Advies skigebied

Mijn broers en ondergetekende zijn van plan om aan het einde van het seizoen nogmaals naar de alpen af te reizen. We willen een weekje gaan puur om het skïeen. Apres ski is voor ons niet van belang, naar wij dit al voldoende zullen ervaren op andere tripjes naar Oostenrijk. Wanneer we met de broers op pad zijn ipv onze eigen vrienden, hebben we toch wat andere prioriteiten. Vanwege de eerdere tripjes hopen we het goedkoop te houden. Een appartementje waar we zelf koken is dan ook de bedoeling, eten mee zoals moeders ons geleerd heeft ;) Ik ben benieuwd of het met deze eisen misschien interessant is om eens in Frankrijk of Zwitserland te kijken. Met name over Tignes, Trois Valles en het Zermatt heb ik hele mooie dingen gehoord. Weliswaar dure gebieden maar schitterende pistes. We hebben zelf eigen gear en vervoer. Verder zijn we allemaal zeer ervaren skiers en absoluut geen luxepaardjes met veel eisen qua accomodatie/bus naar lift. Probleem is, we hebben eigenlijk alleen kennis over gebieden in Oostenrijk. In die mega gebieden in Frankrijk zit misschien ook nog wel verschil in welk dorp je gaat zitten, toch? Reputatie van Val Tho spreekt me nou niet echt aan, maar goed, skieen is skieen. En Zermatt, kan je daar last minute misschien nog een goeie deal scoren qua accommodatie? Of is er nog een onbemind pareltje die ik over het hoofd zie.

Dus samengevat: kilometervreters die het goedkoop willen houden, waar moeten we heen?

Alvast dank voor de feedback

Wat versta je onder eind van het seizoen? eind maart of eind april is nogal een verschil in de mogelijkheden die er zijn.

Born to Ride

Klopt, wordt het christendom laat, Tignes top. Wordt het maart, is verbier ook gaaf. Wil je het betaalbaar houden daar: tcn camping verhuurt vrij voordelig chaletjes. Iets van 400-500 voor een week bij 2 personen dacht ik in hoogseizoen. Dan wel 20 min rijden naar de lift (of wellicht skibus)

Edwin van Riel

Eind maart, of iets later. Eind april lijkt me wat te hoopvol. Idee is ook om laat te boeken om rekening te houden met de sneeuwhoogtes in de diverse gebieden. We zijn flexibel qua data.

Eind maart, of iets later. Eind april lijkt me wat te hoopvol. .

bartbunder op 21 dec 2018 10:05

Hou rekening met de late paasvakantie! Vanaf 6 april, dus de 1e 2 weken van april, zit je in de drukte en duurte.

Bla, bla, bla.

Dat is een goeie idd @bartvwg
@evr66, bedoel je RCN?

Andere suggestie: zoek een appt ergens tussen bourg-st-maurice en val d isere in. Kost je de kop niet. Dan gewoon een paar dagen Les Arcs, paar dagen Val dÍsere. Je kunt naar La Rosiere/La Thuile (it kant, goed en relatief betaalbaar eten). Als de sneeuw het nog toe staat is St Foye ook heel leuk voor een of 2 dagen. Dan heb je veel keus en kunt ook afhankelijk van het weer bepalen wat je gaat doen. La Rosiere en VdI/Tignes zijn vooral leuk bij mooi weer, is het allemaal wat minder qua zicht, dan is uitwijken naar Les Arcs aan te raden (meer mooie pistes lekker beschut tussen de bomen). Veel mogelijkheden dus en allemaal prima aan te rijden.

Edwin van Riel

@bartbunder, ik dacht tcs sion of zo. zoek hem wel even op voor je. Maar als je betaalbaar naar Zwitserland wilt, zeker een optie (ik ga daar eind feb heen met de caravan ;))

Edwin van Riel

Tignes Val Claret, hoogst gelegen deel van Tignes met prima betaalbare - niet-afgeleefde of uitgewoonde - appartementen ski-in ski-out (zoek via trefwoorden “tignes” “location” bij de lokale verhuurders, zelf laatste jaren bij gestignes geboekt). Later in het seizoen vrijwel altijd nog topcondities en belangrijk, het skigebied blijft erg lang open, t/m 5 mei zelfs.

Tignes Val Claret, hoogst gelegen deel van Tignes met prima betaalbare - niet-afgeleefde of uitgewoonde - appartementen ski-in ski-out (zoek via trefwoorden “tignes” “location” bij de lokale verhuurders, zelf laatste jaren bij gestignes geboekt). Later in het seizoen vrijwel altijd nog topcondities en belangrijk, het skigebied blijft erg lang open, t/m 5 mei zelfs.

Als je echt goedkoop wilt kan ik in die periode Galibier-Thabor je bijvoorbeeld aanbevelen. Wij zaten vorig jaar 2e helft maart in dat gebied en je kan bij bijvoorbeeld een bizztravel of sunweb voor een 300pp incl skipas er een week zitten met 2 personen. Ik heb er vorig jaar een reisverslag van gemaakt. Zoals je kan zien lager nog meer dan genoeg sneeuw:
https://www.wintersport.nl/forum/topic/411801

Born to Ride

Ook Tignes le lac is goed betaalbaar, en nog altijd snelle toegang tot de liften midden in het gebied.
3 Vallee nog niet geweest, maar je hoeft natuurlijk niet in Valtho zelf te gaan zitten, zijn genoeg mooie dorpen daar.

En wel wat lager gelegen (dus grotere kans op meer slush) is Portes Du Soleil ook niet duur en echt heel veel kilometers.

*bericht bewerkt door Tiny-M op 21 dec 2018 10:24

PdS zou ik me niet aan wagen zo laat in het seizoen. Geen hooggelegen alternatieven voorhanden. Zou eind maart of later toch altijd gaan voor een keuze met een 3000+ optie achter de hand.

Edwin van Riel

Heb er al 2 maals prima condities gehad die periode met nog bijna alle pistes open en 1x nog ongeveer 50cm verse sneeuw. Als TS last minute kan boeken zou ik het in ieder geval overwegen. Zeker gezien het de periode goedkoop is dan.

*bericht bewerkt door Tiny-M op 21 dec 2018 10:58

T kan wel, maar je beperkt je eigen mogelijkheden en en die periode is het overal voordeliger dan hoogseizoen.

Edwin van Riel

Vanaf 6 april starten de Belgische vakantieweken. Weer een kleine piek in de kosten.
Pak in Frankrijk dan Serre Che, Les Arcs, Tignes, Les Menuires of Val Thorens (net wat meer te beleven als je nog eens op stap wilt) of Via Lattea.
Overigens is Monte Rosa nog een leuke outsider. Waarschijnlijk het rustigste van allr genoemde gebieden.

de belgische vakanties zijn dus 6 en 13 april? niet 20 april (week van pasen)? weet iemand dit?

Ze lopen idd tot en met de pasen. 6-22 april.

*bericht bewerkt door Bennie op 22 dec 2018 07:53

@Bennie tot en met Paasmaandag zelfs 😉

Born to run. B.S.

@dan58 En wat is 22 april? 😜

Kijk eens via Snowtime naar deals in Les Menuires. Denk dat je door voor € 450 tot € 500 p.p. wel kunt slagen. Doorgaans nette en voor Franse begrippen ruime appartementen incl. liftpas voor heel L3V. Plus alles is ski-in ski-out.

Vanuit Les Menuires ben je snel in Val Thorens maar is ook de oversteek naar Meribel of Courchevel snel gemaakt.

@Bennie…jij schreef tot en met “de pasen” en 't is tot en met Paasmaandag…just is just.😁😝🤣❄

Born to run. B.S.

@Bennie…jij schreef tot en met “de pasen” en 't is tot en met Paasmaandag…just is just.😁😝🤣❄

Born to run. B.S.

Val d’Anniviers, parel, sneeuwzeker, +200km aan pistes (3 deelgebieden wel maar dat is niet erg), prachtige prachtige uitzichten, altijd rustig en voor een week 600 euro pp (met eten/drinken, brandstof, skipas, materiaal, app dus het gehele pakket)

Overweeg ipv Zermatt dan ook Cevinia / Valtournenche, is aan de andere kant van de berg, goedkopere acco en eten op de piste is een stuk goedkoper, je kan zo de oversteek naar Zermatt maken.
Flaine is ook een goede budget optie, redelijk groot gebied en je kan veel tochtjes maken…

@bartbunder ik kan residenzia Patricia aanraden (dit zijn studiotjes met een keukentje) in Zermatt, goedkoop maar wel met welness en ontbijt faciliteiten van het nabij liggend hotel 5min lopen.
Het ligt helemaal achterin het dorp ver van de liften, maar de eerste stop van de skibus die door het dorp rijd is recht voor de deur. Je kan dus altijd zitten als je of naar sunnega of klein matterhorn gaat.

Vaak knuffel ik de berg onvrijwillig....

Plaats een reactie