Waarschuwing: 7 skiërs in lawines in Frankrijk

In totaal zijn er gisteren, de eerste dag mooi weer na een stormachtige sneeuwdag, 7 mensen in lawines terecht gekomen, althans de gemelde lawines. Waarschijnlijk ligt het aantal door skiërs/boarders getriggerde lawines hoger.
Door de vele wind en vele sneeuw zijn de condities moeilijk. Zoals een bevriende berggids gisteren zei: het bladerdeeg-achtige-sneeuwdek is momenteel erg lastig te lezen. Voor iedereen die graag off-piste gaat. Wees voorzichtig en blijf veilig (hellingen onder de 30° en ver weg van hellingen die steiler zijn dat dat. De sneeuw is er lekker genoeg voor…

https://www.ledauphine.com/savoie/2018/12/11/savoie-sept-ski…

Click. Click. Peace

Tovière weer, en naast de Face Bellevarde, beiden boven Val d’Isère dacht ik. Als ik Data-Avalanche.org mag geloven zijn beide lawines inderdaad op stijle (35+ graden) hellingen ontstaan door skiërs. Nu kan ik geen actueel lawinebulletin vinden (ook niet via Wepowder, Meteo France, de site van Espace Killy)… Moet je dan met de huidige omstandigheden niet gewoon aannemen dat het bloedlink is en doen alsof er stufe 4 geldt?

Dus eigenlijk twee vragen, @Rogier:

  1. Zijn er al lawineberichten? Zo ja, heb je een linkje?
  2. Zo nee: waar ga je vanuit als die bulletins er (nog) niet zijn?

AANVULLENDE VRAAG: waar kan ik historische lawinebulletins vinden? Meestal is alleen het bericht vindbaar dat op dat moment geldt. Maar als er een bulletin is van gisteren, waar zou ik dat dan kunnen vinden?

*bericht bewerkt door GiGi op 12 dec 2018 09:29

Tirol/Zuid-Tirol heeft een nieuwe site met de lawine berichten. Een serieuze verbetering vind ik.
https://avalanche.report/albina-web/bulletin/2018-12-12?lang…

Bla, bla, bla.

Bedenk dat een van de lawines was in een beroemde off-piste helling waar volgens getuigen al zeker 50(!) sporen stonden.

Meer dan 50 cm sneeuw (regelmatig tegen de meter) meer dan 100 km per uur wind en wisselende temperaturen tijdens dump, je hoeft geen sneeuwdeskundige te zijn om inderdaad te begrijpen dat het een lawine gevaar 4 is, of in ieder geval een hele hoge 3.

Verder zijn er al lawineberichten, maar deze geven omdat Meteo France nog niet alle gegevens heeft (deze worden doorgegeven (gratis!) door de pisteurs uit skigebieden), worden er nog geen waardes gegeven. Check: http://www.meteofrance.com/previsions-meteo-montagne/bulleti…

Verder, als je nu off-piste wilt gaan zou je eigenlijk zelf in staat moeten zijn om met het weerbericht en als je eenmaal in de sneeuw staat een goede inschatting van het gevaar te kunnen maken. Eigenlijk zelf het lawinebericht kunnen schrijven… Dat is trouwens best een leuke oefening, om als de lawineberichten er zijn, het zelf proberen te schrijven voordat je het bulletin leest…

Dat betekent dat je nu dus erg veel ervaring en kennis nodig hebt. En erg terughoudend moet zijn. Als je dit niet kunt. Blij dan onder de 30° en/of ga op stap met een berggids. Bedenk ook dat het in het terrein soms lastig is om die 30° in te schatten.

Sowieso is het verstandig om zeker in het begin van het seizoen, met vaak instabiele (dunne) sneeuwlagen aan de veilige kant te blijven. Het seizoen is lang genoeg.

Click. Click. Peace

Op je aanvullende vraag, in Frankrijk moet je daarvoor Meteo France mailen, en dan kom je in een Frans bureaucratisch monster terecht. Meteo France is nog blijven hangen in een tijdperk voor de industriele revolutie wat dat betreft…

In andere landen kun je ze wel vinden.

Click. Click. Peace

Dank @Rogier. Het gaat mij er niet om dat ik zelf morgen de poeder in wil of zo, maar gewoon vragen om bij te leren.

Zelf ben ik heel defensief en conservatief in mijn keuzes en beslissingen en de mensen met wie ik regelmatig ski ook. Ik kom zelden in terrein steiler dan 30 graden en zeg liever ‘nee’ dan een risico te nemen dat ik niet kan overzien. Ik ben een beetje een schijterd misschien en verleg mijn grenzen niet zo snel. Maar zolang ik mij op de piste en in mellow terrein nog net zo goed vermaak hoef ik ook niet het risico op te zoeken om een leuke dag te hebben.
Ik heb het idee dat sommige andere off-piste wintersporters in dat opzicht een andere instelling hebben. Helemaal prima natuurlijk.

Rogier+1. Omliggende gebieden meest niveau 4 gisteren, inmiddels 3. Veel sneeuw gevallen met een flinke storm, dus geef het een paar dagen of beperk je tot 30 graden en houd ook erg in eventueel bovenliggende stukken, dus niet alleen de helling die je skiet. Eigenlijk gewoon piste-omstandigheden voor 99% van de skiërs. Hier een linkje naar bv Aosta dal http://appweb.regione.vda.it/dbweb/bollnivometeo/bollnivomet…

Edwin van Riel

@GigI Begrijp ik! Hoe meer leren hoe beter! En let op, ik zeg niet dat je niet de poeder in kan… (dat zal ik nooit zeggen) maar dat men gewoon op moet letten… En het gevaar moet begrijpen, en als je dat begrijpt mag je van mij daarna doen wat je wilt… (naar het risico wat voor jou acceptabele is)

Click. Click. Peace

@evr66 Met de kou van nu en het bladerdeeg aan laagjes zal het lang gevaar 3 blijven gok ik… En lawinegevaar 4 is voor skiërs het allerhoogste gevaar. de kans op menselijk getriggerde lawines is bij 5 niet hoger, de enige lawines die je dan meer hebt zijn spontane lawines (bron lawinedeskundige meteo France). Dus gisteren was het gewoon het maximale gevaar. Niet de dag om 40° steile couloirs te skiën, wat mij betreft… (alhoewel dat laatste natuurlijk wel stoer staat op facebook en instagram…)

*bericht bewerkt door Rogier op 12 dec 2018 09:58

Click. Click. Peace

Niet de dag om 40° steile couloirs te skiën, wat mij betreft… (alhoewel dat laatste natuurlijk wel stoer staat op facebook en instagram…)

Rogier op 12 dec 2018 09:58

Als je dood bent, heb je daar niks meer aan ;)

Mr. Slow

@rogier verwachting slf is iets dalend morgen, daarna even stabiel, we gaan het zien. Sowieso lastig nu nog niet alle gebieden een rapport publiceren. Er wordt voor NW alpen maandag weer wat verse sneeuw verwacht, dus dan zal-ie wel weer omhoog tikken. We gaan het zien. Eind volgende week op pad (Aosta/Piemonte), dus we volgen het strak momenteel ;). Ach en die fb en insta-bikkels kijken maar lekker wat ze doen, haha, paar mooie afdalingen en lekker een hapje eten daarna volstaan, zeker in deze omstandigheden!

Edwin van Riel

@rogier verwachting slf is iets dalend morgen, daarna even stabiel, we gaan het zien. Sowieso lastig nu nog niet alle gebieden een rapport publiceren. Er wordt voor NW alpen maandag weer wat verse sneeuw verwacht, dus dan zal-ie wel weer omhoog tikken. We gaan het zien. Eind volgende week op pad (Aosta/Piemonte), dus we volgen het strak momenteel ;). Ach en die fb en insta-bikkels kijken maar lekker wat ze doen, haha, paar mooie afdalingen en lekker een hapje eten daarna volstaan, zeker in deze omstandigheden!

evr66 op 12 dec 2018 10:11

Same here voor Livigno e.o.

Zag het ja. Kalm aan, met een mooie piste is ook niets mis. Het is pas december, komen nog kansen genoeg :)

Edwin van Riel

@rogier verwachting slf is iets dalend morgen, daarna even stabiel, we gaan het zien. Sowieso lastig nu nog niet alle gebieden een rapport publiceren. Er wordt voor NW alpen maandag weer wat verse sneeuw verwacht, dus dan zal-ie wel weer omhoog tikken. We gaan het zien. Eind volgende week op pad (Aosta/Piemonte), dus we volgen het strak momenteel ;). Ach en die fb en insta-bikkels kijken maar lekker wat ze doen, haha, paar mooie afdalingen en lekker een hapje eten daarna volstaan, zeker in deze omstandigheden!

evr66 op 12 dec 2018 10:11

Iets dalend kan nog steeds in dezelfde gevaren zone blijven. Bedenk ook (mijn ervaring) dat een lawinegevaar 3 in Zwitserland in Frankrijk vaak een 4 is…

Click. Click. Peace

@rogier thanks, dat laatste wist ik niet, dacht dat ze redelijk op 1 lijn zaten ;)

Edwin van Riel

@rogier thanks, dat laatste wist ik niet, dacht dat ze redelijk op 1 lijn zaten ;)

evr66 op 12 dec 2018 10:25

Neem overal een gevaar 3 heel serieus, maar in Zwi nog wat meer. Dit is trouwens niet officieel maar eerder ervaring…

Click. Click. Peace

3 is voor ons reden genoeg om te schakelen naar zeer defensief. 4 in feite een no-go met onze beperkte kennis en ervaring. 3 terug naar echt max 30 graden zonder bovenhangende ellende, bij enige twijfel in overleg met de heren pisteurs ;)

Edwin van Riel

Een bevriende gids noemde het de regel van 25 om de beste skidagen te hebben.

25 cm vers (meer hoeft zelden)
25° steil, in prinipe geen lawine gevaar

;-)

Click. Click. Peace

Nooit gehoord, maar zeker waar!

Edwin van Riel

In veel gevallen is de elementaire reductie methode prima. Maar is er zoveel sneeuw gevallen onder ongunstige omstandigheden, kan de regel van Rogier zeker geen kwaad. De grafische reductie methode (Snowcard) zegt ook bij ongunstige omstandigheden en een hoge 3 zeker onder de 30° blijven. Wind ist der baumeister der lawinen!!
@Rogier beter teveel dan te weinig gewaarschuwd! En nu naar buiten jij, poeder gaan happen! ;-)

It's all about the turns duuuuuude!

@Arjen5 Dan kom je nu ook onder de 30° uit… Maar die regel is meer om aan te geven dat het echt niet altijd steil hoeft…

Enne helaas er moet soms ook achter de computer gewerkt worden om jullie van mooie content te voorzien ;-) (en het is bewolkt weer vandaag, journee blanc zoals de Fransen zeggen)

Click. Click. Peace

@Rogier[/mention] beter teveel dan te weinig gewaarschuwd! En nu naar buiten jij, poeder gaan happen! ;-)

Arjen5 op 12 dec 2018 11:15

Ik gok dat @Rogier vandaag papadag en forum-dienst heeft… anders had hij echt niet zo veel gepost deze ochtend ;)

@GiGi je ziet het! Meneer is al een mooi weer skier geworden… Alleen maar bluebird pow. ;-) oh nee, het is forumdienst idd.
@Rogier Het hoeft zeker niet altijd steil. Als je jezelf daar maar van kan overtuigen als je in het gebied bent… Succes met achter de pc zitten, vanmiddag misschien toch nog even…?! ;-)

It's all about the turns duuuuuude!

;-)

Over onstabiel sneeuwdek gesproken: een nogal positieve PIDA in les Arcs

null

Click. Click. Peace

Wat betekent “PIDA”?

Plan d intervetion declenchement des Avalanches

Het triggeren van lawines door pisteurs en veiligheidsmensen

Click. Click. Peace

Da’s een beste, zo te zien onder de Varet lift, mooi stukje.

Edwin van Riel

Check ook de windsporen op de foto trouwens.

Click. Click. Peace

Klopt, hier dezelfde helling vanuit een andere hoek. Aardig schoongeveegd zeg maar ;)

null

Edwin van Riel

Hallo Forum, misschien een domme vraag, maar hoe kan ik redelijk inschatten wat de hellingshoek is, 25 graden zegt mij niet zo veel. nu ga ik niet buiten de piste (soms over een skiroute die niet geprepareerd is maar wel gemarkeerd en dat geld volgens mij niet als “off-piste”) maar de kids worden groter en ik weet zeker dat er op een gegeven moment vragen gaan komen. Uiteraard eerst met een leraar/gids maar ik weet niet of zij uit gaan leggen hoe 25 graden er uit ziet.

@GertSkietOok
Er zijn wel trucjes voor (met alle onnauwkeurigheid van dien):

(vanaf 2:00 ongeveer)

Of installeer een “inclometer” app op je telefoon en hou die op je skistok op de besneeuwde helling. Verder heel veel oefenen met schatten en dat vergelijken met een goede kaart I(en steilheidmetertje)… Oefening baart kunst, maar vaak eerst een hele reeks miskramen in frustratie, misperen, etc.

*bericht bewerkt door GiGi op 13 dec 2018 15:39

Plaats een reactie