Kaltenbach - Zillertal

Beste forum!

25 januari vertrek ik vanuit Brugge richting mijn hotel in Ried im Zillertal. Eerste maal dat ik daarheen rijd met de wagen.
We gaan met een vierwielaangedreven wagen met winterbanden, maar met de huidige (extreme) sneeuwsituatie vroeg ik me af of kettingen aan de orde zijn om ter plaatse te geraken en dagelijks naar de verschillende skigebieden te rijden (waar Mayrhofen het verst gelegen is - 15min rijden).

Ik ben er 4 jaar geleden al eens geweest met de bus en ik herinner me niet echt beklimmingen. Vandaar dat ik jullie even bevestiging vraag of winterkettingen inderdaad overkill zijn in die streek?

Alvast bedankt voor jullie advies!

Je kunt meerdere kanten op. Als je over de snelweg blijft rijden (via Kufstein en Wörgl) dan heb je geen kettingen nodig. Maar ik zou ze sowieso wel meenemen! Het Zillertal heeft tot Mayerhofen eigenlijk geen stijle wegen, dus dat zal wel meevallen. Echter als je naar Gerlos, Hoch Fügen of Hintertux wilt… Tja dan heb je ze echt wel nodig.

Echter wij reden altijd over de Achenpass (langs de Achensee), dat scheelt je een heel stuk snelweg, maar ga je wel over een pas. Die pas is heel goed te berijden, maar ik zie dat er de afgelopen weken wel wat verschillende meldingen waren. https://alpenpaesse.de/alpenpaesse/achen-pass

Ik vond dit trouwens wel de mooiste route!

Of je een vierwiel aangedreven auto hebt of niet, als er een plicht is om de kettingen om te doen moeten ze om. Als je het wilt gokken en je moet op het laatste moment omdraaien en ergens nog kettingen zien te scoren, dan betaal je de hoofdprijs als je ze al in die maat gaat vinden op dat tijdstip. Jouw bestemming ligt in het vlakke deel van het dal, al weet ik niet hoe het dorp er verder uit ziet en of je bij veel sneeuw echt kettingen nodig zult hebben, maar zou best lullig zijn als je terug moet…

Je kan eventueel ook kettingen op voorhand huren.
Het Zillertal is meestal goed te doen, echter richting Gerlos kan je het treffen dat je de kettingen er vrij snel na het dorp op moet leggen.
Dat is ons inmiddels een aantal keren overkomen.

De weg via de Achernsee is mooi, maar is afgelopen week ook een tijd afgesloten geweest.

It is an amazing world

Je kan eventueel ook kettingen op voorhand huren.
Het Zillertal is meestal goed te doen, echter richting Gerlos kan je het treffen dat je de kettingen er vrij snel na het dorp op moet leggen.
Dat is ons inmiddels een aantal keren overkomen.

De weg via de Achensee is mooi, maar is afgelopen week ook een tijd afgesloten geweest.

Henrike op 10 jan 2019 10:38
It is an amazing world

Kijk eens naar de webcams van de parking op Hochfugen,… denk je dat je dan kettingen nodig hebt?

Born to run. B.S.

Of je een vierwiel aangedreven auto hebt of niet, als er een plicht is om de kettingen om te doen moeten ze om.

Niet helemaal waar, ik heb al meerdere keren gehoord en gezien dat 4x4 auto’s met winterbanden dit niet hoeven. En dan erbij: als je naar Ried im Zillertal gaat heb je ze niet eens nodig. Je rijd alleen maar snelweg en laag door het dal. Mocht je naar Zell am Ziller of Mayrhofen willen, blijf je ook laag in het dal. Eventueel naar Gerlos of Hintertux is een ander verhaal, maar met 4x4 en goede winterbanden zul je ze ook niet nodig hebben.

Het kan natuurlijk geen kwaad om ze mee te nemen, en als je geen 4x4 hebt zou ik niet zonder gaan.

*bericht bewerkt door Arjen5 op 10 jan 2019 12:02

It's all about the turns duuuuuude!

Sneeuwkettingen zijn in feite verplicht aan boord te hebben in Oostenrijk tussen 1 November en 15april.

*bericht bewerkt door Sjaak27 op 10 jan 2019 12:36

Sneeuwkettingen zijn verplicht aan boord te hebben in Oostenrijk tussen 1 November en 15april.

Sjaak27 op 10 jan 2019 12:24

Bron?
Het is namelijk niet zo.

*bericht bewerkt door DrPhil op 10 jan 2019 12:30

Iets aangepast @DrPhil.
Als je ergens staat en er geldt een kettingplicht, dan moeten ze om en als je ze dan niet hebt, bijvoorbeeld onderaan de pas bij Gerlos, tja. Dus in feite heb je ze mee te nemen. Kleine moeite ook.
Staat eea in Art 102 lid 8a Kfg

*bericht bewerkt door Sjaak27 op 10 jan 2019 12:43

Wij hebben ze altijd bij ons maar hebben eigenlijk speciaal voor de winterse trips een 4x4 gekocht.
Nu kunnen wij ook met lastige omstandigheden gewoon de stijle stukken naar boven rijden.
Geen probleem meer mee. We hebben overigens wel kettingen mee!

It is an amazing world

Iets aangepast @DrPhil.
Als je ergens staat en er geldt een kettingplicht, dan moeten ze om en als je ze dan niet hebt, bijvoorbeeld onderaan de pas bij Gerlos, tja. Dus in feite heb je ze mee te nemen. Kleine moeite ook.
Staat eea in Art 102 lid 8a Kfg

Sjaak27 op 10 jan 2019 12:37

Dan mag je dus niet verder. Maar geen enkele verplichting om ze bij te hebben. Wezenlijk verschil.

Uiteraard, als je op de komma gaat kijken is er geen verplichting. Laat het een advies zijn dan.

Het is niet verplicht om de sneeuwkettingen bij je in de auto te hebben, wel dien je in deze periode, 1 november t/m 15 april bij winterse omstandigheden, winterbanden gemonteerd te moeten hebben.

Er wordt nergens gezegd dat auto’s met vierwielaandrijving uitgezonderd zijn van de verplichting om sneeuwkettingen te gebruiken indien dit door de lokale autoriteiten wordt aangegeven. De autoriteiten kunnen eventueel ter plekke aangeven dat je geen kettingen om hoeft te leggen, maar met kettingen heb je nog altijd meer grip dan zonder en vaak zijn dit ook zwaardere auto’s, dus waarom het risico lopen?
[https://www.anwb.nl/juridisch-advies/op-vakantie/met-de-auto…](https://www.anwb.nl/juridisch-advies/op-vakantie/met-de-auto-op-reis/dossier-winterbanden/winterbanden-oostenrijk
@Arjen5 Als jij een bron kan tonen waar dit niet het geval is? Horen en zien is wat anders dan wat de wet voorschrijft.

25 januari duurt natuurlijk nog 2 weken, dus geen idee hoe de omstandigheden dan zijn.
Als je over de grote wegen rijdt heb je inderdaad over het algemeen alleen vlakke wegen en ga je nergens de hoogte in.
Het kan natuurlijk altijd zijn dat je toch ergens dat steilere weggetje in moet vanwege je hotel o.i.d.
Zelf zou ik altijd sneeuwkettingen meenemen, ookal rijd je 4x4.

@Marijnt Je hebt gelijk dat het officieel verplicht is. Soms staan er borden dat 4x4 voertuigen uitgezonderd zijn, en bij controle worden ze vaak doorgelaten zonder kettingen (niet altijd).

It's all about the turns duuuuuude!

Bedankt voor de reacties. Ik ga er huren, just in case.

44 is dus aandrijving op alle vier de wielen… dus heb je ook 4 kettingen nodig, anders werkt het niet zoals het zou moeten.
normale NIET 4
4 voertuigen, kettingen op de aangedreven wielen. kan dus of voorzijde, dan wel de achterwielen zijn.
altijd je snelheid aanpassen aan de omstandigheden, denk niet dat veel harder kunt gaan omdat je winterbanden en kettingen hebt!
afhankelijk van het type 44 kun je de diff en of een sper zetten, de wat modernere en luxere 44 voertuigen kunnen dit automatisch en elektronisch. ik heb een Land Rover Defender en die is altijd 4*4, aandrijving op alle wielen is niet uit te schakelen. wat wel kan en echt nodig is om de diff te locken, zodat alle wielen een identieke snelheid draaien. zo voorkom je dat je de meeste energie naar het snelst draaiende wielen gaat.

heb het ondervonden en meegemaakt… neem het risico niet meer en als het moet en wordt voorgeschreven, 4 kettingen leggen. het is niet anders! staat een kist klaar achterin, alle kettingen uitgepakt en gesplitst. goede sterke handschoenen, oude jas, en niet te vergeten een zacht matje om op te knielen. daarnaast en dat is ook niet overbodig, heb ik een set van 4 knipperlichten die op op de auto met magneten kan zetten. zijn LED lichten, met diverse knipper patronen. zeker als het zicht slecht is en met hevige sneeuwval, wil ik graag dat mijn omgeving kan zien dat ik daar sta! en waar ik mee bezig ben. ( google op: LED road flares )

enige echte voordeel wat ik nog heb is dat ik bijzonder veel wielkast ruimte heb en redelijk makkelijk om de wielen heen kan. maar toch blijft het een flinke klus!
veilige reis en maak er een onvergetelijke vakantie van !

autoweg naar en in het Zillertall is relatief laag en niet steil, verwacht ook niet dat jullie de kettingen echt nodig gaan hebben…
mvg Hans

*bericht bewerkt door HV180 op 10 jan 2019 15:39

Neerslag maakt niet gelukkig, gelukkig maken ze sneeuw...

Op zich allemaal begaanbaar, wel ketting plicht op sommige wegen.
https://www.oeamtc.at/verkehrsservice/#
(rechtsboven kun je zoeken op je plaatsnaam, bv Gerlos)

Hier kun je dat zichtbaar zien.

Ha @huggie80, wij zijn vandaag van München naar Hippach (vlak voor Mayrhofen) gereden en de weg was echt prima schoon. De hele week is er tot aan Mayrhofen nog geen kettingplicht geweest; voor Gerlos was dat anders. Richting de bestemmingen in het dal, zoals Fügen, Zell am Ziller, Hippach-Swendau en Mayrhofen zul je waarschijnlijk geen kettingen nodig hebben, maar van en naar bv Gerlos en Königsleiten kan dat bij sneeuwval wel anders zijn. Op de site van de Oostenrijkse verkeersdienst, https://www.oeamtc.at/verkehrsservice , kun je zien waar een kettingplicht geldt en welke wegen zijn afgesloten. Hopelijk is de situatie tegen de tijd dat jij gaat wat vriendelijker!

*bericht bewerkt door Jorien83 op 10 jan 2019 19:55

Bedankt voor je reactie! 👍🏼

De weg naar het Zillertal toe, zal je ze niet snel nodig hebben. Ik kom al jaren in Ried en gelukkig nog nooit meegemaakt dat we de kettingen hebben moeten gebruiken. Echter, ik weet niet waar je hotel zich bevindt in Ried, maar als je bij het stoplicht omhoog moet (richting de kerk), dan is dat best steil. Als de weg net op het moment dat je daar arriveert niet schoon is, dan is de kans aanwezig dat je de kettingen moet gebruiken om bij je hotel te geraken. Of je moet een dorp eerder (uderns) al van de zillertal strasse af gaan, dan gaat het geleidelijker aan omhoog, mocht je aan die kant van Ried moeten zijn. Maar ook daar geldt dat als het net volop heeft gesneeuwd, je de pech kunt hebben dat je ze nodig hebt.
Kortom, mijn advies: meenemen die kettingen.

Ik neem ze mee maar onderschat toch mijn nieuwe winterbanden in combinatie met quattro-aandrijving niet… Volgens mij gaat dat voldoende zijn!

Zo’n laatste stukje kan inderdaad net het probleem geven. Tot nu toe de enige keer dat ze om moesten, was op zo’n stukje naar de accommodatie. Was een Audi met quattro (dus wel 4wiel aangedreven, maar geen terreinwagen). Daar hoefden overigens wel maar 2 kettingen om, maar dat werkt weer wat anders.

Oh, zie net je reactie dat je een quattro hebt… Je komt inderdaad een stuk verder daarmee, maar dus niet overal.

*bericht bewerkt door Tiny-M op 11 jan 2019 14:56

Plaats een reactie