Salomon S/max 10 &12, QST 92, XDR 80 en de Stockli Laser WRT

Vanmiddag een aantal ski’s geprobeerd in Zoetermeer. Achtereenvolgens geschied:Salomon S/Max 10, S/Max 12, QST 92, Stockli Laser WRT en de Salomon XDR 80. Kort wat gegevens:

  • Lengte 1m84, 80kg. Niveau 6,5-7. Ik hou vooral van slalombochten, en dan zo kort mogelijk.
  • Goede sneeuw, in het midden harde stukken en zo en dan wat ijs. Aan de zijkanten hobbelig, geen echte bulten.
    Disclaimer: mijn skikunsten zijn beperkt!

Stockli Laser WRT ST, 1m72
Ik begin met de Stockli. Wat een bizarre ervaring. Omdat mijn skimaat deze ski had gekozen, ook maar even geprobeerd. Vooraf had ik eigenlijk best schrik. De tweede bocht die ik maakte, ging al bijna fout en mijn been maakte een hele vreemde buiging. Toen dacht ik: als ik maar heel beneden kom. Maar de tweede run ging eigenlijk best makkelijk. En de derde run zelfs goed. Hoe langer ik erop skiede, hoe fijner ik hem vond. Draaide makkelijk, goede grip, makkelijk snelheid te beheersen. Ik vond wel dat hij nergens echt in uitblonk (zie de disclaimer!). Wat me wel opviel: ik heb altijd de neiging om mijn ski op te tillen als ik een bocht maak. Bij de Stockli daarentegen had ik die neiging helemaal niet. Mijn ski’s leken wel aan de sneeuw geplakt, maar draaiden toch makkelijk. Dat was eigenlijk voor het eerst. Verder voelde de ski licht en tegelijkertijd solide aan. Best een kandidaat om te kopen, dacht ik. Afgezien van de prijs…

Thuis gekomen toch maar even gegoogled. Wat zie ik: een level 10-ski 😳😳. Nee, dat kan niet kloppen. Dus even bij Stockli gekeken. Daar staat hij onder de FIS raceski’s. Hm. Toch wel dus 🤔.

Wat moet dit een monster zijn in de handen van de juiste skiër!

Je begint met de Stockli en van de schrik niet meer aan de andere toegekomen?

Hen48

Deel 2.

1. Salomon S/max 10, 1m75. Cijfer 10

Ik had deze ski eerder geskied in 1m65 op de testavond in Zoetermeer. Ik vond hem toen geweldig en was benieuwd naar de 1m70. De 1m70 zou in Zoetermeer staan, maar alleen de 1m75 was voorradig.
Kort maar krachtig: wat een geweldige ski. Het is inmiddels wel bekend hier dat ik niet van lange(re) ski’s hou. En de S/max-serie heeft geen rocker (ook al zegt 95% van de websites van wel). Maar zelfs de 1m75 skiet ultramakkelijk.

2. Salomon S/max 12, 1m70. Cijfer 9,5
Eigenlijk merkte ik nauwelijks verschil met de 10. Misschien ietsje stijver, maar vanmiddag voor mij in elk geval nauwelijks merkbaar. Superski dus.

Salomon XDR 1m76. Cijfer 9
Ook deze ski al geskied op de testavond. Toen erg goed bevallen. Eigenlijk dezelfde indruk.
Wat skiet deze ski makkelijk. Draait zelfs op lage snelheid extreem makkelijk (vind ik), stabiel ook op hoge snelheid. Snelheid eruit halen: even omhoog sturen, wat extra druk en Voila. Goede kantengrip, al is het wel ietsje minder dan de S/max 10&12. Maar wel prima grip. Als ik iemand een ski voor algemeen gebruik zou moeten aanraden, zou het zeker de XDR zijn.

Salomon QST 92, 1m77. Cijfer 8
Helaas ook een tegenvaller. Ik heb zijn voorganger (de grijze) een paar keer geskied, zowel indoor als buiten. Dat was een echte funski, heel makkelijk te skien, grote grijns op je gezicht. Met als minste punt zijn kantengrip.
Hoe wonderbaarlijk anders is het 2018-2019 model.
Eerst begonnen in de losse sneeuw naast de lift. Dat viel tegen. Skiede niet echt makkelijk. Maar vooral: waar was de fun? Toen in het midden, op de harde stukken. Wat een grip!Het leek wel een raceski. Bizar. Na een tijdje skiede hij best fijn. Maat best een beetje werken, en geen grijns.
Ik zou haast zeggen: in alles het tegenovergestelde van zijn voorganger. Maar misschien juist goed, want over grip op de piste kun je nu niet meer klagen. Maar voor mij persoonlijk toch een tegenvaller.

Ik heb hier al 2 jaar een Stöckli fis slalomski staan die ik heb overgenomen van een internationale wedstrijdskiester.
Nog nooit op geskied om 2 redenen:
-Mijn Stormriders skiën zo vreselijk lekker dat ik het zonde vind om er een dag niet op te skiën.
-De bindingen kunnen niet lager dan 8 en ik heb geen zin in ski’s die niet uitgaan bij een evt val… 😳
Dit jaar heb ik ze weer bij me met het idee dat ik er dit jaar wel op ga skiën…

Winter is coming

Moet de lezer even wat rust gunnen, @hulst. Anders krijg ik TLDR…

De voorganger van de S/Max 12, de X Max 12 was ook zo’n superfijne makkelijke ski. Goed te horen dat zijn opvolger net zo fijn is. Goede kandidaat als ski naast mijn Stormriders.

Winter is coming

@DrPhil. Eerst de lezer wat rust gunnen en dan zelf TLDR? Nu een lezer in opperste verwarring, al zijn je reviews helder. Allemaal aan de S-max.

Hen48

TLDR als reactie, @hulst 😉

@DrPhil. Ik schrik niet zo snel van een stuk tekst. Tijd zat.

Hen48

Interessant! Welk cijfer geef je de Stöckli?

Bla, bla, bla.

Interessant! Welk cijfer geef je de Stöckli?

bartvwg op 15 jan 2019 08:07

Dat vind ik lastig. Mijn skikunsten zijn te beperkt om alles uit de ski uit te kunnen halen. Daarom gaf ik bewust geen cijfer. Maar ik vond hem binnen, in Zoetermeer, in elk geval erg fijn.

Bij de QST 92 werd ik overigens steeds achterop gedrukt. Dat heb ik vaak bij ski’s die ik te stijf vind. Maar dat had ik bij de Stockli helemaal niet. Ik zou hem graag eens buiten willen proberen.

@DrPhil. Je hebt toch geen aandelen Salomon neem ik aan, want je weet wat de gevolgen zijn van jouw hoge scores. Het is overigens wel duidelijk dat je bij een nieuwe ski niet kunt volstaan met 1 afdaling in een beperkte ruimte zoals een skihal. Ik kan me van een maand geleden nog wel herinneren dat ik aan het eind van een testavond de genoemde XDR nog 1 afdaling heb geprobeerd en die in de hal, met name voor het kortere bochtenwerk, niet prettig vond. En zelf ben je toch ook een kortebochten liefhebber. Ik zie overigens wel een nuance in je review van deze ski.

Hen48

Daar heb je een punt, @hulst. De XDR 80 is inderdaad geen (echte) korte-bochtenski; hij is duidelijk meer geschikt voor langere bochten. Daarom zou hij voor mij - als enige ski - (inderdaad) niet geschikt zijn. Maar ik vond korte bochten wel makkelijk gaan. Vandaar mijn opmerking dat hij heel geschikt zou zijn voor iemand die een “allroundski” zoekt. Hij doet me heel erg denken aan mijn oude Fischer Motive 80. Dat vond ik ook een hele fijne ski. Die heb ik destijds verkocht omdat ik het voor mij toch teveel een lange(re)bochten ski was. Maar ook daarmee kon je best korte bochten draaien. Allebei ook erg stabiel. Al beviel die jou wat minder, geloof ik. Misschien dat je daarom de XDR 80 ook minder fijn vond.

*bericht bewerkt door DrPhil op 15 jan 2019 10:09

@DrPhil. Typisch. Ook ik had de Motive 80 op lichaamslengte en heb die na 1 seizoen verkocht. Te lang, minder geschikt voor het korte bochtenwerk, waar wel mijn Elan 12ti en 16ti heel geschikt voor zijn. Met de Motive stuitte ik vorig jaar in Trois Vallees als eerste op een buckelpists en was blij dat ik heel in Valtho belande.
En ik had toen spijt dat ik mijn Elan 12 niet bij had. Maar goed, de omstandigheden spelen, denk ik, toch min of meer de hoofdrol. En daar is de skihal toch wel te beperkt voor, temeer omdat de omstandigheden in Terneuzen meestal “te goed” zijn.

Hen48

Overigens was mijn eerste indruk op de testdag vorig jaar ook niet meteen positief. https://www.wintersport.nl/forum/topic/432201?page=5…. Ik skiede hem natuurlijk ook duidelijk onder lichaamslengte. Dat zal vast ook flink uitmaken.
Kennelijk hebben we wel allebei een duidelijke voorkeur voor korte(re) bochten.

*bericht bewerkt door DrPhil op 15 jan 2019 10:13

@DrPhil. Ben wel geschrokken van het testrapport van GiGi van de S- max 10.

Hen48

Tsja…

*bericht bewerkt door DrPhil op 15 jan 2019 12:30

Leuk @DrPhil😃
Klinkt als een prima ski de stockli😉
De XDR is ook een ski die middel lange en lange bochten het best verwerkt, heb zelf het oude model ervan, de x-drive, en die skiën op langzame snelheid wel maar dan moet je er wel een goede techniek in stoppen en dat telt ook voor de korte bocht! Heb op een testavond ook nog de XDR ondergeklikt waarbij de beste testman nog zei van deze vind jij veel ste licht om te skiën, was de gewone XDR en niet de ti versie, omdat ik de 8.0FS heb maar ik heb lol gehad ermee want hij skiet heel makkelijk, zeker omdat ik de x-drive gewend ben. Of de ski ook genoeg body geeft outdoor, omdat ze lichter geworden zijn, weet ik niet maar zou dan sowieso kiezen voor de ti versie.

LA NORMA😍☃️

Ik zie dat er idd ook een XDR 80 CFR is, @piefke. Nooit geweten. Weer wat geleerd (CFR=carbonfiber?).

*bericht bewerkt door DrPhil op 15 jan 2019 21:40

Geen idee, wie weet ken @GiGi dat zeggen?
Ik heb wel de XDR getest in het eerste jaar dat ze er waren, dat was het 2017/2018 model, toen was er iig de “gewone” en de “ti” versie.
Hoe het model 2018/2019 is weet ik niet.

LA NORMA😍☃️

Leuke reviews @DrPhil moet toch eens een Stockli onderbinden 😉

Ik zag van de week bij een intersport verhuur de salomon s max x9 staan, fel blauwe kleur. Op de website van salomon zie ik alleen een 8 en een 10. Die 9 is denk ik een intersport exclusief model. Weet jij op welke s max die het meest lijkt? Jij bent wel thuis in die Salomons.

De X9, dat zegt me niks. Even gegoogled. Zo te zien niet exclusief voor Intersport. Hij wordt in NL door alletlei winkels verkocht; oa Outdoor Xl, Eurofuncenter en Van Diemen in Amstelveen bv. Idd blauw met geel met Z11 en overal in de aanbieding.
De beschrijving lijkt op de 10.
Verder geen idee!
Om het nog ingewikkelder te maken: de 10 heeft de Z12 binding, maar is ook met de Z11 te krijgen.
Ik zal Salomon eens mailen.

*bericht bewerkt door DrPhil op 20 jan 2019 16:51

Lol salomon maakt het weer nodeloos ingewikkeld (denk carbonflax saga).

Ja laat maar weten wat eruit komt. Half Skiwelt skiede ermee dus kennelijk populair model. 😉

Ik zie dat vorig jaar er ook een X-max X9 was. Ook zo’n onbekend tussenmodel. Zal vermoedelijk idd wel een speciaal actiemodel zijn, net als de Fischer Progressor 800.

Nou zie ik dat er ook een S/max X7 is. Het moet toch niet gekker worden.
Edit: met een Mercury 11 (?) binding.
Zijn vermoedelijke evenknie, de 8 is zowel met de Z11 als ook met de Mercury 11 te krijgen.

*bericht bewerkt door DrPhil op 20 jan 2019 19:05

Leuk @DrPhil😃
Klinkt als een prima ski de stockli😉
De XDR is ook een ski die middel lange en lange bochten het best verwerkt, heb zelf het oude model ervan, de x-drive, en die skiën op langzame snelheid wel maar dan moet je er wel een goede techniek in stoppen en dat telt ook voor de korte bocht! Heb op een testavond ook nog de XDR ondergeklikt waarbij de beste testman nog zei van deze vind jij veel ste licht om te skiën, was de gewone XDR en niet de ti versie, omdat ik de 8.0FS heb maar ik heb lol gehad ermee want hij skiet heel makkelijk, zeker omdat ik de x-drive gewend ben. Of de ski ook genoeg body geeft outdoor, omdat ze lichter geworden zijn, weet ik niet maar zou dan sowieso kiezen voor de ti versie.

Piefke op 15 jan 2019 21:17

Is de XDR idd de opvolger van de XDrive? Die heb ik, ik herken inderdaad de omschrijving. Heerlijke ski’s, heel allround. Ik red me ook prima met korte bochten, maar met lange bochten is ie het fijnst!

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

De XDR is idd de opvolger van de X-drive, maar in mijn ogen volledig onvergelijkbaar. De X-Drive vond ik een hele snelle ski, perfect om lange bochten mee te carven, maar niet geschikt voor korte bochten. Daar moest je ook best techniek voor hebben. De X-drive vind ik veel goedmoediger. Echt een andere ski (vind ik).

*bericht bewerkt door DrPhil op 20 jan 2019 19:24

Dat is grappig, ik herken in jouw omschrijving juist mijn ski’s, maar dat is (van ons beiden) vrij subjectief :).

Leuk dat je t ff deelt iig, is altijd leuk!

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Ik vermoed dat de oude X-Drives met wat meer massa en kracht prima kort te skiën zijn, en de nieuwe, soepeler XDR juist de wat voorzichtiger skiër als Dr. Phil beter bedient.
Helaas stonden de Stöckli bij de buren waar ik huurde. Misschien dat ik later deze winter ze nog eens kan gaan testen.

Iemand een idee hoe de s/max blast en de 12 zich verhouden? De blast heb ik getest en vond ik echt super. Maar als de 12 eigenlijk 't zelfde is, dan scheelt dat weer wat euro’s

Plaats een reactie