Waarom Italië of Frankrijk ipv Oostenrijk

Ik heb een brandende vraag. ik zie mooie gebieden in Italie en Frankrijk, maar deze zijn ook in Oostenrijk.
Apres Ski is voor mij geen vereiste omdat ik voor het skiën ga. Wat wel een pre is, zijn mooie wandelopties.

Waarom kiezen mensen voor Italie en Frankrijk want je bent toch al gauw een paar uur extra aan het sturen.
is het de prijs, de accomodaties of wie kan mij er wat over vertellen?

De reden dat wij naar Frankrijk gaan is het type accommodatie. Het soort dat wij zoeken (chalet voor ± 10 pers.), en de inrichting (geen harde, houten banken maar gezellige 'sofa’s) is meer te vinden in Frankrijk dan in Oostenrijk naar ons idee. Natuurlijk is het maar net waar je naar op zoek bent en zal in elk gebied wel zoiets te vinden zijn…

Daarnaast is PDS ons heel erg goed bevallen de afgelopen jaren, dat wij nu verder zijn gaan kijken in Frankrijk en het in het voorjaar L3V gaan verkennen :)

Stay frosty

Frankrijk: grote uiteengestrekte gebieden met ski in ski out

Italie: de rust de sfeer de mooie vergezichten en het lekkere eten

Alles is in alledrie de landen wel te vinden denk ik. Je kan kijken naar de karakteristieken van de landen, maar je gaat naar een gebied, niet naar een land.

Zoek je advies voor een leuk gebied? Wat zoek je dan nog meer? Hoe goed kun je skiën? Hoe je van goed lunchen? Wil je ski-in/ski-out? Tochten maken? Offpiste? Moet het goed bereisbaar zijn? Ga je in de vakantieperiode of niet?

Heel, heel kort door de bocht denk ik dat je in Italië en Frankrijk over het algemeen net iets meer mensen hebt, die voor het skiën gaan, dan in Oostenrijk.

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Bij L3V kun je als informatie nog meekrijgen, dat je er naast ongekende sneeuwzekere mogelijkheden met veel ski in ski out, met een wandelpas vanuit bijv. Les Menuires, via prachtige tochten en ongekende hoogtes, ook Meribel en Courchevel kunt bereiken. We doen het al jaren met skiende en niet skiende personen in een groepje van 3. Het leukst is natuurlijk dat er meerdere skiërs resp. niet skiërs zijn, al ski ik al jaren alleen.

Hen48

Frankrijk:

  • ski-in, ski-out (handig als vrouw en kinderen over de middag enkele uren willen rusten)
  • ten minste skiën tot in het dorp zelf, nooit nodig om een lift naar beneden te nemen)
  • meer aanbod in appartementen/chalets tegen een redelijke prijs
  • kwaliteit van de skilessen

nadelen:

  • nederlandstalige skiles is zeer moeilijk te vinden
  • accomodatie ligt vaak op hoogte waardoor je bij de wisseldagen vaak een soort bergpas op- of afmoet (soms in de sneeuw)
  • dorp op hoogte -> buiten parkeren sterk af te raden wegens koude + soms heel hevige sneeuwval
  • dorp op hoogte -> dure winkels (goedkopere winkels zijn enkel in het echte dal te vinden)
  • veel minder gezellige hutten langs de piste
Glide on!

Voor wandelmogelijkheden zou ik persoonlijk eerder naar Italië gaan (Dolomieten) dan naar Frankrijk. Wat afwisselender terrein en sfeervoller decor (veel Franse gebieden vooral boven de boomgrens, dorpen soms ook, in Italië meer sfeervolle, authentieke dorpjes). Verder wat hierboven allemaal al is gezegd qua kort-door-de-bocht typeringen van de verschillende landen.

Waarom Italië en niet Oostenrijk?

  1. Het eten (kwestie van smaak uiteraard)
  2. Ander weertype (als het in Oostenrijk sneeuwt, dan vaak in de Dolomieten niet en andersom)
  3. Drukte: in Italië is het over het algemeen een stuk rustiger dan in Oostenrijk. De meeste Duitsers, Nederlanders en Oostenrijkers blijven in Oostenrijk hangen; maar een klein percentage rijdt anderhalf uur verder naar de Dolomieten. Zeker in vakantieperiodes een overweging waard. Dat wil niet zeggen dat er in Italië geen wachttijden zijn af en toe, of gebieden waar het drukker is dan in andere (Sella Ronda bijvoorbeeld). Maar over het algemeen wat rustiger dus. Dat is mijn ervaring, in ieder geval in de kerstvakantie.

*bericht bewerkt door GiGi op 18 dec 2018 11:40

Over het algemeen is Oostenrijk gezelliger, zeker als je kiest om in een dorp te verblijven. De restaurants en supermarkten zijn veelal een stuk goedkoper dan Frankrijk. In Frankrijk zit je meestal in een ‘skistation’, ofwel alleen maar toeristenverblijven die hoog boven het dal speciaal zijn gebouwd voor wintersporters. De oudere stations bestaan daarom vaak uit grote betonnen gebouwen. Kleinere stations kennen nog wel een iets authentiekere chaletbouw, maar nog steeds is het weinig sfeervol. Er is vaak maar één supermarkt en een paar restaurants.
Daar tegenover staat dan wel de ski-in-ski-out, waar je in Oostenrijk vaak een stukje moet lopen of zelfs met een skibus moet om bij een lift te komen.
Voor wandelen lijkt Oostenrijk dus ook meer geschikt, want in Frankrijk wandel je boven de boomgrens en tussen de skiërs. De Haute Savoie (PDS, Grand Bornard, … ) is dan mogelijk meer geschikt. Ligt iets lager en kent wat meer authentieke dorpen i.p.v. grote skistations.
Italië heb ik geen ervaring mee, maar zal meer vergelijkbaar zijn met Oostenrijk.

*bericht bewerkt door Jay op 18 dec 2018 11:49

In de Dolomieten kun je idd prachtig wandelen.

We zijn met 5 a 6 volwassenen, waarvan 3 goed kunnen skieen en 1 redelijk kan skieen welke halve dagen skiet, en 1 niet skiër die wandelt maar niet in de lift durft.

Frankrijk vind ik alleen kleine hutjes 50 m2 tegen 90 a 100m2 in Oostenrijk om te verblijven. Eten doen we in accomodatie en af en toe lunch op piste. Doen hoog uit nog 1 a 2x kopje koffie. We houden ervan om rond te kunnen skieen zodat je niet telkens op dezelfde piste bent.

Na skieen hooguit 1 of 2 biertjes bij de piste maar daarna lekker naar huis en dan drinken we daar wel wat met zijn allen

Als groot fan van Ski-in ski-out zijn wij bijna altijd in Frankrijk te vinden. De reisafstand is vanuit zw Nederland absoluut niet langer. Binnen 8:30uur staan wij in een groot Frans gebied als het Grand Massif, terwijl we met diezelfde reistijd nog maar net aan de grens van Oostenrijk staan. Ook de uitgestrektheid van de Franse gebieden icm de lange afdalingen trekt ons meer dan de Oostenrijkse gebieden. Met zijn 2e hebben wij geen grote accomodatie nodig en voor de prijs dat we in Frankrijk een appartement tussen de 30 en 40m2 hebben inclusief skipas, daarvoor hebben we in Oostenrijk niet eens een losse accomodatie.

Culinair is alles al snel beter natuurlijk dan de Oostenrijkse schnitzel of bratwurst met pommes. De voordelen aan Oostenrijk zijn voor veel mensen de taal en doordat ze de taal beter begrijpen vinden ze het ook wat gemoedelijker. De liften in Oostenrijk zijn over het algemeen ook wat luxer en hebben een grotere capaciteit. Nadeel daarvan is wel weer dat het er op de pistes over het algemeen een stuk drukker is dan in Frankrijk.

Born to Ride

voor frankrijk: kijk eens even op chalet.be of zo, keuze zat in alle mogelijke groottes lijkt me.

Glide on!

voor frankrijk: kijk eens even op chalet.be of zo, keuze zat in alle mogelijke groottes lijkt me.

Vivace op 18 dec 2018 12:35

Vergeet ook https://nl.ski-france.com/ niet…

Super persoonlijk allemaal natuurlijk, maar 1 x Italië, nooit meer iets anders. Ik heb het dan vooral over de Dolomieten, voelt allemaal net iets luxer imo, wat rustiger. Menu- en wijnkaarten in goede restaurants zonder buffet maar gewoon bediening aan tafels, en nog heel betaalbaar ook. En qua verder, ja, vanaf Innsbruck max. 2 uur verder, vaak 1,5.

Ga je echt voor het knettervele en uitdagende skiën van 0900 tot 1630 zonder de Bourgondiër uit te hangen dan zou ik altijd voor Frankrijk gaan, met als klapper Tignes/Val d’Isere.

Overigens moet je je niet blindstaren op de grootte van de appartementen in Oostenrijk. Hier tref ik vaak veel ‘verloren’ ruimte aan, of juist enkele kleinere woningen die op creatieve wijze aan elkaar verbonden zijn. Franse nieuwbouw is over het algemeen prima en de leefruimtes uitstekend. Slaapkamers hebben echter meestal weinig overbodige ruimte, terwijl ik in Oostenrijk wel eens balzalen aantref waar nooit iemand gebruik van maakt. Het is immers een SLAAPkamer.

Qua wandelen zijn er in Frankrijk ook mogelijkheden, maar de winterwandelpaden vind ik in Oostenrijk en Italië beter. Als je de weg eenmaal kent is het ook erg leuk wandelen, maar lees het eerste deel maar eens goed. Wat mij betreft een minpunt.

Frankrijk: Ruime, goed geplande skigebieden. Berghoreca heeft een flinke sprong voorwaarts gemaakt de laatste jaren.
Italië: Minder drukke en authentieke skigebieden. Meestal overzichtelijk qua grootte. Zeer uiteenlopende horeca op de berg; voor ieder wat wils.
Oostenrijk: Vanuit de dorpen geëvolueerde skigebieden; mooie sfeer maar op piekmomenten vaak druk. Vaak geschakelde kleinere skigebieden. Relatief weinig variatie in berghutten (qua eten).

Dit is een strijd die er altijd zal blijven bestaan met voor alle landen voor en nadelen en is denk ik ook een kwestie van gevoel en je (slechte/goede) ervaringen uit het verleden en wat je wilt ervaren tijdens je vakantie.
Wat ik een heerlijke piste vind kan een ander natuurlijk niets vinden en andersom

Waar voor mij bijv. een Weiben of schnapps het echte wintersportgevoel geeft neemt een ander weer genoegen met een Heineken of Kronenburg.
Mijn voorkeur ligt dus bij Oostenrijk mede door het eerder genoemde taal, sfeer, leuke eettentjes aan de piste, hun cullinaire zaken als Kaiserschmarrn, currywurst, Schweinehaxe, schnitzel en cordonbleu (@Matthiass123 ;-) ), en gastvrijheid (maar ook dat kan ik anders ervaren dan iemand anders).
Zijn de pistes minder? Geen idee
Liften beter? Mijn gevoel zegt ja maar is het echt een dealbreaker (niet voor mij)
Dorpen leuker? Volgens mij wel maar of ik ik Franse hoogbouw erg zuo vinden geen idee
Ski in ski out? Als je zoekt vind je in Oostenrijk ook een chalet, appartement of hotel aan de piste (het aanbod is idd veel minder).

Tijdens mijn vakanties in Frankrijk (maar ook in Zwitserland) mistte ik toch zaken als lekker en betaalbaar eten (geen 20 euro voor een bord spaghetti)) op de piste en in de avond. Verder nog wat zaken die ik wat minder vond (of in mijn beleving minder was) waardoor ik liever naar Oostenrijk ga

Italië op wintersport gebied geen ervaring mee maar alleen voor de koffie en eten zal ik idd zo gaan. Heb er weleens naar zitten kijken maar kon toen steeds geen appartement vinden wat aan onze eisen voldoet.

Mijn advies, ga het zelf ervaren en trek daarna je eigen conclusie. want jouw beleving kan heel anders zijn dan de mijne

Frankrijk vanwege grote uitgestrekte aaneengesloten gebieden met vaak goede prijzen voor accommodatie & skipas aan de piste. En afhankelijk van het gebied (PDS en Grand Massif) helemaal niet verder dan de meeste Oostenrijkse gebieden. De grotere skistations missen dan wel weer de authentieke sfeer, maar toch vind ik het in bijvoorbeeld Tignes echt wel gezellig (leuke restaurants en barretjes).
Daarnaast ook inderdaad de in Oostenrijk vaak ontbrekende zithoek -> meestal alleen een keukentafel met een rondzit bankje. Daar zit ik niet op te wachten.

Italië: perfecte piste preparatie, uitstekend eten en door de week vaak echt rustig. Italianen zijn naar mijn idee vaak weekendskiërs.

Ik merk dat Oostenrijk me steeds minder trekt, ik ben niet zo van de standaard Nederlands/Oostenrijkse après ski en zit liever ook niet tussen de hordes Nederlanders. Maar ook daar zijn nog genoeg mooie plekjes te vinden.

De voordelen aan Oostenrijk zijn voor veel mensen de taal en doordat ze de taal beter begrijpen vinden ze het ook wat gemoedelijker.

Matthias123 op 18 dec 2018 12:25

Ik spreek een aardig mondje Duits, maar in Oostenrijk kom ik toch vaak mensen tegen die een taal spreken die niet in de buurt komt van het Duits dat ik ken waardoor ik ze voor geen meter versta.

In Frankrijk zijn ze doorgaans beter in staat om hun Frans te vereenvoudigen (woordenschat en uitspraak) zodat het gewoon verstaanbaar is voor mensen met schoolse kennis Frans.

Verder is mijn ervaring dat waar je ook gaat de jongere generaties doorgaans een behoorlijk woordje Engels praten.

Allereerst een compliment aan allen: in plaats van een groots sneeuwballengevecht over welk land “beter” is, zie ik veel onderbouwde reacties op basis waarvan iemand zelf een beslissing kan nemen.

Ik ben vaak in Frankrijk en Oostenrijk geweest en (gelukkig) verschillen de landen behoorlijk van elkaar. Daarom kies ik de ene keer voor het ene land en de andere keer voor het andere. Deze winter overigens voor het eerst écht in Italië, dus wie weet… ;-)
De tijd dat Frankrijk louter uit hoogbouw met kleine appartementen boven de boomgrens bestond ligt gelukkig (ver) achter ons. Uiteraard zijn ze er nog wel, maar steeds meer gebouwen worden gerenoveerd en bekleed met hout en natuursteen.
Maar… ook in de grote skigebieden zijn sfeervolle plaatsen te vinden met prima accommodaties. Een paar voorbeelden:
Tignes: Tignes Les Brévières
Les Arcs: Vallandry (tip: chalets de Bellecôte)
La Plagne: Plagne Montalbert, Les Coches
Les Trois Vallées: St. Martin de Belleville

En dan zijn er ook nog een aantal middelgrote gebieden waar je zeker 150 km piste ter beschikking hebt:
La Rosière (tip: Les Balcons de La Rosière)
Les Sybelles: La Toussuire of St. Sorlin d’Arves
Le Grand Massiv: Les Carroz

Globaal kan ik je adviseren om een skigebied te zoeken dat bij jouw wensen past en dan op het pistekaartje iets verder te kijken dan alleen naar de “belangrijke” plaatsen. Let wel op de liftverbindingen, het is natuurlijk niet de bedoeling dat je eerst 4 liften moet nemen voor je op een beetje centrale plaats uitkomt. Wat ook prima werkt is een berichtje sturen naar een goede reisorganisatie met jouw wensen. Hierboven werd chalet.be al genoemd, met de Nederlandse versie (chalet.nl) heb ik al jaren prima ervaring.

Beter één piste onder mijn ski's dan 10 op de webcam

@Snowy1970 Goede tips, ook qua acco. De meesten ken ik ook. Overigens zijn er in La Rosière in Les Eucherts diverse chaletappartementcomplexen, stuk voor stuk met veel charme. Vaak via kleinere verhuurmaatschappijen te boeken. En op google maps te vinden.

Voor de NL/BE discussie: Chalet.nl/.be is exaxt dezelfde website ;)

Voordelen Frankrijk

Ski in en out. Dus geen sjouw met skies.
Zeker wel Nederlandstalig skilessen te vinden
Trois vallees wandel mogelijkheden .
En accommodatie , tja wij hebben nooit slecht gehad of te krap. Is maar hoe je in steld .

  • aan 1 gesloten gebieden .

Frankrijk in de zomer fantastisch.
Ik heb het nou 5 maal geprobeerd met de Franse ski dorpen in de winter.Voor mij niet meer.
Italië en Oostenrijk veel gezelliger.Bijkomend voordeel dat ik van de Fransen verlost ben.Al komen er steeds meer Fransen naar Oostenrijk.😧😜
Iedereen moet het zelf weten natuurlijk.Hoe meer mensen naar Frankrijk gaan hoe beter.Dan komen er minder mensen naar Italië en Oostenrijk.
Bij Franse wintersport heb ik altijd zoals ik het noem die “tandarts ervaring” 😃 Helaas.

Juist om bovengenoemde verschillen gaan wij steeds naar andere gebieden in de diverse wintersportlanden. Erg leuk om steeds weer een andere wintersportbeleving te hebben. Heel soms gaan we terug naar een gebied, maar tot dusver lonkt het onbekende toch net iets sterker. Wij zijn dan ook geen kilometervreters pur sang, maar gaan voor de totaalervaring. En nu - met kind - vooral naar de minder bekende en minder drukke gebieden. Ook als er geen NL wordt gesproken snapt zoonlief de uitleg tot dusver altijd prima en heeft hij het erg naar zijn zin. Dus wat ons betreft is het goed zolang het maar kein Einheidswurst wordt ;-). Leve de diversiteit!

Snow 4 all and all 4 snow

Ik organiseer altijd voor een groep en dan spelen er andere belangen:

  • Frankrijk heeft nauwelijks betaalbare hotels waar ik met 15-20 man terecht kan en waarvan er minstens 6-7 een 1PK willen
    Daar kijken we dus al niet eens naar
  • Oostenrijk heeft zeer ongunstige anuleringsvoorwaarden
  • Italie gunstig geprijsd
  • Oostenrijk is (bij ons wensenpakket) bijna net zo duur als het buurland ten westen ervan en dat heeft dan onze voorkeur
  • Oostenrijk heeft nog geen wettelijk rookverbod in de horeca
  • Oostenrijk is iha (er zijn uitzonderingen) te veel op het grote, jonge publiek gericht met 538 op de piste etc.

Hoewel bereikbaarheid zeker in het zoeken wordt meegenomen, is het zeker niet doorslaggevend. Daarbij kijken we niet alleen naar de auto.
(Van die 20 komt maar een hand vol met de auto, de rest vliegt of trein)

Rob

dat taalvoordeel voor Oostenrijk geldt natuurlijk enkel voor Nederlanders. Voor Belgen is het net omgekeerd, daar is Frankrijk in het voordeel. Dus dat lijkt me niet echt een pro of contra.

Wij kiezen vaak voor Frankrijk en Italië i.p.v. Oostenrijk en wel om de volgende redenen (op het gevaar af in algemeenheden te vervallen):

  • gebieden in Frankrijk liggen vaak hoger dan in Oostenrijk; sneeuwcondities zijn daarom vaak beter en gebieden zijn over het algemeen minder gevoelig voor bijv. föhn;
  • het aantal gebieden in Frankrijk dat in aanmerking komt voor een (late) skivakantie met Pasen is volgens mij groter dan Oostenrijk;
  • de gebieden in Frankrijk waar ik geweest ben (o.a. Serre Chevalier, Alpe d’Huez) zijn net iets sportiever?;
  • geen liefhebber van apres-ski en “disco’s” op de piste en dus ligt het meer voor de hand om naar Franrijk/Italië te gaan;
  • (een lastige openbaring) om niet tussen de duizenden Nederlanders in de file of op de piste hoeven te staan; verder rijden duurt niet altijd langer;
    De gebieden waar wij in Italië zijn geweest (Monte Rosa, Breuil-Cervinia), lijken ook een beetje op de Franse gebieden. Ze liggen hoog, omringd door hoge bergen. Ski in en out is ook een plus, zeker omdat dat later in het seizoen ook nog kan. Die Italiaanse Alpen, zeker Monte Rosa, geven ons altijd het idee een beetje terug te gaan in de tijd: oude, gezellige dorpjes waar wintersport nog echt sport is. De kwaliteit van het eten en de koffie in Italië is daarnaast ook nog ‘ns ongeëvenaard.

We zijn met 5 a 6 volwassenen, waarvan 3 goed kunnen skieen en 1 redelijk kan skieen welke halve dagen skiet, en 1 niet skiër die wandelt maar niet in de lift durft.

Frankrijk vind ik alleen kleine hutjes 50 m2 tegen 90 a 100m2 in Oostenrijk om te verblijven. Eten doen we in accomodatie en af en toe lunch op piste. Doen hoog uit nog 1 a 2x kopje koffie. We houden ervan om rond te kunnen skieen zodat je niet telkens op dezelfde piste bent.

Na skieen hooguit 1 of 2 biertjes bij de piste maar daarna lekker naar huis en dan drinken we daar wel wat met zijn allen

MattR1983 op 18 dec 2018 12:08

Vallen dan eigenlijk niet alleen de grote skistations in Frankrijk en de feestbestemmingen in
Oostenrijk af?

Waar zijn jullie geweest en wat vond je ervan? Of ben je niet per se op zoek naar tips?

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Wij kiezen nooit meer voor Frankrijk en wel om de volgende redenen;

  • hoge prijzen voor horeca en de zeer slechte kwaliteit van het eten.
  • de karige, kleine bezemhokjes van appartementen. Mooie chalets die wel luxe en ruim zijn, kosten een vermogen.
  • helaas ook slechte ervaringen met de lokale bevolking welke telkens niet de moeite doen om iets langzamer Frans te spreken zodat het voor ons enigszins te begrijpen is.
  • slechtere preparering van pistes. Echt een opvallend verschil met Oostenrijk en al helemaal met Italië.
  • in verhouding weinig kunst sneeuw installaties al is dat de laatste jaren sterk verbeterd.
  • ongezellige dorpen/stations, op een uitzondering na…
  • veel verouderde en langzame liften in vergelijk met Oostenrijk.

Kortom voor ons wegen alle nadelen niet op tegen de enkele voordelen zoals de uitgestrektheid of eventuele hoogte van de skistations.

Wij ervaren onze wintersportvakanties in Italië en Zwitserland als completer. Deze vakanties vormen een beter totaal plaatje; prijs/kwaliteit-luxe-comfort- authenticiteit -gezelligheid-variëteit en last but not least landschappelijk aantrekkelijk(er).

De accommodaties in Oostenrijk en Italië steken met kop en schouders uit boven de overige landen. Maar wij houden dan wel van ruimte en luxe na het skiën! En overigens nog nooit een app. gehad in Oostenrijk zonder lekkere plof bank.

*bericht bewerkt door Jst81 op 18 dec 2018 19:43

@Jst81 bij Frankrijk als nadelen noemen: duur, slechte piste preparatie, weinig kunstsneeuw installaties en verouderde liften. Vervolgens wel Zwitserland als beter alternatief noemen vind ik dan wel erg apart… Al die punten zijn namelijk in Zwitserland gemiddeld slechter dan in Frankrijk.

Born to Ride

@Jst81 bij Frankrijk als nadelen noemen: duur, slechte piste preparatie, weinig kunstsneeuw installaties en verouderde liften. Vervolgens wel Zwitserland als beter alternatief noemen vind ik dan wel erg apart… Al die punten zijn namelijk in Zwitserland gemiddeld slechter dan in Frankrijk.

Matthias123 op 18 dec 2018 21:16

Vreemd, ik kom regelmatig in Zwitserland, maar kreten als “slechte piste preparatie”, “weinig kunstsneeuw installaties” en “verouderde liften” herken ik niet.
Daarbij zijn ‘Goed’, ‘slecht’ en ‘duur’ subjectief en afhankelijk van de door jezelf gestelde criteria. Is een 2 zitter zonder stoelverwarming al ‘verouderd’? En iets is pas duur als het geleverde niet in verhouding staat tot het betaalde. En ook dat herken ik maar zeer beperkt.

Rob

Qua gebieden waar ik ben geweest ontlopen Zwitserland en Frankrijk elkaar niet zoveel qua liften en sneeuwinstallaties. Dus ik snap dit ook niet echt. Daarin is wat mij betreft Oostenrijk toch het beste, maar ik geef dan juist weer niet veel om die kappen en stoelverwarming. Voor mij persoonlijk dus totaal niet doorslaggevend.
Pistepreparatie is in Italië gewoon het beste. Zowel in Oostenrijk als Frankrijk als Zwitserland ook wat mindere preparatie gezien.
Qua eten: dat is gewoon duurder in Zwitserland dan Frankrijk, kwaliteit ervan heb ik eigenlijk wel altijd als goed ervaren in Zwitserland. In Frankrijk eerlijk gezegd ook zelden slecht gegeten. Maar dit schijnt toch niet in alle Franse tentjes te zijn (Maar blijkbaar kom ik ze niet tegen? Of was dat vooral vroeger zo?).

Plaats een reactie