Opzoek naar een all mountain snowboard.

Hallo allemaal, ik ben op zoek naar een all mountain snowboard. Ik ben nu inmiddels 3x in Flachau geweest en heb altijd een snowboard gehuurd. Ze vroeg je daar alleen of je een beginner was of een gevorderde. En verder vroegen ze niks.

Ik heb gewerkt dat een wat kleiner snowboard mij wat meer ligt zodat je makkelijk bochten kan maken, maar ik hou ook van snelheid en merkte dat dat wat minder ging.

Ik ben 20 jaar/ 1.83 / maat 43 en ik weeg 74kg. Ik vind het leuk om gewoon van de piste af te boarden en af en toe off piste. Niveau is gevorderd.

Ik zoek nu dus een eigen board+bindingen, ik ben naar bepaalde winkels geweest maar die proberen toch echt hun eigen boarden aan te smeren. Ik woon in Groningen en daar heb je niet heel veel speciaal zaken voor snowboards.

Zelf heb ik gekeken naar de salomon sight + bindingen 158cm voor €440 of de Vimana Beste Test Cont.Dir. + bindingen. €500.

Ik ben er zelf achter gekomen dat ik denk dat een hybrid rocker mij het best past. Het gaat mij er om dat ik stabiel op mijn board sta, met snelheid en goede bochten kan maken

Mijn vraag is dus:
Welk board zouden jullie mij adviseren en welke lengte. En misschien tips qua camber of rocker.

Vriendelijke groet Max

Heb je de volgende topics op dit forum al gelezen?
https://www.wintersport.nl/forum/topic/314932
https://www.wintersport.nl/forum/topic/314935

Je schrijft ook dat je niveau gevorderd is, is dat na 3x Flachau?
Over de lengte, des te korter des te meer wendbaar. Des te langer des te meer stabiel voor hogere snelheden. Hier speelt ook de stijfheid weer een grote rol evenals of het een rocker of camber board is.
Belangrijkste tip is toch wel testen alvorens je iets wilt gaan kopen, vooral als je nog niet weet wat voor soort board je precies wilt kopen. En dan kan huren ook een goede optie zijn. Niks zo jammer als dat je een mooi board gekocht hebt, maar het toch niet zo fijn is als dat je zou willen. Ga ook eens langs goede snowboardwinkels langs. Frosty/MK Skiservice in Bilthoven, Cellblock in Utrecht is mijn favoriet, ik kom al 20jr bij Frank in de winkel.
Succes!

Heb je de volgende topics op dit forum al gelezen?
https://www.wintersport.nl/forum/topic/314932
https://www.wintersport.nl/forum/topic/314935

Je schrijft ook dat je niveau gevorderd is, is dat na 3x Flachau?
Over de lengte, des te korter des te meer wendbaar. Des te langer des te meer stabiel voor hogere snelheden. Hier speelt ook de stijfheid weer een grote rol evenals of het een rocker of camber board is.
Belangrijkste tip is toch wel testen alvorens je iets wilt gaan kopen, vooral als je nog niet weet wat voor soort board je precies wilt kopen. En dan kan huren ook een goede optie zijn. Niks zo jammer als dat je een mooi board gekocht hebt, maar het toch niet zo fijn is als dat je zou willen. Ga ook eens langs goede snowboardwinkels langs. Frosty/MK Skiservice in Bilthoven, Cellblock in Utrecht is mijn favoriet, ik kom al 20jr bij Frank in de winkel.
Succes!

Marijnt op 20 dec 2018 11:04

Bedankt voor de link, heb er veel aan, het uitproberen van boarden zie ik veel langs gaan, alleen ik woon in groningen en hier is niks in de buurt en ook geen goede winkel. Bedankt voor je tips over lengte en snelheid

Tja, je zal dan toch wat meer moeten investeren om wel boards uit te kunnen proberen en goede info te krijgen!

Ik zoek nu dus een eigen board+bindingen, ik ben naar bepaalde winkels geweest maar die proberen toch echt hun eigen boarden aan te smeren. Ik woon in Groningen en daar heb je niet heel veel speciaal zaken voor snowboards.

Welk board zouden jullie mij adviseren en welke lengte. En misschien tips qua camber of rocker.

Vriendelijke groet Max

Maxdv98 op 20 dec 2018 02:55

Elke winkel, goed of slecht, zal je proberen hun eigen producten “aan te smeren”, daar is het een winkel voor :) Jij vraagt om advies, en zij proberen je, binnen hun eigen assoritment, te helpen. Als je dat niet wilt, zul je alles zelf moeten uitzoeken en online kopen (of naar de winkel gaan die jouw specifieke wensen hebben).

Ik kom zelf wekelijks bij SnowLimits in Groningen voor snowboardlessen en zij hebben ook een redelijk assortiment snowboard, maar net als bij veel wintersportwinkels is skieen beter vertegenwoordigd.

Daarnaast zit in Roden een grote wintersportspeciaalzaak met een aardig aanbod qua snowboard.
In Hoogeveen heb je Herqua Sport (eigenaar daarvan is Vimana importeur, dus die zullen je graag Vimana verkopen :) ) Ik heb daar 2x een board gekocht, mijn eerste en mijn huidige board. Eerste board op advies obv ervaring, en heb daar veel plezier van gehad.

In Deventer zit Burnside, die zijn echt gericht op boardsport, en kunnen je ook goed helpen. Hebben ook goede service.

Qua advies; blijft lastig. Hoe gevorderd ben je? Na 3x een weekje Flachau kom je waarschijnlijk een rode piste wel af, maar doe je dat vol zelfvertrouwen met nette (gesneden) bochten? Heb je les gehad, of zelf geleerd? Wat verwacht je van je board, en wat voor type snowboarder ben je?

Ik ben zelf begonnen op een hybride rocker, maar merkte na 2 jaar dat ik stabiliteit miste op hoge(re) snelheden en gesneden bochten niet heel soepel gingen. Vorig jaar goedkoop een camber boardje gekocht (iets te klein voor mij, maar wel fijne plank) en een aantal weken geleden weer in Hoogeveen geweest voor mijn Vimana Vufo. Ik twijfelde over de breedte, maar het leek te kunnen. Ik mocht hem ook kostenloos proberen op een indoorbaan zoals Zoetermeer (binnen een maand kon ik m gratis retourneren, mits schadevrij). Heerlijke plank, dus ik heb m gehouden :D

A bad day of snowboarding still beats a good day in the office

Ik zoek nu dus een eigen board+bindingen, ik ben naar bepaalde winkels geweest maar die proberen toch echt hun eigen boarden aan te smeren. Ik woon in Groningen en daar heb je niet heel veel speciaal zaken voor snowboards.

Welk board zouden jullie mij adviseren en welke lengte. En misschien tips qua camber of rocker.

Vriendelijke groet Max

Maxdv98 op 20 dec 2018 02:55

Elke winkel, goed of slecht, zal je proberen hun eigen producten “aan te smeren”, daar is het een winkel voor :) Jij vraagt om advies, en zij proberen je, binnen hun eigen assoritment, te helpen. Als je dat niet wilt, zul je alles zelf moeten uitzoeken en online kopen (of naar de winkel gaan die jouw specifieke wensen hebben).

Ik kom zelf wekelijks bij SnowLimits in Groningen voor snowboardlessen en zij hebben ook een redelijk assortiment snowboard, maar net als bij veel wintersportwinkels is skieen beter vertegenwoordigd.

Daarnaast zit in Roden een grote wintersportspeciaalzaak met een aardig aanbod qua snowboard.
In Hoogeveen heb je Herqua Sport (eigenaar daarvan is Vimana importeur, dus die zullen je graag Vimana verkopen :) ) Ik heb daar 2x een board gekocht, mijn eerste en mijn huidige board. Eerste board op advies obv ervaring, en heb daar veel plezier van gehad.

In Deventer zit Burnside, die zijn echt gericht op boardsport, en kunnen je ook goed helpen. Hebben ook goede service.

Qua advies; blijft lastig. Hoe gevorderd ben je? Na 3x een weekje Flachau kom je waarschijnlijk een rode piste wel af, maar doe je dat vol zelfvertrouwen met nette (gesneden) bochten? Heb je les gehad, of zelf geleerd? Wat verwacht je van je board, en wat voor type snowboarder ben je?

Ik ben zelf begonnen op een hybride rocker, maar merkte na 2 jaar dat ik stabiliteit miste op hoge(re) snelheden en gesneden bochten niet heel soepel gingen. Vorig jaar goedkoop een camber boardje gekocht (iets te klein voor mij, maar wel fijne plank) en een aantal weken geleden weer in Hoogeveen geweest voor mijn Vimana Vufo. Ik twijfelde over de breedte, maar het leek te kunnen. Ik mocht hem ook kostenloos proberen op een indoorbaan zoals Zoetermeer (binnen een maand kon ik m gratis retourneren, mits schadevrij). Heerlijke plank, dus ik heb m gehouden :D

ronaldkoopmans op 21 dec 2018 08:03

Ik ben laatst ook langs herqua sport geweest en ze hadden mij een set van vimana laten zien een all mountain board “Vimana Beste Test Cont.Dir.” + bindingen voor €500 euro alleen kon er zelf niet heel veel informatie over vinden. Wat ik wel Chil vind is dat je daar een bepaald bedrag terug krijgt als je er niet te vrezen over bent.

Ik ben laatst langs Daka sport geweest heb daar best veel informatie gekregen. Ze hebben mij daar de “burton process” laten zien dat is een hybride camber board.

Ik heb voor die 3x Flachau een 8/10 daagse cursus gehad, maakt natuurlijk niet heel groot verschil en je kan me dus ook gewoon inderdaad beginner noemen, ik zoek gewoon een goed board om de piste mee af te gaan en die stabiel staat met bochten en
snelheid.

En bedankt voor je info, merk dat ik steeds meer leer. Ga er zeker iets mee doen, als je nog iets te zeggen hebt hoor ik het graag!

Ik weet dat je op zoek bent naar een board en bindingen, maar heb je al boots? Want zonder je eigen boots heb je niet heel veel aan je eigen board en bindingen.

Let it snow, let snow, let it snow!

Ik weet dat je op zoek bent naar een board en bindingen, maar heb je al boots? Want zonder je eigen boots heb je niet heel veel aan je eigen board en bindingen.

Bien op 22 dec 2018 15:36

Boots huur ik daar in Flachau, heb ze vorig jaar goed ervaren!

Dan had je waarschijnlijk vorig jaar mazzel dat je een paar trof wat goed paste. Die kans is namelijk nogal klein. Ik heb twee jaar achter elkaar in hetzelfde gebied geboard toen ik nog geen eigen boots had. Het tweede jaar kreeg ik dezelfde schoenen als het eerste, maar inmiddels waren die achteraf behoorlijk uitgewoond. Dat verpest je plezier. Keer daarop mijn eigen schoenen gekocht en dat is echt een wereld van verschil ook als je huurboard misschien niet helemaal bij je past, je zit wel goed vast waardoor je veel meer controle hebt.

Ik ga er vanuit dat de andere actieve boarders hier het met mij eens zijn als ik zeg koop eerst goede boots. Maar je moet het natuurlijk zelf weten

Let it snow, let snow, let it snow!

Goede boots is wel erg belangrijk! Wat @Bien aangeeft klopt zeker. Wellicht een idee om daar eerst mee te beginnen, dan kun je de bindingen daar op (aan)passen

Als beginner (3x flachau) zou ik mij niet zo focussen op materiaal. Koop een tweedehands burton boardje en ga daarmee meters maken. Als beginner ga je amper de kleine verschillen merken tussen de verschillende fabrikanten.

Ik heb zelf een 11 jaar oud Nitro board en kan daar beter mee uit de voeten dan vrienden met het nieuwste spul.

Begin met een paar knappe schoenen, probeer wat verschillende boards uit (camber/rocker/hybride/etc) en ga dan pas kijken naar een (nieuw) board. Zo te lezen zit je nu nog niet op het punt in je snowboardcarrière om een goed overwogen keuze te kunnen maken.

Lees ook eens wat oude topics terug van anderen die ook op zoek waren naar een nieuw board. Daar valt veel uit te leren 👍

*bericht bewerkt door Sneeuwbaard op 23 dec 2018 16:27

my subculture can kick your subcultures ass anytime 24/7

Wat @sneeuwbaard zegt. En Herqua is een relaxte winkel voor snowboards met personeel met verstand van zaken. Veel vrienden van me hebben hun snowboard daar weg. Ik heb mijn eigen board (Jones Explorer) bij Twinseasons (achter de Ikea / tegenover Bauhaus) in Groningen gekocht.

Bij Herqua mag je volgens mij ook boards huren die je daarna kunt kopen minus huurprijs. Maar ik zou eerst nog even huren in het gebied zelf. Kun je nl. verschillende boards testen of wisselen als het niet bevalt. Dan kun je veel beter een keuze maken.

Succes!

Bergen + Sneeuw = ❤

Het is misschien wat uit de richting, maar als je er een dag van maakt kun je bij Duijvestein in Snowworld landgraaf kijken welk board bij je zou passen en dan meteen testen op de piste. Die hebben best een uitgebreid aanbod van boards en ook kennis.

Plaats een reactie