Ervaringen Stöckli SC/SX/CX/SL?

Met precisie bedoel ik de directheid van een ski. Door rocker of bijvoorbeeld flinke ‘taper’ in de tip van een ski (taps toelopen) snijdt een ski veel minder direct in dan een full-camber ski met bijvoorbeeld een sidecut die tot voorbij het punt loopt dan normaal de sneeuw raakt. Ook is een torsie-stijve ski doorgaans directere dan een minder torsie-stijve ski.
De Amphibio ski’s zijn niet erg torsie-stijf in vergelijking met eigenlijk alle Stöckli’s. Bovendien zorgt de camber aan de buitenkant van Amphibio ski’s dat de binnenski veel minder spoort dan een ski zonder Amphibio. Het contrast tussen de binnenski en de buitenski geeft mij persoonlijk ook niet het vertrouwen om vol die bocht aan te snijden op Amphibio ski’s. Dat laatste is persoonlijk en mogelijk iets waar je aan went. Maar voor mij is het een belangrijke factor in hoe ik die ski’s ervaar.

Met precisie bedoel ik de directheid van een ski. Door rocker of bijvoorbeeld flinke ‘taper’ in de tip van een ski (taps toelopen) snijdt een ski veel minder direct in dan een full-camber ski met bijvoorbeeld een sidecut die tot voorbij het punt loopt dan normaal de sneeuw raakt. Ook is een torsie-stijve ski doorgaans directere dan een minder torsie-stijve ski.
De Amphibio ski’s zijn niet erg torsie-stijf in vergelijking met eigenlijk alle Stöckli’s. Bovendien zorgt de camber aan de buitenkant van Amphibio ski’s dat de binnenski veel minder spoort dan een ski zonder Amphibio. Het contrast tussen de binnenski en de buitenski geeft mij persoonlijk ook niet het vertrouwen om vol die bocht aan te snijden op Amphibio ski’s. Dat laatste is persoonlijk en mogelijk iets waar je aan went. Maar voor mij is het een belangrijke factor in hoe ik die ski’s ervaar.

GiGi op 11 sep 2019 08:00

thx voor de uitleg kan me hier wel in vinden. heb leren carven meer amphibio dus daarmee dat het mij niet zoveel uitmaakt.
het minder snijden van de binnenski is wel prettiger op pistes die vol molshopen liggen. hier moet ik met mijn sl ski effectief wel oppassen dat de binnen ski niet hapt op een bult en moet ik mijn binnenski veel meer ontlasten dan met de elans.

Ik heb de Stöckli SL 2016. Dag en nacht verschil met de Elan SLX waveflex die ik voordien had.

DavidW op 7 sep 2019 23:47

Nu dan de vraag wat het verschil is?
Met alleen deze woorden weet alleen jij het😉

Piefke op 8 sep 2019 08:39

Wel, de Elan’s komen tot hun recht als de piste retestak ligt. Molshopen, sneeuwval van enkele centimeters etc, daar is deze ski echt niet voor gemaakt.

Mijn Stöckli’s presteren veel beter in die omstandigheden. Alsook, bij hoge snelheden zijn de Stöckli’s veel stabieler.

Heb ook eens een dag met de Elan amphibio’s van mijn vader geskied, die ski’s waren echt mijn ding niet. Gingen niet vlot genoeg, de meerwaarde van de linker en rechterski ontging mij volledig,

Plaats een reactie