Vraagje over buckels

We hebben lang gediscussieerd over hoe buckel pistes ontstaan en of skiërs of snowboarders hier meer invloed op hebben.
Om dit te beantwoorden zijn we benieuwd naar jullie antwoord op het volgende gedachte experiment:

Stel er zijn 2 identieke verse piste naast elkaar. Bij de ene gaan 1000 gemiddelde skiërs eraf en bij de andere 1000 gemiddelde snowboarders.

  1. Hoe zien deze beide pistes er hierna uit?
  2. Wat zijn de verschillen?
  3. Wat is de reden voor de verschillen?

Piste met skiërs vol met buckels door de korte bochten draaiers (kijk maar eens in snowworld in de ochtend), piste met snowboarders kaal geschraapt met een depot aan sneeuw onderaan.

Check zeker ook:

https://www.wintersport.nl/weblog/bericht/378437/waar-komt-d…

en

https://www.wintersport.nl/weblog/bericht/333350/maken-snowb…

Iedereen die bochten maakt maakt buckels. Iedereen die schraapt brengt sneeuw naar beneden… Snowboarders kunnen makkelijker terugvallen op schrapen (als een vallend blad naar beneden schrapen) maar het ontloopt elkaar niet zoveel…

Click. Click. Peace

Het antwoord is skiërs.
Er zijn veel en veel meer skiërs op de piste dan boarders, dus die hebben gegarandeerd een groter aandeel in buckelvorming op de piste.
Jouw gedachte experiment is dus niet heel realistisch t.o.v. de werkelijkheid.

Sowieso ligt het altijd aan skiërs 😑

my subculture can kick your subcultures ass anytime 24/7

Skiërs +1 ;)

Heb je het over buckel-pistes of pistes met sneeuwhopen?

In ieder geval scheelt skiers vs snowboarders niet heel erg veel. Ik heb vorig jaar in Deer Valley geskied, terwijl er die nacht en de dag ervoor veel verse sneeuw was gevallen. De pistes zagen er precies zo uit als alle andere pistes die ik ken in zo’n situatie, maar Deer Valley is alleen voor skiers.
Ik heb het dus echt ‘getest’.
belangrijker is of het goede rijders zijn, 1 of 2 planken maakt verder niet zo veel uit.

Kijk ook maar eens naar foto’s/video’s van Alta, dat is het andere, “uitsluitend skiers” resort.

Hier een foto van het internet geplukt:

https://cdn.wintersport.nl/forum/22/f8a4f23085e672875e7e7bc7...

Foto van:
undefined

*bericht bewerkt door Slim op 14 dec 2018 21:46

Skiërs dus

Niet als ik eraf geweest ben want ik probeer altijd buckels glad te skiën ;)

Vroeger toen pistes nog niet geprepareerd werden, bleef de ene piste vrijwel vlak terwijl de andere vol buckels zat. Waar heeft dat mee te maken? Er waren nog geen snowboarders btw.

Heb je het over buckel-pistes of pistes met sneeuwhopen?

In ieder geval scheelt skiers vs snowboarders niet heel erg veel. Ik heb vorig jaar in Deer Valley geskied, terwijl er die nacht en de dag ervoor veel verse sneeuw was gevallen. De pistes zagen er precies zo uit als alle andere pistes die ik ken in zo’n situatie, maar Deer Valley is alleen voor skiers.
Ik heb het dus echt ‘getest’.
belangrijker is of het goede rijders zijn, 1 of 2 planken maakt verder niet zo veel uit.

Kijk ook maar eens naar foto’s/video’s van Alta, dat is het andere, “uitsluitend skiers” resort.

Hier een foto van het internet geplukt:

https://cdn.wintersport.nl/forum/22/f8a4f23085e672875e7e7bc7...

Foto van:
undefined

Slim op 14 dec 2018 21:43

Dus het enige wat we nu nodig hebben is een Deer Valley voor alleen snowboarders ;)

@ejvdholst dat hebben ze tijdens de IJstijd in Europa geprobeerd. Daaruit zijn de Alpen toen ontstaan ;)

Gemiddelde skiërs?
Gemiddeld qua niveau of het niveau van de gemiddelde skier in een gebied?

Het zijn m.i. de beginnende boarders én de matig gevorderde skiërs die niet kunnen omgaan met drukte waardoor er sneeuwhopen ontstaan.

Buckels zijn andere gecultiveerde sneeuwhopen waar je als beginner, licht gevorderde of snowboarder niets te zoeken hebt…

*bericht bewerkt door Ferdinand op 15 dec 2018 07:22

fijne site hè, dat wintersport.nl?

Niet als ik eraf geweest ben want ik probeer altijd buckels glad te skiën ;)

Vroeger toen pistes nog niet geprepareerd werden, bleef de ene piste vrijwel vlak terwijl de andere vol buckels zat. Waar heeft dat mee te maken? Er waren nog geen snowboarders btw.

Martin7182 op 14 dec 2018 23:14

Hoe steiler hoe meer buckels omdat iedereen harde bochten maakt

Click. Click. Peace

Gemiddelde skiërs?
Gemiddeld qua niveau of het niveau van de gemiddelde skier in een gebied?

Het zijn m.i. de beginnende boarders én de matig gevorderde skiërs die niet kunnen omgaan met drukte waardoor er sneeuwhopen ontstaan.

Buckels zijn andere gecultiveerde sneeuwhopen waar je als beginner, licht gevorderde of snowboarder niets te zoeken hebt…

Ferdinand op 15 dec 2018 07:21

Dat zijn nochtans dezelfde dingen, alleen is de tweede ouder dan de eerste, en ligt de eerste doorgaans op minder steil terrein dan de laatste. Bulten zijn levende dingen. 😉

Ik heb wel de indruk dat – eens de bulten er zijn – (minder goede ?) boarders een mooie regelmatige rij bulten sneller omvormen tot een chaotische boel omdat zij over de top van de bulten schrapen (waardoor de bult zich verplaatst). Minder ervaren skiërs zullen een bultenveld eerder gaan traverseren, en daarbij voornamelijk in de bestaande geulen blijven waardoor de bulten minder afzien.

Het verschil?

Dat bij de ski-versie veel meer mensen gewond raken :-p aangezien buckels met een snowboard makkelijker zijn als op ski’s. Het moment van de bocht maken is anders en makkelijker voor snowboarder.

Ik verwacht eigenlijk niet zo heel veel verschil kwa hoe het eruit ziet. Maar het zou een leuke test zijn!

Plaats een reactie