Helden uit de hemel

De Franse bergredding (CRS en PGHM) zijn wat mij betreft echte helden. Ik heb ze vaak in actie gezien, ook van heel dichtbij en ik sta altijd te kijken van hun kunde. In dit filmpje, wat voor hen niets speciaal is laat zien hoe ontzettend goed de piloten en de redders wel niet zijn… In Frankrijk worden deze redders des ‘anges du ciel’ genoemd, ‘de engelen uit de hemel’.

https://www.facebook.com/nicolas.derely/videos/1021779696450…

https://www.facebook.com/nicolas.derely/videos/1021779693234…

Click. Click. Peace

Indrukwekkende beelden van deze helden!

Zeer indrukwekkend en wat een respect voor deze helden die hun eigen leven keer op keer riskeren bij het in veiligheid brengen van anderen.

❄️

Holy shit, wat een BAZEN. 👍

When life gets too complicated.... SKI

Tip voor de liefhebbers: The Horn op Netflix

Ontzettend knap… iets met Zwitserse precisie… alleen dan Frans.
Ik heb er echt naar gekeken met een blik van he? Kan dat?
Nooit geweten!
Bedankt voor het linkje… voeg ik even toe aan mijn account.
Dat zijn prachtige dingen om te volgen.

It is an amazing world

Gaaf om te zien!! En inderdaad zeer kundig, maar ik ga ervan uit dat in andere landen de reddingswerkers net zo kundig zijn… of zit er nog veel verschil tussen de reddingsdiensten in de verschillende landen @Rogier ??

Maar hoe kundig ze ook zijn ik heb ze liever niet nodig… 😉

@Marije77 De redders, die ik ken in ieder geval, zelf vinden niet dat ze zichzelf in gevaar brengen. Al zouden ze zichzelf wel in gevaar brengen dan hebben ze verkeerde keuzes gemaakt…

@ThomasvR Elk Alpenland heeft goede bergredders, maar in Frankrijk zijn het proffesionals die puur en alleen reddingen hoeven te doen, en door de staat betaald worden. In tegenstelling tot bijvoorbeeld Zwitserland waar de reddingsdiensten vaak ook ander werk moeten doen en waar het bedrijven zijn. En in Oostenrijk waar het best vaak vrijwilligers zijn.
Ook is het terrein waar deze redders werken in Frankrijk (zeker Chamonix en de ecrins) zeer steil en heftig waardoor de redders heel veel hele moeilijke reddingen moeten uitvoeren.
Verder zijn alle redders in de Ecrins en bij Chamonix aspirantgidsen of gidsen, vaak ook nog eens de beste en technisch meest vaardige klimmers van de gidsenopledingen. Dus iedereen in de helikopter naast de piloten (en soms de nood-arts) zijn absolute top-alpinisten. Een van noodartsen die in Briançon veel mee vliegt is trouwens ook een berggids. (Dat is ook een verschil met bijvoorbeeld Air-Zermatt)

Dat alles maakt dat de Franse bergredding echt heel erg goed is. Beter dan… durf ik niet te zeggen, en het is ook geen wedstrijd. Maar heel erg goed zeker wel!

Click. Click. Peace

@Rogier, dank voor je uitgebreid en helder antwoord!!

Misschien een idee voor een blog, een dag met de reddingsdienst mee… 😉

Zijn er trouwens ook wel situaties bekend / voor gekomen dat de reddingsdienst geen hulp kon bieden, omdat de situatie te gevaarlijk was?? Eigen veiligheid gaat natuurlijk altijd voor lijkt me…

Voor degene die Netflix hebben,

The Horn, gaat over de reddingsdienst in Zermatt.

Directe link naar de serie.
Check out “The Horn” on Netflix
http://www.netflix.com/title/80233842?source=android

Vaak knuffel ik de berg onvrijwillig....

Deze piloot mag absoluut de titel “Eindbaas” hebben.

Vaak zijn dit trouwens ex-luchtmacht jongens die serieus kunnen vliegen.

“Whoohoo putain” lijken me inderdaad de enige woorden die dit een beetje kunnen omschrijven!

Setting forth in the universe

@ThomasvR Daar ben ik wel eens mee bezig geweest maar het is nog niet zo makkelijk om mee te kunnen/mogen… Ik zal er nog eens achteraan gaan. En voor de Franse politie/defensie is een site als wintersport.nl nou niet meteen een website die deuren opent :-)

En ja er zijn zeker situaties bekend dat ze reddingen (tijdelijk) stoppen of het terrein niet ingaan. Of überhaupt gewoon niet kunnen vliegen. Komt eigenlijk best regelmatig voor…

Click. Click. Peace

Ook voor de mensen zonder Netflix, je kan The Horn gratis vinden op redbull.tv

https://www.redbull.com/int-en/tv/show/AP-1N849ESGS2111/the-…

Fijn stukje precisielanden 👍

Dat alles maakt dat de Franse bergredding echt heel erg goed is. Beter dan… durf ik niet te zeggen, en het is ook geen wedstrijd. Maar heel erg goed zeker wel!

Rogier op 7 jan 2019 21:23

M.i. is een bijkomend verschil dat de Fransen er graag mee uitpakken met dergelijke filmpjes en zo. Daar zijn ze chauvinistisch genoeg voor. ;)
De (al dan niet vrijwilligers) reddingsdiensten uit Oostenrijk, Zwitserland, Italië,… zijn zeker zo goed maar wat meer bescheiden. :)

Maar natuurlijk zijn het allemaal hulpverleners waar je alleen maar respect voor kan hebben en laten we hopen dat we ze nooit nodig gaan hebben.

Bla, bla, bla.

Ik heb de Fransen geen reportage bij Red-Bull zien maken. ;-)

Click. Click. Peace

@ThomasvR Daar ben ik wel eens mee bezig geweest maar het is nog niet zo makkelijk om mee te kunnen/mogen… Ik zal er nog eens achteraan gaan. En voor de Franse politie/defensie is een site als wintersport.nl nou niet meteen een website die deuren opent :-)

En ja er zijn zeker situaties bekend dat ze reddingen (tijdelijk) stoppen of het terrein niet ingaan. Of überhaupt gewoon niet kunnen vliegen. Komt eigenlijk best regelmatig voor…

Rogier op 7 jan 2019 22:33

Wintersport.fr? :-P dat helpt vast ;-)

Over red-bull reportages gesproken. In “the art of flight” zit ook zo’n stukje waarbij ze de heli op dezelfde manier “parkeren” in de berg.

EDIT: ff opgezocht. vanaf 2.35 parkeren ze hem op dezelfde manier. Laat ook de risico’s wel zien van een heli vliegen in de bergen en de risico’s van iets simpels als wat opkomende mist

De heli-piloot aan het begin van de originele film (gratis te bekijken op de engelse Red Bull site) is trouwens ook geen watje. Die gooit hem gewoon nose down de berg af. Lijkt me niet relaxed als je er zelf in zit.

Maar goed om te weten dat, als ik volgende week hulp nodig heb, dat wel goed zit met een team Franse professionals. De Fransen waar ik vaak mee werk hebben alleen het chauvinisme… niet het professionele ;-)

*bericht bewerkt door Waah op 08 jan 2019 09:04

Even alle gekheid op een stokje, in Frankrijk wonend heb ik bergen kritiek op Franse slag van dingen (net als dat ik met mijn gezichtspunt vanuit Frankrijk ook wel wat over NL kan bedenken ;-) ) Maar de kwaliteit van de bergredding hier, en de jongens die ik ken die er werken daar is niets chauvinistisch aan.

Ook wat beelden uit Chamonix:

En nog een redding uit de Droites een zeer steile noordwand boven Chamonix:

En nog eentje uit de Dru

Click. Click. Peace

Chauvinistisch of niet die Franse stuntpiloten, mij hebben ze alleszins héél goed geholpen (15 j terug) in Tignes met een vlucht naar Moutiers. Voor mij niets dan appreciatie.👌👍

Born to run. B.S.

Vandaag een interview met de piloot gelezen, de belangrijkste punten:

  • “In overleg met het team gekozen voor deze benadering (“l’appui patin”) want de wolken kwamen vanuit het dal heel snel opzetten. We wisten niet of we genoeg tijd hadden voor een redding via de kabel.”

  • “Het ziet er heel heftig uit, maar helikopters zijn gemaakt om stationair te hangen en zeer dicht bij obstakels te vliegen.”

  • “Het enig van groot belang is dat ik de propellors kan zien en dat de helling niet te steil is. Dat was hier niet het geval.”

  • “Al zou een propellor de berg raken is grote kans op een crash. Misschien niet in deze zachte sneeuw, maar ik heb geen zin om dat uit te proberen.”

*bericht bewerkt door Rogier op 10 jan 2019 21:10

Click. Click. Peace

Dit soort reddingen zijn trouwens echt vrij normaal:

null

Click. Click. Peace

Plaats een reactie