Kiezen tussen skigebieden in Franse alpen jan-feb

Dag skiliefhebbers,

Omdat we graag met de trein zouden gaan skiën, zoeken we een gebied in de Franse alpen: Les Ménuires, Courchevel, Val Thorens, Paradiski, La Rosière, Les Arcs…
We zoeken een gezellige plek met wellness- en ontspanningsmogelijkheden, goeie skilessen (!) en niet té druk want mijn man heeft nog geen ski-ervaring en bij mij is het ook alweer 13 jaar geleden. We zouden in januari of februari willen gaan. Welk skigebied zouden jullie aanraden? Tips voor hotels mogen natuurlijk ook!

Moet het een van deze gebieden zijn? Als je man nog nooit heeft geskied zou ik er geen een aanraden…Het kan wel, maar van de grootte van deze gebieden maak je toch geen gebruik dan…
Beter naar een wat kleiner gebiedje zou ik dan zeggen…

Les menuires is een optie ook veel pistes voor beginners . Ze hebben in wijk la croisette een centre sportief met zwembad en sauna . En voor beginners genoeg pistes om te oefenen . Druk als je buiten hoogseizoen gaat zal dit wel mee vallen. Al vind ik de drukte niet hoogseizoen in gebied ook meevallen.

Val Thorens vind ik iets minder voor beginners. Dan vind ik persoonlijk les menuires meer makkelijkere pistes hebben .

Je kan ook klein gebied skipas nemen . Daar heb je genoeg aan .
La Rosiere ken ik niet .

*bericht bewerkt door miepmiep op 13 dec 2018 18:27

Een van de kleinere familiegebieden in de Maurienne-vallei misschien? Valfrejus, La Norma, Val Cenis, Galibier-Thabor? De TGV stopt in Modane of St. Jean dacht ik.

*bericht bewerkt door GiGi op 13 dec 2018 18:29

Voor mij zijn Les Arcs toch een mogelijkheid. Vooral Arc 1600 en eventueel Arc 1800.

Vanaf de TGV tot Bourg Saint Maurice kan je de funiculaire naar Arc 1600 zowat opwandelen. Alternatief zijn er navettes naar de andere dorpen. Er is meer dan voldoende vertier voor alle niveau’s, en keuze uit ESF en ESI voor de lessen.

Het gebied is voldoende groot met de kleine pas (zonder La Plagne) en als je je week een beetje weet te kiezen (geen schoolvakantie) zijn er mogelijkheden genoeg met wellness.

Dan zou ik eerder la plagne kiezen.
Les arc is meer voor gevorderden/experts naar mijn mening

Ik ben 14 jaar geleden ook in Les Menuires begonnen, heb daar 3 jaar uitstekende lessen gehad en ben er nadien nooit meer weggegaan. In het deelgebied Bruyeres heb je ook een nieuw zwembad met wellnes. In Les Clarines in de wijk Preyerand, waar ikzelf verblijf, heb ik de wellnes in het appartementencomplex. Voldoende eenvoudige pistes, waaronder een lange groene piste die uitkomt in het centrum Croisette. Trein tot Moutiers en busverbingding van circa 24 km. naar Les Menuires.

Hen48

La Rosiere is toch ook echt een geweldig gebied voor beginners… en nog een aardig mooi dorp ook :-)

Click. Click. Peace

Ik zou voor een minder groot gebied gaan. La Rosière lijkt me vrij aardig. Of misschien St. François Longchamp of Valloire? Of een ander gebied in de Maurienne… keuze zat daar.

Mr. Slow

La Rosiere/Les Eucherts leent zich goed om te leren skiën.
St. François Longchamps is heel fijn om te oefenen, maar het dorp is niet veel. Misschien dat er een mooie accomodatie met wellness is. Er is ook daar iets vernieuwd.

Les Saisies is ook heel geschikt voor beginners. Iets kleiner maar zeer sfeervol is Praz de Lys. Voordelen van deze laatste zijn de prijzen en de rust. Centrale wellness is er niet.

Les Arcs 1600 is overigens niet verkeerd inderdaad. Wellicht hebben ze ook passen voor beginners (voor beperkt aantal liften). Even checken.

Les Saisies is een gebiedje waar je als beginner al snel een echt rondje kunt skiën.
Heeft sinds enkele jaren ook een wellness centrum (openbaar) en in een paar complexen ook zwembaden met wellness.

Ik heb in alle genoemde gebieden ervaring en kan je in jullie geval zeker aanraden om naar La Rosière te gaan. Het skigebied is overzichtelijk, niet al te druk en heeft prima pistes voor beginners en licht gevorderden. Ik zat afgelopen winter in Les Balcons de La Rosière en daar is ook een wellnesscenter waarvan je als gast gebruik kunt maken. Bovendien kun je je bagage daar opslaan op de dag van vertrek en is er een douche voor het geval je op de dag van vertrek eerst nog wilt gaan skiën.
La Rosière ligt niet zo ver van Bourg St. Maurice en er rijdt een bus. Een taxi is ook een optie, vooraf reserveren kan praktisch zijn. Wij zijn met Taxi Jean-Pierre gegaan en die kwam keurig zijn afspraken na.

Beter één piste onder mijn ski's dan 10 op de webcam

Ik zou voor een minder groot gebied gaan. La Rosière lijkt me vrij aardig. Of misschien St. François Longchamp of Valloire? Of een ander gebied in de Maurienne… keuze zat daar.

Quick op 13 dec 2018 20:52

Ik ken enkel St Francois, Valloire en Val Thorens van de genoemde opties.

Val thorens zou ik als beginner afraden. Mooi gebied hoor, maar er zijn mooiere gebieden. Zeker in januari zal het ook lekker koud zijn.

Valloire is een mooi gebied.En ook voor beginners een leuke plek. Wil je een mooi dorp, dan is Valloire prachtig en authentiek.

St. Francois zou mijn stem krijgen. Daar ga ik dit jaar zelf ook voor het 2e jaar heen. En gekozen omdat er beginners mee gaan. En de pistes richting het dorp zijn prachtige, brede groene/blauwe pistes waarbij je niet hoeft te prikken. Echt ideaal als beginner!
Kijk maar hoeveel blauwe pistes er naar het dorp lopen. Van hoog tot laag. En ze zijn allemaal heel breed!

null

Zelf zit ik permanent in Les Menuires. De drukte buiten het hoogseizoen valt mee en veel blauwe pistes.
Beter maar wel veel meer Frans georiënteerd zijn La Rosière en Espace Diamant. Vooral Espace Diamant (Les Saisies, Crest Volant, Cohonnez, Flumet etc.) zijn ideaal voor beginners, bovendien liggen veel pistes in dit sneeuwzekere gebied in de bossen. Kijk wel in welk dorp je je acco kiest want een aantal dorpen hebben weinig zon.

bon ski

In Les Arcs zijn voldoende pistes voor beginners. Je hoeft niet alleen voor Arc 1600 te kiezen. Ik vind zelfs dat er rond Arc 1600 maar een beperkt aantal makkelijke pistes zijn. Tussen het eindstation Transarc (Arc 1800) en Arc 1950 / Arc 200 ligt een plateau met voldoende makkelijke pistes.

Plaats een reactie