Advies nieuwe skischoenen

Dit jaar overweeg ik de aanschaf van nieuwe skischoenen, omdat ik met mijn huidige skischoenen (Nordica Speedmachine) weinig contact voel met mijn ski’s (ook als ik de schnallen flink aandraai). Voor deze schoenen heb ik destijds gekozen omdat ik brede voorvoeten heb. De Nordica’s zijn al eens opgerekt en ik maak gebruikt van speciale inlegzooltjes die de voet als het ware wat omhoog duwen.

Ik heb mijn oog laten vallen op een Fischer Vacuum Fit schoen, omdat deze (tot op bepaalde hoogte) aan te passen is en dus mogelijk een oplossing is voor mijn brede voorvoeten. Heeft iemand ervaring met deze modellen i.c.m. brede voorvoeten? Of is er wellicht een alternatief dat ik over het hoofd zie? Strolz schoenen overweeg ik nog even niet, ik wil eerst in een lagere prijsklasse wat proberen te vinden.

*bericht bewerkt door ErikM op 14 jan 2019 09:36

Ik heb zowat hetzelfde traject gevolgd van Nordica Sportmachine met inlegzool naar Lange RS wide van een maatje kleiner + Zipfit liner.

Ik heb in vergelijking smalle achillespees en brede voorvoet (doordat mijn voet inzakt), en redelijk stevige kuiten.

Allemaal netjes aangepakt door bootfitter. Dat is overigens de persoon die jou een merk+model met aanraden, niet andersom.

*bericht bewerkt door Morzel op 14 jan 2019 09:51

Ik heb geen brede voorvoet, maar wel een extreem smalle hiel. Soort van zelfde probleem, verschil in breedte voor en achter. Na afgelopen jaren meerdere schoenen geprobeerd te hebben en aan laten meten vorig jaar op het Fischer systeem gaan staan. Worden je voeten uitgelezen door de computer en krijg je een aantal schoenen voorgesteld. Uiteindelijk de Fischer RC4 Curv 130 aangeschaft. Deze bevallen mij zéér goed.

Wel heb ik de schoenen na een week skiën nogmaals laten verwarmen en aan laten passen. Liners af fabriek passen zich nog wat aan bij het skiën (mijn persoonlijke ervaring). Na de tweede keer voelen ze aan als stevige wandelschoenen ipv dikke skischoenen. Kortgezegd, ik ben er erg tevreden over.

Ik snap jouw vraag v.w.b. de skischoenen heel goed. Het is misschien wel de belangrijkste materiaalkeuze. Alleen online advies vragen over schoenen werkt denk ik niet. Je zal ze toch echt zelf moeten passen bij een winkel die jou écht goed advies kan geven. Ik heb ook een keer een miskleun gehad en ben uiteindelijk naar MK Skiservice gegaan in Bilthoven. (Moest hier ruim een uur voor rijden). En ga dan niet op populaire dagen zoals een zaterdag, maar bij voorkeur op een doordeweekse dag en neem de tijd hiervoor. Nu wat extra tijd investeren verdient zich dubbel en dwars terug tijdens jouw ski vakantie. (Oja, ik heb verder geen belang bij MK skiservice, ze hebben er alleen echt verstand van).

Het vragen van advies / ervaringen van anderen draagt bij aan mijn oriëntatie en kan me mogelijk ook behoeden voor de verkeerde keuze. Vanzelfsprekend ga ik naar een goede bootfitter om daar schoenen te passen. Vanwege mijn woonplaats zoek ik een winkel in de buurt van Eindhoven e.o. Vooralsnog zie ik geen aanleiding om helemaal naar Bilthoven af te reizen.

M.b.t. het tijdstip: is het raadzaam om in de ochtend te gaan te passen of juist in de namiddag (als de voeten op hun breedst zijn)?

Beter in de middag. De schoenen moeten ook nog passen als je voeten warm en uitgezet zijn. Je schoenen vaster zetten is makkelijker dan om ze losser te zetten als er geen ruimte meer is.
Als laatste: gebruik zo dun mogelijke skisokken. Je krijgt echt geen warmte van sokken, maar van goed zittende schoenen. Je hebt dan veel meer gevoel in jouw skischoen.

Dit jaar overweeg ik de aanschaf van nieuwe skischoenen, omdat ik met mijn huidige skischoenen (Nordica Speedmachine) weinig contact voel met mijn ski’s (ook als ik de schnallen flink aandraai). Voor deze schoenen heb ik destijds gekozen omdat ik brede voorvoeten heb. De Nordica’s zijn al eens opgerekt en ik maak gebruikt van speciale inlegzooltjes die de voet als het ware wat omhoog duwen.

Ik heb mijn oog laten vallen op een Fischer Vacuum Fit schoen, omdat deze (tot op bepaalde hoogte) aan te passen is en dus mogelijk een oplossing is voor mijn brede voorvoeten. Heeft iemand ervaring met deze modellen i.c.m. brede voorvoeten? Of is er wellicht een alternatief dat ik over het hoofd zie? Strolz schoenen overweeg ik nog even niet, ik wil eerst in een lagere prijsklasse wat proberen te vinden.

ErikM op 14 jan 2019 09:36

Zat met hetzelfde probleem, van k2 spyne hv naar Salomon X Pro 120 gegaan.
Schoen is veel directer en ik heb echt een brede voet (111mm) , als ik sta raken mijn tenen net de voorkant als ik in de ski houding sta zijn ze perfect.

Vaak knuffel ik de berg onvrijwillig....

Ik heb nu sokken van Falke, die zijn niet overdreven dik maar verstevigd op de gevoelige plekken. Ik zal het zeker vragen aan de bootfitter of mijn huidige sokken volstaan.

Als je van Eindhoven bent is een tripje naar Quanjel (Schinnen) wel de moeite.
Hier nemen ze een volledige scan van je voet en zoeken dan samen met jou naar de beste schoen. Hierna wordt die nog op maat aangepast doordat die eerst nog in de oven gaan.

Deze winter zelf hier nieuwe skischoenen gekocht. Ik heb een brede voet en heb de Fischers RC Pro 120. Een vriend van mij heeft ook brede voeten maar ook een platvoet en heeft de Fischers 120+ Vacuum Full fit.

Een vriend van mij heeft ook brede voeten maar ook een platvoet en heeft de Fischers 120+ Vacuum Full fit.

niels.ve op 16 jan 2019 22:31

De Hybrid bedoel je?

Tijd voor een uitpakparty?!

Inderdaad was ik er vergeten bij te zetten…

Dit weekend heb ik een afspraak bij Sporthuis Olympia in Veldhoven, ik ben benieuwd.

Plaats een reactie