Is deze ski wat voor mij? Nordica Sentra S4

Hoi allemaal,

Ik heb een ski op het oog:

Nordica Sentra S4 lengte 1.44 m

Ik vraag mij af, of deze ski niet te hoog gegrepen is voor mij

(Ook de overjarige ski’s: Volkl essenza viola (model 2016) en atomic vantage 77c (model 2017) staan mij aan. Ik hecht dus geen belang aan de allernieuwste modellen)

Wat info:

  • Vrouw
  • 40+
  • Lengte 1.62m (normaal gewicht)
  • Ervaring: +/- 18 jaar (ski meerdere keren per jaar), absoluut geen durfal, (helaas een mindere knie). Ik ski het liefst op blauwe pistes, enkele keer rood maar liever niet. Lekker cruisen, en van de omgeving genieten, dat is wat ik het liefste doe.

Wat zoek ik:

Een vergevingsgezinde ski, goed (liefst makkelijk) bochten in sturend (ivm mindere knie), goed op ijzige pistes.

Ik ga nu elke week lessen (1 uur prive les per week) op een indoor baan. Wil werken aan mij “lef/durf” en aan mij techniek.Dit zijn nog 6 weken voordat ik op wintersport ga. Ter plekke, heb ik de eerste dag twee uur prive les geboek. Voor de rest ski ik weer lekker mee met mijn gezin en familie.

*bericht bewerkt door Maartje op 13 jan 2019 12:47

Geniet van elke dag, het leven is al kort genoeg!

Ben bang dat de kenners geen genoegen nemen met “normaal gewicht” ;).

Als je elke week gaat lessen, is er minstens één trainer die goed weet hoe jij skiet en wat je kan. Ik zou alvast jouw vraag daar eens voorleggen. Die kan een veel zinnigere beoordeling maken dan wij allemaal samen.

Dit gezegd zijnde vind ik 144 kort voor jou als ik op je berichtje af ga. Dan zou ik eerder iets langer kiezen, zeker als je aan je techniek aan het werken bent ga je daar veel meer plezier van hebben.

*bericht bewerkt door Morzel op 13 jan 2019 13:11

@ Sjees. OK gewicht is 70 kg ……… (dame en gewicht is lastig onderwerp …. hahaha)

@ Morzel. daar heb je beslist een punt. Maar ik zou de ski’s dan graag willen gebruiken. En niet steeds op huurski’s staan.
Dan ben ik nl alvast gewend aan de ski’s. Dit omdat ik best een schijterd ben, en dan vertrouwen in de ski (en mezelf) kan opbouwen.

Ok, lengte moet dus wat langer. Dat is al een goed advies. Dank je wel.

Nu nog een advies qua ski. Graag jullie hulp.

*bericht bewerkt door Maartje op 13 jan 2019 13:20

Geniet van elke dag, het leven is al kort genoeg!

Bump (sorry, zit echt op advies te wachten)

Geniet van elke dag, het leven is al kort genoeg!

Ja, de K2 luv glam en de salomon x max.

Beide niet mijn ski. Ik vond ze niet prettig skien. Kan niet zeggen waarom, maar was niet wat ik zocht.

Ze hadden ook de atomic vantage, maar deze kon ik op dat moment niet testen.

Vandaar mijn vraag weer.

Geniet van elke dag, het leven is al kort genoeg!

Misschien moet je toch proberen aan te geven waarom je ze niet lekker vindt skiën. Anders wordt het wel heel moeilijk om advies te geven.

*bericht bewerkt door DrPhil op 13 jan 2019 16:06

Vind ik heel erg moeilijk om te zeggen. Ze gaven mij geen vertrouwen. Ik ben denk ik niet kundig genoeg, om precies te zeggen hoe en wat. Sorry.

Ik vond het skiën op deze ski’s niet prettig gaan.

Maar ik begrijp je vraag.

Geniet van elke dag, het leven is al kort genoeg!

Gen vertrouwen… roetsjten ze weg? Was het lastig om een bocht te starten? Of juist lastig om een bocht te beëindigen en een nieuwe te starten? En is het geen vertrouwen in de ski’s? Of in je eigen kunnen?

De S4 is een prima ski voor je denk ik. Niet te heftig (althans, aan de ski zal het niet liggen: zit qua instapniveau op het peil van de Völkl Viola schat ik). Ik zou hem in 156 aanraden, en zeker niet korter gaan dan 150 (lengte lijkt eng, maar geeft ook juist stabiliteit, zeker als je wat meer rechtdoor aan het glijden bent).

@ gigi, de bocht was niet lastig. Ik kreeg het idee onstabiel? Of zoiets. Pffff dit is moeilijk. Het voelde niet prettig in elk geval.

Kan ook aan mezelf liggen, ivm vreemde ski’s. Het gaf mij in elk geval geen vertrouwen.

Maar 2 jaar geleden bij bedrijfs uitje in de skihal in bottrop Volkl ski’s gehuurd ( zat toen in het pakket, iedereen had hetzelfde model). En toen had ik dat helemaal niet. Alleen geen idee welke ski’s dat waren. Dus ik twijfel of het aan mezelf ligt.

Maar de Volkl en de nordica (s4) zijn dus de beste optie. Jij denkt meer de nordica S4.

Wat is het verschil tussen deze ski’s? Weet jij dat?

Geniet van elke dag, het leven is al kort genoeg!

Volkls zullen de RTM 74 zijn geweest, vermoed ik.

Dr phil is dat dan vergelijkbaar met de s4?

Geniet van elke dag, het leven is al kort genoeg!

Ik ken de S4 niet.

De Sentra S4 komt er hier niet zo goed uit:
https://www.ski-online.de/tipps-infos/dsv-skitest/lady-genus…

lady-genusscarver, klinkt spannend, dacht toch echt even op een heel ander forum beland te zijn ;)

Edwin van Riel

Hier trouwens ook geen topper:
https://www.worldskitest.com/de/alpintest/ladies-allround…

Mijn ervaring is dat je de winnaars (en de nr 2) in de worldskitest gerust kunt kopen.
De winnaar is in dit geval de Salomon s/max 6 (de w is volgens mij gelijk aan de unisex versie).
De winnaar bij de allround heren is de Salomon s/max 8.
Ik heb zelf de s/max 10 en 12 geskied. Ik vind het echt geweldige ski’s. Heel makkelijk te skiën.

Bij Snowworld Zoetermeer hebben ze tegenwoordig dacht ik de Salomon s/Max 6 als huurski. Die zou je dus kunnen proberen. @shane heeft die volgens mij een keer geskied. Maar ik zou hem dus ook blind durven te kopen.

*bericht bewerkt door DrPhil op 15 jan 2019 15:42

@evr66. Idd dat klinkt idd wel vreemd 😂😂

@ dr phil, dank je wel voor het meedenken/meekijken. Ik heb de de salomon ski getest. Dat had ik ook al geschreven. Helaas niet mijn ski.

Ik heb zelf de cloud9 gehad, ik vond hem niet mijn ding.

Tja, wel grappig eigenlijk, twee ski’s in de top drie. Die ik niet zo fijn vindt. Smaken en meningen verschillen dus, en dat mag natuurlijk.

Ik heb alles nog eens goed doorgenomen, en…ik heb gigi ‘s advies opgevolgd. Ik heb gekozen voor de nordica sentra S4 (sorry dr phil). Qua advies en spec’s en ervaring die ik met andere ski’s heb, past deze ski denk ik goed bij mij.( ook qua gevoel…vrouwen dingetje?)

Alleen niet de lengte, 1.56. Ik heb gekozen voor de lengte 1.44m. (Sorry gigi) Waarom? Ik heb altijd gedacht dat ik 1.62m was, ehhhhh nee dus. 1.59m net aan ( zal dat krimpen met de jaren dan toch kloppen?).

De ski met de lengte 1.44 komt net boven mijn neus. Als ik langer ga, zit ik bijna op lichaamslengte. En dat wil ik niet. Dus tja, daarom 1.44m. En ik ben er helemaal happy mee.

Nu nog even wachten, voordat ik ze kan uitproberen. Spannend of ik de goede keuze heb gemaakt, maar heb er erg veel zin in.

Allemaal dank je wel voor jullie hulp👍🏻

Geniet van elke dag, het leven is al kort genoeg!

Maartje, je hebt volgens je bericht de X-max getest (en ik neem aan de 8). Niet de S-max 6. Dat is een andere ski.
Ik kan prima lezen, trouwens.

*bericht bewerkt door DrPhil op 15 jan 2019 20:46

@Maartje Je zegt “dat je geen vertrouwen meer hebt”
Je kan me altijd een PM sturen 😃😃
(Grapje) @evr66 👍
Even serieus
Ik zou wel veel lessen blijven nemen.
Altijd op blauw is een beetje saai zou ik zeggen.
Trouwens in het algemeen je ski’s zijn zo goed als je techniek is.
Ik ben het met @Morzel eens zolang we je niet hebben zien skiën kunnen we eigenlijk geen goed afgestemd advies geven.
Of heb je nog ergens een filmpje voor ons.

@ dr phil, sorry dacht dat het dezelfde ski was.

@ hooijkaas, ik neem elk jaar les, dus dat zit wel goed.
En alleen maar blauw saai… nee hoor. Maar soms zit er een rode piste bij hoor. Dus heb wel wat variatie 😄

Een filmpje van mijn skikunsten… ojee dat doe ik niemand aan. Vooral niet, met allemaal zo’n skitalenten hier. Jullie laten niets van mij heel.😉

Nee even serieus, met mijn techniek zit het wel goed ( zegt de skileraar), maar ben niet zo’n durfal ( stomme knie, en valpartij). Maar daar wordt aan gewerkt.

Het komt nu helemaal goed met mij ( en mijn nieuwe latjes).

Geniet van elke dag, het leven is al kort genoeg!

Veel plezier, in elk geval. Laat je even weten hoe ze bevallen?

Dank je. Zal ik zeker doen 😄

Geniet van elke dag, het leven is al kort genoeg!

Komop @maartje, filmpje ;)

Edwin van Riel

Hahaha, zou je wel willen 🤪

Geniet van elke dag, het leven is al kort genoeg!

;)

Edwin van Riel

Plaats een reactie