Ook nieuwe ski's kopen

Hallo,

Ook ik zou graag dit jaar met een paar nieuwe ski’s op pad gaan. Ik zou jullie advies erg waarderen. Over mij:

Leeftijd: 34
Lengte; 1.83m
Gewicht: 78kg
Ski niveau (volgens Gigi schaal): 7
Aantal weken ervaring: ~15

Ik ski voornamelijk op de piste (90%), maar af een toe een ongeprepareerde skiroute of stukjes afsnijden tussen 2 pistes vind ik wel leuk. Op de blauwe en makkelijke rode stukken kan (en wil) ik carvend naar beneden. Wordt het terrein moeilijker ga ik over naar slippende bochten. Ik ga wel vrij gemakkelijk alle pistes af. Moeilijke off-piste stukken of ski routes lukken ook prima, al doe ik dat niet op een technisch hoogstaande manier. Ik ski vaak op de piste in een hoog tempo (haal meer mensen in, dan andersom), maar blijf wel een recreatie skier, dus af en toe relaxt een bospad nemen vind ik ook leuk. Ik zou graag een ski willen waar ik mijn techniek op kan verbeteren, want daar heb ik nog wel e.e.a. te leren.

Ik heb zelf niet zoveel verstand van ski’s, maar wat ik las lijkt me misschien een smalle all mountain ski een goede keus? Wellicht hebben jullie andere suggesties.

Alvast bedankt.

De K2 iKonic 80 TI in 177 (R 17,5) kan, of de iets minder grippige, maar in zachte sneeuw fijnere iKonic 84 TI in dezelfde lengte en radius is misschien wat voor je. Maar een allmountain is op de piste echt niet zo fijn als een goede pisteski. En met een pisteski als de Dynastar Speedzone 12 TI, Nordica Spitfire Pro of iets dergelijks zijn skiroutes of afstekers echt geen lolletje. Maar op de piste zijn die echt koning.

Bedankt voor je reactie GiGi! Zo’n all mountain blijft waarschijnlijk een compromis. Waarschijnlijk is de enige oplossing of 2 paar ski’s kopen, of alleen op de piste blijven?

Die K2’s lijken op zich wel wat. Is 177 dan de geschikte lengte?

@medeski: goed gezien, met wat jij wilt ontkom je niet aan meerdere ski’s. Ik heb het ook geprobeerd, en uiteindelijk terug naar verschillende types voor andere situaties. Nadeel is dat je minder of meer per dag een keuze moet maken, tenzij je een appt of zo direct op de piste hebt. Meest gebruikt hier nu Rossi lt en st op de strakke piste. Armada ark 116voor alles er naast, maar ook geniale latten voor Slush,buckels, whatever. Met één paar vond ik het heel vaak net niet.

Edwin van Riel

Als je dan voor de K2 gaat dan zou ik de 80ti nemen en niet de 84ti. De 80 heeft net wat meer pistekwaliteiten.

Ook ik heb in de loop van de jaren e.e.a. uitgeprobeerd. Met een allmountain lever je altijd iets in. Maar ik vind dat de K2 dat minimaal doet. Alleen de zachtere tip maakt dat ie iets minder precies insturen dan een zuiver pisteski. Maar die ski heeft voor een allmountain echt goede stabiliteit en kantengrip. Tegelijk kun je door die zachtere tip easy door buckels en slush skien, echt fluitje van een cent. Lengte absoluut 177 nemen ivm rocker in de tip.

Klinkt toch wel goed die K2’s. Hoe herken ik het goede model? Ik las op de site van GIGi dat de oudere versies andere eigenschappen hebben. Ik zie ook versie met verschillende bindingen. Wat raden jullie daar over aan? Alvast erg bedankt!

*bericht bewerkt door Medeski op 23 dec 2018 21:08

Ik ben zo blij met mijn salomon xdrive 8.0 fs ski’s! Voldoet denk ik wel aan je eisen.

klopt die salomons zijn super, alleen nergens meer te koop (misschien ergens tweedehands?) :) wel iets minder speels dan de K2’s.

De ikonic 80ti moet je wel model 2018 of 2019 hebben, qua uiterlijk minimale verschillen. De modeljaren daarvoor is een andere ski.

Plaats een reactie