Skiën vanaf half maart

Wij willen graag een week naar de sneeuw vanaf 17 maart. Het liefst niet te ver weg. We denken dan bv. aan Ellmau of Lermoos. Nu weet ik dat dit niet de hoogste gebieden zijn. Op zich zou ik wel al willen boeken, maar hoe groot is het risico dat er misschien geen sneeuw meer ligt? Nu met de huidige sneeuwdump zullen de pistes dan toch niet al groen zijn? Of is deze dump geen garantie voor witte pistes het hele seizoen?

Half maart zou ik (bijna) alles durven boeken hoor. Je hebt 3 risico’s:

  1. de dalafdalingen zijn een beetje witte linten door een groen/bruin landschap
  2. misschien de lagere pistes wat papsneeuw (en 's ochtends wat hardere sneeuw)
  3. Kaiserwetter

Kijk, als het vanaf volgende week alleen nog maar regent, dan zit je niet goed, maar statistisch ligt er juist de meeste sneeuw volgens mij in die periode. 1000m is niet al te hoog voor een dal, dus witte dorpen, dat weet je niet zeker maar ik ben al jaren achter elkaar in maart geweest (meestal de 2e week) en heb eigenlijk altijd witte dorpen, ook in de wat lagere dorpen (Berwang, San Cassiano). Op het grootste gedeelte van de pistes ligt dan echt wel sneeuw.

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Half maart zou ik (bijna) alles durven boeken hoor. Je hebt 3 risico’s:

  1. de dalafdalingen zijn een beetje witte linten door een groen/bruin landschap
  2. misschien de lagere pistes wat papsneeuw (en 's ochtends wat hardere sneeuw)
  3. Kaiserwetter
  1. Als er neerslag valt tijdens je verblijf is dat onder de 1500 meter met een vrij grote waarschijnlijkheid regen (en dat is voor mij meteen ook de reden om dergelijke lage gebieden vanaf maart te vermijden)

Het kan ook meevallen natuurlijk, maar de kans dat het misloopt is wat mij betreft te groot om in zo’n gebieden al op voorhand te boeken.

Mijn tip is dus: wacht met boeken tot een dag voor vertrek. Je zal absoluut geen probleem hebben om een goed verblijf te vinden en als het moet kan je uitwijken naar hogere gebieden zoals Sölden, Obergurgl, Arlberg, Ischgl, SFL, …

Dat klopt wel @skiwi. Ik zou dan ook altijd wel iets meer de hoogte in willen kunnen. Maar als je kan wachten met boeken is dat altijd beter.

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Half maart zit je perfect de meeste neerslag boven de 1000m is dan normaal gesproken sneeuw tenzij je echt in een warme periode zit. Richting eind maart trekt dat langzaam iets op naar 1200- 1500m. Doordat de zon wat krachtiger is zal het in het dal op de zon hellingen alleen sneller wat zachter kunnen worden. Eigenlijk is half maart zonibeetje de beste periode om te gaan wintersporten. De dagen beginnen ook al lekker wat langer te worden.

Born to Ride

Wij gaan 16 maart naar Sölden. Heb er alle vertrouwen in.
See ya there.

Er ligt sneeuw genoeg in Oostenrijk. Alleen in maart ga je gewoon meer wisselende omstandigheden krijgen op lagere pistes. Meer pap in de loop van de dag en smorgens vaak hard en opgevroren. Maarja dat hangt helemaal af van de temperatuur natuurlijk.

Ik heb 5x in maart geskied. Tignes +10, Avoriaz +10, Alp d’huez +10, Obergurgl +10, Obertauern 0 (met drie dagen sneeuw). En dat zijn allemaal hoge gebieden. Het kan dus warm zijn.

*bericht bewerkt door DrPhil op 06 jan 2019 18:35

Vorig jaar laatste week van maart in galibier thabor. Overdag rond de -5 's nachts nog enkele nachten richting de -20. Het voordeel van maart is dat als het bij mooi weer boven 0 komt de luchtvochtigheid vaak heel laag is en daardoor er nog nauwelijks wat wegdooit. En gewoon lekker met de zon mee skiën de hele dag door goede pistes verzekerd

Born to Ride

Wij gaan medio maart altijd nog een midweek naar Zwitserland en dat plannen we altijd gewoon ruim van te voren.
Nog nooit gebrek aan sneeuw gehad, soms kun je het laatste stuk niet meer doen maar vorig jaar lag er nog 30cm op m’n auto na 1 nacht (Arosa)
Het weer zelf (instabiel, mist, etc) gooit vaker roet in het eten dan gebrek aan sneeuw.

Rob

Wij gaan medio maart altijd nog een midweek naar Zwitserland en dat plannen we altijd gewoon ruim van te voren.
Nog nooit gebrek aan sneeuw gehad, soms kun je het laatste stuk niet meer doen maar vorig jaar lag er nog 30cm op m’n auto na 1 nacht (Arosa)
Het weer zelf (instabiel, mist, etc) gooit vaker roet in het eten dan gebrek aan sneeuw.

RCGrootveld op 6 jan 2019 18:39

Arosa ligt op ruim 1700m, da’s toch wat anders dan Lermoos op 1000m en Ellmau op 820m …

Dalafdalingen zijn dan wel een dingetje. Zeer waarschijnlijk dicht. Maar wat hogerop is het dan allemaal prima. Echter hebben beide gebieden die je noemt weinig boven de 1600m in de aanbieding. Alternatieven dichtbij zijn dan Kleinwalsertal en Mellau-Damüls. Echter kun je in Zwitserland rond die tijd ook je lol op, en het hoeft echt niet vreselijk duur te zijn. Zolang je niet naar Laax of Zermatt gaat bijvoorbeeld.

Arosa ligt op ruim 1700m, da’s toch wat anders dan Lermoos op 1000m en Ellmau op 820m …

Skiwi op 6 jan 2019 19:50

OK, deze keer voor de ? Keer naar Grindelwald, ligt een stuk lager, ook nooit problemen gehad.

Rob

Dalafdalingen zijn dan wel een dingetje. Zeer waarschijnlijk dicht. Maar wat hogerop is het dan allemaal prima. Echter hebben beide gebieden die je noemt weinig boven de 1600m in de aanbieding. Alternatieven dichtbij zijn dan Kleinwalsertal en Mellau-Damüls. Echter kun je in Zwitserland rond die tijd ook je lol op, en het hoeft echt niet vreselijk duur te zijn. Zolang je niet naar Laax of Zermatt gaat bijvoorbeeld.

Bennie op 6 jan 2019 20:29

Eens, en Grindelwald is maar 2km verder (voor mij althans)

Rob

Plaats een reactie