Bindingen afgesteld door webshop

Ook bij snow-how werd bij het bestellen specifiek gemeld dat de binding niet afgesteld geleverd kon worden.

Is wat voor te zeggen.

Niet lullen, skiën!!!

Vanavond bij de Daka geweest. Hebben em in de machine gezet en ben van DIN 5 naar 6.5 gegaan op basis van lichaamslengte, gewicht en lengte vd schoenzool.

Aangezien ik mijn skischoenen daar ooit heb gekocht was dit service van de zaak.

@Bartosia Prima service! Veel skiplezier!

Click. Click. Peace

@Bartosia Prima service! Veel skiplezier!

Rogier op 11 jan 2019 21:06

thanks!

Ter info: bij Skishop Nieuwegein kost het afstellen van de binding € 15 (los) en € 10 icm een beurt.
http://www.skishopnieuwegein.nl/prijslijst/

Bij Van Diemen in Amstelveen (los) € 19,95.
http://www.vandiemen.nl/onderhoud/

De meeste shops zitten rond € 10, zie ik.

*bericht bewerkt door DrPhil op 11 jan 2019 22:03

Lekker belangrijk, tientje meer of minder. Beetje wintersport kost een 100-voud hiervan, dus ga gewoon naar een goede zaak. Laat controleren of met jouw schoen/binding de ingestelde waarde in de buurt zit van de gewenste waarde, forward pressure ok is en of de ingestelde waarde een beetje aansluit bij wat gangbaar is voor jouw fysiek en ervaring. Komt niet op een halve din-punt maar voor een indicatie volstaat bijvoorbeeld http://www.mechanicsofsport.com/skiing/equipment/bindings/di…. zelf ga ik liever een punt lager zitten, dan ff rustig opbouwen qua belasting en zien of ze niet onbedoeld lossen. Is dit in orde, prima, anders half punt erbij. Offpiste houd ik wel de advieswaarde aan, liever wAt zwaarder lossen, dan er achteraan moeten ;). Allemaal echt geen rocket science, mits het spul goed past en af en toe even goed gecontroleerd wordt.

Edwin van Riel

Ik ben 1.73m, 100kg en niveau 7-8, schoen is 27.0/27.5 315mm, ski is 170cm heb de binding nu op 7 staan, too much? Ski hoofdzakelijk op de piste.

*bericht bewerkt door AlexFL op 16 jan 2019 23:15

Heb even in 2 calculators gekeken voor je (dinsettings.com en een app op mijn telefoon (ski din settings van Skywork)). Beiden komen op advies tussen 5 en 6 op basis van jouw info en daarnaast nog afhankelijk van leeftijd en agressiviteit van skien. 7 lijkt dus wat aan de hoge kant. Persoonlijk denk ik dat je met 6 prima uit de voeten zou moeten kunnen met jouw lengte/gewicht bij beetje soepele skistijl.

Edwin van Riel

null

Ik kom hier op uit via de app van Skyworks.

Die app kwam overigens op dezelfde waarde uit waarop de winkel mijn bindingen uiteindelijk hewft gezet

Ben niet uitgegaan van een agressief skiënde expert (wellicht onterecht door een inschatting van skistijl icm lengte/gewicht), da’s aan TS zelf ;)

Edwin van Riel

Rentmaxx app komt ook op 6 uit, voor een advanced skier. Op 7 voor een expert skier.

Voor mezelf komt de rentmaxx app op 6,5 uit, bij 80kg. Vul ik echter 78 in, daalt de waarde naar 5,5. Dat zijn waardes die ik herken. Lijkt dus betrouwbaar, al kan een kleine verandering dus wel veel schelen.

*bericht bewerkt door DrPhil op 17 jan 2019 10:50

Ik ken geen een winkel die gratis je bindingen afstelt.

DrPhil op 10 jan 2019 19:27

Ik wil nu geen reclame maken maar AS a…r. , Genk heeft dat bij mijn F18’s gedaan.
Gratis en voor niks, zonder aankoop. 👍
Stond er ook van te kijken.

bartvwg op 10 jan 2019 19:39

Ook een fijne winkel met medewerkers die ook echt in de sneeuw testen. Wouden zelfs dingen voor mij bestellen die je als consument niet meer kan krijgen.

Interessante topic. Heb sinds '94 behoorlijk wat bindingen geboord/gemonteerd en afgesteld. Tot 2008 nog met de Wintersteiger Speedtronic

die jaarlijks werd geijkt.
Wat mij betreft is de basisregel bij afstellen ALTIJD de schoen waarmee geskied gaat worden binnen de tolerantie passend in de bindingen af te stellen. Pas daarna aan de hand van gewicht, lichaamslengte, mm-maat, niveau en leeftijd de DIN waarde instellen.

Tukker(ik)

Ja er wordt vrij conservatief ingesteld, en dat is goed. Want teveel mensen skiën met een te hoge DIN waarde. Als je alleen op de piste blijft klap je echt niet zomaar uit je binding als deze op 5 staat en je iets meer dan 70 kilo weegt.
Helemaal met Rogier eens.
Ik heb jaren bindingen ingesteld.
Mijn ervaring is dat de mensen die blessures krijgen vaak een veel te hoge afstelling hebben gehad.

Niet zomaar nee. Maar als je met wat snelheid een brute manoeuvre doet en je verliest een ski, dan is dat ook een recept voor blessures. Waarom niet gewoon volgens het boekje instellen i.p.v. conservatief?

Misschien onderschat ik het enorm, maar zo ingewikkeld is het nou ook weer niet toch? In alle winkels die ik gezien heb (dat was wel vooral verhuur), komt er uit alles wat je in de computer opgeeft gewoon een DIN waarde uitgerold. Ze passen de schoen (en je kan met een indicatie op de binding zien of hij strak genoeg zit), stellen de DIN waarde in and that’s it.

Ik snap dat je, zeker met echt oude(re) bindingen, dat misschien wil ijken, maar als je gewoon nieuwe ski’s hebt, met schoenen waarvan de zool in orde is, en je stelt de binding gewoon in obv de BSL, checkt of het echt goed zit obv de marker, zoekt de juiste DIN op (bijna al die calculators komen op hetzelfde uit) en stelt die DIN in, doe je dan echt zoveel anders dan wat ze in die winkels doen?

Is het verschil alleen dat zij die DIN setting dan ook weer meten?

Ik zal 't ook eens checken bij mijn skischool, die verlenen ook die afstelservice…

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

In de winkel of verhuurbedrijf meten ze dat inderdaad. Je krijgt dus terugkoppeling en hebt de streepjes op de binding niet echt nodig.

@martin7182: te vroeg lossen kan inderdaad ook blessures opleveren, maar over het algemeen minder serieus dan bij te laat lossen.

Altijd een grijs gebied qua beste instelwaarde, al is het maar omdat de beste setting ook sterk afhankelijk is van de skistijl waar de shop meestal geen zicht op heeft.

Persoonlijk ben ik er dan voorstander van om even rustig te beginnen op de laagst in aanmerking komende waarde. Gaat dit goed, belasting wat opvoeren en bepalen of eea naar wens is. Lossen ze te snel, halve punt erbij. Hiermee kom je op de voor jou beste waarde.

Uitzondering kunnen bv gevormd worden door terrein waar je de ski echt niet wilt verliezen. Dan maar iets “te” hoog met wat grotere risico’s op blessures. Gaat de shop je niet adviseren want levert hun potentieel gez…k op.Als mensen terug komen met verhaal dat ze te snel lossen schroeven ze hem ook gewoon een halve punt dicht.

Mijn eigen ski’s (2m, 94-95 kg, 52 jaar, bsl 336): pisteskis ski op op 7 (aardig conform advies van bv de skywork app), buiten de piste 8 of 8.5, dan weet ik zeker dat ze nooit nodeloos uit vliegen maar wel lossen voordat het echt pijnlijk wordt ;)

Hiernaast vind ik het wel prettig om de combinatie binding/schoen af en toe even op een testbank te hebben om zeker te weten dat de ingestelde waarde een beetje overeenkomt met de gemeten waarde.

Edwin van Riel

In de winkel of verhuurbedrijf meten ze dat inderdaad. Je krijgt dus terugkoppeling en hebt de streepjes op de binding niet echt nodig.

Martin7182 op 17 jan 2019 22:50

Tja, dat klinkt logisch maar bij letterlijk alle keren dat ik (of mijn gezelschap) huurde, of bij testen bij Duijvestein, ging het wel puur op de streepjes. Heb ik dan risico’s gelopen of zijn die streepjes eigenlijk best betrouwbaar?

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Streepjes zijn heel bruikbaar, maar test met terugkoppeling is gewoon beter.

Edwin van Riel

Hiernaast vind ik het wel prettig om de combinatie binding/schoen af en toe even op een testbank te hebben om zeker te weten dat de ingestelde waarde een beetje overeenkomt met de gemeten waarde.

evr66 op 18 jan 2019 08:20

Ik val daarvoor voldoende. :p

Bla, bla, bla.

null

Vandaag even langs de shop geweest en laten afstellen, zie ik nu goed dat de machine op basis van mijn stats ook 7 heeft gekozen, of kiest de medewerker dat even goed handmatig (en heeft ie mijn instelling wellicht gewoon laten staan)?

*bericht bewerkt door AlexFL op 18 jan 2019 20:56

Plaats een reactie