Skigarantie via Sunweb? Niet helemaal...

Dit onderwerp gaat over de bestemming La Plagne

Hoi,

Even een ervaring met Sunweb delen.
Wij gaan zaterdag naar La Plagne en konden volgens de voorwaarden aanspraak maken op ski/sneeuwgarantie.
Om hiervoor in aanmerking te komen moet 1/3 van de liften geopend zijn en hiervoor wordt gekeken naar deze site.

Als ik op de site kijk (https://www.wintersport.be/skigebieden/la-plagne/sneeuwhoogt…) dan zie ik dat er 24/90 liften geopend zijn (of dus 26,6%). Ik heb gisteren dus een aanvraag ingediend bij Sunweb. Dit was het antwoord:

“Wij hebben een bevestiging ontvangen van de skiliftmaatschappij dat er voldoende liften open zijn. Aankomend weekend gaan er nog meer liften open.
Wanneer je toch jouw vakantie wenst om te boeken naar een andere periode of bestemming, dan gelden hiervoor de reguliere voorwaarden.”

Toch niet helemaal zoals beloofd dus. Nu, ik ga ervan uit dat er inderdaad wel meer liften open zullen gaan en aangezien onze zoon voor zijn eerste jaar gaat snowboarden zullen er toch niet heel veel rode afdalingen in aanmerking komen, maar toch…

*bericht bewerkt door Jurgen_t op 19 dec 2018 16:12

Wat staat er ‘letterlijk’ in de voorwaarden dan? Als deze site genoemd wordt als leidend is het toch vrij simpel? En wat is het ijkmoment om te bepalen hoeveel er open is?

Even los van je vraag (volgens mij gaan er een STUK meer pistes open dan die 26% van nu, maak je niet druk) vind ik het vooral frappant dat Sunweb blijkbaar haar gegevens baseert op gegevens OP DEZE SITE, en niet van gegevens van het gebied zelf of de officiële website van het gebied.

Mr. Slow

Hoi,

Even een ervaring met Sunweb delen.
Wij gaan zaterdag naar La Plagne en konden volgens de voorwaarden aanspraak maken op ski/sneeuwgarantie.
Om hiervoor in aanmerking te komen moet 1/3 van de liften geopend zijn en hiervoor wordt gekeken naar deze site.

Als ik op de site kijk (https://www.wintersport.be/skigebieden/la-plagne/sneeuwhoogt…) dan zie ik dat er 24/90 liften geopend zijn (of dus 26,6%). Ik heb gisteren dus een aanvraag ingediend bij Sunweb. Dit was het antwoord:

“Wij hebben een bevestiging ontvangen van de skiliftmaatschappij dat er voldoende liften open zijn. Aankomend weekend gaan er nog meer liften open.
Wanneer je toch jouw vakantie wenst om te boeken naar een andere periode of bestemming, dan gelden hiervoor de reguliere voorwaarden.”

Toch niet helemaal zoals beloofd dus. Nu, ik ga ervan uit dat er inderdaad wel meer liften open zullen gaan en aangezien onze zoon voor zijn eerste jaar gaat snowboarden zullen er toch niet heel veel rode afdalingen in aanmerking komen, maar toch…

Jurgen_t op 19 dec 2018 16:11

Ik denk dat jullie situatie gewoon onder deze voorwaarde valt:
“De skigarantie kun je niet inroepen bij sluiting van het skigebied om een andere reden dan
een tekort aan sneeuw, bijvoorbeeld door technische gebreken, te veel sneeuwval of te harde
wind. In dat geval gelden onze standaard voorwaarden omtrent annuleren en omboeken.
Deze kun je hier vinden.”

Er ligt dus meer dan genoeg sneeuw, maar wegens economische redenen opent het gebied gewoon nog niet voor je arriveert. (De vakantiepêriode begint immers pas zaterdag.)

"The extensive lift network in La Plagne is open both in summer and winter. For the 2018/19 winter season, snow cover permitting, the La Plagne ski area is scheduled to open

December 15th 2018 - April 27th 2019
The Paradiski ski area lifts are scheduled to open

December 22nd 2018 - April 27th 2019"

Het zou ook maar gek zijn als ik een verblijf boek in een gebied vanaf de dag dat het opengaat, en waarvan je redelijkerwijs kan aannemen dat dit ook zal gebeuren aan de hand van de hoeveelheid sneeuw, maar dat ik kosteloos kan annuleren/omboeken omdat er 5 dagen eerder (zoals voorzien) niks of weinig open is…

Edit: Voor allen hierboven, de voorwaarden zijn te vinden op: https://www.sunweb.nl/-/media/sundio/files/actievoorwaarden_…

Sneeuwgaranties worden ieder seizoen versobert, maar ik vind de voorwaarden wel heel erg netjes en begrijpbaar omschreven in dit geval.

*bericht bewerkt door FORZAM op 19 dec 2018 16:23

@Quick,

Volgens mij staat er gewoon dat sunweb heeft geinformeerd bij de liftmaatschappij?

“Wij hebben een bevestiging ontvangen van de skiliftmaatschappij dat er voldoende liften open zijn. Aankomend weekend gaan er nog meer liften open.
Wanneer je toch jouw vakantie wenst om te boeken naar een andere periode of bestemming, dan gelden hiervoor de reguliere voorwaarden.”

Jurgen_t op 19 dec 2018 16:11
Freeride = Life

Ik lees ook net dat wintersport.nl indicatief is, dus niet bindend. Dit zegt het wel:

“Stap 3. Sunweb heeft goede contacten met de liftmaatschappijen en beschikt daardoor over de meest actuele informatie. Sunweb controleert bij de betreffende liftmaatschappij of 1/3 deel (of minder) van het aantal liften open is op de dag van jouw aankomst. Indien dit het geval is, kom je in aanmerking voor de Sunweb Skigarantie. Je ontvangt (uiterlijk) 3 dagen* voor aankomst een reactie van Sunweb.”

Klopt @Arnie777, dat is ook niet gek. Er ligt ook meer dan genoeg sneeuw dus van een beroep op sneeuwgarantie is mijns inziens nu toch geen sprake. Maar volgens TS verwijst Sunweb in haar voorwaarden naar wintersport.nl/be… dat vind ik opmerkelijk.

Mr. Slow

Op de dag van jouw aankomst, staat er toch duidelijk. Dus niet gisteren.

*bericht bewerkt door DrPhil op 19 dec 2018 16:31

Hier heeft @Roel al een mooi artikel over geschreven:
https://www.wintersport.nl/weblog/bericht/422847/sneeuwgaran…

De sneeuwgarantie is natuurlijk een lokkertje voor ons als consument, maar nadelig voor de reisorganisatie, dus net als bij verzekeringen willen ze natuurlijk niet dat jij er gebruik van kan maken. Daarnaast zitten we nu nog voor de echte vakantieperiode, dus er zullen zeker komend weekend veel meer liften open gaan aangezien er dan ook meer vakantiegangers zijn dan nu het geval is. Er staat overigens nergens dat Sunweb zich basseert op de gegevens op deze site, zij zullen toch echt bij de bron die info halen aangezien dat voor hun meer betrouwbaarheid geeft dan een onafhankelijke site.

Fijne vakantie in elk geval!

*bericht bewerkt door Marijnt op 19 dec 2018 16:32

En…ik neem aan dat ze naar het hele gebied kijken? In Les Arcs is intussen 119km vd 200km open

Dit staat er op de site van Sunweb:

Hoe roep ik de Sunweb Skigarantie op?
Stap 1. Bekijk tussen 5 en 4 dagen voor aankomst hoeveel skiliften open zijn in je skigebied op http://www.wintersport.nl. Deze website geldt ter indicatie of je een beroep kunt doen op de Sunweb Skigarantie. Sunweb bepaalt of je in aanmerking komt voor de skigarantie. Is slechts 1/3 deel (of minder) van het aantal liften in het gehele skigebied open? Dan kun je een beroep doen op de Sunweb Skigarantie!
Bijvoorbeeld: Je aankomst dag is zaterdag 22 december 2018. In dit geval bekijk je de situatie tussen 17 en 18 december. Dinsdag 18 december om 23.59 uur is in dit voorbeeld de laatste mogelijkheid dat je de Sunweb Skigarantie kunt inroepen.

Maar inderdaad: dit is voor de consument, zij bekijken het bij de bron, vermoed ik.

Nog eens: ik vind het dus niet erg en hoop dat er genoeg liften geopend zullen zijn (momenteel is dit echt nog niet het geval: https://winter.la-plagne.com/live-info/slope-and-ski-lift-in…).

*bericht bewerkt door Jurgen_t op 19 dec 2018 16:36

Ik kan een claim voor je verzorgen tegen vriendenprijs.

*bericht bewerkt door DrPhil op 19 dec 2018 16:43

Heel veel gebieden openen pas meer pistes en liften vanaf dit weekend.

Piste riderrrrr

Dit staat er op de site van Sunweb:

Hoe roep ik de Sunweb Skigarantie op?
Stap 1. Bekijk tussen 5 en 4 dagen voor aankomst hoeveel skiliften open zijn in je skigebied op http://www.wintersport.nl. Deze website geldt ter indicatie of je een beroep kunt doen op de Sunweb Skigarantie. Sunweb bepaalt of je in aanmerking komt voor de skigarantie. Is slechts 1/3 deel (of minder) van het aantal liften in het gehele skigebied open? Dan kun je een beroep doen op de Sunweb Skigarantie!
Bijvoorbeeld: Je aankomst dag is zaterdag 22 december 2018. In dit geval bekijk je de situatie tussen 17 en 18 december. Dinsdag 18 december om 23.59 uur is in dit voorbeeld de laatste mogelijkheid dat je de Sunweb Skigarantie kunt inroepen.

Maar inderdaad: dit is voor de consument, zij bekijken het bij de bron, vermoed ik.

Nog eens: ik vind het dus niet erg en hoop dat er genoeg liften geopend zullen zijn (momenteel is dit echt nog niet het geval: https://winter.la-plagne.com/live-info/slope-and-ski-lift-in…).

Jurgen_t op 19 dec 2018 16:35

Hmm, apart dat zij inderdaad deze website noemen!

Ik heb met Kerst 2013 probleemloos kunnen genieten van de sneeuwgarantie van Sunweb.

Oorspronkelijk gingen we naar Valmeinier, maar het gebied ging pas open de dag dat wij arriveerden. Er lag toen echt weinig sneeuw en dus hebben wij kunnen omboeken naar Tignes. Dit was een van onze mooiste reizen so far, dus mij hoor je niet klagen over Sunweb…

Sneeuw is gewoon mijn obsessie.

Maar waarom wil je annuleren? Is niet vaak dat we zo rooskleurig de kerstvakantie ingaan qua hoeveelheid sneeuw. Vandaag sneeuwt het alweer in de Franse Alpen.

Click. Click. Peace

Dit was de situatie vandaag.

null

15/12/2018 gedeeltelijke opening van het gebied en vanaf 22/12/2018 is het volledige gebied open.
hier kan je zien welke pistes en liften er open zijn.
https://www.la-plagne.com/infos-live/infos-pistes-et-remonte…

Maar waarom wil je annuleren? Is niet vaak dat we zo rooskleurig de kerstvakantie ingaan qua hoeveelheid sneeuw. Vandaag sneeuwt het alweer in de Franse Alpen.

Rogier op 19 dec 2018 19:25

Zoals in beginpost ook aangegeven: ik til hier niet zo zwaar aan als dat velen hier laten uitschijnen, hoor.

Ik ging er (blijkbaar verkeerdelijk) van uit dat er niet veel meer liften meer open zouden gaan dit weekend. Ik wou eigenlijk ook niet annuleren maar omboeken naar een gebied waar (op dit moment toch) meer liften open waren (zoals Tignes bvb).

Maak je geen zorgen dan ;-) gaat genoeg open! Veel plezier!

Click. Click. Peace

Maar waarom dan die verwijzing naar deze site als ze er vervolgens niets mee doen? Soort sluikreclame?

Is dit Drikus op zijn 2de account? hmm. :)

*bericht bewerkt door Sneeuwplank op 20 dec 2018 08:40

Maar waarom dan die verwijzing naar deze site als ze er vervolgens niets mee doen? Soort sluikreclame?

HN65 op 19 dec 2018 22:36

“Indicatief” staat er toch? Dat zij vervolgens de final check doen met het skigebied zelf lijkt mij niet meer dan logisch…

Maar waarom dan die verwijzing naar deze site als ze er vervolgens niets mee doen? Soort sluikreclame?

HN65 op 19 dec 2018 22:36

“Indicatief” staat er toch? Dat zij vervolgens de final check doen met het skigebied zelf lijkt mij niet meer dan logisch…

Harm op 20 dec 2018 08:36

Je mist mijn punt. Een verwijzing naar de gebiedsinfo zelf is dan toch logischer? Never mind…

Maar waarom dan die verwijzing naar deze site als ze er vervolgens niets mee doen? Soort sluikreclame?

HN65 op 19 dec 2018 22:36

“Indicatief” staat er toch? Dat zij vervolgens de final check doen met het skigebied zelf lijkt mij niet meer dan logisch…

Harm op 20 dec 2018 08:36

Je mist mijn punt. Een verwijzing naar de gebiedsinfo zelf is dan toch logischer? Never mind…

HN65 op 20 dec 2018 09:21

Dat is inderdaad logischer, maar wat is dan net de “officiële website met gebiedsinfo”?
Ofwel moet je dan een gigantische lijst met links gaan onderhouden voor al je bestemmingen, ofwel moet de klant het maar zelf uitzoeken, en gezien sommige topics die ik hier zie verschijnen is dat niet voor iedereen even evident. (En dat zijn dan al diegenen die zo bekend zijn met het internet dat ze er reeds in slagen een forumaccount aan te maken…)

Je mist mijn punt. Een verwijzing naar de gebiedsinfo zelf is dan toch logischer? Never mind…

HN65 op 20 dec 2018 09:21

Omdat de drempel lager ligt op een Nederlandstalige site die informatie over alle skigebieden groepeert, i.p.v. te vragen dat mensen zelf naar de gebiedswebsite zoeken op Google en riskeren op een Duits- of Franstalige (the horror 😱) terecht te komen.

Vandaar ook de vele vragen op dit forum die eenvoudig te beantwoorden zijn als iemand de moeite neemt om gewoon zelf te lezen wat er op de doorgaans zeer goed georganiseerde site van het skigebied staat.

In mijn tijd… (mopper, mopper, mopper, … 🤬)

Plaats een reactie