Ski's waxen hoe ver van tevoren

Goedemorgen,

Als ik nu mijn ski’s ( nieuwe ) laat waxen blijven die dan gewoon goed tot aan de krokusvakantie ? Kortom hoe lang blijft wax goed op je ski’s voordat je ermee gaat skiën.

Wax blijft altijd goed.
Het is geen roomboter 😂

Voor volgend jaar.
Na de laatste dag laten waxen ( of lekker zelf doen) zo moeilijk is het niet.
Kan het de hele zomer lekker intrekken. Ben je voor de volgende vakantie weer helemaal klaar.

Wax blijft altijd goed.
Het is geen roomboter 😂

Voor volgend jaar.
Na de laatste dag laten waxen ( of lekker zelf doen) zo moeilijk is het niet.
Kan het de hele zomer lekker intrekken. Ben je voor de volgende vakantie weer helemaal klaar.

Hooykaas op 22 dec 2018 09:46

😁 snap ik… Ik bedoelde meer of het kan uitdrogen oid

PS
Zet je ski’s in de zomer droog koel en donker weg ( niet naast de CV bijvoorbeeld )
En niet in elkaar.

Je kan altijd na 3 dagen skiën nog een keer waxen.
Koop een setje plus een oud strijkijzer kan je het gemakkelijk zelf doen in het skihok ter plekke. Verdien je elke keer tien Euro mee 👍

Wax blijft altijd goed.

Het is geen roomboter 😂

Voor volgend jaar.
Na de laatste dag laten waxen ( of lekker zelf doen) zo moeilijk is het niet.
Kan het de hele zomer lekker intrekken. Ben je voor de volgende vakantie weer helemaal klaar.

Hooykaas op 22 dec 2018 09:46

😁 snap ik… Ik bedoelde meer of het kan uitdrogen oid

Zorba op 22 dec 2018 09:52

Je waxt juist tegen het uitdrogen.

Übung macht den meister!!!

Doe toch lekker een laagje of 5 in dat nieuwe belag @Zorba
Die nieuwe ski heeft enorme dorst en als je het laat doen krijgt ie net een klein slokje wax. Gaat ie niet leuk vinden😊

Tijd voor een uitpakparty?!

Meer lagen wax heeft totaal geen nut. 1 laag is voldoende. Wax wordt alleen opgenomen in het belag als het warm (wax en belag) is. als het is afgekoeld wordt er niks opgenomen.

When life gets too complicated.... SKI

Meer lagen wax heeft totaal geen nut. 1 laag is voldoende. Wax wordt alleen opgenomen in het belag als het warm (wax en belag) is. als het is afgekoeld wordt er niks opgenomen.

Alex op 22 dec 2018 14:06

Uh ok… waarom zie ik dan bij de 2de keer opwarmen weer meer wax intrekken? En 3de keer weer? Steeds wat minder maar toch zeker wel genoeg om het vaker waxen te rechtvaardigen.
En waarom doen materiaalmannen van wedstrijdskiers 200-240 lagen erin? Voor de lol?

Wij zijn geen wedstrijd skiërs maar een nieuw belag een paar keer waxen heeft ook voor recreanten wel degelijk zin.

*bericht bewerkt door Gaston op 22 dec 2018 14:36

Tijd voor een uitpakparty?!

je kan gewoon dezelfde wax wat langer warm laten… Dan trekt deze er ook in hoor.

Dat gebeurt absoluut niet als je de ski’s laat waxen, dat weet jij ook. Vandaar mijn tip. Die meteen als onzin afgedaan wordt.

Tijd voor een uitpakparty?!

Maar ik heb net hagel nieuwe ski’s, één lange wax-beurt is toch voldoende? Meerdere keren erover heen.

Uh ok… waarom zie ik dan bij de 2de keer opwarmen weer meer wax intrekken? En 3de keer weer? Steeds wat minder maar toch zeker wel genoeg om het vaker waxen te rechtvaardigen.
En waarom doen materiaalmannen van wedstrijdskiers 200-240 lagen erin? Voor de lol

Gaston op 22 dec 2018 14:36

Het enige wat je ziet als je er nog een keer met de strijkbout overheen gaat is meer uitvloeing van de wax. Je kunt met het blote oog echt niet zien dat de wax door het belag wordt opgenomen.

When life gets too complicated.... SKI

Dat gebeurt absoluut niet als je de ski’s laat waxen, dat weet jij ook. Vandaar mijn tip. Die meteen als onzin afgedaan wordt.

Gaston op 22 dec 2018 17:01

Sorry, maar het is ook onzin.

When life gets too complicated.... SKI

Zeker geen onzin. Nieuwe ski’s moet je heel vaak waxen anders is de wax er zo af. Het belag moet echt verzadigd raken. 10 a 20 keer verwarmen is echt wel nodig. Heb het zelf uitgetest en ook zo geadviseerd door MK skiservice.

Alex je moet echt beter kijken, je ziet de wax zo de ski intrekken als het om een droog belag gaat.

Zeker geen onzin. Nieuwe ski’s moet je heel vaak waxen anders is de wax er zo af.

elisabeth101 op 22 dec 2018 17:52

Vaak waxen is iets anders dan er meerdere lagen op doen.

When life gets too complicated.... SKI

De manier waarop je het zegt is alsof ik niet weet waarover ik praat. Ook ik doe meerdere keren het belag opwarmen, moet dan echter wel wax bij druppelen, dus neemt t op. Daarom zeg ik dat 1 laagje (1x opwarmen) niet voldoende is.

We zijn hier allemaal om elkaar te helpen volgens mij. Kan ook anders gebracht worden @Alex 😉

*bericht bewerkt door Gaston op 22 dec 2018 21:21

Tijd voor een uitpakparty?!

@Allen Ik begrijp dat we hier zijn om elkaar te helpen en ik wil ook niemand onderuit schoffelen, maar als ik vind dat iets onzin is durf ik dat ook te zeggen. Ik ben geen expert op dit gebied, maar eerder ervaringsdeskundige aangezien ik al >10 jaar mijn eigen spullen onderhoud.

Dat gezegd hebbende heb ik ook nog niemand gehoord die onze theorieën wetenschappelijk kan onderbouwen.

When life gets too complicated.... SKI

Ja we zijn toch allemaal ervaringsdeskundigen en geen experts. Wij onderhouden allemaal al jaren onze eigen spullen. Je bent echt niet de enige hier. Waarom zou jij meer weten dan een ander. Ergo, bestempel iemands mening dan niet als onzin. Het hele punt van zo’n forum is dat iedereen zijn/haar mening kan geven en daar hoef je het niet mee eens te zijn. Doe het dan niet af als onzin👍

Ennnnn weer door.

Voor volgend jaar:
Na de laatste dag laten waxen. Kan het de hele zomer lekker intrekken. Ben je voor de volgende vakantie weer helemaal klaar.

Hooykaas op 22 dec 2018 09:46

Dit ben ik dus vorig jaar vergeten; vergt dit dan extra onderhoud voor de skizaak c.q. kan ik hier om vragen voor extra intrekking?

Voor volgend jaar:

Na de laatste dag laten waxen. Kan het de hele zomer lekker intrekken. Ben je voor de volgende vakantie weer helemaal klaar.

Hooykaas op 22 dec 2018 09:46

Dit ben ik dus vorig jaar vergeten; vergt dit dan extra onderhoud voor de skizaak c.q. kan ik hier om vragen voor extra intrekking?

Frank66 op 23 dec 2018 09:15

De meeste skizaken duwen jouw ski’s gewoon door een volautomatische machine. En daar komt over het algemeen een prima resultaat uit. Als je dit ieder jaar voor dat je skiën laar doen is het prima.

Als je aan het eind van het seizoen vergeten bent opberg-was aan te brengen, dan is het risico dat de oppervlakte is uitgedroogd. Dan is gewoon 1 of 2 keer waxen voldoende.
Andere risico is roestige kanten, dan helpt slijpen.
Laatste risico is oxidatie van het belag. Dan helpt stone-grind(weet niet hoe dat in NL heet).

Voor nieuwe skis is meerdere lagen was wel het aan te raden. Tussendoor wel even schrapen. Een andere manier is met een “hotbox” waar de skis lange tijd(~24uur) warm gehouden worden, ook dan trekt de was goed diep in het belag. Veel skizaken hebben zo’n service.

Goedemorgen,

Als ik nu mijn ski’s ( nieuwe ) laat waxen blijven die dan gewoon goed tot aan de krokusvakantie ? Kortom hoe lang blijft wax goed op je ski’s voordat je ermee gaat skiën.

Zorba op 22 dec 2018 09:30

Als je de skis lang opbergt, dan is het beste om de was NIET af te schrapen/borstelen. Dan heb je lekker een bescherm laagje over de skis. Vervolgens schraap/borstel je net voordat je gaat skien.

Als je zelf niet waxed, zou mijn advies met nieuwe skis zijn:
Nu laten waxen met hele zachte wax, of nog beter, hotbox laten doen, thuis warm opbergen en NIET schrapen, dan een week of zo voor de vakantie nog eens normaal laten waxen(incl. Borstelen). Na 2 dagen op vakantie nog eens laten waxen, en dan na thuiskomst weer, maar niet schrapen.

Of Phantom:
https://www.dpsskis.com/phantom-glide?gclid=EAIaIQobChMI5-rQ…

*bericht bewerkt door Slim op 24 dec 2018 17:35

Maar ik heb net hagel nieuwe ski’s, één lange wax-beurt is toch voldoende? Meerdere keren erover heen.

Tim. op 22 dec 2018 17:24

Wat bedoel je merkt meerdere keren er overheen? Meerdere keren met het strijkijzer?
Het beste is instrijken, schrapen(borstelen kun je overslaan), paar keer herhalen.

https://fasterskier.com/fsarticle/prep-new-freshly-stonegrou…

Ik ben nu ook bezig met het waxen van mijn snowboard, maar ik heb het idee dat het steeds vuiler wordt! Al 2x een hot-scrape gedaan, maar hoe langer (ik probeer een aantal keer te verwarmen voordat ik schraap en borstel) ik wax, hoe vuiler het belag wordt. Na de hot-scrapes is het ook niet geheel weg, al is de afgeschraapte wax duidelijk wel ook wat grijs van kleur. Ben ik de wax aan het verbranden, of is dat vuil wat uit mijn belag komt? Wel vreemd dat ik dit vooraf niet zag (licht gekleurd belag).

*bericht bewerkt door Juul op 24 dec 2018 18:35

Hotscrape is normaal met zachte wax, dus het zou kunnen dat je strijkijzer wat te heet staat, beetje lager zetten en nog eens proberen zou ik zeggen. Het kan ook oude wax zijn, als die donker van kleur was, dan zie dat nu in een lichte wax wel terug.

Wat is eigenlijk het nut van tussendoor schrapen? Ik wax altijd maar een keer en strijk de laag meermalen in, meestal zo’n 10 keer verspreid over een paar weken. Ik heb wel eens gemeten hoeveel wax er eigenlijk in de ski trekt. Volgens mij was dat maar iets van een halve gram wax.

*bericht bewerkt door Martin7182 op 24 dec 2018 20:52

Wat is eigenlijk het nut van tussendoor schrapen? Ik wax altijd maar een keer en strijk de laag meermalen in, meestal zo’n 10 keer verspreid over een paar weken.

Martin7182 op 24 dec 2018 20:51

https://youtu.be/REAZrpfpwdc
Hier de video van de link hierboven. Beetje doorspoelen om bij het wax gedeelte te komen.

*bericht bewerkt door Slim op 24 dec 2018 21:36

Dus om de vuiligheid eruit te krijgen? Ik merk daar eigenlijk nooit iets van; de wax komt er net zo schoon af als vers van het blok. Het houdt wel stukken beter als je meermalen instrijkt met een hete bout dus die houd ik er wel in, naar telkens afschrapen vind ik teveel werk. Niet zozeer het schrapen zelf, maar het opruimen/schoonmaken.

Heeft iemand ervaring met DPS Phantom glide permanente wax? https://www.dpsskis.com/phantom-glide

Plaats een reactie