik op heb leren skiën. Door van 72mm breed naar 77 te gaan met een grotere radius en 8cm extra lengte verwacht ik wat meer float en koersvastheid in losse sneeuw/mindere omstandigheden/op snelheid zonder dat ze te vermoeiend zijn om een hele dag in alle omstandigheden te skiën. Mocht je mijn gedachten kunnen staven/onderuit halen dan hoor ik het graag. Bij voorbaat dank!

Ik denk dat je te hoge verwachtingen hebt van 171 cm en 77mm wb float en koersvastheid. Met 171 en 77 heb je nauwelijks float. Ik zou je overigens de Salomon XDR 80ti in 1m76 adviseren. Super ski. Wel model 2019 kopen.

*bericht bewerkt door DrPhil op 09 dec 2018 17:21

Ik denk dat je te hoge verwachtingen hebt van 171 cm en 77mm wb float en koersvastheid. Met 171 en 77 heb je nauwelijks float. Ik zou je overigens de Salomon XDR 80ti in 1m76 adviseren. Super ski. Wel model 2019 kopen.

DrPhil op 9 dec 2018 17:19

2018 model van de Salomon XDR 80 TI is hetzelfde als de 2019 editie. Enige update is de print, blauwe kleur is wat minder fel maar verder technisch gezien exact dezelfde ski.

2018 model van de Salomon XDR 80 TI is hetzelfde als de 2019 editie. Enige update is de print, blauwe kleur is wat minder fel maar verder technisch gezien exact dezelfde ski.

Sheila op 9 dec 2018 17:39

Niet volgens deze link:
http://www.skiessentials.com/Chairlift-Chat/2019-Salomon-Ski…
“For 2019 they are updated with C/FX 3, so have twice the amount of carbon and flax”.

De 2019 heeft een Z12 binding, de 2018 de XT12 (dat is de makkelijkste manier om ze uit elkaar te houden).

De pro mtn ski heeft zo’n lange rocker, die moet je echt op lichaamslengte skien om er het beste uit te halen. Die lange rocker wordt gecompenseerd door carbon in de tip en tail, waardoor die vrij stijf aanvoelen. Ik had er alleen maar ruzie mee (de 80ti dan) ;) dan zou ik nog eerder naar een Progressor kijken.

De salomon xdr is een allmountain die qua vorm iets meer neigt naar prestatie op zachtere sneeuw. Model 2018 - geinig in zachte sneeuw, op piste voor mij wat instabiel in carvebocht, wel heel makkelijk te sturen.

Een allmountain met iets meer pisteprestatie kun je denken aan de K2 ikonic 80 ti (2018 of 2019). in alle omstandigheden goed maar kan tenminste een fatsoenlijke carvebocht maken. 1 van mijn favorieten.

De XDR 80 is dus voor 2019 gewijzigd @elisabeth101. Ik vond hem prima skiën op het spijkerharde stuk in Snowworld.
https://www.wintersport.nl/forum/topic/432201?page=5#last…

*bericht bewerkt door DrPhil op 09 dec 2018 18:04

@drphil dat kan wel kloppen want over het algemeen hou jij van lichtere slappere ski’s. Van mij mogen ze wat meer body hebben. Dat komt het carven ten goede.

Het klopt dat ik niet van stijve ski’s hou, @elisabeth101. Er is echter een duidelijk verschil met slappe ski’s. Met een slappe ski heb je nauwelijks kantengrip. Ik vond dat je met de XDR prima kon carven op de harde stukken. De 80 heeft ook een Ti laag. Verder heb ik die avond op nog drie andere ski’s geskied, allemaal met metaal (Hero plus Ti, Pursuit 800 Ti en s/max 10), die bevielen allemaal zeer goed.
De XDR 80 2019 is ook testwinnaar bij meerdere skitests. Hier bv:
https://www.worldskitest.com/de/alpintest/allmountain-2018-1…
De K2 80 Ikonic Ti staat daar op 7.
Of hier:
https://www.snowsociety.com/de/skitest/alle-ski/xdr80…
Vreemd om m weg te zetten als slap.
Je hebt al op het 2019 model geskied, begrijp ik?

*bericht bewerkt door DrPhil op 09 dec 2018 19:03

^^dan moet je ze verder op de kanten zetten i.c.m. meer druk geven, dan voel je het verschil beter. De XDR buig je zo door in vergelijking met andere. Als dat op zo’n vlakke piste al gebeurt wil ík er niet mee van een zwarte piste, die ski gaat de druk niet houden. Maar als een skier dat niet vraagt van de ski, dan is dat dus ook geen probleem. De XDR is m.i. veel beter in de voorjaarsslush of een laagje poeder dan op een harde piste. De bestuurbaarheid is het grootste pluspunt.

Je vindt de pro Mtn 80 Ti zelf toch te stijf, @elisabeth101? Dat las ik net in je eerdere bericht.

Ik had er alleen maar ruzie mee (de 80ti dan) 😉 dan zou ik nog eerder naar een Progressor kijken

*bericht bewerkt door DrPhil op 09 dec 2018 19:16

Je vindt de pro Mtn 80 Ti zelf toch te stijf, @elisabeth101? Dat las ik net in je eerdere bericht.

Ik had er alleen maar ruzie mee (de 80ti dan) 😉 dan zou ik nog eerder naar een Progressor kijken

DrPhil op 9 dec 2018 19:13

neuh geen stijve ski alleen die tip is vervelend.

^^dan moet je ze verder op de kanten zetten i.c.m. meer druk geven, dan voel je het verschil beter. De XDR buig je zo door in vergelijking met andere. Als dat op zo’n vlakke piste al gebeurt wil ík er niet mee van een zwarte piste, die ski gaat de druk niet houden. Maar als een skier dat niet vraagt van de ski, dan is dat dus ook geen probleem. De XDR is m.i. veel beter in de voorjaarsslush of een laagje poeder dan op een harde piste. De bestuurbaarheid is het grootste pluspunt.

elisabeth101 op 9 dec 2018 19:06

Sorry, maar dit is echt onzin. Die ski houdt die druk op een zwarte piste prima. Het is wel een ski die meer balans vraagt dan geeft en dat is een verschil in stijl en voorkeur. Maar het is geen slappe beginnerslat o.i.d. Carven doen ze uitstekend voor dit type ski.

I can stick uphill ice, on my saucer...

^^Shane, sorry maar dat is echt onzin.

Mijn enige doel was aangeven aan TS dat de ene allmountain het op een harde piste beter doet dan andere. De XDR vond ik maar heel matig daarin t.o.v. bvb de K2 ikonic en pro mtn. Dan is het maar net wat je belangrijk vindt.

Het wordt saai, maar heb je de 2019 XDR al geskied, @elisabeth101?

^^Shane, sorry maar dat is echt onzin.

Mijn enige doel was aangeven aan TS dat de ene allmountain het op een harde piste beter doet dan andere. De XDR vond ik maar heel matig daarin t.o.v. bvb de K2 ikonic en pro mtn. Dan is het maar net wat je belangrijk vindt.

elisabeth101 op 9 dec 2018 19:49

Nee, je schrijft eigenlijk dat als je een beetje kunt carven je er niets aan hebt. Je durft er zelfs niet mee van zwart. Maar is verder prima hoor, het maakt mij niet uit.

Voor TS, als ik je vragenlijstje zo lees, kan dit inderdaad een goede optie voor je zijn. Eenvoudig te sturen, lekker dempend in kapotgeskiede sneeuw. Maar je moet ze zeker testen, want het is inderdaad geen standaard pisteski.

I can stick uphill ice, on my saucer...

Ik vind de XDR overigens niet te vergelijken met zijn voorganger, de X-drive. Die vond ik best heftig.
De XDR vind ik goedmoediger en vooral veel makkelijker te skiën.

*bericht bewerkt door DrPhil op 09 dec 2018 20:17

2018 model van de Salomon XDR 80 TI is hetzelfde als de 2019 editie. Enige update is de print, blauwe kleur is wat minder fel maar verder technisch gezien exact dezelfde ski.

Sheila op 9 dec 2018 17:39

Niet volgens deze link:
http://www.skiessentials.com/Chairlift-Chat/2019-Salomon-Ski…
“For 2019 they are updated with C/FX 3, so have twice the amount of carbon and flax”.

DrPhil op 9 dec 2018 17:44

Van de week nog contact gehad met Salomon en deze reactie ontvangen van ze:

Bedankt voor het contacteren van Salomon.
We hebben dit jaar gaan aanpassing gedaan XDR familie. Zoals u vermelde, alleen de kleuren zijn een iets aangepast. Voor waarschijnlijk volgend jaar worden er wat aanpassingen gedaan.
Als u vragen heeft of verdere hulp nodig heeft, beantwoordt u deze e-mail.
Een fijne dag gewenst.

Opmerkelijk antwoord, aangezien de binding sowieso Is gewijzigd.

*bericht bewerkt door DrPhil op 09 dec 2018 21:18

Opmerkelijk antwoord, aangezien de binding sowieso Is gewijzigd.

DrPhil op 9 dec 2018 21:18

mijn vraag aan Salomon was puur gericht op de ski en dit was daarop het antwoord. De XDR familie is technisch dit jaar hetzelfde als de 2018 editie, puur de kleurstelling is aangepast. Heb niets over de binding gevraagd aangezien dat voor mij niet belangrijk is.

Ja, dat begrijp ik. Jij vind de XDR toch een Wow ski, meen ik?

Voor mij zijn er nog 2 zaken die meespelen maar dan werd het wel een erg lange openingspost. 1 knie van mij wil nog wel eens moeilijk doen tijdens een week skiën, onlangs met oefeningen/fysio begonnen, benieuwd hoe het aanstaande kerst gaat. Dat icm mijn lage gewicht zorgt ervoor dat ik ook niet te lang/te stijf wil gaan maar zal eens kijken wat de volgende lengte is.
Natuurlijk speelt ook de prijs mee die je ervoor over hebt en het verschil dat je als recreant die 2weken per jaar skied merkt: Mijn zoektocht begon met een 2e hands K2 konic 80ti maar de pro mtn 77ti wordt nieuw aangeboden voor 270,- en toen was er dit topic ;)

@drPhil: Zal me zeker ook verdiepen in de xdr80.

@Shane: Geen standaard piste ski, zou je dat nog toe kunnen lichten?

@Elisabeth101: Is de rocker bij de pro mtn heftiger dan bij bijvoorbeeld de K2 konic of zou je die ook langer aanraden ondanks mijn gewicht.

*bericht bewerkt door pod.events op 09 dec 2018 23:02

@Elisabeth101[/mention]: Is de rocker bij de pro mtn heftiger dan bij bijvoorbeeld de K2 konic of zou je die ook langer aanraden ondanks mijn gewicht.

pod.events op 9 dec 2018 22:10

Hoe de exacte cijfers zijn durf ik niet te zeggen maar de rocker voelt bij de K2 veel minder uitgesproken. Ik heb die ski in 170 geskied met 68 kg en 1.75m. Zou voor jou ook prima kunnen denk ik. Wat ik het beste aan de K2 vond was de bochtinzet, ontzettend smooth en makkelijk en daarna een mooie stabiele zekere ski.

Fischer heeft inderdaad een goede prijs kwaliteit verhouding. Ik zei al, ik zou zelf eerder een progressor kopen dan een pro mtn. De progressor is beter gebalanceerd vind ik, hoewel ik er verder weinig mee heb.

Ik doelde (just in case) op de XDR. Is een meer freeride/Amerikaans aanvoelende allmountain. Met (relatief) zachtere tips en tails die je makkelijk over (i.p.v. door) oneffenheden sturen en je echt helpen bij het insturen van je bocht, ook al doe je dat net heel erg slordig.

De keerzijde van dit soort ski’s is dat je ze je in voor- achterwaartse balans wat minder steun bieden, dan gelijkmatiger stijve ski’s. Het nadeel, je wordt wat sneller “gelanceerd” uit een ongeplande rebound en je moet echt een wat soepeler (los, maar goed gebalanceerde) stijl hebben. Het voordeel, ze nemen je zeker op verspoorde pistes veel minder snel mee voor een ongewenst snel ritje.

I can stick uphill ice, on my saucer...

Opmerkelijk antwoord, aangezien de binding sowieso Is gewijzigd.

DrPhil op 9 dec 2018 21:18

Salomon levert de 2018/2019 editie XDR 80 TI met 2 binding opties volgens hun website:

  • WARDEN MNC 13 C90
  • Z12 WALK F80

Op zich is het antwoord van Salomon niet opmerkelijk omdat mijn vraag over de ski ging en niet over de binding. Voor mij is de ski zelf het belangrijkste want een wijziging in de opbouw kan een totaal andere ski-ervaring opleveren. Wat ze aan een binding updaten is wellicht een kleine verbetering maar gaat niet revolutionair anders skien (maar dat is mijn persoonlijke mening…ieder z’n ding daarover).

Overigens, mijn ‘wow’-factor was vooral omdat ik nu de Salomon Enduro XT800 ski en bij het testen van de XDR 80 TI veel herkende qua ski eigenschappen en zeer positief verrast was door het feit dat de XDR stukken lichter is dan de XT800, wat ik dan persoonlijk erg fijn vind omdat ik mij nu een breuk sjouw aan die XT800’s.

Ik heb nog even zitten zoeken, maar vrijwel alle webshops (ook de goede) vermelden dat de XDR voor 2019 CF/X 3 heeft. Dan zouden ze allemaal fout hebben. Ik heb het Salomon dus ook maar gevraagd. Wordt vervolgd.

.

*bericht bewerkt door DrPhil op 10 dec 2018 11:28

Ik heb nog even zitten zoeken, maar vrijwel alle webshops (ook de goede) vermelden dat de XDR voor 2019 CF/X 3 heeft. Dan zouden ze allemaal fout hebben. Ik heb het Salomon dus ook maar gevraagd. Wordt vervolgd.

DrPhil op 10 dec 2018 10:44

Je hoeft niet op het antwoord van Salomon te wachten, want als je op de site gaat kijken staat er ook gewoon wat jij vertelt. Er staan 2 varianten m.b.t. de bindingen, maar de informatie bij beide modellen lijkt afwijkend, maar is niet zo. Kwestie van even doorklikken.

When life gets too complicated.... SKI

Ja, was vergeten hun site na te kijken, dat is logisch. De 2017/2018 had bij mijn weten geen C/fx 3, @alex. Dus ben ik toch benieuwd naar het antwoord van Salomon.
De 2017/2018 binding was overigens de XT12 ipv de Z12.

*bericht bewerkt door DrPhil op 10 dec 2018 13:48

Ja, was vergeten hun site na te kijken, dat is logisch. De 2017/2018 had bij mijn weten geen C/fx 3, @alex. Dus ben ik toch benieuwd naar het antwoord van Salomon.
De 2017/2018 binding was overigens de XT12 ipv de Z12.

DrPhil op 10 dec 2018 13:46

Ben zeer benieuwd naar het antwoord want als ze nu wat anders zeggen dan wat ze mij gemaild hebben afgelopen week dan weet ik het ook niet meer…
De reactie die ik heb gehad van Salomon kunnen we hopelijk snel toetsen met wat @DrPhil krijgt van Salomon:
“We hebben dit jaar gaan aanpassing gedaan XDR familie. Zoals u vermelde, alleen de kleuren zijn een iets aangepast. Voor waarschijnlijk volgend jaar worden er wat aanpassingen gedaan.”

we’ll see…

Het is inmiddels meer een topic over de xdr80 geworden ;)
Maar deze zit wel in een andere pricerange waardoor testen nog fijner zou zijn.
Overigens vraag ik me af of meer carbon of een lagere prijs me niet alsnog voor een overjarig model zou doen kiezen. Mijn MTB is ook van Aluminium en daar zit ook geen xt op…

@elisabeth101: Zou je dat verschil met de progressor verder kunnen toelichten?

Plaats een reactie