Waarschuwing: 7 skiërs in lawines in Frankrijk

Goeie vraag @GertSkietOok met prima antwoord van @Gigi makkelijkste oplossing steiltemeter op je telefoon. (iPhone heeft die standaard) en zelf gebruik ik de gratis app van Mammut, die werkt erg goed. Is leuk om mee te spelen en mee te kijken. In het terrein is het lastiger dan je zou denken :-)

Click. Click. Peace

Er zijn nog wel een paar trucs en weetjes die je helpen, maar als je echt vermoed dat ze het terrein gaan opzoeken en ze zijn er aan toe, stuur ze gewoon 2x een dag naar Rolf (kijk maar op fb als “rolf snowsafety”), ga zelf lekker mee. Steek je zonder meer veel van op en dan beseft men een beetje waar de risico’s zitten. Alternatief (inhoudelijk wel beperkt natuurlijk) is bijvoorbeeld een clinic zoals morgenavond bij OutdoorXL (Barendrecht) gegeven wordt. Waarschuwingen van derden willen nog wel eens beter doorkomen dan van pa of ma zeg maar :). Er waren vanmorgen nog (gratis) kaarten beschikbaar :)

Edwin van Riel

Bedankt voor de reacties, en inderdaad, advies van derden t.o.v. advies van pa of ma werkt beter. zeker als de derde ook een mooi pak, een coole bril, brede ski’s/splitboard heeft en mooie truukjes laat zien de je pa of ma niet kan. :) Ze zijn er nu nog niet aan toe, behalve op de skiroute met hun klasje. Ik hoor elke dag van de skischool of zij vinden dat het veilig is bij de skiroute of niet, en echt off-piste gaan alleen de leraren die voldoende kennis hebben (Landes + Alpinkurs) en de schep, pieper en sonde bij zich hebben. ik heb ook niet gehoord/meegemaakt dat er iemand vana fwijkt binnen de school.

ik ga met de kerst lekker oefenen met de apps en voorbereiden op de vragen als ze er aan toe zijn. hartelijk dank zo snel!!

Komt helemaal goed dan. Bedenk wel dat de pieper van de leraar voor de kids natuurlijk volledig waardeloos is als ze zelf niets dragen.

Edwin van Riel

De laatste dagen zie ik veel plaatjes voorbij komen van lawines die zijn gaan glijden op grashellingen. Fenomeen eerste sneeuwval?

Die plaatjes zie ik overigens op het Facebook account van Data Avalanches.

Hi EVR66, goede tip! zo ver had ik nog niet gedacht.

@GertSkietOok ik kan je aanraden om eens een (therorie) cursus van het snow safety center te volgen. In de praktijk wordt er ingegaan op het inschatten van de hellingshoek maar ook bij de theorie is er aandacht voor. Op wepowder kun je ook online een theorie cursus volgen. Leerzaam! Ook voor oudere kinderen wel te doen.

@GertSkietOok Een andere reverentie is dat een zwarte piste vaak ongeveer 30 graden is, dan heb je een beetje een idee…

@GertSkietOok ik kan je aanraden om eens een (therorie) cursus van het snow safety center te volgen. In de praktijk wordt er ingegaan op het inschatten van de hellingshoek maar ook bij de theorie is er aandacht voor. Op wepowder kun je ook online een theorie cursus volgen. Leerzaam! Ook voor oudere kinderen wel te doen.

Ee1co op 15 dec 2018 08:43

De online cursus van WePowder is heel goed opgebouwd, zeer aan te raden!

❄️

Hi EVR66, goede tip! zo ver had ik nog niet gedacht.

GertSkietOok op 15 dec 2018 08:32

Gert, sommigen hier vinden het overkill, maar vanaf moment dat die van ons structureel buiten de piste kwam met het klasje, was het gewoon aanleren power om en altijd aan dat ding. Vertrouwen is mooi, maar toch… Uiteindelijk (natuurlijk/gelukkig) nooit nodig geweest ;)

Edwin van Riel

naar mijn idee kan er geen overkill zijn, dus alle tips welkom. ik weet dat er vorig jaar een lawine was waarbij er 2 duitsers op tijd uitgegraven zijn en dat er een leraar van de school heeft geholpen. Die heeft er een behoorlijke tik van gekregen dus die reminder hebben we ook meegekregen.

naar mijn idee kan er geen overkill zijn, dus alle tips welkom. ik weet dat er vorig jaar een lawine was waarbij er 2 duitsers op tijd uitgegraven zijn en dat er een leraar van de school heeft geholpen. Die heeft er een behoorlijke tik van gekregen dus die reminder hebben we ook meegekregen.

GertSkietOok op 15 dec 2018 12:30

tsja, misschien een beetje asociaal geredeneerd, maar als er gegraven moet worden, hebben degenen met pieper gewoon de meeste kans als eerste gevonden te worden. Het hemd is nu eenmaal nader dan de rok, hoe wrang dat ook mag overkomen. Maar goed, realiseer je ook dat de meeste leraren echt heel goed weten wat ze doen en alleen offpiste vgebied zullen opzoeken waar en wanneer het risico nihil is.

Edwin van Riel

De laatste dagen zie ik veel plaatjes voorbij komen van lawines die zijn gaan glijden op grashellingen. Fenomeen eerste sneeuwval?

Die plaatjes zie ik overigens op het Facebook account van Data Avalanches.

GiGi op 15 dec 2018 07:57

Koude Gleitschneelawines @GiGi? Heeft wellicht te maken met de warmte voor de sneeuwval, waardoor de ondergrond nog erg warm was @Rogier?

I can stick uphill ice, on my saucer...

Hier nog een indrukwekkende video van een zeer ervaren freeskiër die in een lawine komt en er gelukkig heelhuids uitkomt. Zelf benoemt ie al een belangrijke fout: hij had de bandjes van zijn skistokken vast om zijn pols. Verder zie ik een plastic schep…
Deze afdaling was gewoon in het zicht van de skiliften overigens…

https://www.facebook.com/XTvideo/videos/318595465401913/…

https://kbyg.org/learn/

Is ook een interactieve online cursus. Gratis en echt heel goed opgezet, en inderdaad, voor kinderen vanaf een jaar of 12 denk ik goed te doen.

En wbt hellingshoek meten:
http://poleclinometer.com
Goedkoop, altijd in de hand, kan niet stuk en gebruikt geen batterijen/accu’s.
Super aanvulling op een andere clinometer.

Veel kompassen hebben ook een clinometer.

*bericht bewerkt door Slim op 15 dec 2018 19:00

@shane voor gleitschnee heb je nodig:
Helling meer dan 15graden
Gladde ondergrond (gras)
Water onder de sneeuw

Volgens mij komt dit door de regen voor de sneeuw die gevallen is.

Click. Click. Peace

Plaats een reactie