Twintip met GS eigenschappen

Na jaren snowboarden weer overgestapt naar skiën. Afgelopen jaar op een setje Atomic Redster Edge GS op de piste gestaan en was helemaal blij met de ski’s. Vooral de controle in grote bochten op hoge snelheid over een piste die aan het einde van de dag al behoorlijk stuk was kan ik erg waarderen in deze ski’s. Wat ik van het snowboarden dan wel mis is het freestylen (op de piste en in het park) dus wil over op een setje twintips.

Heeft iemand tips welke twintips ik dan het beste kan nemen? Ik zal hoe dan ook inleveren op GS eigenschappen, maar wel het liefst zo weinig mogelijk.

De Atomics zijn trouwens te koop…

Kijk maar eens naar deze
https://www.extremskis.com/skis/

Ik heb zelf de project 90
Waanzinnig goede grip op harde pistes en vlot genoeg voor de pow . Freestyle in het park doe ik niet ( te oud 🙈)

Schiheil ⛷🏂🎿

Twintip en GS zijn wel echt verschillende ski’s.
Wil je iets wat op GS lijkt dan zou ik kijken naar een halfpipe lat. Die zijn wat stijver.
Zoek een twintip met in ieder geval voldoende camber onder de voet en niet te breed.

Kijk maar eens naar deze
https://www.extremskis.com/skis/

Ik heb zelf de project 90
Waanzinnig goede grip op harde pistes en vlot genoeg voor de pow . Freestyle in het park doe ik niet ( te oud 🙈)

Yoeri- op 13 dec 2018 22:15

ziet er gaaf uit, maar ook prijzig. Eens zoeken naar een tweedehandsje maar zal wel niet te vinden zijn. En kan nog niet vinden hoe ze in het park doen. Maar als twintip op de piste zijn ze volgens de reviews ideaal.

Twintip en GS zijn wel echt verschillende ski’s.
Wil je iets wat op GS lijkt dan zou ik kijken naar een halfpipe lat. Die zijn wat stijver.
Zoek een twintip met in ieder geval voldoende camber onder de voet en niet te breed.

Hessel op 13 dec 2018 22:32

Misschien GS eigenschappen niet helemaal goed omschreven. Maar stabiel op hoge snelheid is we een belangrijke vereiste.

Stabiel op hoge snelheid is dan wel weer goed mogelijk, maar weet dat het nooit een echte GS ski zal zijn…
Tips:

  • Faction CT 1.0 (camber met rocker)
  • Salomon NFX (full camber)
  • Line Tom Wallisch (camber en rocker)

De Salomon komt vanwege zijn wat smallere lijn (86 tegen 90 voor de andere) en full camber wat meer in de richting van een GS, maar de Faction ligt ook gewoon bomvast op snelheid. De Line ken ik persoonlijk niet, maar schijnt ook okee te zijn.

Ik meen dat je vooral zelf eens goed moet nadenken over hetgeen het belangrijkste is voor jou. Een echte twin met GS eigenschappen is zo goed als niet te vinden, dan kan je zoals @Hessel al aangaf best eens kijken naar ski’s die in pipe competities gebruikt worden. De pipe is altijd erg ijzig dus de latten die gebruikt worden zijn van nature iets steviger dan de echte park twins.

Een andere optie is een semi twin. Hoe vaak zit je echt in het park en rijd je switch?

Die Extrems bv zijn eigenlijk geen full twin tips. Wel fantastische latten hoor, nog niet vaak een twin geskied die zo op de rails ligt en je kan maar beter stevige bovenbenen hebben :)

Ik ski zelf onder andere op een J skis Masterblaster. Die voldoet eigenlijk ook aan jouw vereisten en wordt gebouwd door de man die Line skis grootgemaakt heeft. Heeft meer dan voldoende grip door de Ti plaat die erin ligt en kan toch speels uit de hoek komen. In mijn opinie dan weer wel minder geschikt om echt boxen enz te pakken in het park.

*bericht bewerkt door Nillze op 14 dec 2018 12:44

Bedankt voor jullie antwoorden. Ook de masterblaster ziet er goed uit, maar inderdaad net wat te breed in het park. Een breedte rond 90mm lijkt dan ideaal te zijn.

@Hessel zijn de ski’s die jij noemt misschien ergens (indoor) te testen? De Faction CT 1.0 lijkt wel een ideale ski wat ik er zo over lees.

Geen idee. Indoor kun je checken bij de shops die bij de indoorbanen zitten.
En in het buitenland moet je ergens een shop treffen waar je ze kunt testen.
Of een testevent bezoeken (is de meest handige manier om veel verschillende latten te testen, maar het betekent vaak wel een extra alpentripje)

Op fb stond een leuke vist, echte GS (oude radius, ik meen 21m). Ongebruikt voor 250 meen ik. Houd je nog wat budget over voor een leuke twintip. Denk dat een combinatie altijd tegen gaat vallen.

Edwin van Riel

Vandaag stond ik op de piste en moest ik aan je denken @KappuhH ik stond op de Nordica Patron (her en der op internet voor weing te vinden) en dit is een ski die wel eens precies in je straatje zou passen.

Je kunt hier kei en keihard op knallen en carven op de piste en daarbuiten, en voor wat sprongetjes en switsch rijden leent deze ski zich ook geweldig.

Click. Click. Peace

Op fb stond een leuke vist, echte GS (oude radius, ik meen 21m). Ongebruikt voor 250 meen ik. Houd je nog wat budget over voor een leuke twintip. Denk dat een combinatie altijd tegen gaat vallen.

evr66 op 18 dec 2018 07:39

Ik heb al een GS ski maar die wil ik juist weg doen. Ik wil namelijk overdag op de piste skiën en aan het eind van de middag nog even het park in duiken, of andersom.

Vandaag stond ik op de piste en moest ik aan je denken @KappuhH ik stond op de Nordica Patron (her en der op internet voor weing te vinden) en dit is een ski die wel eens precies in je straatje zou passen.

Je kunt hier kei en keihard op knallen en carven op de piste en daarbuiten, en voor wat sprongetjes en switsch rijden leent deze ski zich ook geweldig.

Rogier op 18 dec 2018 15:13

is 113mm onder de voet niet wat te breed voor het park?

Is zeker breed, maar de ski vindt het prima in de lucht…

Het is natuurlijk ook een lastige keuze, dis je zit met jouw eisenpakket wel aan wat compromissen vast :-)

Click. Click. Peace

Nog even een vraagje, wil je alleen springen of ook box en rails doen? Dat laatste is killing voor je GS eigenschappen, omdat je geen kanten meer onder de voet hebt…( je kunt nog prima lange bochten doen maar racen vol op de kant is dan over)

Ja ook box en rails, maar niet heel veel. Wordt dus nog een lastige klus om de juiste ski te vinden.

Plaats een reactie