87graden slijpen niet beschikbaar in Les Arcs 1800?

Ik ben de afgelopen 2 dagen bij meerdere skishops en verhuurwinkrls in Les Arcs 1800 langsgeweest en ze boden enkel machinaal slijpen aan op 89 graden.

Mijn skis (Fischer progressor f19) staan af fabriek echter op 87 graden.

Vorige winter (feb 2018) was ik enkele dagen in Bad Gastein en hier was machinaal slijpen op 87 graden geen probleem.

De receptioniste van de franse skischool zei me dat ik voor deze hoeken ze zelf zou moeten slijpen (zoals alle locals doen).

Wat zouden jullie me aanraden:
De week uitdoen zonder extra wax/slijpen (vorige wax zit erop sinds feb 2018 + sindsdien nig 2 dagen geskied in verse, natte sneeuw + 2u in Landgraaf) en dan terug un België onderhoud laten doen?
Of op zoek naar een hulpvaardige local?
Of hoek laten aanpassen?

Bedankt voor jullie hulp.

Glide on!

Ik zou de kanten even laten en alleen waxen. Zo bot kunnen ze niet zijn na die paar dagen (ik ski meestal een week zonder slijpen, niet altijd ideaal maar overleef t wel). Van 87 naar 89 en weer terug kost best wel wat staalkant. Zou ik er niet voor over hebben…

Eens aangepast zou ik ze dan noodgedwongen laten staan op 89.

Ik wist trouwens niet dat je kon waxen zonder slijpen (omgekeerd wel).

Glide on!

Is het echt nodig je kanten nu te slijpen? Zo veel uren zitten er niet op. Als het goed is geslepen en er niets is gaan oxideren moet het toch nog okee zijn. Waxen zou ik wel doen, kwaad kan het nooit en het is al weer bijna een jaar terug.

Wel apart eigenlijk, dat de winkels ter plaatse je geen van allen uit zichzelf deze mogelijkheid aan hebben geboden.

Eens aangepast zou ik ze dan noodgedwongen laten staan op 89.

Ik wist trouwens niet dat je kon waxen zonder slijpen (omgekeerd wel).

Vivace op 30 dec 2018 23:38

Ja hoor dat kan prima. Over het algemeen is waxen meer nodig dan slijpen. Hangt beetje van de omstandingheden af. Na een week ijs schrapen is het echt wel nodig maar na een week slush of poeder nauwelijks.

Wel apart eigenlijk, dat de winkels ter plaatse je geen van allen uit zichzelf deze mogelijkheid aan hebben geboden.

sebastiaanderooy op 30 dec 2018 23:47

Wat ook wel apart is, er zijn in nederland/belgie volgens mij ook veel winkels die op een vaste hoek slijpen. Heb echt even moeten zoeken naar iemand die op 87 graden kon slijpen. Weet iemand waarom dat is? Meer geavanceerde machine ofzo?

Wel apart eigenlijk, dat de winkels ter plaatse je geen van allen uit zichzelf deze mogelijkheid aan hebben geboden.

sebastiaanderooy op 30 dec 2018 23:47

Wat ook wel apart is, er zijn in nederland/belgie volgens mij ook veel winkels die op een vaste hoek slijpen. Heb echt even moeten zoeken naar iemand die op 87 graden kon slijpen. Weet iemand waarom dat is? Meer geavanceerde machine ofzo?

elisabeth101 op 30 dec 2018 23:51

Ze kunnen allemaal op elke gewenste hoek slijpen. (Lijkt mij)
Ik denk eerder dat ze geen zin hebben om er extra tijd in te stoppen. Ze krijgen daar ik weet niet hoeveel paar ski’s om te slijpen. Als ze bij elke ski de machine anders in moeten stellen dan worden ze daar niet vrolijk van.
En dan heb ik het nog niet eens over de stenen die voorgeslepen moeten worden.

Gewoon 1 stand en alles er zo snel mogelijk er doorheen draaien. Er moet geld verdiend worden. Geen vrienden gemaakt.

Übung macht den meister!!!

Wel apart eigenlijk, dat de winkels ter plaatse je geen van allen uit zichzelf deze mogelijkheid aan hebben geboden.

sebastiaanderooy op 30 dec 2018 23:47

Ik heb natuurlijk telkens expliciet naar het slijpen op 87graden gevraagd.
Ik zal ze morgen of dinsdag dan maar binnenbrengen om enkel te waxen (10 eur machinaal of 15 eur per hand volgens prijslijst van 1 van de lokale shops)

Glide on!

Het is één van de topweken qua drukte nu, en Arc 1800 is een kunstmatig dorp. Alle winkels draaien enkel voor de toeristen, en veel tijd voor de speciallekes er gewoonweg niet.

In tegenstelling tot wat je zou verwachten hebben ze geen volautomatische machines staan waarbij kantenhoek makkelijk kan worden ingesteld, maar een vast ingestelde bandschuurmachine. De hangende hoek wordt dikwijls ook niet geslepen bij huurski’s omdat dit teveel materieel eet.

Je zou kunnen overwegen om naar een van de dorpen te gaan waar wel vaste bewoning is, of naar Bourg Saint Maurice. Er staat me iets van bij dat Christina sport in Arc 1600 een breder assortiment heeft met ook racemateriaal, de kans is groter dat ze daar ook op andere hoeken willen slijpen.

Nu op 89 laten zetten is alvast zonde van je kanten omdat een hele hap materiaal zal moeten weggehaald worden.

Een bijkomende vraag is ook: hoe zeker ben je dat ze nu op 87 graden staan. Zelf gemeten?

*bericht bewerkt door Morzel op 31 dec 2018 01:51

87 graden lijkt me sterk. Raceski’s zijn al niet zo geslepen, allround ski’s al helemaal niet denk ik.
Dat ze alleen 89 slijpen vind ik ook vreemd. Bijna alle ski’s behalve de echte beginnersski’s staan vrij standaard op 88 graden dacht ik.

Scoor anders gewoon 2 diamandvijltjes, een hoekje van 87 en werk het zelf even bij.

*bericht bewerkt door evr66 op 31 dec 2018 08:11

Edwin van Riel

87 graden lijkt me sterk. Raceski’s zijn al niet zo geslepen, allround ski’s al helemaal niet denk ik.
Dat ze alleen 89 slijpen vind ik ook vreemd. Bijna alle ski’s behalve de echte beginnersski’s staan vrij standaard op 88 graden dacht ik.

GiGi op 31 dec 2018 07:25

Jawel het klopt, 87 en hangend 1 graad, bevestigd door Fischer en ook zelf ervaren met mijn vaste 87 graden hoek en viltstift.

Tijd voor een uitpakparty?!

Wat is het grote verschil met 1 graad meer of minder?

87 graden lijkt me sterk. Raceski’s zijn al niet zo geslepen, allround ski’s al helemaal niet denk ik.
Dat ze alleen 89 slijpen vind ik ook vreemd. Bijna alle ski’s behalve de echte beginnersski’s staan vrij standaard op 88 graden dacht ik.

GiGi op 31 dec 2018 07:25

Dat komt steeds vaker voor. Toevallig laatst Blizzard gecontact, zowel de Firebirds als de Rustlers 87 graden, met wel een verschil van de hangende hoek 0,5 en 1,3. Zelfs de K2 Charger van een bekende bleek 87 (getest met viltstift op de kant) en later bevestigd door K2. En de Progressors blijkbaar ook, maar de hangende hoek van 1 graad compenseert natuurlijk wel wat voor de aggressiviteit vd kanten. Ik persoonlijk vind die 87 graden wel lekker😄

87 graden lijkt me sterk. Raceski’s zijn al niet zo geslepen, allround ski’s al helemaal niet denk ik.
Dat ze alleen 89 slijpen vind ik ook vreemd. Bijna alle ski’s behalve de echte beginnersski’s staan vrij standaard op 88 graden dacht ik.

GiGi op 31 dec 2018 07:25

De F18 was voor 2017-2018 ook van de fabriek af op 87 geslepen. Daar heb ik ze dus ook op laten slijpen.
Verklaart misschien meteen waarom soms dezelfde ski’s in lagere jaren anders uit een test komen (voor dat jaar anders geslepen?)

Het wordt wel gedaan, noemen ze rennservice vaak, slijpen op 86-88 graden.
Weet iemand toevallig waarop de Blizzard rc ti geslepen is?

Racing skis: base edge bevel 0.5°; side edge bevel 3°(87°); final result edge angle = 87.5° (Firebird Comp, RC Ti)

On Piste skis: base edge bevel 1°; side edge bevel 3°(87°); final result edge angle = 88°

Freeride skis: base edge bevel 1.3°; side edge bevel 3°(87°); final result edge angle = 88.3° Rustler

Let us know if you have any questions, hope this helps!

Bovenstaand van blizzard, RC Ti dus ook 87 graden.

@elisabeth101 bedankt! Wordt het toch een rennservice vermoed ik.

@morzel
Hoek van 87 heb ik zelf thuis nagemeten.

Om speciaal 2x naar arc1600 of zelfs helemaal omlaag naar Bourg te gaan, is wat omslachtig.
Ik ga het bij de wax-service hier houden en zal het echt slijpen thuis zelf doen of laten doen.

Glide on!

Vraag over de andere hoeken:
Als ze bij huur skis op 89gr slijpen en er zit ook een base angle van 0,5 of 1gr op, slijpen ze dan echt “bot” op 90 graden?
Kwa grip op ijs (zoals nu dus in Les Arcs) lijkt me dat toch verre van ideaal.
(Ik prijs me ondertussen al heel gelukkig dat ik zelf niet meer met huurskis onderweg moet).

Glide on!

Hier wat handige plaatjes:

https://www.racewax.com/edge-tuning/

Ik ben tijdens een vorige vakantie in Arc 2000 met uitbater van skiset winkel gaan praten. Vanwege het volume dat ze moeten verwerken van vrijdag op zaterdag, wordt de base angle gewoon niet geslepen. Ook omdat het redelijk wat materiaal kost om die base edge helemaal goed te krijgen.

De volgorde die ze daar aanhouden om alles erdoor te jagen:

  • Kleine reparaties aan belag
  • Over de steen om de boel vlak te zetten
  • Zijkanten slijpen op 89 graden
  • Waxen (warme roterende borstel die dun waxlaagje aanbrengt)

De totale doorlooptijd van een enkel paar ski’s is een minuut of twee als er geen reparaties nodig zijn.

Voor eigen ski’s van klanten is er meer tijd, en kan er op vraag ook handmatig gewaxt worden (maar niet op wisselavond)

87 graden lijkt me sterk. Raceski’s zijn al niet zo geslepen, allround ski’s al helemaal niet denk ik.
Dat ze alleen 89 slijpen vind ik ook vreemd. Bijna alle ski’s behalve de echte beginnersski’s staan vrij standaard op 88 graden dacht ik.

GiGi op 31 dec 2018 07:25

De Fischers van mijn kids zijn gewoon 87 geslepen hoor…

mama on a mission in the snow

Kwa grip op ijs (zoals nu dus in Les Arcs) lijkt me dat toch verre van ideaal.
(Ik prijs me ondertussen al heel gelukkig dat ik zelf niet meer met huurskis onderweg moet).

Vivace op 31 dec 2018 18:25

Is het zo slecht dan momenteel? Ben daar toch eigenlijk beter gewend met kerst

Edwin van Riel

Vraag over de andere hoeken:
Als ze bij huur skis op 89gr slijpen en er zit ook een base angle van 0,5 of 1gr op, slijpen ze dan echt “bot” op 90 graden?
Kwa grip op ijs (zoals nu dus in Les Arcs) lijkt me dat toch verre van ideaal.

Vivace op 31 dec 2018 18:25

Een vers geslepen 90 heeft meer grip dan een botte 87 omdat de effectieve radius (van de hoek in het metaal, niet van de ski’s) kleiner is. En hoe groter de hoek, hoe minder snel dat die radius slijt omdat hij eenvoudigweg ondersteund wordt door meer materiaal. Het is gewoonweg niet zinnig om huurski’s scherper te slijpen.

Om nog maar te zwijgen dat voor veel mensen “botte kanten” eigenlijk eerder “gebrek aan techniek” is 😛.

@morzel heeft wel een puntje. Combinatie hard (al snel ijs genoemd) en wat steiler ontneemt velen de lust of het lef om gewoon lekker de belasting voor op de dalski te leggen. Gewicht verplaatsen maar de bergski is op harde pistes als eerste funest. Ook hier geldt dat lessen/training vaak meer toevoegeen dan materiaal.

Edwin van Riel

@evr66
Gelukkig dat mijn laatste skilessen nog samen met @morzel geweest zijn :-)
Hoewel: veel harde pistes zijn we toen niet tegengekomen. Ik herinner me nog de raad van de monitor aan ons beiden dat we minder moesten kanten in de toen overvloedige hoeveelheid verse sneeuw.

Glide on!

Ik zei/schreef het ook al heel voorzichtig en niet specifiek op jou gericht ;)

Edwin van Riel

@evr66 no offence taken.

Nog een quote van een andere skimonitor op het einde van de les net voor de zwarte dalafdaling in les 2 Alpes die er met nieuwjaar 2017 extreem ijzig bijlag:
“Jullie weten ondertussen wel hoe je een dergelijke piste gecontroleerd naar beneden moeten, maar het gevaar zit er vandaag niet in de ijzige helling, maar komt van boven in de vorm van “ongeleide projectielen” die te weinig techniek hebben en toch deze helling af willen komen.”

Glide on!

Da’s zeker ook nog wel een dingetje ;). Ok, op het risico af weer wat overhoop te halen: op dergelijke hellingen liever een beetje uit de buurt van boarders blijven. Die hebben hier naar mijn idee vaak wat meer moeite mee, al is het maar door minder staalkanten die gebruikt kunnen worden.

Edwin van Riel

Plaats een reactie