Kleding

Hoi,
Ik ga nu voor het 2e jaar op wintersport en ben heb extra skikleding nodig, het is immers kouder dan vorig jaar.
Maar door de bomen zie ik het bos niet meer op alle webshops… Ik heb het over skipullies en thermokleding.
Op de meeste websites zijn er keurig twee kopjes maar bij de skipullies staan thermoshirts en andersom.
Ik weet dat je thermoshirt- skipully- jas draagt maar, zit er nu daadwerkelijk een groot vershil tussen skipullies en thermoshirts of wordt het door elkaar gebruikt?

Voor zover ik weet, is thermokleding (1e laag) vaak wat dunner dan skipullies (2e laag). Daarnaast moet thermokleding ervoor zorgen dat het vocht (zweet) ‘afgevoerd’ wordt, zodat je lichaam voornamelijk droog is. Skipullies zijn volgens mij meer bedoeld om je warm te houden.

Stay frosty

Ik heb een thermoshirt, skipully en jas. Op een warme dag doe ik thermoshirt uit…

Ik heb een thermoshirt, skipully en jas. Op een warme dag doe ik thermoshirt uit…

ChienBo op 11 jan 2019 20:38

Het is maar hoe je er tegenaan kijkt maar dit is ouderwets/achterhaald (no offence!)

20 jaar geleden had iedereen katoenen pully.

Tegenwoordig is katoen achterhaald want het blijft nat bij kou, en de ouderwetse pully kom ik minder en minder tegen.

Thermoshirt qua woord is ook niet juist, de eerste laag wat hiermee bedoeld wordt, houdt je droog. Een gevólg daarvan is dat je het warm hebt. Beter noem je het basislaag (base layer)

Je ‘thermoshirt’ uittrekken is in ieder geval het laatste dat je doet, als je snapt hoe het systeem werkt.

Het 3 lagen systeem is een manier van kleden waarbij je flexibel bent.

Check bijvoorbeeld deze link daarvoor:
https://www.bever.nl/keuzehulp/3-lagen-systeem.html…

Een andere methode die veel gebruikt wordt is de gevoerde jas, met daaronder een basislaag en eventueel dunne isolatielaag. Nadeel hiervan is dat het al snel weer te warm is bij bewegen en de jas kan niet uit.

Om op je antwoord terug te komen @M.dejong

Kijk vooral naar de gebruikte materialen. Stuur me anders eens een link door van waar je naar aan het kijken bent?

*bericht bewerkt door Gaston op 11 jan 2019 21:54

Tijd voor een uitpakparty?!

Er is geen heilige methode. Ik gebruik zelf het 3, 4, 5 lagen systeem. Genoeg sportkleding (o.a. dunne shirtjes met lange mouwen) meenemen en per dag bepalen wat je aantrekt. Ik heb ook altijd een col en dunne bivakmuts bij me voor als de dag kouder uitpakt dan verwacht.

De 1e laag is inderdaad het thermo/zweet shirt. Deze heb ik zelf eigenlijk altijd aan, ookal is het 20° in de middag.
Dit shirt zit altijd strak om je lichaam en zorgt voor een goede afvoer van het zweet
Daar overheen draag ik zelf altijd een skipully, tenzij het daar te warm voor is. Dat is natuurlijk heel persoonlijk.
Een pully zit vaak wat losser.
Tot slot trek ik altijd een (gevoerde) skijas aan. Zelf heb ik een jas met een hele dunne voering, maar meestal heb ik het hiermee warm zat. Ook als het -20 is.
Dan is een buff wel héél erg fijn om te hebben trouwens.

tip voor de eerste laag bij koudere dagen: Decathlon 2Warm reeks (7 EUR per shirt of zo).
dragen bij koudere dagen (naar keuze matig warm of zeer warm)!
bij warmere dagen gewoon een vlak ondershirt (vb Decathlon freshwarm reeks) en bij extra koud weer 1ste laag 2Warm + 2de laag Freshwarm + 3de laag fleece + 4de laag jas, en zeker een baklava (evt + fleece buff) niet vergeten om de wind op je gezicht weg te houden.

Thermoshirts zijn zeker enkel bedoeld als onderlaag (transpiratie afvoeren + strakke isolatie laag vlak tegen je huid).
Een losse fleece pull zonder onderlaag zal vlug te koud aanvoelen en een katoenen onderlaag is totaal af te raden (transpiratie wordt niet voldoende afgevoerd).

Glide on!

Ik draag als 't koud is met wind:
-thermolaag 1 (hemd & 3/4 broek)
-thermolaag 2 (shirt lange mouwen en lange broek)
-dunne compressiesokken
-hardshell broek met ventilatieritsen
-fleece trui
-dons jas (zelden aan als ik in beweging ben, meer voor de rustmomenten)
-hardshell jas met ventilatieritsen
-buff (wat dikkere, met punt naar beneden tegen inwaaien van jas)
-dunne bivakmuts (eigenlijk motor muts. Geen tocht meer)
-dunne muts
-helm
-niet al te dikke goretex handschoenen met handwarmer erin

Met lopen/warm/zon gaat er veel uit. Gevoerde jas is voor mij al heel snel te warm.

Allesis afhankelijk van de persoon. Ik draag altijd t-shirts in het dagelijks leven. Ik heb 1 trui. Wel altijd een hemd voor de body warm te houden. Op skivakantie: hemd, t-skirt en windstopper. Geen gevoerde jas of thermo materiaal. Lagen belangrijker dan dure thermo shirts.

@Vivace Baklava met ijs, omnomnom 😉
@Skizoeker Hoe bedoel je dat precies: Lagen belangrijker dan dure thermoshirts?

Draag jij katoenen kleding om in te sporten?

*bericht bewerkt door Alex op 12 jan 2019 07:50

When life gets too complicated.... SKI

Als je de keuze nog hebt, kijk dan ook zeker naar Merinowollen (onder)kleding. Is iets duurder dan een polyamide kledigstuk maar omdat dit een natuurproduct is past dit zich beter aan naar je lichaamstemperatuur. Het behoud 90% van zijn warmte als het nat is en daarnaast is het antibactrerieel dus gaat niet stinken. Men maakt tegenwoordig alle soorten kleding van dit materiaal. Van sokken tot thermokleding tot gewone tshirts en truien of een buff. Het is relatief goedkoop verkrijgbaar bij de decatlon.

Als je de keuze nog hebt, kijk dan ook zeker naar Merinowollen (onder)kleding. Is iets duurder dan een polyamide kledigstuk maar omdat dit een natuurproduct is past dit zich beter aan naar je lichaamstemperatuur. Het behoud 90% van zijn warmte als het nat is en daarnaast is het antibactrerieel dus gaat niet stinken. Men maakt tegenwoordig alle soorten kleding van dit materiaal. Van sokken tot thermokleding tot gewone tshirts en truien of een buff. Het is relatief goedkoop verkrijgbaar bij de decatlon.

sjorsdk op 12 jan 2019 08:11

En het jeukt NIET! (Kan absoluut niet tegen gewoon wol, maar merino…😍)

*bericht bewerkt door Gaston op 12 jan 2019 08:13

Tijd voor een uitpakparty?!

Het is relatief goedkoop verkrijgbaar bij de decatlon.

sjorsdk op 12 jan 2019 08:11

Klopt, maar ik moet er wel bij zeggen dat de pasvorm te wensen over laat, zoals meer dingen bij Decathlon.

Wat ik zelf ook heel prettig vind is een combi van Merino & synthetisch. O.a. Supernatural en Peak Performance hebben daar varianten van.

When life gets too complicated.... SKI

Volgens mij is het juist handiger om je midlayer uit te trekken als je het warm hebt, in plaats van je thermoshirtje.

Kleding is echt een persoonlijk ding, de een heeft het sneller koud dan de ander. Dus afhankelijk van eigen voorkeur en wat er al in de garderobe is kan je kijken wat je nodig hebt.
Met thermo kleding wordt denk ik meer de basislaag bedoeld, zeg maar de strak zittende shirts.
De ski pully is dan meer een isolatie laag(je) onder een (on)gevoerde jas.
Vroegah(vorige eeuw) altijd geskied met pully en gevoerde jas. Tegenwoordig met al die technische kleding een merinoshirt, isolatiejasje en een hardshell jas.

Ik heb ook merino shirt met lange mouwen en ook legging als eerste laag, zowel als het warm is als koud. Vooral die legging vind ik gewoon lekkerder aanvoelen dan benen direct tegen snowboardbroek aan. Ventilatieritsen kunnen altijd nog open.

Als het heel warm en zonnig is een (waterafstotend) lang vest erover. Is het normaal koud dan alleen een nauwelijks gevoerde jas over het merino shirt en bij erg koud merino shirt, fleece vest (pully kan natuurlijk ook) en de jas erover.

Laagjes is sowieso altijd fijn, je hebt weleens van die dagen dat het in de ochtend heel koud is en in de middag met volle zon bloedheet. Dan kun je in ieder geval altijd wat uittrekken. En ventilatie ritsen vind ik sowieso erg handig. Meeste broeken en jassen hebben dat nu geloof ik wel.

@Tiny-M

Dus jij hebt alleen een merino base layer broekje en daarover een ongevoerde shellbroek?

Ik ga dit jaar voor het eerst die combi doen maar heb geen idee hoe warm zoiets is

Tijd voor een uitpakparty?!

Merino wollen shirt gekocht dit jaar. Wat een top materiaal. Ik draag dit ook als onderlaag met hardlopen. En bijkomend voordeel…materiaal gaat absoluut niet stinken en handwasje is voldoende.

Van boven:
Merino T-shirt van 260
Belachelijk goedkope midlayer van decathlon
Dunne of dikke fleece
Skijas
Bij warm gaat fleece uit.

Vanonder:
Merino lange onderbroek van 260
Skibroek
Dunne skisokken
Bij warm gaat merinodinges uit (nogal wiedes)

Tussenin:
Buff 3/4 of Buff 4/4 of beide.
Bij warm geen Buff of de 3/4 met het dunne stof van boven.

Handschoenen van The North Face: dikke bij koude, dunne bij warmte.

Skischoenen en helm.
Klik klik, weg. 😛

Ik ben een koukleum maar met de warmste combinatie vorig jaar hele dag blijvend skiën bij -20 à -25. 😎

Bla, bla, bla.

@Tiny-M

Dus jij hebt alleen een merino base layer broekje en daarover een ongevoerde shellbroek?

Ik ga dit jaar voor het eerst die combi doen maar heb geen idee hoe warm zoiets is

Gaston op 12 jan 2019 13:45

Broek is wel iets gevoerd, maar niet heel dik. Echte shell zou ik misschien nog wel wat dikkers onder aan willen doen als t echt koud is.

Thanks! Heb een 3/4de merinobroek (legless), die valt mooi boven mijn skischoen. Maar die is helaas niet in 260 dik te krijgen bij Icebreaker, alleen 200. Met een ongevoerde shell lijkt me dat erg fris. Heb inderdaad nog een tussenbroek dus komt goed.

@Bartvwg is 260 stuk warmer dan 200? Of heb jij geen 200?

Tijd voor een uitpakparty?!

Onderbroek+ Icebreaker 200+Ongevoerde shelll broek is perfect voor meer dan ~50% van de tijd. Benen kunnen best een beetje kou verdragen. Voor mij zou dat goed zijn tot ~8C of zo. Maar dat is erg persoonlijk, en ook afhankelijk van dezon, wind en vochtigheid.

Als je nu nog iets dikkers hebt je dan kun je dat dragen als het iets kouder is en bij heel koud weer draag je allebei de onderlagen.

Ik zou niet zo heel gauw 260g/m2 Merino doen voor skien, omdat het erg langzaam droogt. Maar het kan wel als je zorgt dat je niet te veel gaat zweten. Het is net een slagje warmer dan 200g/m2. Als je echt wat warmers wil dan IB200, ga je richting de fleece-achtige stoffen, die echt merkbaar dikker zijn. Goedkoop fleece werkt ook prima.

@Bartvwg is 260 stuk warmer dan 200? Of heb jij geen 200?

Gaston op 12 jan 2019 17:15

@Gaston geen idee hoeveel warmer dat is. Ik heb geen 200. 😉

Bla, bla, bla.

Thanks weer!!!😊

Tijd voor een uitpakparty?!

het is echt enorm verschillend per persoon… de tip over het algemeen is al vaak gezegd: laagjes…

Voor mij is het als volgt:

  • Goretex shell broek (vaak met alleen een boxershort er onder)
  • in koude dagen een 3/4e thermo broek
  • craft active comfort shirt (lange mouw)

vorig jaar had ik hier een gevoerde jas overheen en vaak veel te warm…

  • dit jaar: kilpi hastar hardshell
  • rugtas mee met een dun fleece vest daarin en een dons jasje

Ik heb het vaak veel te warm, ipv te koud… dus vandaar dat dit voor mij werkt, maar mijn vrouw draagt weer “andere” kleding… (heeft vaker haar thermo broek aan en draagt sneller 1 laagje extra).

Ik ski soms met fleece lange broek met ongevoerde shell. Dat vind ik eigenlijk net te warm. Warmer in elk geval dan mijn gevoerde skibroek.

Ik zweet niet zo heel erg, dus katoenen laagjes werken bij mij prima. Ik draag vrijwel altijd 3 lagen: een katoenen shirt van de Hema, met daaroverheen een katoenen pully van Perry Sport en daaroverheen m’n dikke skijas.
Is dat te warm, doe ik de ‘tochtgaten’ in m’n jas open. Is dat ook nog te warm, dan doe ik een dunnere jas (soft shell) aan.
Zijn de 3 lagen te koud, dan vervang ik de pully door een warmere trui. Is dat ook nog te koud, dan doe ik die trui over de pully heen, zodat ik 4 lagen aan heb.

Uitrusten doen we thuis wel!

Ik heb in feite twee combi’s waar ik mee ski.

  1. Odlo warme baselayer met lange mouw, skipully, dunne bodywarmer, windstopper jack:
  2. Als het echt koud is, vervang ik de baselayer door een dunne versie, met korte mouw, en de bodywarmer door een dun donsjack.
    Het grote voordeel van de bodywarmer vind ik dat hij heel goed ventileert, maar wel alle warmte biedt. Hij is ook heel klein op te rollen, en past dan makkelijk in mijn Camelbak. Uiteraard ook allerlei varianten mogelijk.
    Mijn pully is van katoen en uit 1990 (!). Maat XXL, op de groei gekocht zeg maar. Ik heb ook een aantal fleece skipully’s, maar die vind ik minder fijn. Het scheelt wel dat ik heel weinig zweet. Wel heb ik liever skikleren die een maat te groot zijn, uitgezonderd de baselayer. Van strakkere kleren ga ik juist extra zweten, en ruimere kleren isoleren beter, vind ik.

*bericht bewerkt door DrPhil op 13 jan 2019 14:50

Ik draag ook merino thermokleding met daarover op mijn bovenlichaam afhankelijk van de buitentemperatuur een dikke of dunne fleece van Norrøna (Falketind warm1 of Trollvegen Warm2), of een gevoerd tussenjasje van Arcteryx (Atom LT) voor echt koude dagen onder mijn Norrøna Lofoten hardshell jas. Voor mijn onderlichaam heb ik bij warm weer alleen de thermolaag onder mijn Norrona Lofoten hardshell broek en voor de koude dagen heb ik nu een dun gevoerde 3/4 tussenbroek van Scott gekocht. Ben benieuwd hoe die gaat bevallen eind januari. Ik heb overigens zelf niets van de Decathlon omdat dit mij niet past. Ik ben 185 bij 75 kg en de kleding van de decathlon is bij mij altijd te kort of te breed. Vandaar mijn keuze voor scandinavische merken zoals Norrøna, die juist voor mijn bouw zijn ontworpen.

Ik zweet niet zo heel erg, dus katoenen laagjes werken bij mij (…).

Lotte77 op 13 jan 2019 13:49

Dan moet je harder skiën @lotte77😃

Zou leuk zijn als de topicstarter ook nog eens zou reageren @M.dejong

Tijd voor een uitpakparty?!

Als ik me niet te warm gekleed heb, zweet ik ook nauwelijks. @Gaston, als je harder skiet ben je sneller beneden en wordt de verhouding skiën/zitten nog ongunstiger. Ik krijg het er alleen maar kouder van. Als je zelf omhoog loopt i.p.v. de liften te gebruiken dan wordt het een heel ander verhaal natuurlijk. Maar als luie liftenskiër heb ik het eigenlijk nooit zo warm dat ik serieus ga zweten. De echt lange afdalingen waar ik wel van zou gaan zweten (b.v. Aiguille Rouge naar Villaroger in Les Arcs) doe ik hooguit 1 keer (i.v.m. de lange wachttijd bij de gondel).

Plaats een reactie