Snowboarden

Dit onderwerp gaat over de bestemming Le Grand Massif

Wij vertrekken morgen naar Flaine, zin in! Nu ben ik een snowboarder terwijl de rest gaat skiën. Heeft iemand ervaring met snowboarden in Le Grand Massif, zijn er tips? En ik ben vooral benieuwd of er pistes zijn met veel platte stukken die ik het best kan vermijden.

Alvast bedankt voor de reacties! :D

Ligt een beetje aan je niveau denk ik ;-)

Maar wat ik nog weet van vorig jaar:
Serpentine. Het begin is vrij vlak
Perce-Neige. Goed tempo halen dan red je het wel, maar het is een vlak stuk waarbij je een flink stuk moet lopen als je het niet haalt.
Piste de Cascade. Is bijna nooit open, en denk deze week met de weinige hoeveelheid sneeuw zeker niet. Maar 14km afdaling… dan heb je automatisch wel vlakke stukken ja.

Zelf vond ik de gebieden buiten Flaine mooier. Dus ga zeker die kant op mits de lift open is. De groene Marvel-piste is fantastisch. Niet vlak, je kan hem vol gas omlaag knallen en prachtig door de bossen heen en toch heel breed. Absoluut een aanrader!

En houd er rekening mee dat er maar 1 piste is terug naar Flaine (Tourmaline). Dus die is vrij ijzig/buckelig aan het einde van de dag. En druk.

@Waah thanks voor de uitgebreide reactie! Daar kan ik zeker wat mee. Ik board al jaren en hang meestal aan een skistok als ik het laatste stukje plat niet red. Maar soms heb je van die pistes waar je tientallen tot honderden meters moet lopen, erg frustrerend…

Inderdaad de Cascades heeft best wat vlakke stukken, al zal die inderdaad gesloten zijn, net als de mooie pistes boven sixt. Ik denk dat er boven Flaine ook best wat pistes gesloten zijn, door het zeer ruige terrein daar is er heel erg veel sneeuw nodig om die pistes te openen. De bossen rond Les Carroz zijn over het algemeen heerlijk rustig en hebben geen vlakke stukken. De pistes boven Samoens zou ik persoonlijk juist vermijden vanwege de drukte, al valt het volgende week misschien mee omdat dat sowieso een relatief rustige week is.

Mocht de sneeuw uit het noordwesten doorzetten volgende week dan zit het Grand Massif op de voorste rij en kan je heerlijk veilig poeder rijden in de combe de Gers en combe de Veret. houdt je van echt diep zwart dan kan ik je de Aigle Noir boven Samoens, net onder de tete de Saix aanraden. Een stukje steiler nog dan bekende pistes zoals de harakiri in mayrhofen en de kamikaze in Serfaus. En doordat hij niet geprepareerd is nog een stuk moeilijker.

Zoals pas al is gezegt kan je dus goed steenbokken spotten op de bergflank aan de rechterkant van de Portet piste. Wel goed zoeken want 95% van de mensen skiet er voorbij zonder ze te zien.

Born to Ride

Nog even een dooddoener/ open deur:

Laat je board goed waxen voordat je gaat of terplekke.
Dat scheelt ook een hoop in je eindsnelheid en kan het verschil maken tussen het topje net wel of net niet halen.

Wat ik extreem vervelend vond in Flaine is inderdaad die Serpentine -> hier moet je overheen om de rest van de pistes in die kom te bereiken (overigens wel leuke pistes), inderdaad telkens een vlak stuk.
Verder valt het wel mee, maar heb ook de ervaring dat de verbindingspistes over het algemeen druk waren en er daardoor ook niet al te best bij lagen. Nou moet ik ook zeggen dat de richtingen in het gebied overal in het groot aangegeven worden met borden op de blauwe pistes en daaronder nog weleens een alternatieve route over rood. Neem altijd rood.

Onze groep ( 6 snowboarders) zijn al 2 maal naar Flaine geweest. Die vlakke stukken vallen heel goed mee, alleen de cascade heeft er 2 maar die piste gaat niet open zijn.

Om het vlakke stuk van de serpentine te vermijden pak je beter de rode Faust waarna je halverwege rechts kunt aanhouden om zo terug om de serpentine te komen. Trouwens die rode Faust is voor ons de ultieme knalpiste van Flaine 😁
De Mephisto superieure heeft ook een stukje bergop waar je echt heel goed vaart moet maken om er te geraken, maar het lukt!

De beste raad die ik je kan geven is is hetzelfde als hierboven, zeker goed waxen!

Wat een goeie tips allemaal, bedankt!

Even offtopic: iedereen schrijft hier dat de Cascade niet open gaat zijn. Op de webcamps zie ik echter dat de kanonnen in Sixt al dagenlang aan staan. Is er dan niet een kans dat de Cascade na de sneeuwval van volgende week open gaat?
Wij gaan volgende week zaterdag en het lijkt me tof om die piste een keer gedaan te hebben!

Die sneeuwkanonnen van Sixt zijn alléén voor 't kleine gebiedje Sixt zelf en dit is ook dikwijls al (nog) open als de Cascade toch gesloten is .

Born to run. B.S.

Even offtopic: iedereen schrijft hier dat de Cascade niet open gaat zijn. Op de webcamps zie ik echter dat de kanonnen in Sixt al dagenlang aan staan. Is er dan niet een kans dat de Cascade na de sneeuwval van volgende week open gaat?
Wij gaan volgende week zaterdag en het lijkt me tof om die piste een keer gedaan te hebben!

ankiepankie op 4 jan 2019 16:30

De piste is volgens mij volledig afhankelijk van natuursneeuw, misschien dat het nog kan lukken maar lijkt me straf. Vorig jaar hebben we hem kunnen doen maar het was dan ook een topjaar…

Ik ben er vorig jaar ook geweest en heb met de tips die ik toen gekregen heb van onder andere @Matthias123 een super week gehad.

Heb vrij weinig last gehad van vlakke stukken, de Cascades was zelfs open (een super tocht!). Heerlijk in de ochtend carven en knallen op de Faust en naastgelegen pistes. De drukte ontwijken door de bossen in Les Carroz in te duiken, of in Flaine zelf in de bossen met slecht weer: Aujon/Celeste, ook de sleeplift Grand Gernier helpt om wat meer eigen ruimte te hebben. Daarnaast is het natural hit funpark “ze forest” ook leuk (heerlijke speeltuin). Ik was in de carnavalsweek, maar kon de drukte prima ontwijken in en om Flaine. Samoens voelde veel drukker aan!

Al met al een tof gebied met genoeg mogelijkheden als de condities het toelaten. Daarnaast vind ik (in tegenstelling tot heel veel anderen) het dorp Flaine echt wel wat hebben met de Bauhaus stijl en veel kunst.

Have fun!!

*bericht bewerkt door Reynouts op 04 jan 2019 20:29

De condities zijn momenteel heel zwaar. De pistes zijn van beton. Hopen op wat sneeuw een dezer dagen. Mogelijk dat de mindere drukte er voor zorgt dat de pistes langer goed zijn want enkele zijn niet meer te harden na 14.00 uur. Ofwel buckels dan wel dat de stenen er doorheen komen.
Gelukkig maakte het zonnige weer veel goed. Tsja, je kan niet alles hebben.

Ben er 2x geweest (Flaine en Samoëns) en vind het een prachtig gebied, zo onder de rook van de Mt. Blanc. Kom van Flaine is leuk, maar ik ben meer gecharmeerd van de pistes aan de kant van Morillon (de Sairon is echt een goddelijke racebaan) en richting Les Carroz door de bossen…

Ga ook vooral eens eten bij La Luge de Téran aan de blauwe Dahu piste richting Samoëns 1600. Vriendelijke bediening, ontzettend lekker eten, prachtig plekje. Reserveren is gewenst, want vaak wel druk, ondanks de afgelegen plek. Wij hebben nooit gereserveerd, maar soms moesten we even buiten wachten (met een drankje)…

Afgelopen dagen is er toch wel wat sneeuw bij gekomen in het Grand Massif maar toch blijven er veel pistes gesloten. Waren de omstandigheden dan zo ontzettend slecht dat, zelfs met 30 centimeter extra sneeuw, de pistes niet open kunnen?

Veel rode en met name de zwarte pistes zijn dicht. 78 van de 139 pistes zijn open volgens de app. Ik had echt de hoop dat er vandaag een stuk meer open zou zijn maar daar lijkt het nog niet op?

Afgelopen dagen is er toch wel wat sneeuw bij gekomen in het Grand Massif maar toch blijven er veel pistes gesloten. Waren de omstandigheden dan zo ontzettend slecht dat, zelfs met 30 centimeter extra sneeuw, de pistes niet open kunnen?

Veel rode en met name de zwarte pistes zijn dicht. 78 van de 139 pistes zijn open volgens de app. Ik had echt de hoop dat er vandaag een stuk meer open zou zijn maar daar lijkt het nog niet op?

ankiepankie op 10 jan 2019 09:42

De sneeuw die nu is gevallen, moet wordt nog worden aangereden, pistes moeten gebaliseerd worden, … Vergt dus wat voorbereidingswerk voor er effectief meer geopend kan worden.

Een aantal plekken in dat gebied hebben echt serieus veel sneeuw nodig voordat het veilig is. Heeft met de ondergrond te maken.

Afgelopen dagen is er toch wel wat sneeuw bij gekomen in het Grand Massif maar toch blijven er veel pistes gesloten. Waren de omstandigheden dan zo ontzettend slecht dat, zelfs met 30 centimeter extra sneeuw, de pistes niet open kunnen?

Veel rode en met name de zwarte pistes zijn dicht. 78 van de 139 pistes zijn open volgens de app. Ik had echt de hoop dat er vandaag een stuk meer open zou zijn maar daar lijkt het nog niet op?

ankiepankie op 10 jan 2019 09:42

De sneeuw die nu is gevallen, moet wordt nog worden aangereden, pistes moeten gebaliseerd worden, … Vergt dus wat voorbereidingswerk voor er effectief meer geopend kan worden.

woutervdb op 10 jan 2019 09:52

Ok, helder! Dank voor de toelichting! We gaan zaterdag, hopelijk kan er met de bak sneeuw die zondag en maandag valt volgende week bijna alles open. De Cascade zou fantastisch zijn maar die hoop heb ik eerlijk gezegd al een beetje opgegeven!

Afgelopen dagen is er toch wel wat sneeuw bij gekomen in het Grand Massif maar toch blijven er veel pistes gesloten. Waren de omstandigheden dan zo ontzettend slecht dat, zelfs met 30 centimeter extra sneeuw, de pistes niet open kunnen?

Veel rode en met name de zwarte pistes zijn dicht. 78 van de 139 pistes zijn open volgens de app. Ik had echt de hoop dat er vandaag een stuk meer open zou zijn maar daar lijkt het nog niet op?

ankiepankie op 10 jan 2019 09:42

Zeker in het hoge deel rond Flaine zijn er pistes die meer dan een meter natuursneeuw nodig hebben voordat ze pas enigzins kunnen gaan prepareren. Het gesteente is daar zeer poreus en daardoor zitten er enorm veel geulen en gaten in het gesteente. Om dat alles op te vullen en daarna de pistes te prepareren vergt veel tijd en sneeuw. De pisteurs doen echt niet minder hun best dan in andere gebieden, het terrein is gewoon veel moeilijker dan in veel andere gebieden.
Wanneer je bijgevoegde foto bekijkt snap je direct wat het probleem is:

null

Born to Ride

Ja, dat het op de hogere pistes lastig is kan ik mij inderdaad voorstellen. Maar het er zijn ook best wel wat pistes bij Le Carroz dicht die allemaal tussen de bomen liggen, dus ik denk dat die dan eerder open gaan.

Ik ga gewoon afwachten en we zien het volgende week wel. Gaan er sowieso een mooie week van maken! :-)

Ja de pistes waren hard en ijzig vorige week maar wel gewoon prima te skiën. De kanonnen staan aan wanneer dat kan. Er is genoeg sneeuw gevallen afgelopen dagen om lekker te kunnen skiën, vandaag en morgen komt er nog dik 30cm bij!

De pistes die dicht zijn zijn veel dal afdalingen (vercland). Al hoewel ik verwacht dat deze open gaat komende dagen…

Plaats een reactie