Backpack / Rugzak voor tijdens het skiën

De Heli 20 heeft bij mijn weten zelfs een geïsoleerde slanggeleiding. Ik vergeet m steeds te kopen, ter vervanging van mijn Camelbak. Daarin warmt de Jägermeister te snel op 😡

DrPhil op 10 dec 2018 16:24

Dank voor je reactie, zelf nog een beetje in dubio over de gewenste grootte 12L, 18L of 20 L.

gamertje op 11 dec 2018 10:07

Ik zat eerst ook te denken aan de 12. Voor mij is belangrijk dat ik er makkelijk mee in een stoeltjeslift pas. Ik heb nu een Camelbak, die 18L is. In de praktijk heb ik daar alleen een drinkzak in. De loze ruimte stoort niet, want de rugzak wordt dan gewoon plat. Daarom ga ik toch voor de heli 20. Multifunctioneler, en ik verwacht dat het ongebruikte extra volume in de praktijk dus niet tot een wezenlijke dikkere leidt.

DrPhil op 11 dec 2018 13:15

Ik heb de opties net nog even naast elkaar gelegd:

Deze optie is denk te klein voor mij.

Dit model lijkt op de 12L, maar is toch een maatje groter.
Heeft momenteel mijn voorkeur

Dit model oogt wat “lomper” door de twee bulten (vakken).

*bericht bewerkt door gamertje op 11 dec 2018 14:53

De Dakine Poacher 14 L kan ik ook nog aanraden. Net een slagje groter dan de Heli Pro 12. En minder losse bandjes e.d. (maar wel de mogelijkheid om je ski’s/board op de rugzak te binden als je dat zou willen). Hier een review die alles opsomt: https://www.snowsafe.co.uk/product/dakine-poacher-14l/…

Dus ook een gevoerde doorvoer van drinkslag en een simpel clipje om de drinkzak op te hangen. 3-eenheid past er ook net in.

TOEVOEGING: Een vriend van mij heeft deze: https://www.salomon.com/en-int/shop-emea/product/qst-12.html… Zelfde verhaal als de Heli en Poacher: compact maar compleet.

*bericht bewerkt door GiGi op 11 dec 2018 15:03

Die 18 heeft wel mooie compressionstraps, om hem platter te maken. Dat heeft de 20 niet. De 20 heeft dan weer A-skicarry. Hm. Iemand ervaring met A-skicarry? Ik lees dat de ski’s dan tegen je benen kunnen komen. Maar dat diagonale lijkt me ook niet fijn lopen, met zo’n licht rugzakje?

Die 18 heeft wel mooie compressionstraps, om hem platter te maken. Dat heeft de 20 niet. De 20 heeft dan weer A-skicarry. Hm. Iemand ervaring met A-skicarry? Ik lees dat de ski’s dan tegen je benen kunnen komen. Maar dat diagonale lijkt me ook niet fijn lopen, met zo’n licht rugzakje?

DrPhil op 11 dec 2018 15:36

De Heli12 is best “stijf”, veel schuim verstevigingen, dus diagonaal draagt best goed.

Om “A-frame” ski’s te kunnen dragen moet de rugzak “dieper” zijn dan je ski breed is, dus dat sluit hele kleine rugzakken uit.

A-frame komt niet tegen je benen, want de achterkanten van de ski’s staan wijd naar buiten(doordat je de tips bij elkaar bindt). Maar als je traverseert in een steile helling, of door een smal spleetje klautert, kunnen ze daar wel tegen aan komen. En je kan je soms met je helm tegen de skis komen.

Jij dacht misschien aan H-frame dragen? Dat werkt eigenlijk alleen met hele grote rugzakken, die inderdaad breed genoeg zijn om de skis naast je bene te houden(en hoog en stijf genoeg om de skis stabiel te houden)

*bericht bewerkt door Slim op 11 dec 2018 16:25

Oké, thx, dan lijkt A-frame me toch een stuk comfortabeler. Dan ga ik persoonlijk voor de Heli 20.

Oké, thx, dan lijkt A-frame me toch een stuk comfortabeler. Dan ga ik persoonlijk voor de Heli 20.

DrPhil op 11 dec 2018 17:59

Bij de meeste rugzakken is A-frame stabieler(minder wiebelig) dan diagonaal.
Ook zitten die lange, zware dingen dichter bij je rug, waardoor het zwaartepunt van je rugzak+skies dichter dij jouw midden zit. Dat merk je iedere keer als je voor of achterover leunt of omdraait.

Airbag rugzakken sluiten uiteraard A-frame dragen uit als je de airbag zou willen gebruiken.

Diagonaal is vaak wat sneller om je skies op de rugzak te doen en je kunt je door smallere spleten heen wurmen.

*bericht bewerkt door Slim op 11 dec 2018 21:17

De 18 lijkt overigens wel grotere “heupgordels” te hebben.

Ik ski al een paar jaar met de Nomad Orchid 12L. Zelfs als ik er alles in stop wat ik mee wil nemen (portemonnee, telefoon, zakdoekjes, zonnebrandcreme, skibril, extra handschoenen, tussendoortjes en waterzak van 1,5 liter) kan het elastiek aan de voorkant nog steeds strak aangetrokken worden en blijft er een plat pakketje over. Dan zorg ik er wel voor dat het elastiek goed vastgeknoopt wordt, zodat ik nergens achter kan blijven hangen (is me ook nog nooit overkomen). Bij wisselvallig weer past er ook nog een extra shirt/trui in.
Ik weet overigens niet zeker of deze rugzak nog te verkrijgen is in een kleurstelling die jou bevalt.
Gelet op wat jij mee wilt nemen, schat ik in ieder geval in dat een rugzak van 12L voldoende is. Let er wel op dat je ook een heupband hebt. Dat is fijner dan alleen schouderbanden en een borstbandje. Veel kleine maten hebben geen heupband.

*bericht bewerkt door Lotte77 op 11 dec 2018 22:20

Uitrusten doen we thuis wel!

Ik heb de Dakine Mission Pro 18L Rugzak besteld :-)
Bedankt voor jullie reacties!

Nu op zoek naar een regenhoes en waterzak.
Zal dit wat zijn:

😃😃 @gamertje
Kan je nou helemaal niets meer zelf iets beslissen 😜

😃😃 @gamertje
Kan je nou helemaal niets meer zelf iets beslissen 😜

Hooykaas op 12 dec 2018 08:58

Haha ;-) Zal ik de vraag even anders formuleren :-p

Zijn er mensen die ervaringen hebben met de waterzak en regenhoes van de Decathlon?
Het lijkt mij een redelijk betaalbare aankoop voor 2 x 1 week skiën

*bericht bewerkt door gamertje op 12 dec 2018 09:13

De vraag stellen is hem beantwoorden 👍 @gamertje
Je gaat vooruit 😜

Ik heb heel lang geskied (en nu soms nog) met een gewone eastpak rugzak. Zaten paar schoenen in, reserve pull, fles water, camera,… Niet ideaal qua bevestiging en gewicht natuurlijk, maar ik was die zo gewoon dat mijn skihouding en balans zich daar wat naar aanpaste. Toen ik zonder ging skiën miste ik meteen dat extra gewicht en gevoel.

Dus zeker niet de beste oplossing, maar wel niet kapot te krijgen zo een eastpak, dacht ook dat je daar levenslange garantie op hebt ofzo.

Plaats een reactie