Fernpass 2019

't Is een beetje druk daar op de Fernpass.
https://www.tirol.gv.at/verkehr/strassenbau-und-strassenerha…

null
null
null
null
null
null

Gezellig, ben nu toch blij dat ik dit weekend niet ergens die kant op ga.

Mooi om te zien, al die sneeuw. !!!
Uiteraard minder mooi als je er (te lang) stil staat.

Zijn er ook mensen die bij Bregenz de grens over gaan om in bijvoorbeeld Ischgl of serfaus,fiss,ladis of sankt anton am arlberg te komen?

Ai wat een drukte. Drie weken terug was het bij mij daar ook kantje boord, opeens een bak sneeuw en dan hoeft er maat wat te gebeuren of je staat stil, zeker bij bij Nassereith. Maar wel prachtig gezicht, zeker bij de Zugspitze Blick parkeerstop :) Vaste prik aan het worden.

Let it snow!

Zijn er ook mensen die bij Bregenz de grens over gaan om in bijvoorbeeld Ischgl of serfaus,fiss,ladis of sankt anton am arlberg te komen?

niekv op 2 jan 2019 16:26

Ja

Zijn er ook mensen die bij Bregenz de grens over gaan om in bijvoorbeeld Ischgl of serfaus,fiss,ladis of sankt anton am arlberg te komen?

niekv op 2 jan 2019 16:26

Voor Anton zou ik zelf altijd kiezen voor Bregenz ipv de Fernpass, bij de andere 2 scheelt het niet heel veel, maar als je de beelden hierboven zo ziet, zou ik wel weten welke van de 2 ik zou kiezen ;-)

Zijn er ook mensen die bij Bregenz de grens over gaan om in bijvoorbeeld Ischgl of serfaus,fiss,ladis of sankt anton am arlberg te komen?

niekv op 2 jan 2019 16:26

Yep, altijd, ook als het weer goed is. Beetje omrijden, maar veel relaxter en veel minder kans op ernstige vertraging.
Kost wel iets meer (vignet + tol Arlbergtunnel), maar voor mij is het dat absoluut waard.

Als het weer slecht is dan is het een absolute no-brainer: de Fernpass kan dan een echt drama zijn

As zaterdag kan je ook mooie beelden verwachten .

Wat een rot sneeuw 😂

Vaak knuffel ik de berg onvrijwillig....

Ben benieuwd, ga hem over een paar weken voor het eerst rijden… (als het weer mee zit…) anders is het een uurtje omrijden via Bregenz…

Zijn er ook mensen die bij Bregenz de grens over gaan om in bijvoorbeeld Ischgl of serfaus,fiss,ladis of sankt anton am arlberg te komen?

niekv op 2 jan 2019 16:26

Yep, altijd, ook als het weer goed is. Beetje omrijden, maar veel relaxter en veel minder kans op ernstige vertraging.
Kost wel iets meer (vignet + tol Arlbergtunnel), maar voor mij is het dat absoluut waard.

Als het weer slecht is dan is het een absolute no-brainer: de Fernpass kan dan een echt drama zijn

Skiwi op 2 jan 2019 16:39

Bregenz it is, dank voor de reacties!

null

null

Zoals een vrachtwagen die zich vast rijdt.

Zijn er ook mensen die bij Bregenz de grens over gaan om in bijvoorbeeld Ischgl of serfaus,fiss,ladis of sankt anton am arlberg te komen?
niekv op 2 jan 2019 16:26

@niekv,
Wij rijden al verscheidene jaren naar Paznauntal (Ischgl, …) en bijna steeds langs Bregenz- Arlbergtunnel. Verleden jaar zelfs teruggekomen (met Pasen) langs de Arlbergpas (St.Anton - St-Christoph - Stuben - Dalaas - …) omdat er verderop (in de tunnel) file was gemeld. Prachtig, zonnig weer en heel mooi om te rijden, wel enkel doen als de wegen goed openliggen, en als je van zulke dingen kan genieten natuurlijk.

Een 2-tal jaren geleden(bij het terug rijden) zelfs nog een stop gemaakt in Schruns owv file verderop door een ongeval in de richting van Bregenz. Daar rustig rondgekeken, in het zonnetje gezeten en nog iets gegeten (was toevallig ook een marktje aan de gang met lokale produkten).
Maar nogmaals, dan moet je kunnen genieten van zulke dingen en niet met je hoofd al thuis zitten natuurlijk.
Vrienden van ons die ongeveer gelijktijdig waren vertrokken hebben toen in de file gestaan (met de nodige ergernissen) en bij aankomst thuis bleek dat ze slechts een 45min voor ons zijn aangekomen. Dan is het dubbel leuk als je weet dat wij ons nog rustig hebben kunnen ontspannen.

Is idd “misschien” iets langer rijden, maar op de Fernpass in de file is zeker niet leuk en daar ben je zeer snel 1uur verloren als je op het slechte ogenblik daar moet passeren.

Bij de heenrit kijken we meestal iets voor Memmingen nog eens naar de weerberichten en verkeerssituatie om dan een keuze te maken. Bij de terugrit checken we meestal net voor we het dal verlaten.
Is misschien stom, maar ik luister ook dikwijls naar de lokale radiostations voor verkeerssituaties.

Succes allemaal met de komende wintersportritten. En hou het vooral rustig en veilig op de weg.

Zijn er ook mensen die bij Bregenz de grens over gaan om in bijvoorbeeld Ischgl of serfaus,fiss,ladis of sankt anton am arlberg te komen?

niekv op 2 jan 2019 16:26

Afgelopen jaar heb ik op de heenreis de fernpas genomen en op de terugweg de Bregenz-Arlberg tunnel. Nu hou ik van rijden en de fernpas was zeker leuk om te rijden, en gelukkig heel rustig door het tijdstip en het weer waarmee we aankwamen. Maar de terugweg door de tunnel vond ik erg prettig en ik plan dan ook om de tunnel op de heenreis ook te pakken die jaar. Die 10 euro voor het rijgemak is het dik waard, en veel minder kans op file.

Het is niet voor niets dat er ieder jaar wel weer een Fernpass-topic komt :)

En ieder jaar is de strekking: mijd de Fernpass op wisseldagen en/of bij flinke sneeuwval.

Ga je naar Sölden of verder door naar het oosten of naar Italië, dan is de Fernpass 65 km korter en KAN je ruim een half uur besparen.
Naar Serfaus scheelt het 40 km en kan een kwartier besparen via de Fernpass.
Naar Ischgl scheelt het ruim 20km, maar bespaart geen tijd.
Naar St. Anton is het om via de Fernpass.

M.a.w. de tijdsbeparing is minimaal, maar het risico dat je helemaal vast staat is een stuk groter. Het zal tegelijk ook wel druk zijn op de Arlbergstrasse, maar die rijdt dan nog enigszins door.
We gaan het niet hebben over een mogelijke besparing van vignet en tol hoop ik.

*bericht bewerkt door Jay op 03 jan 2019 10:34

Heb ook eens de tunnel gepakt naar Fiss,
Er was wat gebeurd in de tunnel, koste zomaar uurtje of 3 voordat hij weer vrijgegeven werd.
Soms zit het mee, vaak ook niet op zulke zaterdagen.

Fernpass dicht

null

Was een kettingbotsing rond 21.00uur

Ribbels, ribbels en nog eens ribbels....

is er nou kettingplicht? zo te zien aan het wegdek denk het wel, maar is er iemand de laatste 2 dagen hier nog over geweest?

Ter info . Omleiding , er is een stukje dicht

null

null

Slechts in 1 richting dicht, richting Duitsland. Lijkt me niet echt weergeralateerd. Mogelijk wat schade?

Bla, bla, bla.

Ah oeps. Toch in beide richtingen en toch weergerelateerd.

Bla, bla, bla.

Dus eigenlijk niet de Fernpass zelf, maar het stuk dat nog in de vallei ligt tussen Bichlbach en Lermoos.

Wie naar Lermoos wil zal dus helemaal rond moeten langs Garmisch-Partenkirchen. En hopen dat het stuk tussen Garmisch en Lermoos ook niet dicht gaat…

In Seefeld geraken wordt wellicht nog veel grotere miserie: de weg tussen Mittenwald en Seefeld is momenteel nog steeds dicht omwille van lawinegevaar. De enige optie om momenteel in Seefeld te geraken is omrijden via het Inntal.

*bericht bewerkt door Skiwi op 11 jan 2019 16:35

Plaats een reactie