Carven/zwarte pistes mogelijk met setup?

Hallo iedereen,

Naar aanleiding van het stukgaan van mijn board eerder dit seizoen, heb ik sinds vorige week een nieuw board.
Het board heb ik van een vriend kunnen overkopen, omdat een nieuw board er nu even niet meer bij kan.
Het gaat om:

  • Burton Sherlock 2014 (L: 160 cm, W: 255 mm)
  • Burton Genesis EST bindingen

Bij het instellen van mijn setup voor een aankomende boardvakantie in Alpe d’Huez - Grand Domaine, merkte ik op dat mijn boots (ook Burton)
verdacht veel over de heel- en toe side hangen. Zelf heb ik een schoenmaat 45.

  • Toe Side: ± 2cm
  • Heel Side: 3+ cm

Nu ben ik iemand die niet bang is voor wat steile afdalingen en off-piste, maar heb al gehoord van mensen dat Alpe d’Huez wel een uitdagend gebied kan zijn voor diegenen die wat uitdaging zoeken. Ik vrees echter te vallen tijdens een steile afdaling doordat ik zou blijven steken in de sneeuw. Ik kan dit zelf nogal moeilijk op het zicht inschatten. Ik heb al gedacht aan het kopen van nieuwe boots die dit snowboard passen.

Is het nodig om nieuwe boots te kopen voor deze setup?
Kan ik hiermee carven/off-piste/steile afdalingen doen?

Alvast bedankt!

null

null

null

null

null

*bericht bewerkt door Krocket95 op 07 jan 2019 22:16

Hoe ver kan die op z’n kant voordat ie de grond raakt?
En anders had @RFKANGOO nog een trucje met een snijplank.

Hoe ver kan die op z’n kant voordat ie de grond raakt?
En anders had @RFKANGOO nog een trucje met een snijplank.

Tiny-M op 7 jan 2019 22:29

-Toe side: ongeveer 70°

  • Heel side: 45-55°

Laten we die snijplank nog even achterwege houden!

Persoonlijk zou ik gaan sparen voor een ander snowboard. Maar als jij liever een maat 43 schoen koopt vind ik dat ook helemaal prima hoor. Zelf sta ik met maat 43 op minimaal 265mm waist boards anders lig ik ook zo onderuit. Misschien kun je nog iets met je bindingen draaien?
https://thegoodride.com/snowboard-reviews/burton-sherlock-re…
Het is nou ook niet het meest geschikte board om mee te knallen.

Ik zou het eerst maar eens proberen zoals het nu is. Ik heb geen idee hoe je snowboard techniek is maar denk dat de gemiddelde boarder met jouw setup wel van de piste af komt.

Übung macht den meister!!!

[quote]Persoonlijk zou ik gaan sparen voor een ander snowboard. Maar als jij liever een maat 43 schoen koopt vind ik dat ook helemaal prima hoor. Zelf sta ik met maat 43 op minimaal 265mm waist boards anders lig ik ook zo onderuit. Misschien kun je nog iets met je bindingen draaien?
https://thegoodride.com/snowboard-reviews/burton-sherlock-re…
Het is nou ook niet het meest geschikte board om mee te knallen.

Bedankt voor het advies!
Ik kan inderdaad proberen om de bindingen in een scherpere hoek te zetten.
Dan zit ik echter rond de 20-25°, zowel voor als achter. Enkel dan heb ik geen overdreven overhang. Dan moet ik wel wat stabiliteit opofferen.

[quote] [quote]Persoonlijk zou ik gaan sparen voor een ander snowboard. Maar als jij liever een maat 43 schoen koopt vind ik dat ook helemaal prima hoor. Zelf sta ik met maat 43 op minimaal 265mm waist boards anders lig ik ook zo onderuit. Misschien kun je nog iets met je bindingen draaien?
https://thegoodride.com/snowboard-reviews/burton-sherlock-re…
Het is nou ook niet het meest geschikte board om mee te knallen.

Bedankt voor het advies!
Ik kan inderdaad proberen om de bindingen in een scherpere hoek te zetten.
Dan zit ik echter rond de 20-25°, zowel voor als achter. Enkel dan heb ik geen overdreven overhang. Dan moet ik wel wat stabiliteit opofferen.[post]

Ik weet niet op hoeveel graden je bindingen nu staan en of je duck wilt blijven staan.

Übung macht den meister!!!

Een waist van 25.5cm is wel kritisch bij maat 45 naar mijn menig.
Persoonlijk heb ik vorig jaar met maat 45 op een splitboard met waist van 26cm gestaan. Hierop ben ik wel een flink aantal keer gevallen op de piste, voordat ik doorhad dat het kwam omdat mijn hakken telkens in de sneeuw kwamen op een heelside bocht. Offpiste geen last van gehad, daarom had ik het niet meteen door.

Daarna vooral de heelside bochten simpelweg niet zo diep/hard gepakt en eigenlijk geen last meer van gehad.
Let wel, dit was niet eens op zwarte pistes, maar bij blauw en rood.

Conclusie: Het zal best gaan voor een weekje, maar wel extra rekening houden dat je geen diepe en lage bochten maakt.

Ik weet niet op hoeveel graden je bindingen nu staan en of je duck wilt blijven staan.

RFKANGOO op 8 jan 2019 11:45

Ik sta nu op +14/-14 ingesteld. En heb overhang van ±2cm toe side, +3cm heel side. De plaats waar ik mijn bindingen heb gepositioneerd meet 27,7 cm breedte.

Nu ben ik er onlangs achter gekomen dat ik destijd mijn boots veel te groot heb gekocht. Mijn mondo maat is 27-27.5 wat voor een snowboard boot zou moeten resulteren in een 43-44. Momenteel zijn mijn boots een 46 maat met mondomaat 30…
Dusja, dat zal wel het probleem zijn…

Ik weet niet op hoeveel graden je bindingen nu staan en of je duck wilt blijven staan.

RFKANGOO op 8 jan 2019 11:45

Ik sta nu op +14/-14 ingesteld. En heb overhang van ±2cm toe side, +3cm heel side. De plaats waar ik mijn bindingen heb gepositioneerd meet 27,7 cm breedte.

Nu ben ik er onlangs achter gekomen dat ik destijd mijn boots veel te groot heb gekocht. Mijn mondo maat is 27-27.5 wat voor een snowboard boot zou moeten resulteren in een 43-44. Momenteel zijn mijn boots een 46 maat met mondomaat 30…
Dusja, dat zal wel het probleem zijn…

Krocket95 op 8 jan 2019 20:35

Dan zou ik eerst voor een paar goed passende boots gaan en dan opnieuw kijken hoeveel je oversteekt.

Übung macht den meister!!!

Bindingen kun je ook iets naar voren schuiven, overhang bij de tenen is beter te handelen dan bij de hakken. Verder is het gewoon een kwestie van de afstelling aanpassen totdat het voor jou perfect staat. Succes!

Plaats een reactie