Doppelmayr vs. Leitner

Dag,

Ik lees veel mee op alpinforum, zoals er misschien wel meerdere doen. Sinds ongeveer twee jaar heeft Doppelmayr een zogenaamde D-line op de markt. Dit is een nieuwe generatie liften. Niet veel later kwam ook Leitner met nieuwe ontwikkelingen, zowel in de techniek als een een nieuw design.
Qua design van gondels en stations lijkt er nu echt wat te kiezen, maar qua techniek kan ik het technisch Duits onvoldoende goed volgen. Daarom de vraag of iemand misschien kan uitleggen wat technisch de grootste verschillen zijn tussen Doppelmayr en Leitner.

Ik volg met name de ontwikkelingen in de grote gebieden in Oostenrijk. Wat me opvalt is dat er gebieden zijn die uitsluitend kiezen voor Doppelmayr: Ischgl, Mayrhofen/Penken, Saalbach. Er zijn ook gebieden die uitsluitend kiezen voor Leitner: Kitzbuhel. En er zijn gebieden die kiezen voor beiden fabrikanten al dan niet gesorteerd naar product: Zillertal Arena, Hochzillertal.
Is er iemand die weet waarom dit zo is? Ik kan me voorstellen dat er sprake is van een langlopend contract indien er wordt samengewerkt met één fabrikant, maar ik kan me ook voorstellen dat beide fabrikanten een offerte moeten indienen of dat er misschien wel openbaar aanbesteed moet worden. Komt dit laatste voor? Ik meen dat er gebieden in handen van gemeenten zijn en bij een aankoop boven een x-bedrag dient er Europees openbaar aanbesteed te worden.

Op Alpinforum zie ik de term DirectDrive voorbij komen. Is er iemand die hier toelichting op kan geven?

Groet,
Daan

Dit is wel een mooie voor @Frans denk ik. Die is aardig thuis in die wereld en anders misschien @Henri

Born to Ride

Directdrive is een term die in de machinebouw vaak voorbijkomt voor een specifieke aandrijving zonder overbrenging (lees:tandwielkast).
Voordeel: minder mechanische onderdelen, minder onderhoud (maar wel vaak: complexere stuurelectronika)

Glide on!

Een van de karakteristieke verschillen tussen Doppelmayr en Leitner/Poma zit hem in de klemmen. Doppelmayr gebruikt een torsieklem: deze heeft als voordeel dat er geen blijvende kracht op moet worden uitgeoefend om in de open-stand te blijven. Wanneer een stoeltje/gondel het station binnenkomt, blijft de klem geopend tot de gondel het station weer verlaat (dus open–>dicht). In Frankrijk is dit type klem verboden.

De klemmen van Leitner en Poma hebben deze functionaliteit niet. De veren in deze klemmen zorgen ervoor dat de open-toestand enkel plaatsvindt wanneer er kracht op wordt uitgeoefend (= de veer induwen). Deze klemmen zijn eenvoudiger, maar onderheviger aan slijtage (open–>dicht–>open–>dicht = 2x zoveel bewegingen). Poma heeft ooit een klem gehad die in de open-stand kon blijven, “pince S” uit de jaren 70, je ziet deze nog af en toe op oude gondels in vnml. Frankrijk. Grootste nadeel van dit type klem is dat je bij vorst verplicht bent om de gondels elke nacht weer binnen te halen.

Een ander verschil zien we bij liften van het type DMC of funitel. Denk hierbij aan de Gletscherbussen in Hintertux, Grandes Platières lift in Flaine of de funitels in Val Thorens. Bij dit type van lift zijn er in elke richting 2 draag-&aandrijfkabels. Bij Poma zijn dit 2 parallelle kabels die minitieus synchroon worden gehouden. Doppelmayr gooit het over een andere boeg: zij gebruiken 1 kabel die in één van de stations gekruist wordt.

Voor gondels hebben beide fabrikanten hun eigen huisleverancier. CWA voor Doppelmayr, Sigma bij Leitner/Poma.

“DirectDrive” tenslotte is zowel bij Doppelmayr als Leitner de marketingterm die wordt gebruikt voor hun nieuwste generatie van aandrijving. Zonder al te diep in detail te treden, komt het erop aan dat er geen gearbox tussen de motor en het aandrijfwiel v/d kabel zit. De motor is dus rechtstreeks op het aandrijfwiel gekoppeld. Voordelen: efficiënter energieverbruik, minder lawaai, minder onderhoudsintensief, …

Een heel interessante (Franstalige) website is remontees-mecaniques.net. Je vindt hier uitgebreide topics over alles wat met lifttechniek te maken heeft.

*bericht bewerkt door WouterVdB op 30 dec 2018 22:33

Weet iemand van welke fabrikant deze nieuwe lift is.
En welke klemmen ze gebruikt hebben 😃😃

null

@Hooykaas dit is een gondelbahn van Leitner met nieuwe paninfirma cabines. Maar toen ik er vorige week kwam draaide deze alweer.
Ze hebben het op elkaar klappen van de gondels geschoven op de stevige rukwinden, hierdoor is er dus een gondel tegen de liftpaal geslagen en klem komen te zitten terwijl de rest vrolijk door draaide en er ook op klapte.
@Daanster
Wat betreft verdeling/uitlevering van opdrachten lijkt het dat Gruppe Schultz (eigenaar Hochzillertal, Spieljoch en Klas-matrei(?)) de cabinebahnen uitlevert aan Leitner en stoeltjesliften aan Doppelmayr.
Zo houd je beide bedrijven in leven en zorg je ervoor dat je geen voorkeurs verhouding krijgt, wat misschien ook nog in de toekomst handig uit kan komen bij verschillende eisen aan liften.

*bericht bewerkt door fernando op 31 dec 2018 00:13

@fernando,

Dat lijkt inderdaad zo.
Ik vraag me af hoe dat dan in z’n werk gaat: aanbesteding, offerte, afnamecontract of gewoon telkens uitvragen…

Je hebt ook het Zwitserse Bartholet / BMF nog hoewel ik die zelf nog nooit gezien heb volgens mij

Je hebt ook het Zwitserse Bartholet / BMF nog hoewel ik die zelf nog nooit gezien heb volgens mij

dekkie op 31 dec 2018 13:58

Die hebben afgelopen zomer in Les Sybelles een gloednieuwe TSD afgeleverd.

Er zijn/waren natuurlijk veel meer liftbouwers; zoals garaventa (tegenwoordig bij doppelmayr), tatra, steurer, von roll, stemag, enzovoort. Veel hebben hun eigen systemen, vooral bij sleepliften.

Weet iemand van welke fabrikant deze nieuwe lift is.
En welke klemmen ze gebruikt hebben 😃😃

null

Hooykaas op 30 dec 2018 23:10

[quote]@Hooykaas dit is een gondelbahn van Leitner met nieuwe paninfirma cabines. Maar toen ik er vorige week kwam draaide deze alweer.
Ze hebben het op elkaar klappen van de gondels geschoven op de stevige rukwinden, hierdoor is er dus een gondel tegen de liftpaal geslagen en klem komen te zitten terwijl de rest vrolijk door draaide en er ook op klapte.
[mention=“128679”]

Ik moet zeggen dat ik na het zien van deze foto, en de uitleg meer vertrouwen heb gekregen in het draagsysteem van gondels. het feit dat er geen cabine naar beneden gedonderd is bewijst mijn inziens hoe veilig gondels zijn.

*bericht bewerkt door Tim91 op 01 jan 2019 20:30

Ik ben geen technisch specialist, maar het lijkt me vanuit kosten-perspectief gezien, aangewezen om slechts met één leverancier te werken voor gans jouw liftenpark.
Immers, ik zou dan denken dat e.e.a. toch een stuk efficiënter loopt op vlak van onderhoud, opleiding van je personeel, stockage van wisselstukken enz.
Je kan je als bedrijf (exploitant) dan beperken tot één leverancier en zijn oplossingen. Je dient dan bv. geen 2x opleiding te geven aan je technici, de aan te houden voorraden van wisselstukken is dan ook beperkter enz…

Maar zoals gezegd, ik ben geen specialist, maar ik kan wel vermoeden dat dit meespeelt.
Voorwaarde is wel dat die éne leverancier dan aan correcte prijzen offertes maakt.

@Snow70: dat weten die leveranciers natuurlijk ook, en als ze al van tevoren weten dat zij gaan gekozen worden stellen ze misschien niet meteen de beste prijs voor 😛.

Ik heb een aantal jaar geleden een project gedaan bij een transporteur die om dezelfde reden (eigen onderhoudsdienst, opleiding chauffeurs) zo goed als één vrachtwagenmerk in zijn vloot had - een bedrijf groot genoeg dat nieuwe vrachtwagens met tientallen tegelijk werden besteld. Daar werden om de zoveel tijd ook sets vrachtwagens van de concurrerende constructeurs besteld om hun hoofdleverancier te laten voelen dat ze er niet zomaar vanuit moeten gaan dat ze elk contract toegewezen kregen.

Interessant, zeker het technische gedeelte van deze liften. Toch blijf ik vloeken zodra ik weer een Leitner of Poma in stap, mijn kniën onder de beugel klem zitten en ik standaar mijn hoofd 20 graden naar voren moet kantelen omdat ik ook daar klem zit. :D

Plaats een reactie