Steenbok op piste (Grand Massif)

Best gaaf om dit mee te maken:

null

(Foto via facebook Grand Massif)

Click. Click. Peace

Wow! - Ben jij wel eens wilde dieren tijdens het touren tegen gekomen @Rogier?

Bergen + Sneeuw = ❤

Vorig jaar in het zo drukke Ischgl. 's Ochtends de piste vanaf de Pardatschgrat naar Idalp stak er ook een steenbok over. Dat verwacht je helemaal niet op zo’n drukke plek, zijn dan ook helemaal vergeten foto’s te maken.

@Huub heb je er in ieder geval wel van kunnen genieten! Soms zijn mensen drukker met foto’s maken dan beleven van het moment :)

Bergen + Sneeuw = ❤

@Nelis Heel regelmatig ;-) Steenbokken, gemzen, vossen, zwijnen, hermelijntjes, hazen, op flinke afstand (helaas) wolven, eekhoorntjes, muizen, korhoenders etc etc…

Vorig jaar heb ik hier ook wat over geschreven: https://www.wintersport.nl/weblog/bericht/410974/topwinter-v…

Click. Click. Peace

@Huub gaaf! Vooral in Ischgl! het valt me altijd op daar (en veel andere gebieden in Oostenrijk) dat er zo weinig dierensporen zijn in vergelijking met gebieden in Frankrijk bij mij in de buurt…

Click. Click. Peace

In het Grand Massif heb ik vaak steenbokken gezien. Zeker bij de afdaling ‘portet’ kan je daar aan de rechterkant op de bergflank vaak een grote groep steenbokken spotten. Ik heb ze daar meerdere jaren vaak gezien. Soms wel groepen van 15 a 20.

*bericht bewerkt door Matthias123 op 03 jan 2019 10:11

Born to Ride

@rogier dat lijkt me machtig mooi. Ik ben vaak zo druk met afdalen dat ik niet veel tijd neem om naar dieren / diersporen te zoeken. Dit jaar maar eens wat meer op letten.

Bergen + Sneeuw = ❤

@Huub gaaf! Vooral in Ischgl! het valt me altijd op daar (en veel andere gebieden in Oostenrijk) dat er zo weinig dierensporen zijn in vergelijking met gebieden in Frankrijk bij mij in de buurt…

Rogier op 3 jan 2019 10:05

Niet ver daar vanaf heb ik ze op de Bielerhöhe wel gezien (niet in de winter).
Ook in grand massif inderdaad en herinner me ook nog wel met de lift naar de Stubaigletsjer dat er 1 tegen de liftpaal aan stond. Op de piste inderdaad nog nooit gezien (of je moet het prachtige standbeeld in Monte Rosa meetellen).

In Lech zien we regelmatig steenbokken boven het Zugertobel, als kleine lawines daar de aarde blootleggen.
Regelmatig ook eekhoorns. En onze hoteliere vertelt altijd dat de reeën in de zomer haar bloemen opeten.
Dat er in Oostenrijk minder sporen zouden zijn (?)… komt dat niet dat de Franse Zuidalpen gewoon een droog klimaat hebben: minder sneeuwval die de sporen uitwist

In het Grand Massif heb ik vaak steenbokken gezien. Zeker bij de afdaling ‘portet’ kan je daar aan de rechterkant op de bergflank vaak een grote groep steenbokken spotten. Ik heb ze daar meerdere jaren vaak gezien. Soms wel groepen van 15 a 20.

Matthias123 op 3 jan 2019 10:05

Herkenbaar ja. Al zien de meeste mensen ze niet, want als ze stil staan zijn het net rotsblokken. pas als ze in beweging komen zie je ze goed.

Ook wel eens zo dichtbij als op de foto geweest bij zo’n steenbok. Maar geen tijd/zin om het fototoestel te pakken. Liep ook zo de piste over, want er was op dat moment verder niemand. Heel gaaf!

@Wunderkammer Ik zeg niet dat er minder dieren zijn in Oostenrijk… maar in de skigebieden valt het me altijd op. Dat zeggende de gebieden waar ik het meeste ski liggen ingeklemd tussen verschillende grote natuurparken. Dus genoeg leven hier.

En minder sneeuwval in mijn hoek van de Franse Alpen tov Oostenrijk dat durf ik ten zeerste te betwijfelen… ;-)

Click. Click. Peace

null

Wij hadden 2 jaar geleden een Vos bij ons appartement, midden in St. Martin de Belleville. Beestje wilde ook echt niet weg, want hij vond de vuilniszak die wij net buiten hadden gezet veel te interessant… :p

Wij zijn ons vorig jaar naar geschrokken, toen onze zoon van 13 en dochter van 15 op een rustige piste in Altglashütten een wedstrijdje skieden en er ineens een hert overstak. Dat scheelde een meter…

Ik heb ook eens bijna een haas geraakt haha.

I can stick uphill ice, on my saucer...

Gaat niet om sneeuwval cumulatief, maar om regelmatiger sneeuwval. Zuidalpen kennen langere droge perioden.

Super leuk om te zien!

In Steamboat Springs hebben ze de meeste jaren een paar elanden in het skigebied wonen. Dan sluiten ze af en toe ook een piste af om de toeristen te beschermen en de elanden wat rust te gunnen.

‘S Winters zien wij hier meestal niet meer dan een paar herten, maar m.n. In de herfst wil je in het skigebieden bij mij hier in de stad(Duluth, MN) nog wel eens beren zien, of zoals een vriendin van mij overkwam, letterlijk tegen het lijf fietsen(op de mtb afdaling in het bike-park)

Wel eens voor mijn neus een Lynx gehad, op een verlaten achteraf piste toen ik net tot stilstand kwam. Dat was wel even spannend. Die beesten zijn serieus groot en chagrijnig. Beest was echt op 5 meter afstand hoogstens. Snel weg geskied!

*bericht bewerkt door Thomas op 03 jan 2019 14:24

Even a bad day skiing is better then a good day at work

@Thomas Waar heb jij die Lynx gezien? Ik heb er tijdens ijsklimmen ooit eentje gezien (aanloop naar waterval), zeker al zo’n 20 jaar geleden trouwens…

*bericht bewerkt door Rogier op 03 jan 2019 14:32

Click. Click. Peace

@Thomas Waar heb jij die Lynx gezien? Ik heb er tijdens ijsklimmen ooit eentje gezien (aanloop naar waterval), zeker al zo’n 20 jaar geleden trouwens…

Rogier op 3 jan 2019 14:28

Chatel.

Even a bad day skiing is better then a good day at work

Heb in Châtel ook eens een vos zien slapen onder een holle boom overdag net naast een sleeplift. Maar dat zijn dan ook echte opportunisten.

Tijd voor een uitpakparty?!

Rogier
Rogier admin 3 januari 2019 · 10:03
Heel regelmatig 😉 Steenbokken, gemzen, vossen, zwijnen, hermelijntjes, hazen, op flinke afstand (helaas) wolven, eekhoorntjes, muizen, korhoenders etc etc…

Hoi Rogier, zijn jullie een kinderboerderij opgestart :):):) Kei tof

Zelf hebben we 3 jaar geleden op de Arlbergpass (richting Zurs) ook een vos gezien op de weg, en bijna aangereden. Diertje zag er toen eigenlijk bijzonder slecht uit.

@Puttie die vos zal ziek geweest zijn. Vossen zijn wat dat betreft bijna de meest vieze beesten die er zijn. Ze dragen meer ziektes bij dan de gemiddelde rat. Dode vossen moet je daarom ook nooit oppakken zonder handschoenen te gebruiken en zelfs dan nog moet je je na afloop goed ontsmetten.

Born to Ride

In het Grand Massif heb ik vaak steenbokken gezien. Zeker bij de afdaling ‘portet’ kan je daar aan de rechterkant op de bergflank vaak een grote groep steenbokken spotten. Ik heb ze daar meerdere jaren vaak gezien. Soms wel groepen van 15 a 20.

Matthias123 op 3 jan 2019 10:05

Inderdaad. Er staan ook vaak boswachters/natuurtypes met kijkers die je als toerist ook even mag hanteren. Best een leuke onderbreking van de skidag.

@Huub gaaf! Vooral in Ischgl! het valt me altijd op daar (en veel andere gebieden in Oostenrijk) dat er zo weinig dierensporen zijn in vergelijking met gebieden in Frankrijk bij mij in de buurt…

Rogier op 3 jan 2019 10:05

@Rogier @Huub Paznauntal zit vol van de sporen.
Vorig jaar de sporen gevonden in de first tracks op de piste van een Linx.
Op de pistes in Ischgl veel edelherten, gemzen,…te vinden.
Als je om 9u boven staat tenminste.
De piste preparatie is ook niet te vergelijken met Frankrijk natuurlijk. :-)

Skiing is a dance, and the mountain always leads.

https://cdn.wintersport.nl/forum/23/d8e287fe60eb804fc26cde44...

Deze stond vorig jaar midden op de piste La Sarenne (Alpe d’Huez). Helaas duurde het even voor ik mijn camera te pakken had…

Mooi joh! Eén grote speeltuin.

Nog geen elanden op de piste tegen gekomen maar vorig jaar wel als eerste de lift omhoog, vriendelijk naar mannetje in de pistebully gezwaaid die de laatste prep had gedaan en 300m hoger: enorme gaten in de ribbels waar een eland of 3 de piste was overgestoken. Dág ongeschonden piste, maar blij dat ik er niet skiede want die beesten zijn echt enorm.

Afgelopen winter in Whistler:
https://youtu.be/aiCVmRiQ918

Uitrusten doe je maar in de lift.

https://i.imgur.com/rpDaKW3.mp4

In datzelfde rijtje

Plaats een reactie