Review: Salomon XDR 80TI

Vorige week de vuurdoop van m’n nieuwe ski’s gehad. Hiervoor geskied op de Salomon Enduro XT 800 en na de testavond in Zoetermeer de XDR 80ti gekocht. Hierbij mijn ervaringen van de ski en wat achtergrond info, wellicht dat jullie er wat aan hebben bij de keuze voor een nieuwe ski.

Achtergrond info:
Ski ervaring: 34 jaar (45+ weken op de ski gestaan)
Ski niveau (http://gigiski.com/over-skiniveaus/): 7 à 8
lengte/gewicht: 171 cm, 80kg
Skilengte: 169 cm
Radius: 14 meter
Sidecut; 126-80-109

Waarom allmountain? Voor mij de keus op allmountain vanwege de diversiteit en niet hoeven wisselen tussen meerdere ski’s afhankelijk van weer en sneeuwcondities. Ik ski 95% van de tijd op de piste.

Het was in eerste instantie even wennen (ook nieuwe skischoenen namelijk…) maar wat een heerlijke ski. Lekker licht in gewicht dus van de auto naar de lift niet meer mega zware zeultochten zoals met de XT800. Korte bochten zijn goed te doen voor deze allmountain, maar de middellange tot lange carv bochten rijg je zo aaneen. Als je echt gas geeft op de XDR dan is het echt een beest, ligt als een huis in de bochten en wil graag versnellen. Kortom, er zit een behoorlijk hoog plafond op.
Op een ijzige piste ruim voldoende grip, ongetwijfeld zullen de hardcore piste ski’s hier beter zijn maar de XDR staat absoluut zn mannetje. Wordt de piste in de loop van de dag wat meer verspoord en liggen er hopen sneeuw dan is dat ook geen probleem, je stuurt er eenvoudig doorheen en de ski geeft je vertrouwen. Met verse sneeuw idem… want ook dat hebben we vorige week gehad.
Naast carvende bochten zijn de rutchende/slippende bochten ook prima te doen, de ski stuurt redelijk makkelijk in door de lichte tip. Enige is dat als je echt langzaam skiet dan kost het skiën je wat meer moeite. Stop je er energie in dan krijg je die er ruimschoots uit en ski je met een dikke glimlach elke piste af.
Op rechte stukken op topsnelheid naar beneden dan vind ik hem door de lichte tip tov de Enduro een tikje onrustiger maar houd je hem op de kanten dan geen onrust. Door de drukte in de kerstweek op de pistes op de ski tracks app een topsnelheid van 90km/u gehaald, niet verkeerd dus en geen moment twijfels gehad dat ie dat niet aan kon (voor wat het waard is die gemeten snelheid…)
Mijn eindconclusie: een heerlijk allmountain piste georiënteerde ski waar een gevorderde energieke skiër goed op vooruit kan en veel plezier aan kan beleven.

*bericht bewerkt door Sheila op 02 jan 2019 16:26

Goed om te horen, Ik vond de eerste kennismaking ook erg prettig. Het viel mij toen juist op dat hij ook heel makkelijk draaide op lage snelheid. Ik kon m haast vanuit stilstand draaien.
Hopelijk is nu meteen het verhaal uit de wereld dat hij alleen voor lichte skiers oid geschikt zou zijn (ik weeg ook 80kg). Veel plezier ermee!

Goed geschreven, helder verhaal. Wat opvalt is dat Salomon veel ‘genderneutrale’ modellen heeft, terwijl andere merken vaak nog een aparte mannen- en dameslijn voeren. Ik vraag me al langer af of er een wezenlijk verschil te noemen is tussen dames- en herenski’s, of is het veelal marginaal, danwel alleen cosmetisch? Of drijf ik nu off-topic?

Goed geschreven, helder verhaal. Wat opvalt is dat Salomon veel ‘genderneutrale’ modellen heeft, terwijl andere merken vaak nog een aparte mannen- en dameslijn voeren. Ik vraag me al langer af of er een wezenlijk verschil te noemen is tussen dames- en herenski’s, of is het veelal marginaal, danwel alleen cosmetisch? Of drijf ik nu off-topic?

PaulSnow op 2 jan 2019 18:16

Verschilt per merk. Sommige merken geven uniseks-ski’s een nieuwe naam en kleurtje en dan is het ineens de dames-versie. Andere merken maken echt andere constructies (lichtere kernen, andere uitlijning van het midden van de sidecut met het midden van de binding, etc.). Weer andere merken doen een beetje van beiden.

@PaulSnow, persoonlijk houd ik niet van die ‘roze’ damesski’s… en tweedehands verkoopt dit makkelijker ;)
Wezenlijk verschil met damesski’s is vaak dat de binding net wat anders gemonteerd staat en de ski vaak stukken lichter is. Maar wellicht dat echte cracks je nog meer verschillen kunnen vertellen want zover gaat mijn kennis niet.
Overigens, de XDR 80 TI is er ook in een damesvariant genaamd de Aira. Andere print maar verder exact dezelfde ski heb ik mij door Salomon laten vertellen.

@DrPhil, met dat hele langzame skien had ik wellicht een lengte korter, de 162cm) moeten hebben, echter doordat ik regelmatig een piste af knal en van de snelheid houdt heb ik voor de 169cm gekozen met mijn 171cm lengte. Vandaar mijn kanttekening over rustig skien. De condities en de druktes op de piste zullen ook hebben meegespeeld hierin en daarnaast de gewenning aan mn nieuwe skischoenen.

Mooi review, zouden meer mensen moeten doen!

@Sheila Ik heb ooit een paar dagen op damesski’s gestaan. Ik kwam er pas achter toen ik andere ging halen in de verhuur, want al skiënd had ik niks gemerkt. Maar ze waren dan ook niet roze :-)

Ik heb overigens de 176 geskied (ik ben 183).

Leuke review om te lezen! Ik heb zelf ook de Enduro XT 800, vond het stukje over zeulen met ski’s wel heel herkenbaar! Eenmaal ingeklikt en op snelheid skiën ze prima, maar ze zijn niet echt gemaakt om veel mee te sjouwen.

Waar ik wel benieuwd naar ben, in hoeverre merk je het verschil in gewicht tijdens het skiën? Ik vind de XT 800 heerlijk om lange bochten mee te knallen, maar heb soms nog wel wat moeite met steile buckelpistes. Dat zal grotendeels wel met mijn techniek te maken hebben, maar merk je daar met een lichtere ski nou verschil in?

Ik ben stiekem wel benieuwd wat zo’n Enduro dan wel nie weegt…wie wil er een keer 1 op de weegschaal zetten? 😆 Serieus he 😄

@elisabeth101 Ik heb ze even op de weegschaal gezet, kom uit op 3670 gram per ski (inclusief binding) bij lengte 182cm. Het is ook weer niet zo dat ze 2 of 3x zo zwaar zijn als andere ski’s, maar zijn volgens mij niet de lichtste latjes.

Leuke review om te lezen! Ik heb zelf ook de Enduro XT 800, vond het stukje over zeulen met ski’s wel heel herkenbaar! Eenmaal ingeklikt en op snelheid skiën ze prima, maar ze zijn niet echt gemaakt om veel mee te sjouwen.

Waar ik wel benieuwd naar ben, in hoeverre merk je het verschil in gewicht tijdens het skiën? Ik vind de XT 800 heerlijk om lange bochten mee te knallen, maar heb soms nog wel wat moeite met steile buckelpistes. Dat zal grotendeels wel met mijn techniek te maken hebben, maar merk je daar met een lichtere ski nou verschil in?

ThomasG op 2 jan 2019 22:50

Door de lichtere tip draai je de ski makkelijker in. Heb afgelopen week regelmatig in de loop van de dag spontaan ontstane buckelpistes meegepakt en je draait ze iets eenvoudiger dan de Enduro’s in. Dus verschil voel je zeker.

@elisabeth101 Ik heb ze even op de weegschaal gezet, kom uit op 3670 gram per ski (inclusief binding) bij lengte 182cm. Het is ook weer niet zo dat ze 2 of 3x zo zwaar zijn als andere ski’s, maar zijn volgens mij niet de lichtste latjes.

ThomasG op 3 jan 2019 08:04

Dat is inderdaad wat aan de zware kant! Ik heb een tic dat ik mijn ski’s altijd weeg😂

Plaats een reactie