Slijpen ski’s materiaal advies

Beste,

Ik ben al even bezig met het doorzoeken van het web over alles met betrekking tot het zelf slijpen van je materiaal. Heb al heel wat info gevonden, ook op dit forum maar blijf nog met een aantal vragen zitten. Even schetsen wie ik ben: ervaren skiër met 3 paar ski’s, raceski, all mountain en een poederlat.
Volgende vragen:

  • Kan ik nu een vaste hoek kopen van 89 graden en daar dan consequent al mijn latten mee slijpen. Ook al hebben die nu misschien andere geslepen hoeken? Of is dit geen goed idee? Of toch beter een multitool?
  • het nadeel van die vaste hoek is dat je met klemmen uw vijlen erop moet zetten. Er bestaan zo van die powerclamps heb ik gezien in een filmpje maar vind ze nergens te koop. Vola heeft zo wel een vaste hoek met een draaiwieltje voor het klemmen. Iemand hier nog suggesties voor?
  • ik las dat na het slijpen en polijsten sommigen nog met een keramische steen de kanten ‘harden’. Iemand hier meer info over want dat ben ik maar 1 keer tegen gekomen en weet niet of het zinvol is en/of effectief werkt.

Alvast bedankt voor jullie input!

In theorie kun je ze allemaal op 89 zetten, echter verschillende type ski’s hebben vaak verschillende kantenhoeken. Een raceski over het algemeen kleinere hoek dan een poederski. Ik slijp altijd op de hoek die er in de fabriek is opgezet. Ik denk dan altijd maar van zo is het bedoeld…behalve als je wedstrijden skiet en iets specifieks wil.met je.kanten.

Ik heb van holmenkol zo’n tooltje waarmee je de hoek kan veranderen, werkt prima. Kanten harden nooit van gehoord. Slechts polijsten met diamant vijl na het slijpen.

Kanten harden is denk ik juist weer botter maken? Of bedoel je dat niet @tomengelen?

Ik heb wel zo’n schroefklem maar gebruik dat eigenlijk nooit, gebruik zo’n andere klem (geen idee wat dat precies is?).

In theorie zijn vaste hoeken nauwkeuriger (die instelbare hebben iets speling, in theorie). Denk dat het gewoon persoonlijke voorkeur is.

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Vaste hoeken zijn zoals hierboven gezegd nauwkeuriger, en niet veel duurder dan een multitool.

Voor een echte raceski is 89 echt wel weinig, maar belangrijker dan de hoek is dat je je kant goed bijhoudt: een scherpe 89 is beter dan een botte 87…

Ik houd mijn FIS slalomlatten voor indoortrainingen op 87 graden, en slijp elke 2 of 3 sessies licht bij met diamantvijl om de scherpte te houden. Voor alle andere ski’s hou ik 88 graden aan, en heb ik kleine edge max met vast ingestelde hoek die op vakantie de boel netjes houdt.

Om de staalkant te vormen en bramen weg te halen heb ik een keramische edge former (zie http://www.kunzmann-skitools.de/gb/kantentrimmer.html… ). Dat kan evengoed met fijne diamantvijl of slijpgummi. Het is maar wat je eraan wil uitgeven, en hoe vaak je denkt te slijpen. Het heeft weinig zin om een paar honderd euro aan slijpmateriaal te kopen als je een keer per jaar je materiaal wil bijhouden.

Zit op hetzelfde spoor als de TS en heb ook al wat research gedaan. Als leek denk ik aan een multitool met wieltjes omdat ik verschillende ski’s moet onderhouden.
@Morzel bedoel je dat dit minder stabiel of nauwkeurig is dan een vaste hoek? Hoe groot is die marge? Ben een recreatieve skier die 2-3 keer per jaar op de latten staat.
@tomengelen die klemmen kan je bij waxenenslijpen.nl kopen.

*bericht bewerkt door Hupla op 31 dec 2018 11:11

Een handige link voor deze topic. Zie application tips voor de verschillende stappen en materiaal dat je daarbij nodig hebt.

https://www.holmenkol.com/eshop/products/50401/download/LR_2…

Kanten harden is denk ik juist weer botter maken? Of bedoel je dat niet @tomengelen?

Ik heb wel zo’n schroefklem maar gebruik dat eigenlijk nooit, gebruik zo’n andere klem (geen idee wat dat precies is?).

In theorie zijn vaste hoeken nauwkeuriger (die instelbare hebben iets speling, in theorie). Denk dat het gewoon persoonlijke voorkeur is.

Roy83 op 31 dec 2018 10:42

Geen idee wat ze met kanten harden bedoelen…vandaar de vraag ;). Voor het afbotten in tip en tail zal de gummi wel voldoende zijn veronderstel ik.

Vaste hoeken zijn zoals hierboven gezegd nauwkeuriger, en niet veel duurder dan een multitool.

Voor een echte raceski is 89 echt wel weinig, maar belangrijker dan de hoek is dat je je kant goed bijhoudt: een scherpe 89 is beter dan een botte 87…

Ik houd mijn FIS slalomlatten voor indoortrainingen op 87 graden, en slijp elke 2 of 3 sessies licht bij met diamantvijl om de scherpte te houden. Voor alle andere ski’s hou ik 88 graden aan, en heb ik kleine edge max met vast ingestelde hoek die op vakantie de boel netjes houdt.

Om de staalkant te vormen en bramen weg te halen heb ik een keramische edge former (zie http://www.kunzmann-skitools.de/gb/kantentrimmer.html… ). Dat kan evengoed met fijne diamantvijl of slijpgummi. Het is maar wat je eraan wil uitgeven, en hoe vaak je denkt te slijpen. Het heeft weinig zin om een paar honderd euro aan slijpmateriaal te kopen als je een keer per jaar je materiaal wil bijhouden.

Morzel op 31 dec 2018 11:00

Bedankt Morzel,

Nog even ter aanvulling. Ben een fanatieke recreatieve skiër. Dus geen slalom en andere trainingen…Wel van december tot mei elke maand minimum een dag of 5 in de Alpen. Als ik het goed begrijp dan adviseer je een vaste hoek als tool. Dus eventueel voor al mijn materiaal een 88 graden… Werkt zo een vaste hoek met losse klem goed of beter iets wat je beter kan vastklemmen zoals op foto?

null
null

*bericht bewerkt door tomengelen op 31 dec 2018 11:32

Beiden werken goed en hebben hun eigen voor- en nadelen. In een losse klem passen ook dikke alu-oxidestenen. Met een losse veerklem zijn de vijlen ook sneller te wisselen (alu-steen, stalen vijl, 3x diamantvijl is bij elkaar 20 keer wisselen per paar ski’s). Maar een stalen vijl moet je wel goed vasthouden of je moet een hele sterke klem hebben (met diamantvijlen speelt dit niet). Met een draaiklem zoals op de foto zit de vijl muurvast. Maar verwisselen gaat langzamer.

*bericht bewerkt door Martin7182 op 31 dec 2018 14:01

Ik zelf heb de eerste, werkt prima. Wisselen wel iets trager dan met veerklem. Let op dat er ook nog verschil in materiaal bestaat. De meeste hoeken zijn van aluminium maar de duurdere zijn RVS. Helaas staat dat er niet bij op de site van Vola

Edit: Martin was me voor👍🏻

*bericht bewerkt door Gaston op 31 dec 2018 14:13

Tijd voor een uitpakparty?!

Best veel opties…:) En nu kiezen wat te gaan bestellen als beginnend slijper ;)…veel te veel keuze :(

Bestaat er een tool om te meten hoe de huidige hoeken geslepen zijn? Of speelt het toch zo nauw niet als je in de toekomst alles op 88graden zet. Of toch beter verschillende hoeken aanhouden in functie van type ski…

Ja die tool heet “stift” :). Even een streepje op de kant zetten, dan met een diamant vijltje (in de hoek die je denkt dat het is) erover en als de streep mooi egaal weggaat, dan heb je de juiste hoek.

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Met een schroefklem ook uitkijken dat je diamantvijlen niet vervormt: die dingen zijn gemonteerd op een kunststof drager die kan vervormen als de kracht te groot is.

Zeker als de kant waarop ze geklemd worden geen doorlopend oppervlak is, wat je wel eens ziet bij hoeken die een geïntegreerde schroefklem hebben.

Om de huidige hoek op te meten bestaan er plaatjes met referentieuitsparingen die je tegen de kanten kan houden. Daarbij is het niet altijd duidelijk welke hoek je aan het meten bent (hoek tussen zijkant van de staalkant en de base, of hoek tussen zijkant en onderkant van de staalkant).

Zoals @Gaston aangeeft kan je dat proefondervindelijk terugvinden (met meerdere hoeken of één multi-tool) door (een stukje van) de zijkant met viltstift te kleuren en er dan met een fijne vijl over te gaan: als de hoek goed is wordt het viltstift over de gehele breedte van de kant verwijderd. Als de viltstift enkel aan de kant van het belag verdwijnt is de hoek die je gebruikt groter dan die van je staalkanten, verdwijnt de kleur enkel aan de bovenkant van de ski, is de hoek van je vijl kleiner dan die van de staalkanten.

Meer info: https://www.slidewright.com/measuring-edge-bevels/
Dedicated tools bestaan wel maar zijn prijzig. Je kunt ook met een recht plaatje meten, een verschil van 1 graad is best wel te zien als je precies werkt. Maar een voorwaarde is wel dat de base van je ski vlak is, of tenminste niet te convex.

Als je eenmalig alles op 88 graden wilt zetten, dan hoef je de hoek niet te weten. Maar waarom zou je de originele hoeken niet aanhouden? Zo’n simpele kantenhoek hoeft niet meer dan 25 euro te kosten en je hebt aan max. twee verschillende hoeken denk ik wel genoeg (3 ski’s waarvan 1 poederlat).

Best veel opties…:) En nu kiezen wat te gaan bestellen als beginnend slijper ;)…veel te veel keuze :(

tomengelen op 31 dec 2018 14:38

Leuk he, slijpen. Lekker zen, therapeutisch ermee bezig zijn.
Ga je ook waxen? @tomengelen

Tijd voor een uitpakparty?!

@Morzel de stifttip-eer mag naar @Roy83 😃

Tijd voor een uitpakparty?!

Meer info: https://www.slidewright.com/measuring-edge-bevels/
Dedicated tools bestaan wel maar zijn prijzig. Je kunt ook met een recht plaatje meten, een verschil van 1 graad is best wel te zien als je precies werkt. Maar een voorwaarde is wel dat de base van je ski vlak is, of tenminste niet te convex.

Als je eenmalig alles op 88 graden wilt zetten, dan hoef je de hoek niet te weten. Maar waarom zou je de originele hoeken niet aanhouden? Zo’n simpele kantenhoek hoeft niet meer dan 25 euro te kosten en je hebt aan max. twee verschillende hoeken denk ik wel genoeg (3 ski’s waarvan 1 poederlat).

Martin7182 op 31 dec 2018 15:42

Atomic xt heeft volgens de info die ik gevonden heb 87, k2 all mountain 88 en dan nog een Line ski van 89. Zoon heeft nog een atomic vantage…dus wel wat hoekjes…natuurlijk een eenmalige investering die hoeken…

Best veel opties…:) En nu kiezen wat te gaan bestellen als beginnend slijper ;)…veel te veel keuze :(

tomengelen op 31 dec 2018 14:38

Leuk he, slijpen. Lekker zen, therapeutisch ermee bezig zijn.
Ga je ook waxen? @tomengelen

Gaston op 31 dec 2018 15:52

Yep waxen zeker en vast! ⛷

Met een schroefklem ook uitkijken dat je diamantvijlen niet vervormt: die dingen zijn gemonteerd op een kunststof drager die kan vervormen als de kracht te groot is.

Zeker als de kant waarop ze geklemd worden geen doorlopend oppervlak is, wat je wel eens ziet bij hoeken die een geïntegreerde schroefklem hebben.

Om de huidige hoek op te meten bestaan er plaatjes met referentieuitsparingen die je tegen de kanten kan houden. Daarbij is het niet altijd duidelijk welke hoek je aan het meten bent (hoek tussen zijkant van de staalkant en de base, of hoek tussen zijkant en onderkant van de staalkant).

Zoals @Gaston aangeeft kan je dat proefondervindelijk terugvinden (met meerdere hoeken of één multi-tool) door (een stukje van) de zijkant met viltstift te kleuren en er dan met een fijne vijl over te gaan: als de hoek goed is wordt het viltstift over de gehele breedte van de kant verwijderd. Als de viltstift enkel aan de kant van het belag verdwijnt is de hoek die je gebruikt groter dan die van je staalkanten, verdwijnt de kleur enkel aan de bovenkant van de ski, is de hoek van je vijl kleiner dan die van de staalkanten.

Morzel op 31 dec 2018 15:21

Duidelijk, thanks! Wat zou jij /jullie adviseren @Morzel om aan te kopen als beginnend slijper van eigen ski materiaal? 1 metaalvijl, 1 diamant vijl, 1 wetsteen, 1 gummy en wat hoeken en een klem?

*bericht bewerkt door tomengelen op 31 dec 2018 16:06

Hoeken die je nodig hebt, maar misschien ook om hangend te slijpen?

1 medium vijl, 1 diamant vijl, 1 afbotgum en je komt al een heel eind. Houders voor de ski zijn ook prettig. Waarschijnlijk wil je ook waxen? Dan nog een ijzer, een schraper en het liefst een koper en paardenhaar borstel.

Er zijn wel wat topics te vinden met goede beginnerssetjes, via google kun je die het beste vinden (op dit forum).

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Ow en probeer anders ergens een workshop te doen, is leuk en leerzaam! Of misschien zijn er forumleden die je wel een beetje op weg willen helpen, afhankelijk van je regio?

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

In principe zou ik nog een ruwe diamantvijl erbij nemen (of een alu-oxide steen) om lokale beschadigingen bij te werken: als je over een steen krast kan de staalkant op die plaats spontaan verharden waardoor je metalen vijl niet hard genoeg is om dat te verwerken.

Als er zo’n gekarteld stukje staalkant is, ga ik eerst het materiaal dat buiten de staalkant is geduwd met een diamant of steen weghalen voor ik de metaalvijl bovenhaal.

Metalen vijlen kunnen ook veel materiaal wegnemen, dus die gebruik ik eerder zelden.

Daarbuiten de dingen niet vergeten zoals goeie steunen (die kan je zelf maken als je een beetje handig bent), handschoenen (braampjes zijn vlijmscherp), een vijlenkam om je metalen vijlen schoon te houden, een watersproeier om je diamantvijl nat te maken (koeling), doeken om de kanten schoon te vegen en last but not least een sidewall cutter om de staalkant vrij te maken.

En natuurlijk goeie elastieken om je skistoppers omhoog te binden.

@Morzel als je dan toch met de sidewall aan de slag gaat, dan ook kwast bij de hand hebben. En een stukje scotchbright, wat schuurpapier, heb een handvijl is ook handig om de sidewall mooi af te werken, evenals de tail van de ski bij te werken. Maar goed, op dit punt is het geen geld besparing meer maar een gekke hobby, waarvan acte😃

Een base bevel (hangend slijpen) is altijd handig om te hebben (kan goedkoop).

Tijd voor een uitpakparty?!

@tomengelen ik neem aan dat je niet op een club zit en wedstrijden slalomt (dan zou je deze vragen daar wel stellen…). In dat geval is (volgens mij) één hoekje genoeg (88 graden). Ik vermoed dat je het verschil tussen 87 en 88 graden niet merkt. Nogmaals: tenzij je wekelijks traint en wedstrijden skiet… Dus begin simpel met één hoekje en als je wil testen of je wel verschil merkt laat je je slalomski een keer machinaal slijpen op 87 graden (of je leent een hoekje van iemand).

*bericht bewerkt door Sndr op 31 dec 2018 17:59

Ik slijp mijn en de vriendin haar piste georienteerde skis op 87 graden(eigenlijk zijn het beide all-mountain skis). De poeder latten worden geslepen op 88° side en 1.5° base.
Vriendin gebruikt soms nog race latten, die worden dan weer op 86° en 0.5° base geslepen.

Ik vind dat je toch een verschil voelt op harde/ijzige pistes alsook andersom op zachte pistes als ze in een mindere hoek zijn geslepen.

Had vroeger bij huur latten toch altijd wat meer kracht nodig om te remmen als tegenwoordig.

Plaats een reactie