Lech: 3 overleden bij lawine en 1 vermist

Afgesloten dus, je hebt daar gewoon niets te zoeken als dit klopt.

Edwin van Riel

Volgens vol.at hadden ze allemaal de volldige veiligheidssets bij (incl airbag)…

Ze leren het nooit @Wunderkammer
Staat toch goed aangegeven daar in Lech.

Volgens vol.at hadden ze allemaal de volldige veiligheidssets bij (incl airbag)…

Snow70 op 13 jan 2019 10:28

kan best, maar dat zijn allemaal geen argumenten om in de huidige omstandigheden een afgesloten skiroute in te duiken.

Edwin van Riel

Misschien moeten we stoppen met oordelen en conclusies trekken voor we exact weten hoe e.e.a. is verlopen. Artikelen via Nu.nl zijn bij voorbaat niet genuanceerd en deze is een kopie van het bericht van ORF.

Als je een beetje thuis bent in de materie zou je al vraagtekens moeten krijgen bij het feit dat ze via mobiele radiolocatie zijn opgespoord, maar later in het artikel wordt wel geroepen dat ze een nooduitrusting bij zich hadden?!? Wat wordt er dan onder ‘nooduitrusting’ verstaan?

*bericht bewerkt door Alex op 13 jan 2019 11:04

When life gets too complicated.... SKI

Uitrusting mee is leuk en aardig, om je eigen kansen op overleven te vergroten. Maar de kans op het opwekken van lawines waarmee je het leven van anderen ernstig riskeert… idioten!

Heftig voor de nabestaanden en de reddingswerkers en iedereen die daar nu op vakantie is. Vreselijk.

❄️

Uitrusting leuk en aardig, om wellicht je eigen kansen op overleven te vergroten. Maar het opwekken van lawines waarmee je het leven van anderen ernstig riskeert… idioten!

Marije77 op 13 jan 2019 11:01

Zo jammer dit…🙄

Politiek correct @Alex
Ze zaten inieder geval geen thee te drinken in Hotel Post.

Politiek correct @Alex
Ze zaten inieder geval geen thee te drinken in Hotel Post.

Hooykaas op 13 jan 2019 11:09

Heeft niks met ‘politiek correct’ te maken, maar met fatsoen en respect. Zou je ook eens kunnen overwegen 😕

When life gets too complicated.... SKI

Misschien moeten we stoppen met oordelen en conclusies trekken voor we exact weten hoe e.e.a. is verlopen. Artikelen via Nu.nl zijn bij voorbaat niet genuanceerd en deze is een kopie van het bericht van ORF.

Als je een beetje thuis bent in de materie zou je al vraagtekens moeten krijgen bij het feit dat ze via mobiele radiolocatie zijn opgespoord, maar later in het artikel wordt wel geroepen dat ze een nooduitrusting bij zich hadden?!? Wat wordt er dan onder ‘nooduitrusting’ verstaan?

Alex op 13 jan 2019 11:03

Hier het persbericht van de politie:
https://www.polizei.gv.at/vbg/presse/aussendungen/presse.asp…
Via een mobiel kun je elkaar volgen/vinden.
Volgens het bericht hebben ze de airbag geactiveerd.

Misschien moeten we stoppen met oordelen en conclusies trekken voor we exact weten hoe e.e.a. is verlopen. Artikelen via Nu.nl zijn bij voorbaat niet genuanceerd en deze is een kopie van het bericht van ORF.

Als je een beetje thuis bent in de materie zou je al vraagtekens moeten krijgen bij het feit dat ze via mobiele radiolocatie zijn opgespoord, maar later in het artikel wordt wel geroepen dat ze een nooduitrusting bij zich hadden?!? Wat wordt er dan onder ‘nooduitrusting’ verstaan?

Alex op 13 jan 2019 11:03

Goed hoe je zegt dat je geen conclusies mag trekken, en dan meteen een conclusie trekt 😉.

Piepers hebben een beperkt bereik. Als er niemand is die heeft gezien waar je ongeveer onder de sneeuw bent gegaan (of er überhaupt helemaal niemand iets gezien heeft omdat alle skiërs door dezelfde lawine begraven werden - de reddingsdienst werd pas opgeroepen toen de skiërs niet terugkwamen van een dagtocht), moet je met een aanknopingspunt beginnen. Mobiele radiolocatie is dan de meest zinnige keuze.

Wat ze daar deden is een vraag die nu niemand meer kan beantwoorden, maar het geeft wel mooi aan dat een airbag niet zaligmakend is.

Ok dus het feit dat zo een airbag je meestal boven doet drijven is dus ook een fabeltje. Zo.zie je maar dat zelf geoefende wintersporters het moeilijk hebben met deze uitzonderlijke condities. Ik blijf op dit moment nog lekker op de piste

@Sidinic: het is geen fabeltje, airbags verhogen je overlevingskansen significant. Maar daar koop je natuurlijk niets mee als jij toevallig aan de verkeerde kant van de statistieken valt.

Misschien moeten we stoppen met oordelen en conclusies trekken voor we exact weten hoe e.e.a. is verlopen. Artikelen via Nu.nl zijn bij voorbaat niet genuanceerd en deze is een kopie van het bericht van ORF.

Als je een beetje thuis bent in de materie zou je al vraagtekens moeten krijgen bij het feit dat ze via mobiele radiolocatie zijn opgespoord, maar later in het artikel wordt wel geroepen dat ze een nooduitrusting bij zich hadden?!? Wat wordt er dan onder ‘nooduitrusting’ verstaan?

Alex op 13 jan 2019 11:03

Er zijn ook andere bronnen dan nu.nl …
Zo spreekt NOS van tracering via het signaal van hun telefoon …

Feit blijft dat ze zich in deze tijd van hoogste alarmfase op een afgesloten piste hebben begeven.

Rob

Ok dus het feit dat zo een airbag je meestal boven doet drijven is dus ook een fabeltje. Zo.zie je maar dat zelf geoefende wintersporters het moeilijk hebben met deze uitzonderlijke condities. Ik blijf op dit moment nog lekker op de piste

Sidinic op 13 jan 2019 12:08

Dat blijf ik sowieso …
Sommigen willen grenzen opzoeken, maar vergeten dat jij niet alleen die grens bepaalt.

Rob

Is dacht eens gehoord te hebben:
Met airbag heb je maar 30 procent meer kans om er levend vandaan te komen.( van reddingwerkers gehoord)
Tenzij je een groot blok sneeuw/ijs in je nek krijgt natuurlijk.

Goed hoe je zegt dat je geen conclusies mag trekken, en dan meteen een conclusie trekt.

Morzel op 13 jan 2019 11:51

Dat was misschien niet zo handig van me 😎. Ik wilde het houden bij een feitelijke constatering, maar mijn toetsenbord stribbelde tegen 😉

When life gets too complicated.... SKI

Zo spreekt NOS van tracering via het signaal van hun telefoon …

RCGrootveld op 13 jan 2019 12:18

Dat doen de andere nieuwsberichten ook.

When life gets too complicated.... SKI

Het is volkomen onbegrijpelijk waarom deze ervaren skiers, die ook het gebied goed moeten hebben gekend, na zoveel sneeuwval in zo’n gevaarlijke, steile, geisoleerde, afgesloten route als de Langer Zug gegaan zijn.

Belangrijkste les is waarschijnlijk:
4 airbags, 4 doden…

*bericht bewerkt door Wunderkammer op 13 jan 2019 12:53

Laten we stoppen met het veroordelen op feiten die we niet kennen.

@Wunderkammer we weten niet of de vier airbags getrokken zijn. Ik weet ook niet waaraan ze overleden zijn. Ook weet ik het terrein niet (airbags wereken slecht in terrain traps dat is bekend).

@RCGrootveld Het was lawinegevaar 3, dat is dus bij lange na niet het hoogste lawinegevaar.

@Sidinic Dit is helemaal geen fabeltje, al is het geen wondermiddel. Zie ook mijn tekst hierboven.

Al met al laten we absoluut niet oordelen en feiten trekken van (halve) persberichten. Telefoons worden vaak ingezet om grove bepaling te doen. We weten helemaal niet of niet ‘gewoon’ gevonden zijn met hun piepsen. Want precieze plaatsbepaling is met telefoon wel heel erg moeilijk. We weten dus gewoon niet of ze ook een pieps om/bij hadden.
Ook weten we niet waaraan de onfortuinlijk skiërs aan zijn overleden, wie weet lagen ze niet onder de sneeuw.

Click. Click. Peace

Verder wat wel opmerkelijk is, is dat her erop lijkt dat de vier man samen in een lawine zijn gekomen.

Normaal gesproken hou je in lawineterrein veiligheidsafstanden aan waardoor nooit de gehele groep tegelijk in een lawine kan komen. Alhoewel dit is in de praktijk soms lastig uit te voeren, en soms zijn lawine heel veel groter dan je op welke manier dan ook kunt verwachten. Kortom ook hierbij durf ik geen oordeel te vellen. De plaatselijke bergredding en politie zal zeker met een rapport komen, en die hebben soms zelfs niet eens alle feiten, want ze waren er niet bij.

Click. Click. Peace

Is dacht eens gehoord te hebben:
Met airbag heb je maar 30 procent meer kans om er levend vandaan te komen.( van reddingwerkers gehoord)
Tenzij je een groot blok sneeuw/ijs in je nek krijgt natuurlijk.

Hooykaas op 13 jan 2019 12:23

In een heftig lawine ongeluk heb je zonder airbag 22% kans om te overlijden, met airbag 11% kans (cijfers ANENA Frankrijk). Deze cijfers kun je afhankelijk van je standpunt allemaal omdraaien en verdraaien.
Persoonlijk vind ik een verdubbeling van mijn overlevingskans de moeite waard om er eentje te dragen. En tegelijkertijd geven deze cijfers ook heel duidelijk aan, dat het beter is om niet in een lawine te komen. 11% kan om te overlijden is nog steeds erg veel.

Click. Click. Peace

@Rogier
De airbags zijn gebruikt (gelöst, staat in het politieverslag)
Ik ken de route goed. Het is de zogenaamde ‘steilste geprepareerde helling’ van Oostenrijk, met 37%. Officieel een ‘extreme skiroute’ (rode ruit met zwarte rand), die vaak geprepareerd wordt.
Gisteren dus afgesloten, hetgeen ook betekent dat je moet weten hoe er te komen, want als deze route geopend is ga je er met een klein sleepliftje naar toe. Zonder dat sleepliftje moet je de ‘oude’ route kennen. Het is verder ook absoluut geen kwestie van een verkeerde afslag, of verdwaald zijn. Het moet een bewuste keuze zijn geweest.
37%, noord-noordoost, aan de bovenzijde een couloir, meer dan een meter verse sneeuw, officieel afgesloten…En zeer eenzaam, geisoleerd gelegen.
Het waren daggasten net over de grens uit Zuid Duitsland, die het gebied goed gekend moeten hebben.

*bericht bewerkt door Wunderkammer op 13 jan 2019 13:46

@Wunderkammer Dat las/begrijp ik ook, maar één persoon is nog steeds niet gevonden. Dus die heeft misschien niets getrokken. Plus ik heb ook nergens gelezen dat er 3 airbags getrokken zijn. Alleen gelezen dat er airbag(s) getrokken zijn.

Verder is het achteraf heel makkelijk aan te tonen waarom iets fout is gegaan, zeker in het geval van lawines. Ik ga er ook vanuit dat ze er niet ‘per ongeluk’ in die helling zijn gekomen. Maar laten we niet te hard oordelen, ik stond niet met die jongens in het terrein. Ik weet niet hoe de keuzes zijn gemaakt.

Oordelen niet. Leren is wel. Maar om van ongelukken te kunnen leren is het in mijn opinie beter om niet te veroordelen. Want veroordelingen leiden er vaak naar een soort van ‘ik zou dit nooit doen’ argument. En dat is gevaarlijk off-piste.

Verder denk ik dat je ° bedoelt ipv % want 37% (20,3°) is niet steil genoeg voor lawines., 37° wel.

Click. Click. Peace

@Rogier zeker en vast dat je liever een airbag om hebt dan zonder. Maar vaak worden er door bepaalde mensen (beginners) gezegd dat je met een airbag altijd boven komt, dat is dus zeker niet waar. Dat is meer wat ik bedoelde met mijn post.

Zonder alle feiten kun je moeilijk een uitspraak doen maar als het zoals @wunderkammer zegt, dan weet je dat alle hellingen boven de 30% levensgevaarlijk zijn met deze condities.

Ik blijf erbij: de bewuste keuze voor de Langer Zug is bizar.
Locals in Alpinforum zeggen hetzelfde. Veel gekker kon je het gister ‘am Arlberg’ niet maken…
Vrees dat het feit dat de Langer Zug heel comfortabel eindigt bij de parkeerplaats wel ‘ns een rolletje gespeeld kan hebben…

*bericht bewerkt door Wunderkammer op 13 jan 2019 13:55

@Sidinic Klopt. Vooral de reclame campagnes van ABS hebben daaraan meegedragen. De cijfers die ik hierboven hebt genoemd maken ook dat je kunt zeggen dat 89% van de gebruikers van een airbag een lawine overleven. Dat is een prima percentage. Maar ik doe niet graag dingen waarbij ik 11% kans heb om te overlijden…

Nogmaals achteraf, met slechts enkele bronnen op internet, is het zo eenvoudig om te zeggen dat het levensgevaarlijk is alles boven de 30°. (let op ° ipv %). Maar ik durf hier geen oordeel over te vellen, zonder werkelijk alle omstandigheden te kennen, en dan nog probeer ik niet te oordelen maar alleen de kennis op te nemen en proberen zelf niet de fouten te maken die zij wel gemaakt hebben.

Click. Click. Peace

Ik blijf erbij: de bewuste keuze voor de Langer Zug is bizar.
Locals in Alpinforum zeggen hetzelfde.
Vrees dat het feit dat de Langer Zug heel comfortabel eindigt bij de parkeerplaats wel ‘ns een rolletje gespeeld kan hebben…

Wunderkammer op 13 jan 2019 13:50

Tsja, locals bij mij in het dal hebben na elk ongeluk ook altijd het hoogste woord. Maar dan zie ik ze na 40 cm vers ook even vaak zonder lawinemateriaal flink naast de pistes… Want hee, dat is toch geen echt off-piste.

Ik ben het met je eens dat een helling in zo’n schaduwhoek + steilte niet een keuze is die ik zou maken op de eerste dag van echt redelijk weer na een dump. Maar we weten niet hoe de Duisters tot hun keuze zijn gekomen, hoe (en of) ze een reductie methode hebben gebruikt.

Click. Click. Peace

@Rogier
Bedankt voor de opmerking over de helling.
Heb het nog ff opgezocht: Langer Zug is maximaal 80%
Moet me weer ff verdiepen hoe dit ook weer werkt…

*bericht bewerkt door Wunderkammer op 13 jan 2019 14:05

Plaats een reactie