Hoe ski jij je Fischer Progressor?

Net online een paar Fischer Progressor F19’s aangeschaft. Met dank aan GiGi ! Tenminste, dat moet nog blijken ;)

De Fischer Progressor (volgens mij alle soorten: 800, F17, F18, F19) hebben een dubbele radius. Ik vraag me af hoe je daar gebruik van maakt, of dat je het eigenlijk niet zo merkt. Dus, hoe ski jij je Progressor?

Ik ben zelf een rustige skier, heb voor de F19 gekozen omdat ik aan de zware kant ben, 95kg als de laatste oliebollen er nog af willen.

Net online een paar Fischer Progressor F19’s aangeschaft. Met dank aan GiGi ! Tenminste, dat moet nog blijken ;)

De Fischer Progressor (volgens mij alle soorten: 800, F17, F18, F19) hebben een dubbele radius. Ik vraag me af hoe je daar gebruik van maakt, of dat je het eigenlijk niet zo merkt. Dus, hoe ski jij je Progressor?

Ik ben zelf een rustige skier, heb voor de F19 gekozen omdat ik aan de zware kant ben, 95kg als de laatste oliebollen er nog af willen.

arjanski op 11 jan 2019 14:43

@Gigi kom er maar in… Kan je het even uitleggen? En dan met name wat je voelt?

*bericht bewerkt door BasTimmermans op 11 jan 2019 14:50

Je kan de korte radius benutten door goed voor in te komen, dus zeg maar druk te zetten op het voorste deel van de ski (vanaf de tip). De ski voor in reageert dus snel, de langere radius achter maakt het stabiel.

*bericht bewerkt door Sjaak27 op 11 jan 2019 15:22

@BasTimmermans Wat heb jij toch tegen GiGi, elke post van jou is denigrerend richting hem. Ben je een beetje jaloers omdat hij wel behulpzaam op dit forum is en jij totaal niks toevoegt aan dit forum.

A winter without powder isn't a winter!

@BasTimmermans Kritiek hebben mag. Maar doe dat met argumenten en val mensen niet persoonlijk aan. En lok niet uit.

Aan iedereen verder, laten we nu on-topic blijven.

*bericht bewerkt door Rogier op 11 jan 2019 15:18

Click. Click. Peace

@BasTimmermans Wat heb jij toch tegen GiGi, elke post van jou is denigrerend richting hem. Ben je een beetje jaloers omdat hij wel behulpzaam op dit forum is en jij totaal niks toevoegt aan dit forum.

Joostw op 11 jan 2019 15:06

Als je het over onzin uitkramen hebt dan ken ik er nog 1… Zijn naam hoef ik niet te noemen denk ik

@BasTimmermans Kritiek hebben mag. Maar doe dat met argumenten en val mensen niet persoonlijk aan. En lok niet uit.

Aan iedereen verder, laten we nu on-topic blijven.

Rogier op 11 jan 2019 15:17

Oke Rogier, het spijt me on-topic :)

Net online een paar Fischer Progressor F19’s aangeschaft. Met dank aan GiGi ! Tenminste, dat moet nog blijken ;)

De Fischer Progressor (volgens mij alle soorten: 800, F17, F18, F19) hebben een dubbele radius. Ik vraag me af hoe je daar gebruik van maakt, of dat je het eigenlijk niet zo merkt. Dus, hoe ski jij je Progressor?

Ik ben zelf een rustige skier, heb voor de F19 gekozen omdat ik aan de zware kant ben, 95kg als de laatste oliebollen er nog af willen.

arjanski op 11 jan 2019 14:43

@Gigi kom er maar in… Kan je het even uitleggen? En dan met name wat je voelt?

BasTimmermans op 11 jan 2019 14:49

Misschien mis ik iets, maar ik zie niet wat hier mis mee is? Het komt op mij over als de reactie vragen van iemand met verstand van zaken…

Huh ik zie helemaal niks mis met de reactie van Bas. Juist goed dat Gigi er even bij geroepen wordt toch, dat doet de TS niet namelijk.

Overigens heb ik ook een oog laten vallen op de F19’s dus ben ook erg nieuwsgierig naar antwoord op de vraag van Arjan.

@Sjees @Juul Uitgaande van voorgaande reacties van Bas valt deze weer in de categorie: ‘Denigrerend naar Gijs’. Bas heeft zo zijn geschiedenis…

Maar laten we nu weer on-topic gaan want dat is natuurlijk wel belangrijk.
Helaas heb ik geen Progressors dus kan ik ook niet vertellen hoe ik ze ski.

A winter without powder isn't a winter!

Ook ik mag een paar kilootjes kwijt. Maar ik heb begrepen dat deze juist goed geschikt is voor de wat zwaardere en agressieve skier. breed inzetbaar, piste ski die richting het all-mountain segment kruipt (let wel, is dus geen all mountain ski). Dubbele radius is inderdaad, korte bochten -> goed voorop gaan hangen, langere bochten - meer ‘naar achteren’. Ben je fan van kortere bochten, adviseer ik hem kort. Ik heb zelf een wat oudere 900, maar volgens mij geldt dit voor de meeste progressors

Als ik wit zie, dan gaat het bergafwaarts met me.

Huh ik zie helemaal niks mis met de reactie van Bas. Juist goed dat Gigi er even bij geroepen wordt toch, dat doet de TS niet namelijk.

Overigens heb ik ook een oog laten vallen op de F19’s dus ben ook erg nieuwsgierig naar antwoord op de vraag van Arjan.

Sjees op 11 jan 2019 15:38

Dank je Sjees!

Met mijn F18’s (174) probeer ik wat afwisselend te skiën. Korte en lange bochten. Soms rechtdoor, soms traag, soms wat sneller. Geen topsnelheden maar dat wil ik ook niet.
Heb er nergens problemen mee. Voor mij persoonlijk ideaal denk ik.
Raad eens wie ze me (samen met enkele andere ski’s trouwens) heeft aangeraden? 😛

*bericht bewerkt door bartvwg op 11 jan 2019 16:28

Bla, bla, bla.

Wat weeg jij @bartvwg als ik vragen mag?

F18, maar die gebruik ik als veredelde slalomski voor de-man-van-middelbare-leeftijd, kalend en net-te-weinig-techniek-voor-het-echte-werk. Dus verder weet ik het niet. Ze bevielen mij op 167 wel een stuk beter dan op 174.

@Sjees 82 toen ik ze kocht in mei. Nu 88. Tja die kilos vliegen er aan alsof het niks is. 😔😕😞

Bla, bla, bla.

@Sjees 82 toen ik ze kocht in mei. Nu 88. Tja die kilos vliegen er aan alsof het niks is. 😔😕😞

bartvwg op 11 jan 2019 16:37

Juist goed. Is meteen de fabel de wereld uit dat de F18 alleen voor lichte(re) skiers geschikt is.

Heb nu 3 dagen op de pistes gestaan met de F19 en ik ben meer dan tevreden met m’n aankoop. Vergelijksmateriaal heb ik helaas niet maar ik kan altijd mijn ervaring even kort toelichten. Ben 1.92 en 85kg en ski met de 182cm. De eerste 2 dagen in de verse sneeuw was zwaar, vooral omdat ik weer even moest inkomen en meer met kracht aan het skiën was dan met techniek. Maar ondanks de omstandigheden deed de ski het prima. Omdat de zon vandaag ging schijnen een van de eerste gondeltjes omhoog gepakt en oh wat heb ik die eerste 2 uurtjes op de net geprepareerde pistes genoten van deze ski’s. Korte bochtjes, lange bochten hij doet het allemaal wel heb ik persoonlijk het gevoel dat je wel een beetje de vaart erin moet houden om hem tot z’n recht te laten komen. Daarnaast denkt men hier dat iedereen de F19 heeft op de piste maar ik heb er pas één gespot in die drie dagen. Heb ondertussen al wel tientallen RC4 the curv’s gezien, overal waar ik wat wil eten staan er minstens 5. Ik hoop dat je wat aan m’n eerste ervaringen met de ski hebt!

Niet alleen Fischer heeft ski’s met dual radius, dit terzijde. De druk vooraan of centraler zetten gebeurt bij de meeste mensen vanzelf als je wat ervaring hebt, afhankelijk van snelheid en helling. Gewoon even uitproberen op de piste en de flow van de ski volgen. Heb de 2019 versie. Super makkelijke ski.

In tegenstelling tot die kip hierboven vind ik de GiGi review net wel een heel goede beschrijving van de F19. Ik heb nog geen betere review gelezen eerlijk gezegd.

@Vivace: eentje voor jou, denk ik.

De Fischer Progressor (volgens mij alle soorten: 800, F17, F18, F19) hebben een dubbele radius. Ik vraag me af hoe je daar gebruik van maakt, of dat je het eigenlijk niet zo merkt. Dus, hoe ski jij je Progressor?

arjanski op 11 jan 2019 14:43

Ten eerste: veel plezier met je nieuwe ski. Ik heb zelf geen F19’s niet maar er wel meerdere keren op geskied. En het is terecht dat dit een veel aangerade ski is.

Je vraag hierboven over je hoe je gebruik maakt van de dual radius van de F19 (of een andere dual radius ski) heeft een simpel antwoord: Als je vol gecarvede lange bochten skied, maak je gebruik van je dual radius.

Het is dus niet zo dat je kunt “kiezen”, nu gebruik ik mijn korte radius en voor deze bocht de lange radius.
Een ski met enkele radius skiet als je deze ideaal carved een cosinus met een diameter van de radius van de ski.

Hierbij neem ik aan dat de bocht theoretische ideaal geskied is met de bijbehoordende ideale druk verdeling

Jou F19 skiet als je dezelfde druk verdeling geen ideale cosinus. De initiatie van de bocht zat iets sneller gaan (kortere radius tip) en je tweede deel van de bocht bij gelijke positionering en druk verdeling etc zal een iets grotere radius hebben omdat je dit meer op de achterkant van de ski skied. Beide gaat vloeiend of geleidelijk in elkaar over en je merkt er weinig van.
Ook korte geslipte bochten kun je wat sneller inzetten door de korte radius voor.

Hier kun je een hoop wiskunde op loslaten bijv. hier: https://www.real-world-physics-problems.com/physics-of-skiin…
of de Nederlandse bewerking van GiGi: http://gigiski.com/alles-over-bocht-en-radius/

Of van een stuk van een skileraar uit de Brenta Dolomieten en self proclamed nerd:
https://www.brentaski.com/skiradius/index.aspx

In beide stukken vind je uitleg hoe je bochten kunt berekenen op basis van Radius en sidecut etc.

Na het lezen van jou post had ik kwam ikzelf met het volgende gedachte experiment. Stel je twee sets fictieve dual radius ski’s voor, beide van dezelfde lengte die op precies dezelfde piste worden geskied door dezelfde skier.

Een set ski ('A) met een slalom tip (radius ~12 meter), met een downhill radius aan de achterkant (50 meter)
en een tweede set (B) met een downhill radius (50 meter) voor en een slalom radius (12 meter) achter.

Ski’s A initieren super gemakkelijk een gesnede bocht maar het tweede deel van de bocht als je gesneden blijft skien kost veel piste ruimte.

Ski’s B moet wachten tot je je halverwegen je bocht ben en dan willen ze opeen de hoek om.

Beide ski’s zullen niet fijn skien, maar de overgang tussen de twee radii zal niet plotsklaps zijn en geleidelijk in elkaar over moeten gaan. Ook moet je je realiseren dat door puur achterop te hangen op een van de twee ski’s je niet dat type radius kunt skiën. Je initieert altijd een bocht met voordruk.

Ik kan helaas niet goed tekenen maar de uiteindelijke sidecuts is het resultaat van ruw-weg de twee overlappende cirkels van de respectievelijke radii.

Om weer terug te komen op je F19’s. Met hun slalom achtige tip zijn ze heel prettig voor mensen die altijd gewend zijn om op slaloms (of ski’s met relatief korte radius) te skien, en de radius achterop voelt wat minder agressief (of anders gezegt geleidelijker) dan een single radius ski.
Dit is mogelijk een vande redenen dat somige mensen mensen de F19 soms wat saai noemen denk ik, die mensen verwachten net wat meer druk in het tweede deel van de bocht.

Of JIJ dit verschil in bocht gedrag direct merkt dat ligt denk ik van je techniek en ervaring. Stap je van de F19 naar een GS (of visa versa) moet je al zoveel wennen aan de andere verschillen tussen die type ski;s dat je het dual radius verhaal misschien al niet meer opvalt. Maar vind je ski’s die wat dichter bij elkaar aanliggen qua specificaties kun je het altijd proberen te testen.

Nogmaals prettige wintersport op je nieuwe ski’s

edit: Linkjes toegevoegd (niet gelukt met web tags somehow)
edit2: Typo’s waarvan er nog legio aanwezig zullen zijn :(

*bericht bewerkt door Menn0 op 11 jan 2019 19:34

@Sjees 82 toen ik ze kocht in mei. Nu 88. Tja die kilos vliegen er aan alsof het niks is. 😔😕😞

bartvwg op 11 jan 2019 16:37

Die Kgs kunnen er ook weer van af hoor en als je je F18 prettig vind waarom zou je dan moeten switchen. Zolang je het fijn vind zijn het goede ski’s voor jou.

@Sjees 82 toen ik ze kocht in mei. Nu 88. Tja die kilos vliegen er aan alsof het niks is. 😔😕😞

bartvwg op 11 jan 2019 16:37

Die Kgs kunnen er ook weer van af hoor en als je je F18 prettig vind waarom zou je dan moeten switchen. Zolang je het fijn vind zijn het goede ski’s voor jou.

Menn0 op 11 jan 2019 19:32

Ja hoor, tevreden met de ski’s maar niet met de kilo’s. 😉
Thx voor de uitleg hierboven, zeer interessant! 👍👍

Bla, bla, bla.

@Sjees 82 toen ik ze kocht in mei. Nu 88. Tja die kilos vliegen er aan alsof het niks is. 😔😕😞

bartvwg op 11 jan 2019 16:37

Die Kgs kunnen er ook weer van af hoor en als je je F18 prettig vind waarom zou je dan moeten switchen. Zolang je het fijn vind zijn het goede ski’s voor jou.

Menn0 op 11 jan 2019 19:32

Ja hoor, tevreden met de ski’s maar niet met de kilo’s. 😉
Thx voor de uitleg hierboven, zeer interessant! 👍👍

bartvwg op 11 jan 2019 19:37

Dank, ik heb het eens geprobeerd op te schrijven zonder te vervallen in wiskunde. En ik probeerde aan te geven dat het niet de bedoeling is om dual radius achterop skien vereist :)

Mocht je van de kilo’s af willen, is het ‘kiwi’ dieet aan te raden!

🎿🌨 Just go with the snoW 🌨🎿

Mocht je van de kilo’s af willen, is het ‘kiwi’ dieet aan te raden!

Jeffvdv op 11 jan 2019 19:42

Alleen maar kiwi’s eten? 😯😓😢😭

Bla, bla, bla.

Nee, alles eten behalve kiwi’s 😜

🎿🌨 Just go with the snoW 🌨🎿

Nee, alles eten behalve kiwi’s 😜

Jeffvdv op 11 jan 2019 19:45

Ik eet die dingen niet. 🤓

Bla, bla, bla.

@Vivace: eentje voor jou, denk ik.

Morzel op 11 jan 2019 18:49

Jammer genoeg heb ik weinig vergelijkingsmateriaal om hier absolute uitspraken over te doen.
Er zat een zomer tussen mijn vorige huurskis (Rossignol Pursuit P300 '16 of '17 als ik mij niet vergis) en het eerste gebruik van mijn F19’s.
Het huren van de P300 was de reden dat ik eindelijk mijn eigen ski’s wou hebben. Op deze huurskis had ik namelijk het gevoel dat ze mij tegenhielden om snel meer vooruitgang te boeken kwa techniek.

Het verschil in radius voor/achter bij de F19’s is alleszins niet iets wat ik actief merk.
Bij het insnijden van een bocht zal ik uit automatisme de voorkant van de skis meer belasten, dus dan zal ik de kleine basisradius dan wel benutten zeker. Het is alleszins niet zo dat ik er actief mee bezig ben om de vorm van mijn bocht te tunen door mijn balans meer naar achter te verzetten tijdens een bocht (lijkt me ook meer een recept om ongecontroleerd uit de bocht te vliegen).
In de praktijk zal de bocht die je skiet op de F19 er dus misschien iets anders uitzien dan op skis met 1 radius, maar om dat echt te merken zal je toch je traces moeten gaan nameten.

Gevoelsmatig zijn de F19’s gewoon erg goede skis, die mij nog nooit in de steek hebben gelaten.
Ze geven heel veel vertrouwen in snelle bochten (ook op steile, ijzige pistes of op een GS stadium) en hoe de vorm van de bocht er nu uitziet doet er volgens mij weinig toe.
Ze zijn voldoende wendbaar om korte bochtjes te maken om je snelheid te controleren of om de benen op te warmen (mogelijk door de dual radius tip), alleen op metershoge harde buckels wenste ik soms dat ik niet met zo’n lange pistelatten (ik heb ze in lengte 182cm) onderweg was, maar dat heeft meer met die specifieke pisteomstandigheden en mijn gebrek aan ervaring hiermee te maken.

  • ze zijn een compromisski: ik kan er zowel op lagere snelheid samen met mijn kinderen die nog niet zo veel skiervaring hebben mee op weg, als dat ik alleen ijspistes mee kan afracen. Op lagere snelheid vragen ze niet te veel kracht om er ook maar iets mee te doen, maar als je er moeite/energie insteekt, stellen ze ook niet teleur.
    Waarschijnlijk ligt dit iets anders voor mensen die gewend zijn om constant op semi-pro GS latten te skiën, die zullen de F19’s mogelijk te slap vinden.

Nu ik eraan denk heb ik wel nog 1 ander vergelijkingspunt gehad.
Ik heb ik Korea 2x een dag op Salomon X-max 10 2017 geskiëd en dit waren toch totaal andere latten (constant op zoek naar de kanten, meer energie nodig om deze rustig te skiën). Het feit dat ik toen eigenlijk nog aan het revalideren was van een zware knietorsie enkele weken ervoor hielp ook wel niet, maar qua veelzijdigheid zijn de F19’s zeker beter.

Al bij al ben ik zeker heel tevreden van het inzetbereik van de F19’s en of de draaivreugde en kantengrip nu voortkomen uit een dual radius of niet doet er niet toe, het zijn heel fijne latten die performant genoeg zijn voor de meeste on-piste-omstandigheden (exclusief echt racen tegen de klok, maar dan neem je deze skis ook niet op in je shortlist).

*bericht bewerkt door Vivace op 11 jan 2019 23:06

Glide on!

@Sjees 82 toen ik ze kocht in mei. Nu 88. Tja die kilos vliegen er aan alsof het niks is. 😔😕😞

bartvwg op 11 jan 2019 16:37

Als je nog even doorgaat ben je zwaar genoeg voor de F19! 😉

Dan kunnen we ruilen. Heb de F19 met mijn 70kg.

Dat gewicht, ach. Kan prima. Je bent echt niet snel te licht of te zwaar voor deze ski’s. We zijn mannen, bedenk dat de F18 ook voor vrouwen gemaakt werd (apart printje). En een vrouw is stukken minder krachtig dan een man (de vrouwen die ik ken tenminste)

De F19 moet voor lichte mannen en vrouwen (met een beetje techniek) dus ook geen enkel probleem zijn. En ik ben echt nog geen niveau7

*bericht bewerkt door Gaston op 11 jan 2019 23:30

Tijd voor een uitpakparty?!

Korte feedback:
Verleden met huur ski’s, ski niveau 6/7. Voorkeur rode piste.
F19 (16/17) model gekocht.
+/- 10 ski dagen
Lichaamslengte 179cm
Gewicht 82kg
Ski’s 177 cm

F19’s gekocht mede door de review van GiGi.
Pro’s:
Stabiel op hoge snelheid. Carven gaat makkelijk. Vergevingsgezind in alle omstandigheden. Ook makkelijk over buckels te sturen bijvoorbeeld.
Gekocht omdat ik hoop dat de ski bijdraagd aan het verbeteren van mij ski techniek en enkele jaren er plezier van heb.

Con:
Korte bocht moet ik meer energie in stoppen i.p.v. lui te skiën. (Lees: ski techniek verbeteren en voorin meer druk geven)

Bij een kortere variant moet ik weer inleveren op stabiliteit.

Veel plezier met de F19’s, ik ben er erg blij mee!

Plaats een reactie