Les of niet?

Zoon van 11 jaar is vorig jaar na 6 jaar skiën voor het eerst gaan snowboarden. Pakte het heel snel op en is elke dag een klasje opgeschoven. Eind van de week zat hij in het hoogste snowboardklasje met verder allemaal 15 en 16-jarigen. Hij vond het snowboarden geweldig maar de lessen bevielen iets minder. Door het elke dag wisselen van groep weinig binding met andere kids, en op het laatst ook een te groot leeftijdsverschil. Hij klaagde ook dat het tempo laag lag en dat het saai was.

Zoon wil daarom komend jaar niet lessen. We gaan weer naar dezelfde bestemming, zelfde skischool. Dus waarschijnlijk ook ongeveer evenveel klasjes en zelfde niveau als vorig jaar. Hij zegt dat hij met ons meer km maakt en het net zo leuk heeft. Wij twijfelen. Los van de gezelligheid van een klasje (die minder is als de rest van je klas 4/5 jaar ouder is dan jijzelf) vinden wij aanleren van een goede techniek ook een groot voordeel van les nemen. Maar of dat met snowboarden ook geldt weten we niet echt. Misschien is het net zo prima om hem met 15/16 jaar weer te laten lessen. Zit ie dan iig bij leeftijdsgenoten in de groep…

Wat is wijsheid?

Ik weet niet waar jullie heen gaan. Maar misschien halve dagen les. In de ochtend les en de middag met jullie.
Of als dat voor jullie haalbaar is paar privelesjes
W

@miepmiep 👍👍

Of in Nederland een aantal lessen laten doen .
Ik zou niet een aantal jaar geen les doen, dan gaan er foutjes in slijten , die er dan weer moeilijk uit krijgen zijn.

Kijk anders in Nederland eens voor wat lessen in snowworld en als hij goed genoeg is club snowworld. Dan in de bergen zonder les.

Wij hebben onze kinderen nu al 2 jaar 3x2uur priveles (met hun 2, want ze hebben nagenoeg hetzelfde niveau, nu 2de ster) laten volgen bij esf.
Het lijkt me dat ze zo meer leren dan 5x2.5 uur groepsles met 12 en ze genieten van de aandacht van hun skileraar.
Totaalprijs voor 6u priveles was ongeveer gelijk aan 2x een week groepsles.

Wij hebben wel het geluk dat de prijs van de monitot over 2 kinderen gespreid kan worden.

Glide on!

Groepsles is fijn vanwege het sociale etc… het is uiteraard ook nuttig maar de leercurve ligt idd een stuk lager dan bij privéles. Als je er de tijd voor hebt is het slim om in het najaar lessen te nemen op een Indoor piste. Hier kan je dan inschrijven voor een groepsles maar omdat iedereen nog in zomer modus staat zijn die groepjes vaak heel klein. Het voordeel is dan een bijna privéles tegen een groepstarief.

Succes ⛷🎿🕺

Schiheil ⛷🏂🎿

Terug gaan skiën. ;-) Er zijn veel meer skiërs die les volgen, en dus is het veel makkelijker om homogene groepen te vormen op basis van leeftijd en vaardigheid.

Maar serieus nu: als hij geen zin meer heeft om lessen te volgen, dan stop je er inderdaad misschien beter mee. Of je kan bijvoorbeeld elke week een aantal uren (privé-)les boeken.

Ik heb een beetje iets gelijk aardigs mee gemaakt…
Ook enkele lessen genomen in groep, en ik was best wel vlug weg met het snowboarden.

Ik begon mij al snel te vevelen en ik ben er mee gestopt met de gedachte ‘Ik kan het voldoende’.
En ik kwam behoorlijk naar beneden van een piste, na wat zelf geoefend te hebben.

Bij toeval, voor een vrijgezellen feest, op een rollerbaan beland.
Hier kwamen mijn ‘verkeerde’ technieken aan het licht.
Door te snel stoppen met lessen heb ik enkele verkeerde technieken zelf aangeleerd…

Het moeilijkste was dan om de verkeerde techniek uit het hoofdje te halen en de nieuwe er in krijgen.
Dat heb in gedaan door te lessen op de rollerband.

Dus ik zou toch les laten nemen hetzij in de sneeuw of misschien eens een rollerbaan proberen?
Super om techniek aan te leren!
Vaak kun je ook een ‘gratis’ proefles nemen.

Luister naar je kind! Kinderen leren het makkelijkst als ze iets leuk vinden. Hij geeft duidelijk aan die lessen niet leuk te vinden en je geeft aan dat hij in één week al een aardig niveau heeft bereikt.
Voor je zoon is het ook vakantie. Hij zit al het hele jaar op school instructies op te volgen en van alles te leren. Hij zit al het hele jaar in een groepsdynamiek van een klas. Zo’n wintersport klasje klinkt misschien leuk voor het ‘sociale aspect’, maar dat sociale aspect kan ook intensief en vermoeiend zijn, weer je rol vinden / zoeken in een groep met kinderen die je niet kent, jezelf moeten bewijzen, etc.
Je zoon wil graag met zijn ouders mee op pad tijdens de vakantie, koester dat, geniet er van. Ga samen op ontdekking in het skigebied. Over een paar jaar vindt hij het misschien wel stom om met zijn ouders mee te gaan…
Wat betreft techniek: in Nederland paar lessen rollerbaan / snowworld en terplekke misschien de eerste ochtend een halve dag priveles om alles wat aan te scherpen, eventueel halverwege de week nog een ochtendje prive les. Tussen de lessen in kan hij zelf aan de slag met de instructies die hij heeft gekregen. En geef 'm een tablet mee onderweg waar hij filmpjes van snowboarden kan kijken op Youtube.

Zoon zelf laten beslissen, niet alles voorkauwen. En het is vakantie, het zou toch van het gekke zijn hem tegen zijn zin les te laten nemen? Dan leert hij waarschijnlijk veel minder bij dan wanneer hij met jullie mee gaat en er plezier in heeft.
En zoals Nics zegt, geniet van de vakantie samen, over een paar jaar gaat hij waarschijnlijk liever met vrienden skieën. En dit jaar kan je hem mischien nog volgen …

*bericht bewerkt door Errant op 04 jan 2019 16:13

Los van het feit dat les nemen altijd goed is moet je idd naar je kind luisteren. Hij/zij moet vooral plezier hebben in het skiën. Neem een keer samen een privéles, zo leer je ook de werkpuntjes kennen.

Schiheil ⛷🏂🎿

Waarom niet samen met je zoon op prive snowboard les gaan?
Kan hij niet zeggen dat hij minder km maakt dan jullie.
Maar belangrijkste je leert de beste wintersport die er is, samen met je zoon.
Al is het maar voor 1 jaar je hebt wel meer gevoel bij wat hij ervaart op een board vs skies, maakt samen skiën en boarden nog leuker want je houdt dan nog beter rekening met elkaar.

als mijn gedachten daar zijn, maar ik ben hier, waar ben ik dan?

Plaats een reactie